Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No niin, tänään 36+6, kokoarvio 3400g, joten jos la:an menee ollaan siinä päälle 4-kilosia. Ei puhettakaan käynnistyksestä, arvioi vielä että pitäis hyvin mahtua tulemaan. Ihan hyvä fiilis kyllä jäi, oli paljon mukavampi lääkäri kuin viime kerroilla..

Kotikäynti on ainakin minusta mukavampi kuin hönnätä neuvolaan. Esikoinen oli mun kanssa 7pv iässä neuvolassa kun piti mun haavaa tarkastaa ja 9pv sit tuli kotikäynti. hassusti päin noi käynnit mut haavan kaa oli tarkat ohjeet päivistä.

Meillä sanottiin vaan et kotikäynti just siks ettei tosiaan mee neuvolaan ihan pienen vauvan kanssa.. Ideana oli just se että totuttelee varmaan vielä Vauvan kanssa arkeen ja sit sanottiin erikseen että pöpöt liikkuu kuitenkin tuolla neuvolassa niin siksi mielummin se kotikäynti..

Mulle kans alustavasti th jutteli tuosta kotikäynnistä, vähän jo päivääkin suunnitteli, jos vauva vaan haluaa suunnilleen la:na tänne putkahtaa :) Minusta se ainakin on ihan hyvä juttu, ei varmaan kauheasti kiinnosta lähteä mihinkään kylille niin pienen kanssa. Eikä se terkka varmaan ikuisuuksia kyläile kuitenkaan, ettei siitä ehkä kovin paljon haittaa ole. Ja ainakin varmasti ymmärtää jos ei keitellä kahvia tai kestitä muuten mitenkään erityisesti (toisin kuin jotkut ilmoittamatta paikalle paukkaavat sukulaiset..).

Minäkin tykkäsin kovasti, että ensimmäinen neuvolakontakti vauvan syntymän jälkeen oli kotikäynti esikoisen synnyttyä. En olekaan älynnyt kysyä, että tuleehan tuo terkka tämän toisenkin kotiin tarkastamaan. Niin paljon mukavampi, kun ei tartte itte lähteä könyämään sinne neuvolaan ihan pienen kanssa.

Äitipolilla käyty tänään. Koko arvio 3500g ja rv37+5 menossa. Jäi vähän pahamieli kun pyysin itse käynnistystä omien voimavarojentaa hiipuminen, unettomuuden ja monien kipujen takia. Kätilö ei ollut oikein myötämielinen mutta lopulta suostui antamaan uuden ajan vajaan 2 viikon päähän.
Hän sanoi vain ettei äidin hyvinvointi ole mikään syy käynnistykseen. Olen asiasta erimieltä.

ElMa86 jopa oli kurja kätilö. Mä ymmärrän kyllä senkin, että halutaan että käynnistykselle on lääketieteellinen peruste, mutta onhan tuo tosi tökerösti sanottu ja muutenkin vähän epäinhimillinen asenne. Lisäksi tuo asettaa mun mielestä uupuneet odottajat vähän kummalliseen asemaan: elektiivisen sektion saa lähes kaikkialla Suomessa pelkällä pelkoindikaatiolla jos sitä sitkeästi vaatii, ja se tehdään yleensä noin viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta käynnistystä joka on kuitenkin käsittääkseni selvästi turvallisempi vaihtoehto ei saa. :wideyed:

No niin, tänään 36+6, kokoarvio 3400g, joten jos la:an menee ollaan siinä päälle 4-kilosia. Ei puhettakaan käynnistyksestä, arvioi vielä että pitäis hyvin mahtua tulemaan. Ihan hyvä fiilis kyllä jäi, oli paljon mukavampi lääkäri kuin viime kerroilla..

Mulla oli nyt 36+4 kokoarvio 3300 g ja ennuste laskettuna aikana noin 3700-3800 g. Miksiköhän heittää noinkin paljon tuo ennuste paljonko vielä kasvaa? :wideyed: Mulla on tulossa vielä pelkopolille aika, ja olisi kiva päättää etukäteen mitä sieltä menee hakemaan... Mulla ei ole kovin iso lantio joten kauhean paljon yli 4 kiloista en ole kyllä kovin innokas alateitse synnyttämään.

Nää on jänniä nää kokoarviot. Lapsi oli rv38+0 ultran mukaan 3470g ja ennuste laskettuna 3800-3900 +-10% (joka kuitenkin pahimmassa tapauksessa tarkoittaa melkein 4,3kg).

Tuo neuvolan kotikäynti hämmensi ehkä siksi, että en ajatellut jotenkin, että neuvolatädin kanssa pitää jatkaa synnytyksen jälkeenkin vielä :) En tiedä, ehkä kuvittelin jotenkin, että lapsen kanssa sit vaan ollaan eikä sitä tarvitse käydä näyttämässä missään :grin Syytän raskausaivoja?

Joo siis nuo neuvolat menee samalla tavalla kuin nyt raskauden aikana.. Tosin ns väärin päin eli ensin tiheästi käyntejä Vauvan kanssa neuvolassa (seurataan kasvua jne) ja sit pikku hiljaa välit harventuu. Näin ainakin meillä neuvolassa ohjeistettiin :)

Noi painoarviot ei ole ihan tarkkoja ja tyksissä oon huomannut myös että riippuu ihan siitäkin että vaihtuuko mittaaja! Jokainen mittaa hieman eri tavalla joten arviot on aina vähän sinne päin.. Mutta ideana on se että olis kuitenkin jokaisen mittauksen välillä tapahtunut kasvua!
Omaan korvaan kuulostaa niin hurjan suurelta nuo teidän arviot tähän meidän sinttiin verrattuna :( 35+4 arvio oli 1990g.. Ihan liian pieni pötkylä..
Huomenna taas tyksiin kontrolliin niin nähdään onko kasvua vielä tapahtunut vai mikä on tilanne.. Vähän pelottaa kyllä jos ei olekaan tapahtunut kasvua.. Viimeksi mulle näytettiin käyrältä ihan Pojun arviot ja se menee tosiaan sen alimman käyrän tuntumassa alapuolella :(

Mulla oli nyt 36+4 kokoarvio 3300 g ja ennuste laskettuna aikana noin 3700-3800 g. Miksiköhän heittää noinkin paljon tuo ennuste paljonko vielä kasvaa? :wideyed: Mulla on tulossa vielä pelkopolille aika, ja olisi kiva päättää etukäteen mitä sieltä menee hakemaan... Mulla ei ole kovin iso lantio joten kauhean paljon yli 4 kiloista en ole kyllä kovin innokas alateitse synnyttämään.
Tätä vähän ihmettelen miten ne käyrät oikeen menee. Mulla oli 36+3 painoarvio 2950g ja ennustettiin täysiaikaisena 3,5-3,6kg (vaikka lääkäri sanoi että voi olla 4kg myös, mut ennusti koon esikoiseni3925g ja nuoremman 3300g väliin) Täällä osalla kuitenkin samoilla viikoilla isompia vauvoja ja sama arvio syntymäpainosta. Taitaa olla aika iso painohaarukka aina yhdessä käyrässä? Mun vauva merkitty koko raskauden ajan aina ihan tasan keskikäyrälle.

Mulla on taas se sf-mitta ollut koko ajan keskikäyrän ja yläkäyrän puolivälissä. Itse olen lyhyt ja painoin syntyessäni viikolla 41+? vain 3040 g. Vauva painaa siis jo nyt enemmän kun itse painoin yli kuukautta myöhemmin. :nailbiting:

Mulla on taas se sf-mitta ollut koko ajan keskikäyrän ja yläkäyrän puolivälissä. Itse olen lyhyt ja painoin syntyessäni viikolla 41+? vain 3040 g. Vauva painaa siis jo nyt enemmän kun itse painoin yli kuukautta myöhemmin. :nailbiting:

Toi sf-mitta ei välttämättä merkkaa tuon taivaallista! Mulla sf-mitta menee reippaasti yläkäyrän yläpuolella ja silti pojan kasvukäyrä on alakäyrän alapuolella. Olen tosiaan 146cm pitkä ja maha kasvaa eteenpäin.. Ilmeisesti olis jääny huomaamatta ettei poju kasva normaalisti ellen olis menny tyksiin päivystykseen sillon lokakuussa! Meillä neuvolassakin erikseen sanottiin vaan että millään muulla ei ole väliä kuin että sf-mitta kasvaa.. Mut ei tosiaan varsinaisesti merkkaa mitään..

Aa okka, mä hölmönä luulin että tuolla kasvukäyrällä meinattiin just sf-mittaa tässä yhteydessä, multa ei ole arvioitu vauvan kokoa kuin vasta kerran niin siitä ei paljon käyrää saa tehtyä. :grin

Eiku toi mitä mie tarkoitin on ihan ultralla saatu kasvukäyrä. (päänympärys, reisiluun pituus ja paino jne) ne näytti mulle tyksissä sitä käyrää tosiaan ja jos olis luottaminen tohon mun sf-mittaan niin kaikenhan pitäis olla normaalia :) tai että tulis iso vauva kun viimeksi neuvolassa kun mitattiin 34+6 niin oli 37 cm! Eli ihan reippaasti menee käyrän yläpuolella mun sf-mitta kun tolla viikolla yläkäyrä on about 34cm :D

Joo sf-mittaan ei oo luottamista. Mulla se meni yli yläkäyrän muutaman viikon ja ihan alussa alle ja nyt taas ollu ihan keskikäyrällä viimeiset kerrat...

Takaisin