Neuvola

Kyllä täälläkin kätilöt tekee ainakin nt-ultran, ru:sta en tiiä ku viime raskaudessa se tehtiin äitipolilla radin takia.

Pilvilinna, tekeekö teillä sit terkka myös sisätutkimuksia ku se käsittääkseni kyllä kuuluu myös jälkitarkastukseen. :eek:
Ja yleensähän jälkitarkastuksessa saa reseptit ehkäisyyn (kierukka, pillerit) jos jtn muuta ehkäisyä ku kortsua haluaa käyttää.

En oo ikinä kuullut että pelkästään terkka tekis jälkitarkastuksen. Meillä oli sekä terkka että lääkäri samalla käynnillä. :)

Meillä ehkäisystä ym hoitaa sit perhesuunnittelu neuvola. Viimeksi sain pilleri reseptin polilta, ku kysyin kun jouduin juoksemaan siellä tulehduksen takia. Oisin itseasiassa saanut tarkalta jo äitiysneuvolalta, mutta piti ensin tervehtyä. Mutta kyllä terkka tekee alapää tarkastuksen jos normaalisti mennyt kaikki, mutta tosiaan ite sain lääkärille, kun menin tarkastukseen niin terkka totesi, että parempi kuin lääkäri sitten tarkistaa ja varas uuden ajan. Ja neuvolassa tehtiin gynetutkimukset myös jatkossakin, kun oli sitä tulehdusta mistä laitettiin polille lukuisiin toimenpiteisiin muutamasti.

Ja meillä tekee kätilö ne vakio ultraukset rv12 ja rv20, äitiyspolilla nämä tietysti.

No niin, tätä minä ihmettelen.. ja vielä kun pyysin, että olisko se mahdollista, niin ei ei kuulemma :( Pitää olla jokin painava syy, kenties keskenmenotaustaa, en tiedä, ja sitähän mulla ei ole. Noo, kai sitä jaksaa odottaa.

No jopas, mulla on eka raskaus kyseessä nimittäin :D riippuu vissii kuka puhelimeen vastaa. Mulle oli varattu 12+3 (27.12), mutta olen joululomareissulla, kysyin olisiko mahdollista päästä ennen joulua ja pääsen (taisi olla viikon ainut vapaa aika).

Täällä käyty eka neuvola, puoli 4 pääsin sisään ja puol tuntia meni. Kai oli terkalla kiire viikonlopun viettoon ja ei tos nyt mitään ihmeitä ollut. Hemoglobiini oli vähän alhaalla 113 et rautaa pitäs hakea. Ens viikolle pitää ny varata verikokeet. Ja seuraava neuvola 20.1 lääkärillä. Nyt vaan odotetaan ultra-aikaa päksiin väliviikolle. En nyt hirveästi kostunut tuosta käynnistä. Onneks ei menny kauaa et pääs miehen luo sairaalaan. Ai nii ja kävinhän mä tänää korjauttaa hampaan. Ollu sellasta lentoa koko päivä et ei tarvi taas unta haeskella nim. Viime yönä 8,5h

Oli eka neuvola. Oli hirmukiva jutella terkan kanssa, joka jo tuntee mut ja mun perheen, jolla on jalat maassa ja jolle uskaltaa puhua mistä vaan. Että niin kauan kun ei tuu sijaisia vastaan, neuvolassa onkin ihan kiva käydä. Esikoinenkin leikki innoissaan koko tunnin vieressä :D

Hb oli 161, että ihan riittävästi :D Eipä siinä, nyt on ohjelmaa. Verikokeisiin 27.12., 4.1. nt-ultraan ja siittä seuraavalle viikolle pitää sit varata aika sokerirasitukseen, neuvolalääkäri 6.2.

Verenpainetta seurataan, kun mulla on siitä taustaa. Ennen ekaa lasta söin ihan lääkettä verenpainetautiin, raskaana jätin lääkkeen pois enkä oo sen koommin syönyt. Paineet on olleet ihan ok. Loppuraskaudessa nousivat viimeksi (eivät loppujen lopuksi huimiin lukemiin mutta sen verran että mun kohdalla reagoitiin ja turhaakin turhempi käynnistys aloitettiin), että nyt sitten seurataan. Mittaan tosin kotona aina ennen ku meen neuvolaan, koska valkotakkikammon takia multa on turha koittaa saada tavallisia lukuja vastaanotolla.

Pääsen synnytystapa-arvioon, koska edellisessä raskaudessa iso vauva, sektio ja raskausdiabetes.

Lilliputtis: Mä meen kans verikokeisiin 27.12 ja ultraan 4.1 :D
Neuvolalääkäri mulla on jo 16.1. Vähän harmittaa ettei päässy ultraan ennen joulua(ei kyllä viikotkaan riitä). Olis ollu kiva saada mielenrauha jouluksi kun aiotaan sukulaisillekin kertoa. Ei viittis alkuraskauden ultraakaan enää varata kun joulusta on sitten niiiiin lyhyt aika siihen np-ultraan.

Mulla oli myös aivan ihana täti neuvolassa! Tunti meni ja käytiin raskaudet ja synnytykset yms menneet läpi. Verikokeisiin, äitiyslääkärille gyneaika ja vielä ultra Terveystaloon tuli. Niin ja tietysti uusi nla-aika :) näissä menoissa onkin sovittelemista työn kanssa.

Mulla on huomenna sokerirasitus :spitoutdummy: ei nappaa yhtää. Otin töistä lainaa vs mittarin ja mulla on ihan loistavat sokeriarvot. Turhaa :rolleyes: ensiviikon maanantaina onki sit neuvolalääkäri.

mul on sokerirasitus 5.1. Yhh... ei yhtään hotsita... varsinkin ku 99% varmuudella sieltä se radi-diagnoosi tulee...

Mä just kattelin et voisin ottaa rasituksen kans tammikuun ekoille päiville, jos mies pitää sillon vapaata. Ei tarttis esikoista keksiä minnekään hoitoon.

Mä meen tohon rasitukseen vapaaehtosesti jos kaikki ok np. Ei ois tarvinnut. Mulla on aiemmin heittänyt 3,4 sokeri vaikka oon syöny pitkin päivää eikä noussut siitä mitenkää. Ja silmissä heitti. Ensiavussa eivät matalaan osannu mitää tehdä, mutta yksin ei saanu jäädä.

Pilvilinna: sul on siis vaan yks neuvolalääkäri koko raskauden aikana? Mä tapaan lääkärin alussa ja lopussa.

Mulla ei viimeks ollu mitään rasitetta radiin ja arvot normaalit, olikohan sit sokerirasituksessa yks arvo mikä desimaalilla heitti. Sit oli kaks viikkoa kotiseurantaa ja sain arvot pysyyn kurissa ruokavaliolla. Tyyliin klo 22 näkkileipä eikä porkkanaa suuremmin. Raskauden jälkeen sokerirasitus normaali. Nyt mä painan 10kg vähemmän ja syön terveellisemmin ja rytmissä, mut rasitteita silti enemmän. Että katotaan miten käy :)

Mulla tosiaan oli insuliinihoitoinen radi viimeksi ja 3kk synnytyksestä vielä arvot heitti.
Uskon vahvasti että nytkin tulee insuliinihoito, kaksosraskaus kun vielä lisää radi-riskiä.

Neuvolassa käyty ja kaikki kunnossa. En halunnut kuunnella sydänääniä, jos ne ei vielä kuulu. Kuitenkin varhaisultrassa ne kuultiin ja parin viikon päästä on nt-ultra.

Joudun kaksi kertaa sokerirasitustestiin, koska mun isällä on diabetes. Täytyy varata aika tammikuulle. Ens viikolla on labra.

Nyt tuntuu, että alkaa jotain tapahtua, kun tähän asti on vaan odoteltu :-D

Ja ilokseni sain terveydenhoitajalta tiedon, että itse graavattua lohta saa syödä!!

Heinäkerttu, mulla oli sama, etten halunnut kuunnella, ettei tuu paniikki, jos ei kuulukaan! :nailbiting: Mut jännä, miten erilaisii ohjeita voikaan olla, kun meillä sanottiin just, ettei itsekään graavattua saa syödä ja se oli ainakin Helsingin neuvoloissa jaettuihin ruokaohjeisiin viel erikseen lisätty! :hilarious: Ai että!
Ja onneks tosiaan on täs kaikkee tulossa, muutaman viikon sisään se nt-ultra ja siitä muutama viikko, ni th käynti ja tammikuun lopussa nlalääkärille!

Takaisin