Neuvola

Anteeksi epäselvä artikulaatio. Tarkoitin siis ultralla mitattua käyrää, en sf käyrää. Mulla sf mutta kans yli 40cm kun oon niin paksu jo ilman vauvamasua ja lääkärit ei ole ottaneet kantaa tähän juurikaan ylipainon vuoksi.
 
Hassuja kyllä nuo painoarviot. Rv29+0 1.8kg ja arvio 3.8kg syntyessä laskettuna. Rv35+6 3.1kg ja arvio noin 4kg. Rv 36+4 edelleen 3.1kg ja arvio noin 4kg. Saa nähdä minkä kokoinen on sitten oikeasti syntyessään.
 
Vaikkei sf-mitta itsessään välttämättä kerro mitään muuta kuin että olisi ehkä syytä tutkia tarkemmin. Sf-mitta siis on seula, jonka perusteella tutkitaan tarkemmin, kaikkia sillä ei tietysti "kiinni" saada eikä se huomioi juuri esim. äidin ruumiinrakenteen vaikutusta. Itsellä iso sf-mitta kertoi myös runsaasta vedestä ja melko isosta vauvasta, mutta toki niistä tieto tulee sitten ultrassa.
 
Niihin ultran painoarvioihin vaikuttaa vartalonympärys verrattuna kahteen muuhun mittaan. Rotevarakenteinen vauva keräisi suhteessa enemmän painoa laskettuun päivään kun hoikka. Minä totean nyt että ne on kyllä yhtä tyhjän kanssa koko arviot, ite osaisin paremmin kopelolla veikata. Esikoisella siis heitti 600g alakanttiin ja tällä 550g yläkanttiin. Tuo on niin iso heitto ettei sillä ultramittauksella ole käytännössä ollut mitään virkaa
 
Mulla kans sf-käyrä menee alakäyrän alapuolella. Siitä huolimatta vauva oli edellisessä ultrassa rvo 36+1 n. 2800g. Arviota koosta lääkäri ei sanonut, mutta veikkaan vauvan olevan syntyessä n. 3500g. Nimittäin esikoinen oli kutakuinkin saman painoinen ultratessa samoilla rvo:lla kuin nykyinen masu asukki.
 
Joo meillä oli vasta tuossa toisessa eli viimeisessä lääkärineuvolassa painoarvio, niin hämmennyin kun ihmiset puhui kasvukäyristä. :wideyed: Mun käsittääkseni meillä ei normaalioloissa enää tulisi kuin terveydenhoitajan käyntejä ja he ei ainakaan meillä ultraa tee, eli tämä voisi hyvinkin jäädä ainoaksi kerraksi kun meillä arvioidaan koko ultralla.
 
Mua vähän ahdistaa, kun viimeisin kokoarvio julkisella on rakenneultrasta. Yksityisellä kooksi arvioitiin 2200 g jo viikolla 32. Meillä on suvussa todella isoja lapsia, ja tämä vauva ei ole ainakaan liian aikaisin syntymässä, nyt menossa 39 + 5. Oma veli esimerkiksi oli yli nelikiloinen syntyessään jo viikolla 38.
 
No mua on ultrattu erinäisistä syistä sairaalassa tän raskauden aikana öö... 7kertaa joista vain kaksi kaupungin tarjoamia. Ja yksityiselläkin kolmesti että on tässä 10 ultran aikana tullu aikalailla infoa :)
 
Minä en oo koko aikana saanu mitään paino/kokoarviota, ainoat ultrat olleet nt ja rakenne. En kyllä ole tajunnut kysyäkään enkä yksityisellä käynyt. Lääkärineuvolassa todettiin vaan käsikopelolla että pää on vauvalla alaspäin ja oma lantio on normaali.
Eilisessä neuvolassa vaan tosiaan tutkittiin pissa, mitattiin paineet ja paino sekä sf, luulin jostain syystä että oltais taas katottu onko alakerta edistynyt mutta ilmeisesti se kuuluikin vaan tuohon yhteen lääkärineuvolaan, silloin tuli korttiin merkinnät kohdunsuun kohdalle että pehmeä ja pituus 2cm.
 
Ei meilläkään tehdä paino tai synnytystapa-arvioita. Ensin olin siitä ihmeissäni, mutta nyt toisaalta hyvilläni. Painoarviot usein kätilön mukaan (ja myös ystävilläni) menneet mönkään ja arviot aiheuttaneet turhaa huolta ja päänvaivaa äidille. Eri asia tottakai radi tai muu erityisraskaus joka vaatii tarkempaa seurantaa. Tällä hetkellä luotan sf-mittaan, peruskokeisiin, omaan kehontuntemukseeni ja kätilööni.
 
Se yksi ainoa sisätutkimus minkä neuvolalääkäri on mulle tehnyt (27+4), silloin ei merkattu mitään kohdunsuun ym tilanteesta korttiin. Eikä lääkäri kyllä edes ääneen puhunu mitään. Eli mulla ei oo minkäänlaista käsitystä ollut missään vaiheessa mikä on tilanne. Korttiin on merkattu ainoastaan aivan samat tiedot mitä jokaisella th käynnilläkin on katsottu.
 
^Meillä sovittiin just terkan kanssa, että katotaan kohdunsuun tilanne ens viikolla kun on LA. Ihan vaan siksi, että mä haluan tietää missä mennään ja miten paljon mennään yli... Tietää sit varailla sairaalasta uutta ultraa kun sanoivat, että jos menee 41+1 niin ultrataan taas jotta nähdään koko.

Jos mulla ei olisi ollut radi-seurantaa ja sen takia vaatinut kokoarviota (terkka ja lääkäri oli sitä mieltä, että arvot niin ok ettei kaipaa kokoarviota) niin tuskin olisin päässyt mihinkään muualle ku neuvolan terkalle :) Mulla siis sf-mitta ja kaikki muutkin arvot ollut koko ajan ihan normaalin rajoissa.
 
Tänään neuvolassa 36+5. Edelliset sulkeissa.
Paino 83.6 (80.2)
RR 123/84 (109/73)
Sf 35cm (37cm)
Syke 133 (145)
Hb otettiin viime perjantaina labrassa ja oli 122 ja vasta-aineet negatiiviset.
Pissa puhdas ja turvotuksetkin merkittiin korttiin..
Tää käynti oli enemmän juttelua jne. Ja varattiin vielä aika tonne 38+4 että jos vielä sillon oon yhtenä kappaleena.. Käytiin vähän läpi just mietteitä Vauvan hoitoa ajatellen ja sit tää täti muistutti että saattaa päästä jo todella pienen vauvan kanssa kuitenkin sit kotiin.. Ja sit mietittiin yhdessä sitä just että vaik menis yliajalle raskaus niin silti poju on todella pieni.. Että ei tässä niinku enää tapahdu mitään ihmeellistä kasvuspurttia missä hän ottais painoa kiinni jne.
Sit multa kysyttiin että huolestuttaako mua itseä joku asia tässä ja kerroin sit noista omista mietteistä esim pojan vastustuskykyyn ja allergioihin että tuleeko herkemmin jne mut ei mua huolestuta varsinaisesti ettei niistä sit selviäisi :)

Ja sit huomenna tyksiin vielä kontrolliin..
 
Takaisin
Top