Neuvola

Tuosta painoasiasta sen verran että tänä aamuna vaaka näytti neuvolassa et oisin lihonnu puoltoist kiloa edelliseltä viikolta, mutta merkkasin korttiin kilon vähemmän. Oikeesti söin eilen ravintolassa, kotona herkkuja, riisipiirakoita, lounaan yms, enkä käynyt kakalla vuorokauteen, niin se kilo on todellakin sitä suolen täytettä mitä mulla oli vuorokauden aikana kertyny. En ois suostunu edes keskustelemaan tuosta, joten miinustin sen kilon
 
Tänään siis oli viimeinen neuvolakäynti ja kaikki arvot oli kunnossa. Oli eri hoitaja, mut se olikin kiva kun se teki toisen tädin kanssa painoarvion!! Molemmat veikkas toisiensa arvauksia tietämättä 3,8-4kg ja pitkään kopeloivat ihana saada vähän jotain arviota.
Sanoivat että vauva on ihan syntymisasennossa siellä ja mittasivat sf-mitan 36cm, eli 2cm enemmän mitä edellisillä kerroilla. Tuntuikin vähän tottuneemmala mittaukselta, mitä aiemmat.
Lopuks hoitaja tarkasti vielä ultralla pään asennon ja siellä se oli nalkissa mun lantiossa. Ei ollu hyvää kuvaa, mutta kuitenkin.
Tuntui mukavalta kun se tutki niin perusteellisesti ja kertoi kaikki asiat kuntoon. Ens viikon maanantaina pitääkin sitten soittaa synnärille, et milloin voin tulla tutkittavaks, jos ei oo vintiö syntynyt. Helpottavaa et nyt vasta 41+0 ja alkuviikosta jo pääsee synnärille. Vähän vaan harmittaa kun menee niin lähelle joulua, mut sille ei voi mitään.
Vein tänään jo koiratkin hoitoon, ettei niitä tarvii enää miettiä ja saadaan levätä molemmat.
 
Sillä omalla painolla ei enää lasketun ajan jälkeen ole juuri mitään merkitystä, vauva kasvaa niin hitaasti. Lähinnä se kertoo esim. omista turvotuksista, joista on taas hyvä terkan tietää jos ovat kovin pahoja, koska silloin voivat viitata esim. raskausmyrkytykseen tms.
 
40+4 neuvolassa kaikki hyvin, sf mitta laskenut niin terkka sanoi että eilinen supistelu on tuonut vauvaa alaspäin ja varmasti kypsytellyt muutenki paikkoja. Oli sitä mieltä että lähtö voi tapahtua hyvinkin äkkiä tai sitten supistelee useamman päivän jolloin puhutaan pitkittyneestä latenssivaiheesta (ääh toivottavasti ei näin) jokatapauksessa oli nyt vika neuvola. Seuraavaksi joko synnytetään tai mennään yliaikaiskontrolliin.
 
Mä en saanut neuvola-aikaa tälle viikolle (rv 41) ollenkaan, vaan vasta ensi viikolle, jos ja kun menee niin paljon yliaikaiseksi. Olen kuitenkin ensisynnyttäjä joten vähän omituista, mutta kai se on niin että terkkareilla on kiire joulunviettoon... kaikilla täällä kuitenkin on nähtävästi ollut neuvola myös 40+ -viikolla.
 
Me sovittiin yhdessä terkan kanssa 39+6 käynnillä, että menen suoraan yliaikaiskontrolliin (41+6) jos ei synny ennen sitä. Mulle kyllä tarjottiin mahdollisuutta käynnille ja yhdessä puhuttiin, että joa tulee turvotuksia, päänsärkyä tms.niin herkästi otan yhteyttä.
 
Mulla on tänään 39+4 ja oli neuvola, niin kyllä mulla on sit viikon päästä uusi aika, jossei vauva ennen synny. Sit 3.1. mennään sairaalakäynnille, jossei vauva oo tullut pihalle.. tosin mulla on verenpaineet koholla, että sen takia ainakin käyn viikottain.
 
Mulla ei mitään ongelmia verenpaineiden yms. kanssa, joten täälläkin seuraavaks sitten suoraan yliaikaiskontrolli tammikuun alussa, jos vauvaa ei ala sitä ennen kuulua. Niin ja tänään siis 39+6.
 
40+3

Paino: +1120/vko -> turvotus. Kokonaisnousu 17,3kg
Turvotus: ++
Verenpaine: 137/86
Pissa puhdas
Sf: 41,5cm
Raivotarjonta
Syke 160+
Ja liikkeet ++
Strepto näyte oli negatiivinen.

Aika paljon näyttäis siltä, että synnytys on lähellä. Vauva on kääntänyt kylkeä otollisempaan asentoon ja verenpaineen nousu. Samoten mun kumman seesteinen olo kielii jotain...

Jos nyt kuitenkaan ei synny, niin uudeksi vuodeksi käynnistellään. 30.12 on mammapolille aika.
 
Kävin neuvolassa pyörähtämässä, kun vedet meni just ennen kun ehdin lähteä sinne. Eli tänään joka tapauksessa synnärille.
Mutta kävin sykettä kuuntelemassa, kun vauva ollut niin vaisu koko aamupäivän. Hyvä syke löytyi. Verenpaine myös edelleen hyvä, mitään muuta ei nyt mittailtukaan. Mutta terkka ystävällisesti täytteli mun kanssa sen iPana-kyselyn sairaalaa varten, kun se on itseltä jäänyt vähän vaiheeseen... :D
Seuraava neuvola onkin sitten vauvan eka. :Heartred
 
Takaisin
Top