Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle ei oo tehty mitään paino arviota vauvasta enkä oo ite ees tajunnut pyytää. Apua
Joku joka sun vatsaa on tunnustellu ois varmasti älähtänyt jos siinä olisi jotain mistä älähtää - huoli pois :)
Ei meilläkään terkka tee kokoarviota mutta kun sitä on ollut tuuraamassa kätilö niin siltä se tulee automaattisesti.

siks ne ei kehtaa niitä painoja enää arvioida huvikseen, ku asiakkaat pettyy kuitenkin epätarkkoihin arvailuihin :D mulle riittää ku kysyn aina että tuntuuko isolta tai pieneltä ja sit terkka sanoo aina et viikkoihin nähden hyvä. Näin on helppo pitää yksinkertainen ihminen tyytyväisenä :D

Huomenna pitäis mennä sinne äitiyspolille katsomaan, että minkä kokoinen vauveli siellä on. Jännittää... ja jännittää myöskin se, että jos sillä ei ookaan kaikki hyvin, vaikka aikaisemmin on ollut. Käytiin rakenneultrassakin kolme kertaa, ku hän oli aina sellaisessa asennossa, ettei kaikkea nähty. Vikassa ultrassa kyl nähtiin, ku odotettiin vauvan kasvavan. Miehen kans kyl juteltiin, että toivottavasti myös sukupuoli pysyy samana. Vaikkakin viimeksi se lääkäri sanoi kyl ihan varmaksi ja se tais olla vko 28 :D

Mullakin kysyttiin vielä tossa ku ekaa kertaa menin päivystykseen ja ultrattiin että tiedetäänkö jo sukupuoli niin katsoi sen samalla ja varmisti että joo poikahan se siellä :D

Huoh, kirjotin jo selostuksen ja bittiavaruuteenhan se hävisi. Eli, 38+0 pikaneuvola käyty kun sijainen oli terkkana tällä kertaa ja pelkät pakolliset jutut tehtiin. Pissa puhdas, sf 33 (niinku viimeksikin), paino +750g/vk, turvotus + ja verenpaine koholla 129/92 eli nyt pitää seurailla kun päätäkin on särkenyt. Vauva on alhaalla, muttei vieläkään ihan kiinnittynyt. Kuulemma kuitenkaan ei enää tarvitse ambulanssilla synnärille lähteä jos vedet menee. Nyt vain ootellaan siis. Vielä on la:lle kahen viikon päähän aika varattuna...katotaan, miten käy. :)

Kävin vielä tänään pikakäynnillä kun oli verenpaine kohonnut (kotimittauksia tehty jo pari kk) ja oli sellainen kummallinen kuvottava olo.
Kaikki ok, pissassa proteiini yhdellä plussalla. Käyrääkin napattiin ja sekin ok.
Supistukset alko siellä neuvolassa, koko ilta satunnaisia epäsäännöllisiä

Tänään nla...kaikki hyvin. Rv35+3 ja sf 41 :P eipä ihmetellyt mun valituksia ahdistuksesta...kokonaisvaltaisesta sellaisesta. Sanoi että sivuilla olisi tilaa, mutta heppu köllii pystyssä masussa. Ihmekkös ahistaa alas ja ylös samaan aikaan. Paneet, pissa ja paino ok (-2 edelleen alkuraskauteen). Vauvan sykkeet 145 (liikkuessa 160).
Mä tahdon tän loppuvan jooooo....vaik kyl hän hetken saa viel olla masus...kunha lopettais ahdistelun ;) <3

Tänään myös neuvolakäynti 37+2. Sf mitta hieman alakäyrän alapuolella 29, eli vaikka sokeriarvot vähän heitteleekin, niin jättivaavista tuskin on pelkoa, painoarvio noin 3000g. Vauva laskeutui jo rv30 ja siellä on pysynyt ja nyt ilmeisesti kiinnittynytkin... ainakin terkka totesi, että voipi syntyä milloin vaan. Sykkeet oli 130-135. Ja sykkeiden kuuntelun aikaan ilmeisesti supisti myös, vaikken itse sitä siinä tunnistanutkaan. Turvotusta on ihan mielettömästi, jalkoja aivan särkee kun ovat niin pinkeät. Vettä olen yrittänyt juoda reilusti ja pitänyt jalkoja koholla aina kun mahdollista, huoh. Painoo tullut noin 800g/vko. Verenpaineet hyvät. Ensi viikolla taas - jos ei ole vaavi jo syntynyt (Tuskinpa vain!).

Mua alkoi oikeastaan vähän harmittamaan, etten ottanut viimeksi neuvolassa tarjottua aikaa joka olisi ollut tänään. Ajattelin, että mitä sitä heti viikon päähän ottaa, kun ei ole mitään erikoista seurattavaa. Eli seuraava käynti olisi vasta ensi viikolla, kun olisi 40+3. Sitähän ei tiedä miten sen käynnin kanssa käy. Mutta olisin tosiaan ehkä sittenkin halunnut tänään käydä, olisi ehkä saanut tietää, onko vauva mahdollisesti jo kiinnittynyt, kun ei viime viikolla vielä ollut. Mietin nimittäin, että olisiko se viimeöinen epätavallinen mönkyäminen voinut liittyä johonkin sellaiseen. Tänään on tuntunut jotenkin todella alhaalla sellainen paineentunne tms. En oikeastaan osaa sanoa mikä se tunne on ollut, mutta jotain uutta kuitenkin. Että aivan varmasti tämä tilanne tästä jotenkin on parin päivän aikana kehittynyt.

Nyt oli aamusti painoarvio ultra, ku sf-mitta oli viime neuvolakäynnillä pompsahtanut liian isoksi. Mut eipä onneks ollut mikään jättivauva :D käyrien mukaan tällä viikolla pitäis olla 3,1kg ja tän mukaan vauva olis nyt 2,8kg. Mut se on kyl totta, että ne on vaan suuntaa antavia.

Neuvola takana rv 36+2. Kaikki oli ok. Vauva ihan alhaalla, laskeutunut ja kiinnittynyt. Hoitaja oli sitä mieltä että tämä syntyy ensi viikolla rv 37+ kuten esikoinenkin. Mutta aina voi yllättyä, vahvasti oli vaan sitä mieltä :grin seuraavan ajan sain rv 38+ viikolle mutta luultavasti saan kuulema perua sen :grin

Mie mietin että kannattaako mun välttämättä edes ottaa seuraavaa aikaa neuvolaan ku ravaan tyksissä..

Mulle sanottiin viimeks et kun on syntynyt niin pitää olla heti yhteydessä, että saavat järkättyä kotikäyntiä. Mikä funktio sillä kotikäynnillä on? Mä en tajunnut edes kyseenalaistaa koko asiaa sillon. Ei sillä - saa tänne tulla mutta jotenkin vaan hassua, että 2vko pitäis pitää sukulaiset loitolla mutta neuvolantäti paukkaa paikalla parin päivän sisään kotiutumisesta.

Mul täti on kotikäynnillä painellut kohtua ja katsonut jälkivuodon ja alakerran kunnon muutenkin tikit jne. Jutellut imetyksestä. Puninnut vauvan ja tutkinut muutenkin ja katsonut napatyngän ja mun ja vauvan yleisvoinnin. Muistaakseni otti verenpaineenkin. Kai tämä on ihan hyvä käynti, näkee ammattilaisena jos on jotain mihin tulee puuttua ja saada vauva tai äiti esim. Lääkärille tai käymään osastolla tjsp. Ja ettei tarvi lähteä itte vuotavana herkän vastasyntyneen kanssa mihinkään.

Takaisin