Neuvola

Nasunina, mulla sama homma ja toinen nla lääkäri on viikolla 36, ellei tuu tarvetta aikasemmin :)

Meillä ainut lääkärineuvola on rv30-32. Itse oon nyt kahdesti käyny ylimääräisessä näitten harkkareitten ja menkkajomojen takia..
Miulla seuraavana ru 21.4 sit kelaneuvola 12.5. :)

Lääkärineuvola takana! Nopea käynti, paikat oli ok, eli kiinteät ja kanavaa hyvin :) päästiin myös näkemään ultralla, kun laite oli samassa huoneessa <3

• Tykkään
Reaktiot: mkm
Minulla oli tänään 3. neuvola. Kaikki ok siellä ja oli ihana kuulla taas sydänäänet. :Heartred

Minulla ollut käynnit:
8+2 neuvolan th
8+4 varhaisultra neuvolan kautta
11+1 nt ultra
12+1 neuvolan th
14+2 lääkärineuvola
18+4 neuvolan th

ja tulevat
19.4 20+2 rakenneultra
4.5 22+3 kela-neuvola

Minulla on normaalia tiheämpi seuranta toisessa raskaudessani olleiden ongelmien vuoksi.

Hei kokeneemmat!
Kertokaahan ensikertalaiselle mitä siellä lääkärineuvolassa tehdään? Onko mitään järkeä miehen tulla sinne mukaan?
Ja sitten tuo kela-neuvola? Meillä ei ole ollut mitään puhetta siitä? Mitä sielä tehdään?

Mulla ainakin lääkärineuvolassa katsottiin pissasta proteinit ja sokerit, verenpaine, paino, kohdunkaulan tilanne, sydänäänet ja ultrattiin. Kyseli vointeja, eikai sen kummempaa. Kela-neuvolassa ilmeisesti vaan käydään läpi, miten avustukset haetaan ja saa tarvittavat dokumentit siihen. Muuten vissiin ihan normaali neuvolakäynti. :)

Mulla lääkärineuvola on joka kerralla ollut sellanen et kysyy mun yleisestä terveydentilasta, kirjottaa tarvittavat reseptit ja tekee sisätutkimuksen, siinäpä ne.

Kela-neuvola on muuten aivan normaali äitiysneuvolakäynti, siellä vaan saa raskaustodistuksen jonka avulla saa sitten hakea äitiyspakkauksen, äippäja vanhempainvapaa rahat. Ei siellä mitään muuta normaalista poikkeavaa ole.

Normi neuvolakäynnillä multa katotaan joka kerta paino, verenpaineet, kysellään vointi, kuunnellaan sykkeet ja nyt aletaan ottaa sf-mittaa. Meillä käydään ite stixaa pissa vessassa ennen kuin menee th:lle ja jos siinä jotain on niin lähtiessä purkit mukaan ja vie näytteen labraa seuraavana päivänä.

ja ei, neuvolan täti ei neuvo kuin ne kelan laput täytetään, se antaa vaan sen raskaustodistuksen.

Mulle neuvolatäti viimekerralla ainakin sanoi, että ohjeistaa niiden hakemusten täyttämisessä :)

Kyllä esikon aikaan neuvolantäti pääpiirteittäin ohjeisti mitä haetaan ja miten.. Ehkä riippuu terkasta?

Tänään oli neuvola. Nyt siis rv 16+0. Eipä siellä taaskaan mitään maata mullistavaa, mutta pienen sydänääniä oli mukava kuunnella. Erittäin vauhdikas kaveri, monotti anturiakin välillä :p Seuraavaks onkin ru 9.5. rv 20+4 ja kela-neuvola 19.5. :)

Onko teille neuvolasta kerrottu mitä milläkin kerralla käydään läpi? Kun moni tuntuu tietävän tuon kela-neuvola ajan ?

Kela neuvola on se joka on noin 22+0 tienoilla. Raskaustodistusta ei saa kirjoittaa ennen sitä. Se siis voi olla muutama päivä ennen tai tuon jälkeenkin, mutta kelaan ei saa lappuja toimittaa ennen kuin tuo viikkomäärä on täysi.

Mulle tosiaan ei yhdessäkään raskaudessa ole neuvottu täyttöä. On ainoastaan ohjeistettu et mene kelaan tai täytä sähköisesti ja kerrottu mikä sen hakemuksen nimi on. Terkka on kertonut et todistus tulee liitteeksi ja sen voi toimittaa sähköisesti tai viedä paikan päälle.
Mulle sellanen oleellinen tieto olis ekalla kerralla ollut et sil samalla lapulla haetaan 3 eri asiaa mutta eipä kerrottu joten jouduin hakee sit osan jutuista myöhemmin.
Vanhempainraha hakemukseen liittyy sit synnytyksen jälkeen jälkitarkastustodistus myös, jos ei sitä toimita niin vanhempainrahaa ei makseta....

Mulle ainakin kerrottiin tänään kaikki mahdolliset käynnit ja niiden sisällöt mitä vielä on tulossa ennen syntymää :)

Raskaustodistuksen saa kirjottaa siinä vaiheessa jo kun raskaus on todettu mutta äitiysavustusta ja -rahaa sillä ei pysty hakemaan ennenku 22+0 on täynnä

Takaisin