Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos on syntynyt isoja lapsia, niin miten on mennyt synnytykset? Jos vanhemmatkaan eivät ole kooltaan pienimmästä päästä, saattaa olla, että olettavat että pystyy hyvin syntymään. Normaalia isommaksi lapsi kai määritellään, jos on yli 4,5 kg. Mutta ymmärrän täysin, että asia huolettaa! Kyllä se itseäkin jännittää! Olen pienimmästä päästä ja veikkaus vauvan koosta oli yli 4 kg. Itse pääsin kokoa arvioivaan ultraan, kun on sf-mitta ollut koko raskauden yli yläkäyrän. Rv 38 seuraava arvio, katsotaan mitä on tapahtunut!

Mulla se strepto olis otettu viime viikolla, mut en menny kipeenä neuvolaan; koska samassa odotustilassa kaikki vauvatkin. Se testi on kyllä ongelmallinen kun tuo streptokokki on monilla ihan jatkuvasti mut se on ongelma vauvalle jos on 'villinä' synnytyksessä. Ja siis ongelma siksi et jos testi otetaan rv36 ja se on negatiivinen voikin synnytykssä ollakin positiivinen. Tai positiivisen voi elimistö korjata ja saatkin turhan antibiootin.
Hesassa ottavat sen pikatestin, valmistuu parissa tunnissa. Täällä ei ota pikatestejä. Ja perinteisen valmistuminen vie sen 2pv tms.

Kävin tänään aamulla neuvolalääkärillä. Ei ollu supistukset vaikuttanu paljoa ainakaan kohdunsuulle. Vähän pehmentyny ja kanava 3cm. Hyvä tilanne siis! Ja muutenkin kaikki niinku pitää :) vauva rt, mutta ei ole kiinnittynyt, vaikkakin tosi alhaalla. Painoa tullut 12,4kg, oon ihan tyytyväinen, olis voinu tulla paljo enemmänkin! Sf-mitta 30,5, hieman menee keskikäyrän alapuolella mut tasasta käyrää kasvanu koko ajan.

Neuvolassa tänään proteiini 1+
Painoa tullu yli kilo/vko ja paineet koholla.
Nyt pitää seurata paineita ja muita raskaus myrkytyksen oireita joita ei kyllä oo ollu...
Luultavasti sitten vaan aikaistetaan sektio aikaa jos tilanne huononee.

Jos on syntynyt isoja lapsia, niin miten on mennyt synnytykset? Jos vanhemmatkaan eivät ole kooltaan pienimmästä päästä, saattaa olla, että olettavat että pystyy hyvin syntymään. Normaalia isommaksi lapsi kai määritellään, jos on yli 4,5 kg. Mutta ymmärrän täysin, että asia huolettaa! Kyllä se itseäkin jännittää! Olen pienimmästä päästä ja veikkaus vauvan koosta oli yli 4 kg. Itse pääsin kokoa arvioivaan ultraan, kun on sf-mitta ollut koko raskauden yli yläkäyrän. Rv 38 seuraava arvio, katsotaan mitä on tapahtunut!
Mun esikoinen oli 4055g syntyessään. Ja repesin pahasti (3.aste) imukuppiavusteisessa synnytyksessä. Olen itsekin isokokoinen. Imukuppi oli lähinnä se miksi repesin. Lapsi oli iso, mutta ihan synnytettävissä. Romahti hänellä sydämen sykkeet ja siksi tuli hoppu lääkärillä avustaa.

Kuulostaa ikävältä kokemukselta! Vaikka tietty on tärkeintä, jos vauvalla on kaikki hyvin! Vastaavaa tilannetta pelkään kyllä itsekin. Ja niinhän se on, että vaikea ulosautto voi olla normaalikokoisellakin lapsella. Tai iso lapsi voi syntyä näppärästikin!

Mulla oli tänään neuvolalääkäri. 1cm auki ja 2cm kohdunkaulaa jäljellä, erittäin pehmeä. Vauva vastaa 10pv isompaa ja lääkärin sanoin on jo valmis syntymään, koska itse haluaa. :)

Kovin ja kipeästi on supistellut tuon ronkkimisen jälkeen, mutta epäsäännöllisesti.

Jännittävää KIIAMARIA :) Olisi se itsekin niin kiva (saattaisi ehkä rauhoittaa mieltä tai sitte ei) tietää oma tilanne. Mutta ei auta, ihan olen päivittäin tehnyt hommia niinkuin tähänkin asti, takapuoli pitkällään työntänyt täysiä kottikärryjä ja muuta mukavaa :D Kyllä se synnytys sitten käynnistyy, kun paikat on siihen valmiina, näin se on vain uskottava. Tai uskoteltava itselleen.

Minäkin kävin tänään lääkärineuvolassa rv 35+6.
Hb 106, suositeltiin nestemäistä rautaa
Verenpaine 106/73
Paino 79,5kg, koko raskauden ajalta tullut siis lisää noin 15kg, nyt viim. kuukauden aikana kuitenkin vain 300g/vko
Sf-mitta 32cm, ekaa kertaa käyrällä (eikä metrin yli!)
Vauvan syke 135, liikkeet ++
Kohdunkaula 3cm, pehmeä

Kaikki siis hyvin. Suuri rajapyykkipäivä on ens viikon to 1.12., kun menen äpolille synnytystapa-arvioon. Sen jälkeen tiedän, halutaanko tämä kenties käynnistää aiemmin, vai antaako mennä luonnollisesti. Jännää!

Tiistaina oli 35+4 neuvolalääkäri, kaikki verenpaineet ym oli hyvät niin kuin aikaisemminkin ja lääkäri oli sitä mieltä että ei ole vauva ihan heti syntymässä, sisätutkimuksen perusteella ainakaan.. eikä ollut vauva kiinnittynyt vielä, oli lääkärin mukaan rt, mutta voi kuulemma vielä kääntyäkin. Sen näkee sitten kun synnytyksen aika koittaa.. GBS-näytteen otti, minkä kiikutin sitten kaupunkiin labraan, kun ei sinä päivänä käynyt lähetti neuvolassa.. ja tuolloin tiistai aamuna kävin verikokeissa, joku seulonta keltaisen vauvan varalta, koska esikoisen bilirubiinit oli koholla melkein heti syntymän jälkeen..

Noniin, vauva saa vielä kasvaa jos haluaa ja saa myös syntyä jos haluaa. Sanoi lääkäri. Ei haittaa jos syntyy, tytöt ovat kestäviä, hän ei voinut vastustaa sukupuolen kurkkaamista :P hauska venäläinen naislääkäri. Ei sisätutkimusta, kuulemma aivan turhaa enää näillä viikoilla. Hänen mielestään parempi ettei koske kohdunsuulle. Ennuste vauvan koosta samoissa, että syntyisi n. 3,5kg. Tällähetkellä prinsessalla painoa 2950g. Mutta sanoi että painon tuleminen on kaikilla erilaista, voi saada viimeisenä kuukautena kilonkin painoa. Vastasi viikkoja joita on tänään 36+3 paitsi se reisiluu joka on tasaisesti ollut aina sen kaksi päivää kasvussa edellä eli 36+5, pitkäsäärinen typy. Pää oli alaspäin vaikka eilen pelkäsin muuta. Ei puhunut onko laskeutunut tai mitään.

Tämän jälkeen passitti pre-operativiselle polille anestesia lääkärille hakemaan uskoa siihen että ei se epiduraali oo niin paha. Mä en vaan oo päässyt traumastani yli ja itku tuli kun paineli selkärankaani. Sanoin että toiveeni on ettei mitään selkään, mutta jos ei muuta voi niin en voi tietenkään jääräpäisyydelläni asettaa vauvaa tai itseäni vaaraan. Katsoi vielä nielun että meneekö putki jos nukutus ja tutki onko leuka jäykkä.

Kaikinpuolin positiivinen reissu ja ihanaa kun kovasti tsempattin ja toivotettiin tervetulleeksi synnyttämään ja toivotettiin onnea. Hyvä mieli jäi.

36+3
Painoa tullut n.5g
Pissan proteiinit oli +- en tiedä mitä meinaa? Sokeria ei ollut. Tosin voi johtua siitä kun tänään aika runsas valkkari ja just ku pääs vessaan niin tuntu että alapää räkäsi oikeen kunnon klimpin.
Verenpaine oli se 140/77 joka olisi varmasti laskenut kun olisin malttanut odottaa hetken.

Eilen neuvola rv37+4. Vauva onneksi yhä rt. Syke hyvä ja tasainen. Painoa oli mammalle tullut edellisestä käynnistä 900g/vko mutta on kyllä mennyt jonnekin muualle kuin mahaan sillä sf mitta oli yhä alakäyrillä 30cm. Vatan patti jäi mysteeriksi ja sitä ihmeteltiin parin neuvolatädin voimin ja siitä laitettiin maininta neuvolakorttiin. Mutta ei vaatine toimenpiteitä ellei kipeydy uudelleen.

Neuvola taas takana. Seuraavan kerran sit ens viikolla tasan LA päivällä eli 7.12 :) Ens viikolla sitten sisätutkimus jos ei oo vielä syntynyt kun sellaista ei oo tehty.

Kaikki hyvin, painoa kertynyt minulle parissa viikossa 157g :grin Lapsi hyvin alhaalla mutta ei ihan kiinnittynyt = menee todennäköisesti viikko tai kaks ennenkun syntyy. Sf-mitta tullut takaisin linjalle ja seuraa viimeviikkoista, eli tänään 34cm.

Pakko avautua taas näistä painoarvioista kun ärsyttää...
Meillä siis painoarviot:
36+3 = 2163g
37+3 = 2700g
38+4 = 2579g
Lääkärikin vaan naureskeli että hän sai nyt tämmöset lukemat... käsikopelolla sitten totes että alle kolme kilonen se on .

Niin no meillä kävi kans noin.. Ensin oli 1600-1700 ja sit seuraavassa arviossa saatiin 1500! Tosin nyt on kuitenkin kasvanut jatkuvasti noin 100g viikossa omalla käyrällään alakäyrän alapuolella.. Onneks perjantaina taas poli niin pääsee taas katsomaan onko tapahtunut kasvua.. Jos ei niin veikkaan että käynnistetään sitä siinä kohtaa kun oli jo viimeks juttua..

Takaisin