Neuvola

Eiks se oo nimenomaan 154 päivän jälkeen, kun sieltä saa sen todistuksen, että raskaus on kestänyt niin pitkään?

Just niinku ve sano, sen todistuksen saa ku raskaus on kestäny 154 päivää eli rv 22+0 :)

Eipähän mulla olekaan neuvolalääkäriä ennenko joskus vkolla 27, ellei sit "tule tarvetta päästä".. Pöh. Onneks sentään ens kuun lopussa taas neuvola ja RU.

Toka neuvola takana ja siellä oli kaikki niin kuin pitikin :) :Heartred Verenpaineet loistavat (114/80), pulssi tyypillisen matala 59, hemppa 130 (mikä tosi hyvä mulle), paino laskenut (aika reilustikin) ja mikä parasta, niin vauvan sykkeet oikein mallikkaat :Heartred Vieläpä saatiin liikettäkin kuulumaan, kunnon muksaus ja hetkellinen sykkeiden kohoaminen :happy:

Sokerirasitukseen menen viikon päästä. muuten sitten lääkärineuvola parin viikon päästä :happy:

Eiks se oo nimenomaan 154 päivän jälkeen, kun sieltä saa sen todistuksen, että raskaus on kestänyt niin pitkään?

Juuri tuon takia kysyin. Näin vähän pelkäsinkin. Olisi kätevää, jos rakenneultran yhteydessä olisi voinut todeta, että parin viikon päästä raskaus on kestänyt 154 päivää, mutta pitää säätää jotain lääkärin kanssa ja kysyä Kelasta saisko niiltä sitä lomaketta avuksi. Varmuuden vuoksi selvitän Kelalta vielä senkin, mitä "terveystarkastuksen" pitää sisältää. Raskauden seurannasta minulla on kyllä todisteet – tähän mennessä kolme lääkärikäyntiä ja yksi kätilötapaaminen –, mutta terveystarkastuksesta tulee mieleen vähän laajempi terveyden tsekkaus.

Meillä on huomenna aamulla toinen neuvola aika, ja viikon päästä ensimmäinen lääkäri. En oikeastaan ole vielä ihan perillä, että mitä siellä ekalla lääkärillä tehdään?

Neuvolasta ymmärsin, että tehdään "laaja terveystarkastus", mihin sisältyy ainakin tuo voimavarakysely :)

Sissis, kantsii varmaan just soitella Kelaan. Ite oon ainakin saanut oikeen hyvää neuvontaa näissä asioissa :) Kerran sieltä soiteltiin peräänkin kun oli joku epäselvä juttu mun hakemuksessa.

Joo ja sähköinen neuvonta on myös aika toimiva. Oon jo sosiaaliturvapäätöksen takia ollut Kelaan aika paljon yhteydessä ja ovat olleet todella avuliaita. Kysyn kerralla kaikki asiat. Luulen kuitenkin, ettei niillä oikeasti ole konkreettisia ohjeita siitä, mitä terveystarkastus pitää sisällään, koska äitiysavustuslakihan Kelaakin sitoo. Siinäkin puhutaan vain ylimalkaisesti terveystarkastuksesta.

Mutta jos joku tietää, mitä kaikkea tuo "laaja terveystarkastus" tarkoittaa, kuulisin kyllä mielelläni. Mun lääkärikin on kiinnostunut kuulemaan, miten näitä juttuja hoidetaan Suomessa.

Meillä se on ainakin näin asiakkaan näkökulmasta terkkarin ja lääkärin vastaanotot sekä voimavarakysely. Paljonhan siellä kaikkee jutellaan, enkä tiedä mitä kaikkee tarpeellista ne sit kysyy ja mitä kysyy vaan muutenvaan. Noita laajoja on lapsen syntymänkin jälkeen useita ja oon jo ihan täynnä sitä voimavarakyselyn täyttämistä. Nyt ei onneks tarvinnu, koska esikoisen 1,5 v-neuvola oli äskettäin ja riitti täyttää paperit sinne. Siinä on muuten mukana kysely myös alkoholin ja huumeiden käytöstä, olikohan tupakankin.

Kirjoitin viestin Kelan asiointipalvelussa. Kysyin myös, miten SV75-lomakkeen kanssa menetellään. Nyt huomasin, että THL on määritellyt "määräaikaisten terveystarkastusten" määriä ja ajankohtia. Käytännössä siis jokainen neuvolakäynti on terveystarkastus – jopa se ensimmäinen puhelu! Jostain syystä sana terveystarkastus kuulosti musta isommalta jutulta.

Mä en usko, että meillä on mitään voimavarakyselyjä. Hoitajat, kätilö ja lääkäri tuntuvat tässä vaiheessa tarttuvan niihin juttuihin, jotka nousevat käynneillä esiin. Toki tilanne voi muuttua, kun syyskuu lähenee.

Mulla oli neuvolalääkäri tänään ja koska mua supistelee ihan jatkuvasti ja nyt alkanut sukkapuikko tuikkimiset, niin lääkäri teki sisätutkimuksen. Paikat on jo nyt täysin pehmeet, mutta ovat vielä onneksi kiinni. Nyt tarttee ottaa ihan iisisti ja saa nähä joudunko vuodelepoon :( Seuraavan kerran tsekataan ultralla tilanne, ettei vaan ärry yhtään ja ala aueta.

Voi ei odecca! Toivottavasti kaikki menee hyvin, oot varmasti hyvissä käsissä! Mitä tarkoitat sukkapuikko tuikkimisilla? Missä kohtaa tunnet sellaista? :/

Tuntuu siis siltä kuin joku tökkisi kohdunsuuta alhaalta päin sukkapuikkolla. Semmonen nopea terävä pisto. Aiemmissa raskauksissa niitä on tullut vasta ihan loppu raskaudesta.

Hui odecca. Nyt vaan huoli pois ja lepäilyä. Onneks on tosiaan osaavaa tää neuvolatoiminta Suomessa :)

Mulla on tullut noita sukkapuikko kipuja ihan koko raskauden :) Toivottavasti menee levolla ohi, tsemppiä! :)

Mulla ei mitattu, aletaan ottaa käyrää kuulemma vasta rv 18 lähtien. Th kyllä kokeili vatsaa, ja sanoi, että hyvin on kasvanut.

Meilläkin mitataan vasta seuraavalla kerralla, eli rv23+

Minulla oli tänään nvl. Jäi vähän inhottava olo käynnistä. Hoitsu sanoi noihin kipuihin ja supisteluihin vain: Että jos menee kesken niin sillehän ei voi mitään. Toinen asia mikä tuntui ihmeelliseltä oli se että painoa on kertynyt 6kg jo! Ja tosiaan oksentelin ensimmäiset kolme kuukautta ja nykyäänkin pari kerran viikossa Täti oli sitten sitä mieltä että nyt salaattikuurille...? Salaattia syön kyllä päivittäin muutenkin. Kolahti aika kovaa. Olenko todella nyt sitten pulska ja täytyy alkaa laihduttaa raskaudenaikana. Olen aina ollut normaalipainoinen.. muuten kaikki olikin hyvin
Syke kuului ♡ Rv.14+5

Takaisin