Neuvola

Myy2016, mitä ihmettä! Salaattikuurille! Ja tuollainen reaktio kipuhuoliin! :mad: Et varmaankaan aio uskoa salaattiohjetta: raskaana pitää syödä monipuolisesti eikä missään nimessä saa alkaa laihduttaa. Ruokavalion terveellisyyttä joutuvat varmasti kaikki miettimään, oli painon kehitys mikä tahansa.

Kyllä vaihtaisin terkkaa tossa vaiheessa. Todella asiattoman kuulosta touhua. Toisesta korvasta ulos vaan tollaset dieettijutut! Ja jos supistaa niin pääsisitkö lääkäriin näytille?

Myy2016. Todella asiatonta käytöstä terkalta. Mä olen kuule reilusti ylipainoinen ja mäkään en saa laihduttaa raskauden aikana.. ok jos kiloja tullut liikaa niin voihan se olla hyvä että vähän katsoo mitä syö, mutta se ei tarkoita mitään salaattikuuria. Eikö se terkka tiedä että vauvalle parasta on monipuolinen terveellinen ravinto eikä mikään salaatin nirsiminen päivästä toiseen!? Ihme asenne hänellä. Mä kyllä tekisin valituksen, hän ei selvästi ole työtehtävien tasalla!!

Mulla on tullu painoa tähän mennessä 10kg ja sanoin jo ekassa neuvolassa että mä kannan itte kiloni ja valitsen mieluummin raskausaikana nää kilot jotka saa pois ku sen röökin vetämisen jonka oon joka raskaudessa lopettanu.

Mutta oli kyllä tökeröä tekstiä jonka se suustaan sulle päästi!
Mut keskitytään ny hyvin syömiseen ja murehditaan kiloja myöhemmin ♡

Höh, no olipas sulla myy erikoinen käynti! Kuulosti kuin neuvolatäti olisi unohtanut empatian kotiin aamulla... Oliko sama täti kun ekalla kerralla?

Mullakin oli tänään neuvola, rv 14+1. Meni oikein mukavasti onneksi ja oli ihana kuulla vauvan syke, kun pahoinvointien loputtua välillä on saanut miettiä olenko vielä raskaana :) Vielä kehotti, että jos yhtään jännittää tai epäilyttää ennen seuraavaa neuvolaa, niin voin soittaa vaan aikaa sydänäänien kuunteluun! Jäi hyvä mieli <3 kumpa kaikilla olisi yhtä mukavat hoitajat..

Kyllä vaihtaisin terkkaa tossa vaiheessa. Todella asiattoman kuulosta touhua. Toisesta korvasta ulos vaan tollaset dieettijutut! Ja jos supistaa niin pääsisitkö lääkäriin näytille?
Ei lääkäriä vasta kuin 18.4. :( Näin kuudetta odottavana kauhistuin kyllä tästä.. Paino oli tosiaan vasta 63.1kg ja pituutta se 157cm..
Enkä juuri ollenkaan herkuttele vaan syödään lasten kanssa ihan normaalia kotiruokaa.
Kovasti kyseli myös että enkö tosiaan miettinyt keskeytystä, kun tämä tilanteeni om vähän mitä on.. vaikka odotankin yksin ei se tarkoita että automaattisesti vauva täytyy keskeyttää

Täytyy yrittää nyt ottaa rauhallisesti ja yrittää olla stressaamatta. Onneksi tuolla neuvolassa ei tarvitse ravata koko aikaa vaan seuraava aika th:lle vasta rv 22.

Myy2016 sinuna kyllä vaihtaisin neuvolahoitajaa, eihän tuollaisia laukovalta saa mitään tukea :mad: Ihan kamalaa!

Myy, minä kyllä vaihtasin terkkaa, toihan on ihan asiatonta toimintaa..

Toka neuvola takana ja huh kun melkein kerkesi jo säikähtää kun ei vauvan sykettä saatu oikein kuuluviin (oli niin liikkuva kaveri juoksi anturaa karkuun) sekunnin ajan kuului ja sit ei enään joten mun ihanalla terkalla meni hermo ja marssittiin ultra huoneeseen ja ultrasi siellä ei vauva päässyt karkuun ja nähtiin sykkivä sydän ja siellä se masussa riehui tuli niin helpottava olo kun kaikki OK :) mulla on onneksi todella ihana neuvola täti <3 ja painoa oli tullut yli kuukaudessa vain 400g eli 80g per viikko sain tuosta kehuja kun löllöä jäi edellisestä aika paljon :D

No on väärässä ammatissa tai väärä tapa purkaa omaa pahaa oloa tuolla Myyn terkalla :( Itse stressasin, että miten ylipainoiseen suhtaudutaan neuvolassa, mutta tosi kannustavasti on suhtauduttu. Myy ei edes ole ylipainoinen ja saa tuollaisia kommentteja, en kyllä itse uskaltaisi tuolle terkalle mennä...

Juu samaa mieltä Emilialainen. Mäkin odotin että saan jonkun saarnan neuvolassa mutta tosi kivasti ovat muhun suhtautuneet vaikka tosiaan läskihän mä olen. Ja Myy on kyllä kaukana ylipainoisesta. Selkeästi sillä terkalla joku asenneongelma. Vaihtoon tuollainen.

Täytyy kysyä miten th vaihto onnistuu. Ei ole ikinä näiden viiden kanssa ollut tuollaista terkkaria. Kiitos kovasti kaikille stempeistä :)

Meidän neuvolassa (Vantaa) pitää olla yhteydessä terveydenhoitajien esimieheen ja pyytää vaihtoa.

On kyllä ollu harvinaisen törkeä tapaus myyllä!! Heti vaan vaihtoon jos vaan mahoollista ja palautetta annettava ehottomasti! Ja siis tuolla pituudella ja painolla rupes salaattia ehotteleen!:eek: :mad:

Minulla oli tänään nvl. Jäi vähän inhottava olo käynnistä. Hoitsu sanoi noihin kipuihin ja supisteluihin vain: Että jos menee kesken niin sillehän ei voi mitään. Toinen asia mikä tuntui ihmeelliseltä oli se että painoa on kertynyt 6kg jo! Ja tosiaan oksentelin ensimmäiset kolme kuukautta ja nykyäänkin pari kerran viikossa Täti oli sitten sitä mieltä että nyt salaattikuurille...? Salaattia syön kyllä päivittäin muutenkin. Kolahti aika kovaa. Olenko todella nyt sitten pulska ja täytyy alkaa laihduttaa raskaudenaikana. Olen aina ollut normaalipainoinen.. muuten kaikki olikin hyvin
Syke kuului ♡ Rv.14+5

Olen joskus kuullu noista tommosista hoitsuista... :/ Ei kannata sisäistää tuollaista neuvolassa. En suosittele, että lähtisit millekään kuurille, jos et itse koe, että on tarvetta. Mun siskollekin sanottiin, että 'lopeta herkuttelu, kun painoa kertynyt noin' jne, vaikka ei hän herkutellut, pahoinvointi ja oksentelu kesti koko raskauden ja mukana oli paljon turvotusta.
Kannattaa neuvolan hoitajan jotkut jutut vaan ottaa toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Myy, soita sinne ajanvaraukseen ja pyydä siirtoa ja sanot ihan rehellisesti sinne, että koit itsesi kyllä kaltoin kohdelluksi, etkä todellakaan halua tavata tuota hoitajaa enää.

Mua kans vähän jännittää, huomenna toka neuvola ja mulla vaihtui nyt muuton takia neuvola ja sen myötä toki hoitajakin. Toivoin kokeneempaa hoitajaa, jolle ei oltais eka kaksosperhe, kun ensikäynnillä nuori terkkari oli ihan pihalla... Meille kun on kaikki uutta niin toivoisi, että edes neuvolalle tämä olisi business as usual :shy: Jos nyt sattuisi joku sellainen vanhan kansan tolkun ihminen niin olisin helpottunut.

Juuri tuon takia kysyin. Näin vähän pelkäsinkin. Olisi kätevää, jos rakenneultran yhteydessä olisi voinut todeta, että parin viikon päästä raskaus on kestänyt 154 päivää, mutta pitää säätää jotain lääkärin kanssa ja kysyä Kelasta saisko niiltä sitä lomaketta avuksi. Varmuuden vuoksi selvitän Kelalta vielä senkin, mitä "terveystarkastuksen" pitää sisältää. Raskauden seurannasta minulla on kyllä todisteet – tähän mennessä kolme lääkärikäyntiä ja yksi kätilötapaaminen –, mutta terveystarkastuksesta tulee mieleen vähän laajempi terveyden tsekkaus.

Raportoin siltä varalta, että tänne eksyy joku toinen asiaa pohtiva. Kela vastasi. Vapaamuotoinen lääkärintodistus raskauden kestosta ja lasketusta ajasta riittää. Terveystarkastuksen sisältöä vastaus ei selventänyt, mutta Kelalle riittää todisteeksi kopio Mutterpassista, johon raskauden etenemisen seuranta on merkitty. Äitiysavustuksen haku on siis Suomen sosiaaliturvaan kuuluvalle ulkosuomalaiselle juuri niin yksinkertaista kuin alun perin ajattelinkin eikä Kelalla ole mitään salaisia lisävaatimuksia.

Takaisin