Neuvola

Kolmas neuvolakäynti takana, rv 23+0. Hemoglobiini oli tippunut 115 (mitähän se olis jollen vetäis vitamiinien mukana 20mg rautaa päivittäin!). Verenpaine oli noussut normaaliin, minkä kyllä oloistakin tiesin.
Sf-mitta otettiin ekaa kertaa, oli 19cm eli normikäyrän ja alakäyrän puolessa välissä. Sykkeet 145 (tyttö tulossa).
Seuraava käynti 5 viikon päästä. Nyt ei muuta ku varaamaan aikaa sokerirasitukseen ja täyttämään kelan hakemuksia :)

Minni2 käsikopelolla mitattu kaulanpituus ei sitten ole tarkka, yleensä jos se tsekataan ultralla niin on ainakin sentin pidempi ja tuntuu vaihtelevan muutenkin lääkärin sormien mukaan paljonko saavat pituudeksi. Jos paikat oli kiinni ja kiinteet niin tuskin huolta. Mulla itselläni on täysin pehmeet olleet jo viikosta 16 ja kaulaa on nyt jäljellä ultralla mitattuna alle 3cm, mutta paikat on kiinni niin ei kuulemma tartte olla huolissaan. Mulla on noita supistuksiakin ihan koko ajan ja nyt alkanut tulee kunnolla kipeitäkin. Aiemmissa raskauksissa mulla on paikat alkanut auetakin jo rv 30 mutta molemmat on syntyneet täysaikasena :)

Meillä oli eilen neuvola ja luojan kiitos painon nousu on nyt tyssähtänyt! Painoa oli tullu vaan 1,3kg edellisestä neuvolasta n.325g vko! Huh mä niin helpotuin. Sf-mitta oli kasvanut 3cm eli on nyt 23cm :) Hemppakin oli raudan lisäyksen vuoksi noussut ihanasti jo arvoon 122 ja sainkin neuvoksi jatkaa rautaa vain joka kolmas päivä. Huh! Sydänäänet 140-155 <3 Seuraava neuvola onkin sitten 30+0 :) Kuhan eilisestä sappikohtauksesta toivutaan, niin pääsee viettämään viikonloppua.

Tänäp oli neuvola ja viikkoja 24+3
Painoa oli tullu liikaa mut on kyllä kovat turvotuksetki..
sf-mitta oli pompannu 28cm mut ei kuulemma vielä täs kohtaa tart huolestuu.. empä silti oo huolissani mut kai hän varult sanoi :)

Mulla oli neuvola tos pari päivää sitten eikä edelleenkään ole otettu sf-mittaa..nyt kuitenki 25+4. Liekö sit niin paljon vaihtelua siinä millon aletaan ottaa.. ois kyllä vaan kiva tietää :confused:

Joo mäkin juuri näitä viestejä lueskellessani mietin et millä viikoilla teillä on otettu sf mittaa? Meillä ei oo otettu vieläkään ja ensi neuvola on viikolla 27+1
Terkka ei oo myöskään ekan kerran jälkeen ottanut hemoglobiiniakaan... Ja se parisuhdekysely mikä piti täyttää edelliselle kerralla niin siitä ei ees kysyny ku oltiin viimeks... Ei ollut myöskään laittanut lähetettä kilppari kokeisiin vaikka oli neuvonut ajankohdan millon labraan pitää mennä. Tuli sit yks turha labraodottelu....

Ja samaan hengenvetoon tulipa vaan mieleen että voiko sitä neuvolatätiä vaihtaa halutessaan? Ei oo meinaan minkäänlaista luottoa siihen... Ei hirveen hyvä asetelma sille että sieltä pitäis jotain ohjeistusta saada

Täällä oli tänään eka lääkärineuvola. Tänään rv 26+1 ja otettiin toistamiseen sf-mitta, viimeksi rv 22+0, 22,5cm oli nyt ja lekuri sano että normisti kasvaa :) hemppa otettiin mulla viimeksi ihan ekalla käynnillä tammikuussa ja oli nyt laskenuki 132->116, ei vielä määränny lisärautaa, sanoi että katsotaan ensi kerralla 4 vkon päästä. Paino oli mulla noussut 800g/vko, mikä kuulosti musta paljolta, mut lääkäri sanos että nouseeki näillä viikoilla yleensä enemmän :) kaikki muuten erittäin hyvin niin vaavilla kuin tällä mammallakin ❤

Zipa. Mun käsittääkseni saa vaihtaa ja kannattaa ainakin yrittää vaihtaa jos on tuollainen olo ettei luottoa löydy.

Mullakaan ei otettu sf-mittaa vielä. Itse aattelin että mulla se johtuu läskeistä ettei edes saa sitä otettua niin ei ees yritä. :D Mut voihan toki olla että eri paikoissa eri tavat.

Mulla sf-mitta otettiin ekan kerran 22+0 ja viimeksi 26+0. Tosta hempasta en muuten tiiä, mutta mulla otettiin ekassa neuvolassa ja 22+0 käynnillä. :)

Mullakaan ei oo otettu vielä sf-mittaa. Seuraava neuvola on 28+0, ehkä sitten siellä...

Mulle neuvolan terkka sanoi, ettei sitä sf-mittaa nykyään juuri oteta. Ilmeisesti ei ole kovin luotettava?

Eipä siihen sf-mittaan käsittääkseni yksin perusteta mitään päätelmiä, mutta jos kasvu esim. kovin pientä tai hidastuu/pysähtyy, niin ohjataan lisätutkimuksiin. Tai sf-mitta kovin suuri niin tehdään synnytystapa-arvio..?

Sf-mitta saattaa kertoa esim kasvun hidastumisesta tai suuresta vauvasta. Itsellä viime raskaudessa sf-käyrä hyppäs yläkäyrältä keskikäyrälle, ja samoja aikoja lapsivesi alkoi huomattavasti vähentyä.
Mutta eihän sf-mittaa tarvi seurailla, jos vaan on säännöllisesti uä-kontrolleja..

Mulla otettiin tällä viikolla neuvolassa se hemppa ja oli laskenut 108, nyt ostin sitten sellasta kuin maltofer, pureskelutabletteja, kehuivat neuvolassa että olisi hyviä, ja huomannut oonkin että väsymystä on. Täytyy nyt odotella että alkaako nostamaan arvoa. Onko teille muille suositeltu tota maltofer lisärautaa? Mä viime raskaudessa söin sitä oliko nyt obsidan nimistä.

Mulla käytössä nokkostipat ja ollu tehokkaita ainakin olosta huomannut eron mut labrassa tarkistavat sit kunnolla tällä viikolla kuinka on auttanu

Zinnuli, millaisia noi nokkostipat on? En oo sellaisista kuullutkaan, onko apteekki- vai luontaistuotekauppatavaraa?

Luontaistuote... Lääkäri käynti ohi, pitää ottaa niin rauhallisesti kun voi ja turvotusta on kiloja tullut 1105g /vko nyt tayssi käynnin jälkeen ja verenpaine oli 135/77 ensi viikolla siitä käynti että mihin suuntaan menee. Kanava ollu tayssissa 5 cm nyt oli 4 cm

Mulla oli neuvola tänään rv 25. Hg oli viimeksi 109 ja kuukauden olen käyttänyt Floravital rautajuomaa. Tänään neuvolassa hemoglobiini oli 108. Neuvolatäti vaan totesi että raudan tarve näillä viikoilla on vaan niin suuri, tärkeintä on ettei ole laskenut ja käski jatkaa samaa kuuria. Sf-mitta oli 23cm.

Takaisin