Neuvola

Rv 38+1, Sf 31, sama kuin 2 viikkoa sitte, hb102 sekin on vähän onneksi noussut, syke 130, baby rt alhaalla muttei edelleenkään kiinnittyny. uusi aika jo ensi viikolle ajottaisen päänsäryn ja huonon olon vuoksi, pissassa hieman proteiinia ja verenpaineet hieman koholla viime mittauksiin mutta ei silti liikaa että toistaiseksi ei ole suurta vaaraa myrkytykselle mutta ensi viikolla kuitenkin kontrolli :)
Täti oli myös sitä mieltä tässä vaihessa että yli menee...
 
jatketaanko neuvolakäyntejä sit lasketun jälkeen, vai siirretäänkö synnärille käynnit?
 
Kyllä ainakin yksi käynti tulee neuvolaan, jos menee yli. Yleensä terkka tekee lähetteen äpolille, jossa arvioidaan tilannetta ja mahdollista käynnistystä.
 
Mä sovin kokoarviossa sairaalassa, että otan ite yhteyttä ja katotaan tilanne kun on mennyt 41+1 mutta ymmärsin että neuvolasta olisin saanut myös lähetteen sille viikolle ellei mitään olisi ennalta sovittu.
 
Mun käsittääkseni neuvolassa pitäis olla käyntejä viikottain la jälkeen ja tosiaan la tehdään kai lähete siihen yliaikaiskontrolliin. Meillä synnytystapa arviossa varattiin automaattisesti aika yliaikaiakäynnille about rv 42. Toivotaan ettei niin kauan tarvi odotella synnärillä menoa!
 
Mulla oli nyt aamusta lääkärineuvola, rv 36+2. Sf mitta oli 32cm, keskellä käyrää edelleen. Verenpaineet ok, samoin pissanäyte. Turvotuksia ehkä yhden plussan verran. Vauva on raivotarjonnassa ja pää melko alhaalla, mutta ei ihan kiinnittynyt vielä. Kaikki menee siis varsin hyvin. Kahden viikon päästä sitten seuraava nla.
 
Mulla oli myös aamulla neuvola, 37+1. Pissa oli kuulemma vähä siinä ja siinä et oliko + vai - , mut vissiin kallistu kuitenki enemmän + puolelle. Verenpaineet 138/77. Vähä korkeammat mitä aikasemmin. Aikasemmin on korkeimmillaan ollut 136/64. Turvotusta ei ole, ja painokin oli pudonnu -233/vk :) herkkulakko tepsiny!!:joyful: Mut terkka sano et seurailla muita raskausmyrkytyksen oireita. Viikon päähän uusi seuranta-aika. Sf-mitta menee just käyrällä. Vauva rt, laskeutunut mutta ei ollu kiinnittynyt.

Aloin tietenki kotiin ko pääsin ni miettiin tuota raskausmyrkytystä. Onko verenpaineissa ylä vai alapaine, mihin vaikuttaa se et kiireessä menin neuvolaan ja juoksin yläkertaan? Entä et olin just lähtiessä juonut kupin kahvia?

No ehkä en murehi ennen ku se todetaan..:grin
 
Muokattu viimeksi:
Aloin tietenki kotiin ko pääsin ni miettiin tuota raskausmyrkytystä. Onko verenpaineissa ylä vai alapaine, mihin vaikuttaa se et kiireessä menin neuvolaan ja juoksin yläkertaan? Entä et olin just lähtiessä juonut kupin kahvia?

Yleensä yläpaine on se, mikä herkemmin reagoi just esim. kahvin juontiin tms., alapaineen nousu on taas sitten terveyden kannalta se mitä seuraillaan. Toki tietty sitäkin, jos yläpaineet huitelee jossain tosi korkeella.. mut siis yläpaine vaihtelee herkemmin.
 
Tänään oli käynti neuvolassa rvo 39+4. Pissa puhdas, verenpaine 119/75, sf-mitta 32. Painoa tullut 750g/vko. Vauva on jo tosi alhaalla.
Terkan kanssa juteltiin synnytykseen liittyvistä asioista sekä tulevista neuvolakäynneistä. Ensi viikolle varattiin aina neuvolaan. Täällä on käytäntönä, että rvo 41+5 saa suoraan mennä sairaalaan ,ellei vauva ole syntynyt, jossa käynnistetään synnytys.
Itseäni harmittaa, kun tapasin nykyisin neuvolan terkan viimeisen kerran. Terkka jäi tämän päivän jälkeen eläkkeelle. :sad001 Olen ollut niin tyytyväinen nykyiseen terkkaan. Toisaalta eipä uuden luona tarvitse montaa kertaa käydä, kun vauvan synnyttyä tulee jatkossa käynnit lastenneuvolan terkan luokse, joka on tosi mukava ja kokenut. :)
 
Verenpaineista sen verran, että käsittääkseni voivat hieman nousta luonnostaankin loppuraskaudesta eli pienestä noususta ei kannata vielä kauheasti pelästyä.
 
rv 40+0
Kohdunsuu auki yhdelle sormelle, kohdunkaulaa jäljellä n. 0,5cm. Ei enää pitkään...
Muuten kaikki normaalia, hb joka ollut koko raskauden 100-106 oli pompannut 122, paineet 118/72, pissa puhdas, sf 34cm. Maanantaina jos ei oo syntynyt niin soitan sen tarkistusultran 41+1 päivälle mutta veikkaan ettei tarvii soitella tai mennä :)
 
38+2

Painoa +1238g/viikko (kokonais 14,9kg) turvotus ++. Rr 128/80. Pissa puhdas ja sf enää "vain" 38cm. Tukeva raivotaronta ja liikkui niin että tätiäkin nauratti kun maha meni puolelta toiselle sydänääni anturia pakoon. Otettiin myös streptokokki näyte kun mammapolilla se unohtu.

Seuraava aika 22.12 rv40+3 toivottavasti ei tule enää tuota käyntiä vaan synnytys ja terkan kotikäynti.

:)
 
Mulla kanssa oli neuvola. 38+1, painoa +47g/vk, paineet 121/73, pissa puhdas, ei turvotusta, sf 34,5, lapsiveden määrä normaali, rt, sykkeet 147, liikkeet ++. Kuulemma hyvin tukevasti alhaalla lantiossa, eli voi alkaa odottelemaan että jotain tapahtuisi. Liikelaskentaa kehotti tekemään ja alkamaan pumppaamaan maitoa varalle, jos vauvan sokerit heittelee syntymän jälkeen. Tästä eteenpäin on neuvola viikoittain ja jos menee yliajalle, varataan aika äitiyspolille.
Terkka arvioi myös, että vauva saattaisi olla laskettuna aikana noin 3,8kg ja pitkä kaveri. Mutta ei tunnu jättimäiseltä :joyful:
 
Ootko sä ehtiny laihtumaan jossain välissä? Muistelen, että valittelit painokeskustelussa, jo joskus lokakuussa, että painoo on tullu yli 15 kg, mutta jos nyt on tullu kaikenkaikkiaa 14,9 kg, niin sehän on tosi maltillisesti! Itse olen siirtynyt toivomaan, ettei menis yli kahdenkympin.
Taisin vitutukselta arvioida yläkanttiin :D sinussa ei paljon näykkään edes se 20kg nousu. Minun paino kuitenkin oli jo ennen plussausta kolmenumeroinen, joten kaikki nousu on pahasta... :sad001
 
Takaisin
Top