Neuvola

Lääkäraikaa ei oo mullekaan varattu vielä, mutta rakenneultra ajan sain rv20+3, kun niitä tekee kaksosrakauksissa vain muutama kätilö.

Meilläkin tokalla käynnillä käytiin vaan se voimavarakysely läpi ja jutusteltiin ja paino/pissanäytteet/verenpaineet ja kuunneltiin pienen syke. Seuraava onkin lääkäri parin viikon päästä.

Kuinka usein teillä on neuvolakäyntejä? Täälläpäin on harvennettu käyntejä. Kävin neuvolalääkärillä ja samalla neuvolantätsän luona tällä viikolla, jossa varattiin seuraava aika vasta toukokuulle. Kuulemma loppuraskaudessa on sit käyntejä useammin, mut nyt tässä sitten vaan ootellaan. Ehtii rakenneultrakin tulla jo ennen neuvolaa. Kaipa sitä tarvittaessa sais neuvola-ajan tähän väliinkin, mut jos mitään syytä käyntiin ei ole, niin tuskin sinne ihan noin vaan pääsee. Kuulin käytävällä omaa vuoroani ootellessa neuvolatätsyjen tuskailevan vapaiden aikojen puutetta. Itellä kaikki nyt on hyvin sekä fyysisesti että henkisesti, mutta kyllä tosta vähän semmonen fiilis tulee, että aika yksin sitä näin ensiodottajana jää, kun käyntejä on niin harvoin. Toivottavasti joku, joka kaipaa useampia neuvolakertoja, saa niitä käyntejä sitten, ettei tarvii yksin murehtia kotona.

Mullakin ollut vasta 1 neuvola ja 1 lääkärikäynti. Seuraava aika ens viikolla. Tuntuuhan se pitkältä se 2 kk välissä, mut toisaalta mitä siellä tekis tässä välissä, paitsi mittais arvot ja kuuntelis sydänäänet. Sydänäänten kuunteluun voi täällä kyllä varata ylimääräisiä aikoja.

Mua vähän pänni tuo oma kuluneella viikolla ollu neuvolakäyntini, koska siitä ei oikein mitään jääny itelle käteen. Toki sit siinä lääkärillä kuuli sydänäänet. Th-käynti kesti varmaan alle 10min, jossa terkkaopiskelija teki kaikki mittaukset. Kumpainenkaan, ei th eikä opiskelija, kysyny milläänlailla, että mitä kuuluu. Ei varsinaisesti luottamusta herättävä kohtaaminen. Ite oon sosiaalialalla töissä ja kyllä ite ainaki ammattilaisena pyrkii asiakkaan kohtaamiseen niin, että on läsnä siinä tilanteessa. Vois sitä nostaa katseen tietokoneen näytöstä hetkeks, vaikka kuinka sinne pitäiski jotain kirjata. Murrr, on vähän ärtyisä olo tästä asiasta! Täytyy ehkä syödä suklaamuna äksyn karkoittamiseksi! :D

Ääk! Tajusin äsken että mulla ei ole mitään neuvolalääkäriä vielä ollut! Nyt viikkoja 16+3, pitää varmaan huomenna soittaa neuvolaan jotta tyhmä ensiodottaja täällä hei mites se lekuriaika :D

Toinen neuvolakäynti takana ja siellä se sydän jyskytti menemään :happy: Kohdun korkein kohtakin jo melkein navan kohdalla. Voimavarakysely oli tällä kertaa, th tuntui olevan yllättynyt siitä, että en (ainakaan toistaiseksi) koe minkäänlaista synnytyspelkoa. Teki mieli kysyä, että pitäiskö?

Alien&I mä olin just toisella neuvolakäynnillä ja mulle terkka sanoi että ennen vkoa 18 olis lääkärikäynti. Eli kannattaa varmaan kysellä perään.

Neuvolassa kuului sykkeet, n.160. Mulla edessä vs seuranta kun todettiin radi. Hb oli 118 eli vielä ihan ok..

Mulla oli lääkärineuvola tänään. Kaikki hyvin, voimavara kysely piti täyttää muttei siitä mitää puhuttu. Seuraava neuvola viikon ru:n jälkeen. Lääkäri ultras ja teki gynegolokisen tutkimuksen, mikä oli mulle jotenki noloa ku lääkärin tunnen työpaikaltana ja tekemisessä mm. Lääkärin kierroilla.. No se meni onneksi ohi nopeesti

O-ou! Mulla oli toinen neuvolakäynti jo pari viikkoa sitten eikä silloin ollut mitään puhetta että lääkärineuvola pitäs olla ennen rv 18 :eek: varattiin vain seuraava aika rakenneultran jälkeiselle viikolle. Mulla tänään tasan 17+0, tulee vähän kiirus että kai se on heti huomenna soitettava neuvolaan..

Tänään oli eka neuvolalääkäri. Elämäni pisimmät 20 minuuttia kun sydänääniä ei löytynyt millään! Onneksi lääkäri sitten ultrasi ja sieltä se kaveri löytyi ja sydän löi normaalisti. Oli vaan sopivan piilossa ettei kuulunut dopplerilla. Huh! Onko muilla käynyt näin vielä tässä 17 viikolla?

Mulla ei oo saatu ollenkaa kuulumaan ääniä dopplerilla niin aina sitte katotaan ultralla :D en tiiä johtusko siitä että istukka on eessä.. harmi vaan että se ultralaite ei laske vaavin sykettä niin se ei oo vielä oikein tiiossa..:rolleyes:

PrettyFly luulen että noi on neuvolakohtaisia noi milloin mitäkin (paitsi kelaneuvola).. mutta kannattaahan sitä kysyä.

Täällä oli kans tänään neuvolalääkäri, eikä mullakaan saatu sydänäänia dlopperilla kuuluviin. Ultrattiin myöskin ja herätettiin hänet untenmailta, nyt siis rv 17+5. Kaikki oli ok ja seuraava neuvola 28.4 :) Ru 19.4!

Musta tuntuu, että koko ajan saa juosta jossakin vastaanotolla. Ja kaikki siis kuitenkin hyvin. Tän viikon perjantaina toinen neuvola ja voi juku, jos siellä kuunnellaan sydänääniä! Onko tietoa, saako sinne miehen ottaa mukaan?

Hyvä kuulla, että taitaa olla ihan normaalia ettei dopplerilla kuulu välttämättä sydänäänet tässäkään vaiheessa :) niin se lääkärikin sanoi, mutta jotenkin tahtoo nyt varmistuksen varmistuksen kaikkeen... Meilläkin kehotetaan ottaan puolisoa mukaan neuvolaan jos vaan pystyy :)

PrettyFly luulen että noi on neuvolakohtaisia noi milloin mitäkin (paitsi kelaneuvola).. mutta kannattaahan sitä kysyä.

Onko tuo kelaneuvola Suomessa ennen kuin 154 raskausvuorokautta tulee täyteen vai sen jälkeen? Kysyn varmaan joka tapauksessa Kelasta, mutta Suomen systeemin hahmottaminen saattaisi auttaa vähän.

Sissis, mulle sanoi terkka tänään että kela neuvolaa ei voi pitää ennen kuin on rv 22+ hmm mitähän se tekee päivissä?

Takaisin