Neuvola

Meil oli pika neuvola, sf mitta oli nytki 35, ei saanu päästä tuntumaa, joten hyvin mahollista et on jo kiinnittyny lähtökuoppiin :) Näin jo viimeyönä unta et vauva oli syntyny. Oikee tissiki oli si vuotanu yökkäriin läntin, tarvii vissiin ruveta suojia käyttään. Ens viikon to (laskettuaika) uus neuvola, hoppas ei tarvis sinne enää mennä :)
 
Neuvola 40+3 takana.
Paino 85,0kg (-87g)
Verenpaine 120/80 (viimeksi 113/75)
Sf-mitta 34,5cm eli tasan keskikäyrälle laskenut
Vauva edelleen rt, syke 134, liikkeet ++ ja ilmeisesti hiukan laskeutunut parin viikon takaisesta. Pää ei kiinnittynyt, mutta th arveli, ettei ehkä muutukaan ennen synnytystä tästä enää.
Jos ei ensi viikon perjantaihin mennessä (41+5) ole syntynyt, menen synnytystapa-arvioon. Th:n mukaan ei kovinkaan todennäköistä että sinne tarvitsisi mennä, mutta onpahan varulta sovittu sekin sitten. Neuvolakäyntejä ei enää ole, seuraava on sitten kotikäynti kun vauveli päättää tänne saapua :)
 
Niin joo ja synnytyksestä juteltiin, ihan käytännön juttuja ja että miten miestä ehkä kannattaa valmistella tulevaan. Siltä varalta, että käynnistykseen etenisi tämä homma, th kertoi eri tavoista ym. Toki olen niihin itsekin jo tutustunut jne, mutta tuntui ihan hyvältä, että niistä joku vielä puhui ääneen ja ainakin sellaisella selkokielellä, ettei mitään jäänyt epäselväksi. Oli ihan mukava ja leppoisa käynti, niin on kyllä kaikki muutkin olleet, ei sen puolesta mitään valittamista.
 
Mulla oli tänään kätilön kanssa tapaaminen. Alko tekemään viikottaisia sisätutkimuksia, jotta saatas synnytys käynnistymään. Nyt rv38+1. Kohdunsuu 1cm auki ja 40% kohdunkaula lyhentyny. Toiveikkaana nyt siis ettei mee taas 2viikkoo yli lasketun ja käynnistykseen :D
 
Nyt on viimeinenkin äitiysneuvola takana. Pää ei ollut kiinnittynyt, eikä muutenkaan ole mitään merkkiä siitä, että vauva valmistautuisi tulemaan pois mahasta, niin seuraavaksi kai odotellaan yliaikaiskontrollia, joka on viimeistään viikon päästä.
 
Mulla oli nyt sitten lasketun ajan neuvolakäynti ja hiukkasen on tyhjentävä olo. Luulin alkuraskaudesta että tämä "viimeinen" käynti olisi liikkumisen ja olemisen kannalta tuskainen mutta mitä vielä! Ihan samalla tavalla meni kuin ennenkin, kaikki kunnossa, ei mitään mainittavaa ja seuraavan kerran taas viikon päästä. No oli siellä nyt sen verran mainittavaa että vauvan pää on nyt kiinnittynyt ja kohdun korkeus "laskeutunut" sen verran että hoitajan käsi mahtui painautumaan kohdun ja kylkikaaren väliin, mikä viimeksi oli ihan tilkitty umpeen. Sf mitta oli sama kuitenkin kuin viimeks. Paino mulla on nyt 88, jonain iltana vois saada kotipuntariin lukemaks 90!! Huikeeta!
Otettiin nyt miehen kanssa molemmat vauvan takia influenssarokotteet, jottei tarvi sitten huolehtia siitä. Mullei kukaan oo muistanu tuolla tarjotakaan sitä, onneks muistin ite kysyä siitä.
Meillä pysyy sama hoitaja sitten lapsen synnyttyä, joten ihan kiva kun ei tarvi kolmanteen vaihtaa (edellinen jäi viime kuussa eläkkeelle).
Sain nyt vielä ajan viikon päähän ja sen jälkeen pitää sit soittaa synnärille ite, jos ei oo vauva tulossa ulos.
 
Oho, pääsen jo huomenna käymään äitiyspolille. Mielettömän nopeeta toimintaa, kun terkkari laittoi lähetteen tänään. Tuskinpa mitään kovin kummallista tapahtuu, mutta pääseepä ainakin juttelemaan ja kyselemään, mikä varmasti helpottaa jo oloa.
 
Tänään oli taas nla. Viimeksi 25.11.2016. Jospa nyt olisi viimeinen käynti.

Tänään rv 39+1. (suluissa 37+1)
Paino: 72.7 kg (72 kg) (Tullut yhteensä 3.2 kg)
Verenpaine: 117/80 ( 105/78)
Pissa puhdas molemmilla kerroilla
Hemoglobiini: 112 (116)
Sf-mitta: 34 cm (33 cm)

Vauveliini ei ole vielä kiinnittynyt. Olisin toivonut, että sanoo, että olisi lähtökuopissaan, mutta mulla vauva yleensä laskeutunut vasta synnärillä jne.. Onhan tämä kyllä jo laskeutunut, mutta silti.

Seuraava aika olisi rv 41+1 23.12.2016, mutta toivon, että tuonne asti ei nyt enää tarvitse mennä :D. Yliaikaiskontrolli olisi sitten kys:issä 27.12.2016. Mutta meniskö muka niin pitkälle? Tuskinpa sentään.
 
40+0 neuvola takana.
Painoa +450g/vk, rr 130/83 ja p.78, pissa puhdas, sf 35. Kaikki kunnossa siis. Vauva on vihdoin kiinnittynyt ja rt, p.130 ja liikkeet ++. Terkka teki myös sisätutkimuksen ihan siksi, että vähän ärsytettäs kohdunsuuta, supisteluja kun tosiaan on päivittäin ja joka yö jo niin, että unet jää vähiin. Sormelle on paikat auki ja ihan pehmeät. Kaulaa kuitenki vähän jäljellä vielä. Vauvan päätä pysty silitteleen alakautta eli kaikki mahollisuudet on että syntyy tänään, huomenna TAI KAHEN VIIKON PÄÄSTÄ. argh! :P Ite oon jo niin tottunut jatkuvaan supisteluun, että uskon vauvan syntyvän siinä vaiheessa, kun pää näkyy. Plääh! Viikon päähän on vielä aika varattuna neuvolaan, sitten tulee yliaikaiskontrolli oysiin. Odotellaan.....
 
Rv 39+5, paino sama kuin viimeksi, rr normaali, pissa puhas, sf 34 (kasvanut viikossa 2cm joka kuulostaa hurjalta verrattuna että aiemmin tullu sentti tai kaksi kahteen viikkoon) rt ja pää kiinnittynyt vihdoin. viikon päästä uusi aika jonka jälkeen yliaikakontrolli.
 
tänään oli neuvola 39+6 ja nyt on ajatukset sekaisin :s Pissa puhdas, vauvan syke hyvä, mutta paineet koholla (ei kuulemma erityisen huolestuttavasti, mutta mä en ymmärrä näistä mitään joten huolestuin kyllä, nyt oli siis 123/87) ja paino on noussu viikkotasolla liikaa +1540 :woot:
Oon syönyt niin kuin ennenkin (enemmän melkein makeeta kun suolasta) enkä huomaa mitään erityistä turvotusta.
Joten nyt ihan neuroottisena mietin täällä onko päänsärkyä, ylävatsakipua, näköhäiriöitä.. No päänsärky ainakin kohta on!

Eikä vauva ollut laskeutunut edes alemmas ja voi kuulemma teoriassa olla mahdollista että syntyy vasta ensi vuonna:smiley-angry016mä tulen sitä ennen kyllä hulluksi
 
^ viikku tiedän tunteen että menee hermo ku sanotaan että vauva voi tulla vasta ensi vuonna, niin mulleki on sanottu. sun alapaine näyttää olevan vähän koholla, jos omistat mittarin voit ite mittailla koska joskus voi olla että paineet on vaan kerran jostain syystä koholla (stressi, jännitys, oot juuri juonu kahvia tai syöny salmiakkia) tosin toi sun painon nousu on aika hurja viikossa. mutta koita olla stressaamatta liikaa ja seurailla vointia :)
 
Joo tää painoasia on jotenkin järkyttävä, painoa nyt tullu yhteensä lisää 17kiloa, ennen raskautta olen aina ollut alipainoinen kuikelo joten ajattelin ottavani ilolla vastaan kaikki lisäkilot.
Miehen kanssa mietittiin vielä kotiin ajaessa että mihin ne kilot on menny kun mahan ja rintojen lisäksi ainoa mistä näkee on painoa tullut lisää on toinen leuka :D takaapäin näytän kuulemma ihan samalta kun ennenkin.

Ja nää kilot on kyllä tullut nyt vasta ihan loppuraskauden aikana, alussahan mulla paino vaan laskikin ja puolessa välissä olin normaalipainossani.
 
Viikku, koita olla ressaamatta liikaa. Tiedän, helppo täältä huudella... :D Mulla ei esikoinen koskaan kiinnittynyt ennen synnytystä, joten ei se tavatonta ole. Ja muistan, että mulle sanottiin silloin odotusajan loppupuolella, että ihan kohta tulee. Silloin oli laskettu aika 9.1. ja terkka tuumaili joskus joulun tienoilla, että saas nähdä tuleeko tänä vai ensi vuonna. Noh, poika syntyi 16.1., rv 41+0, että mistäs näistä kukaan tietää (kun ei terkkaritkaan). :)
Minä olin tänään kans neuvolassa, rv 39+0. Kaikki siellä hyvin, niin äidillä, kuin vauvallakin. Nyt oli tämä vauva kiinnittynyt, olen sen kyllä itsekin ollut huomaavinani. Lapsi on siis valmis syntymään ja äiti synnyttämään. :) Toivotaan, että kohta alkaa tapahtua.
 
Takaisin
Top