Neuvola

Esimerkiksi asuntohakemusta varten saatava raskaustodistus on erilainen kuin se mikä saadaan neuvolasta kelaa varten. Kelaa varten tulevaa ei saisi kirjoittaa ennen kuin 154 päivää eli 22+0 viikkoa on täynnä. Tuon esim. asuntohakemusta varten tarvittavan voi kirjottaa vaikka ekalla neuvola kerralla, toisin kuin kelaan tarvittavan.

Hakemuksen tunnus on muuten SV 9
Sillä yhdellä ja samalla lapulla voi siis hakea samalla kertaa äitiysavustuksen(pakkaus tai raha), äitiyspäivärahan, vanhempainrahan ja lapsilisän.
Äippärahat lasketaan edellisen verotuksen mukaan ja jos tulot on kasvaneet huomattavasti viimeisen 6kk aikana niin voi hakea niiden perusteella, toimittamalla niistä nousseista tuloista tositteet kelaan.

Mulle kyllä kirjotettiin erityisäitiysvapaata varten just samanlainen raskaustodistus kuin mitä tuun saamaan viikon 22 jälkeen.

sekin on eri kuin ihan perus raskaustodistus, jolla tosiaan voi hakea esim isompaa asuntoa. Kelalle menevät on erilaisia kuin ihan tavallinen raskaustodistus.

Kun tuossa mikä annetaan pakkausta yms varten pitää lukea raskaus on kestänyt 154 päivää ja sitä ei luonnollisesti voi laittaa jos raskaus on kestänyt vähemmän aikaa. Erityisvapaaseen on omansa jossa vain todetaan raskaus ja sen hetkinen kesto.

Kela on tosin uudistanut noita lomakkeitaan et voihan se olla et ne on nyt työntänyt noitakin monta samalle paperille ja rasti ruutuun meininki.

Muokattu viimeksi:
Joo juuri torstaina sanoi th, että voi kirjoittaa todistuksen, kun 22 viikkoa on täynnä ja silloin on mentävä paikan päälle, että raskaana olo on oikeasti varmistettu eli todistusta ei voi postittaa.

Minulla oli tänään neljäs neuvola, vk nyt 19 ja sf mitta oli 19, eli yläkäyrillä mennään. Laittoi lähetteen ravitsemusterapeutille saarnan jälkeen, lähtöpainosta tippunut -1,8kg. Pudotus oli aika hurja, kun kolme viikkoa sitten paino oli noussut 3kg ja nyt oltiin noin paljon miinuksella. Eli vajaassa kk lähtenyt 4,8kg ja olen normaali painoinen. Yritän kyllä syödä, ruoka ei vain maistu, kun saan jotakin alas yleensä oksennan sen puolen tunnin sisällä, eli ei ihme, että paino tippuu. Seuraava neuvola onkin sitten vk 22.

Minulla oli tänään neljäs neuvola, vk nyt 19 ja sf mitta oli 19, eli yläkäyrillä mennään. Laittoi lähetteen ravitsemusterapeutille saarnan jälkeen, lähtöpainosta tippunut -1,8kg. Pudotus oli aika hurja, kun kolme viikkoa sitten paino oli noussut 3kg ja nyt oltiin noin paljon miinuksella. Eli vajaassa kk lähtenyt 4,8kg ja olen normaali painoinen. Yritän kyllä syödä, ruoka ei vain maistu, kun saan jotakin alas yleensä oksennan sen puolen tunnin sisällä, eli ei ihme, että paino tippuu. Seuraava neuvola onkin sitten vk 22.

Mulla lähtöpainosta 4-5 kg miinusta ja en saanut noottia... Kävi kyllä ekassakin että pari kiloa lähti. Toisaalta tosiaan toisella kolmanneksella painon olis hyvä lähteä nousuun (mulla ei oo lähtenyt)

Meillä oli tänään toinen neuvola ja viikkoja rv 15+6 kaikki just niinku pitääki :) tää olis ollu joku laajempi käynti et ois tutkittu mies myös mutta mies ei päässyt paikalle ni tehdään se sitte seuraavassa neuvolassa rv 24.. sydänäänet kuunneltiin ensimmäistä kertaa ja nyt odotellaan sitte rakenne ultraa joka on rv 20 ♡♡

Tänään oli toinen neuvolakäynti rv 16+5. Kaikki hyvin, painoa oli tullut lisää melkein 500g / viikko, hups :D On vaan niin kiva syödä kun ruoka maistuu taas. Ru on 9.5. Sitä odotellessa :)

Sandy: Mulla kävi neuvolalääkärissä ihan samanlailla, ei löytynyt sydänääniä ei vaikka kuinka yritti. Onneksi samassa huoneessa oli ultra ja sillä saatiin asia tarkistettua. Mutta oli mullaki itku herkässä ja pakokauhun tunne sisällä. Lääkäri sanoi, että on aika yleistä toi että ei sydänäänet kuulu helpolla jos on etuseinäistukka, niinkuin mulla. Oliko sulla tiedossa onko istukka edessä- vai takana? :)

Istukka olisi nt-ultran kätilön mukaan takaseinässä. Kahdessa aiemmassa on ollut etuseinässä. Ikinä ei ole noin kauaa jouduttu sydänääniä etsimään... Ja mulla niitä on kuitenkin kuunneltu kerran jos toisenkin kun on kolmas tulossa.
Kaiketi tähän vaikutti nyt sekin kun en ollut käynyt vessassa. Normaalisti neuvolaan tullessa käyn aina vessassa kun pitää antaa pissanäyte. Nyt ei tarvinnut antaa näytettä, niinpä ei tullut käytyä vessassakaan.

Onneksi loppu hyvin, niin sulla jennyhannele kuin mullakin :) Sykkeet oli vielä niin hyvät ettei ollut mitään syytä jatkotutkimuksiin.

Lääkärineuvola käyty ekaa kertaa. :) Kaikki kunnossa down there ja vauvaakin kurkittiin, koska neuvolaan on tullut ultra. :Heartred

Sain haluamani lähetteen fyssarille, koska peba ei tykkää kävelemisestä. Sekä reseptin Nasonexille.

Ihan mukava käynti. Lääkärikin jaksoi ihanasti ihastella ultratessa vauvaa! :Heartred

Mitä ensimmäisessä lääkärineuvolassa tehdään? Onko miehellä mitään roolia sielä, että kannattaako vaivautua mukaan :D

Lääkäri kyseli multa vointia, onko ollut raskausoireita, onko jotain reseptejä mitä tarvin jne. Teki tutkimuksen kohdunsuun jne ja kuunneltiin vauvan sydämen läpätys. Hyvin perus käynti. Mies ei olisi siitä hyötynyt muuta kuin kuullut sydänäänet ja se nyt ei ehkä ole mun miehelle niin tärkeää että olisi sen vuoksi pois töistä.

Mulla lääkäri kyseli miten on menny ja sit vaan tsekkas paikat ja tosi pikaseen ultras kattoakseen, et siellä vielä ollaan. Hyvin nopee käynti oli eikä siitä itelle ainakaan mitään ihmeitä jääny käteen :)

Multa mitattiin myös verenpaine. Ei kovin jännää :) Mulla on aina lääkärineuvolat kestäneet max. 10 min sisätutkimuksineen...

Eka lääkärineuvola takana. Sisätutkimuksessa selvis, että kohdunsuu ei ole jotenkin ensisynnyttäjällä normaalissa asennossa (ei oo jotenkin taaksepäin kallistunut niinkuin pitäisi??) sekä ilmeisesti kohdunkaulaa jäljellä 2,5cm. Oli niin tökerö lääkäri ja sanoi, ettei KOVIN huolissaan tarvi olla?? Okei? Silti sanoi, että jos olisi edellisiä raskauksia niin olisi normaali? Kohdunsuu kuitenkin kiinni.
Sanoi, että jos supistuksia niin heti näytille. Mainitsi kuitenkin, että joulukuussa ollut km saattaa vaikuttaa. Osaako joku sanoa tästä tarkemmin? :D

Muokattu viimeksi:
Takaisin