Neuvola

Jos tunnissa selviäs niin olishan se bueno. Mies tuossa sanoi, että ollaan sit lyhytsanaisia :grin No eipä mulla kyllä juuri mitään kysyttävää ole, lähinnä siitä miten tiheät mun seurannat nyt tämän kaksikon kanssa ovat ja sit tuosta liikkumisesta, lähinn hyppimisen suhteen, että riittääkö se, että lopettaa loikkimisen kun alkaa tuntua epämiellyttävältä vai pitääkö lopettaa jo nyt o_O

Meillä meni aika lailla tasan tunti. 1.5h oli varattuna ja varmaan olisi mennyt kauemminkin tuo tunti, mutta meillä oli jo seuraava tapaaminen buukattu esikoisen päiväkodille, niin jouduttiin lähtee pikkasen kiireellä. Mutta asiat kuitenkin on hyvin muistissa, kun esikoinen on reilu 2v :) Meillä neuvolontäti on super ihana ja ottaa myös miehen huomioon, jos on mukana. Esim tuolla kerralla mittaili siltäkin paineet ja kyseli kaikkee :D

Minulla oli tänään toinen neuvola, muuten meni hyvin, mutta itseä jäi mietityttämään painonnousu. Alkupaino oli 66 ja tänään vaaka näytti 69, eli 3kg oli tullut lisää. Neuvolan täti sano että on normaali nousu, mutta kuulostaa paljolta. Vk nyt 16+3. Miten muilla paino on noussut?

Mulla on rv16+5 paino +300g lähtöpainosta mutta esikoisen raskauden aikana kiloja kerty ihan alusta asti eikä neuvolassakaan siitä mitään sanottu

Miulla oli esikon aikana rv22 mennessä tullut 8kg. Tuli nopeasti rv14 jälkeen. Ei siitäkään mitään sanottu vaikka lähtöpaino oli ylipainon puolella. Nyt lähtöpaino vieläkin enemmin, ja onneks ollaan vielä 2kg miinuksella. Painon nousu on kyl jo alkanut.. Rv16+0

Minulla oli tänään toinen neuvola, muuten meni hyvin, mutta itseä jäi mietityttämään painonnousu. Alkupaino oli 66 ja tänään vaaka näytti 69, eli 3kg oli tullut lisää. Neuvolan täti sano että on normaali nousu, mutta kuulostaa paljolta. Vk nyt 16+3. Miten muilla paino on noussut?

Ei mun mielestä kuulosta ollenkaan huolestuttavalta tuo +3kg. Päinvastoin. Mulla ainakin raskausajan sovelluksessa lukee, että viikolla 16 sais olla painoa tullut 2-4kg, ja toihan on sit justiinsa siihen väliin. Tosin toi sovellus kai laskee sen sopivan nousun sun pituudelle ja painolle, mutta uskoisin, että normaalipainoiselle toi on ainakin hyvä :)

Noi painonnousut ja niihin suhtautuminen riippuu alkupainosta tai oikeastaan alkubmistä. Jos on ylipainoa niin paino ei saa nousta yhtä vapaasti kuin normaalipainoisilla..

Minulla oli ehkä "kivoin" käynti neuvolatädilläni ikinä. Jaksoi kiitettävästi kuunnella murheita (olisi jaksanut kyllä edellisessä raskaudessakin, jos vain olisin niistä halunnut puhua). Kannusti pyytämään uuden psykologin, kun ei nykyisen kanssa oikein kemiat kohtaa. Lisäksi kyseli, että mikä asia tässä tilanteessa toisi iloa elämään. Vastasin, että karkin syönti ja käski sitten syödä sitä. Hampaat kyllä alkaa olla eri mieltä.

Nykyään protskut ja sokerit sekä paineet tsekataan itse ennen neuvola-aikaa. Joten paineet oli ties missä, koska tietenkään en ehtinyt istuksia viittä minuuttia vessassa.

Vauvan sykkeet saatiin hetkeksi kuulumaan. ❤️

Lisäksi neuvolassa on nykyään ultra jahka ehtivät opetella sitä käyttämään. Ilmeisesti lähinnä asentojen tarkistusta varten loppuraskaudessa.

Ihan kiinnostuksesta kyselen viisaammilta: merkitäänkö Suomessa neuvolakorttiin jotain kohdun sijainnista? Mun äitiyspassissa on kohta Fundusstand, johon ilmeisesti merkitään kohdun etäisyys häpyluusta – tai jotain, olen saattanut ymmärtää pahasti väärinkin. Olen pähkäillyt niin, että merkintäni S+3 on varmaankin ihan normaali 16. viikolla, eikä tätä itse tarvitse pähkäillä, koska olisivat kyllä sanoneet jotain, jos pitäisi huolehtia. Samoin pähkäilin, että kohdun kasvaessa merkintätavat ehkä muuttuvat ja mittauskaveriksi otetaan kenties napa häpyluun sijaan. Tietääkö joku, mistä tässä on kysymys tai millä hakusanoilla tätä kannattaisi suomeksi selvittää.

Minulle merkittiin eilen N-2, eli kuulemma kohdun yläosa on kaksi sormenleveyttä navan alapuolella.

Neuvolalääkäri takana. Siellä pienokaisen sydän jyskytti ja oli kyllä taas ihan epätodellinen olo! Sydänääniä vois kyllä kuunnella vaikka kuinka pitkään, mut nyt on taas toukokuulle ooteltava.

Mä sain heti kyselyä painosta, kun se oli tippunu lähtöpainosta pari kiloa. Lääkäri kysy, et oonko syöny huonosti vai yritänkö painoo tiputtaa. Hitsi vieköön, en tosiaankaan aatellu tässä raskauden aikana laihduttaa, vaikka en hingukaan lisäkilojen perään jo olemassa olevan ylipainon takia. Sit taas vastaavasti jos paino olis noussu, olisin varmaan saanu siitäki noottia. Ihan samaan tapaan olen syöny kuin aina ennenkin, joten pistän kyl toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos moiset kommentit!

Sissis, sf-mittaa seuraillaan täällä rv18 jälkeen. Eli mitta häpyluusta kohdun korkeinpaan kohtaan.
Tänään just neuvolalääkäri kokeili ja just siinä navan kohilla, ihan pikkusen alle, oli.

Tutkin esikoisen aikaista korttia, eikä siellä lukenut muuta kuin sf-mitta eli kohdunpohjan korkeus. Se on mitattu ekan kerran 18+3.

Neuvolassa käyty, sykkeet kuului ja oli taas niin epätodellinen olotila siinä :) Tätin vaakan mukaan tullut nelisen kiloa painoa, oma puntari näyttänyt alle kahden kilon nousua. Alkukuusta käymäni sokerirasituksen arvoissa oli vähän sanomista, joten huomenna hakee kotiseurantajutut. Pissassa ei kuitenkaan sokeria tänään. Paineet ja hemppakin oli hyvät.

Tekis niiiiiiin mieli ostaa doppleri että vois kotona kuulostella alienia!

Meillä toinen neuvolakäynti vasta tulossa ens viikolla, ensimmäistä lääkäriaikaa ei vielä edes varattu.. Mulle jäi vähän epäselväks ekalla neuvolakäynnillä, että mitä kaikkea siellä tokassa tehdään? Lähinnä mietin että kannattaako miehen tulla mukaan jos siellä vaan mittaillaan ja punnitaan yms?

Mulla on kans toka neuvola tulossa parin viikon päästä ja ainakin meille sanottiin, että tulkaa molemmat. Siellä ainakin meillä käydään se ihme voimavarakysely läpi, jonka molemmat vanhemmat on täyttänyt. Mietin kyllä myöhempien käyntien suhtee myös, että näinköhän miehen on järkevää tulla mukaan katsomaan sitä, kun mä käyn pissalla, vaa'alla ja mittaan verenpaineen ja sit joku mittaa mun vatsan...

Takaisin