Neuvola, ultrat ym.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä neuvola-aamu takana, viikkoja 37+1 ja sf-mitta n. 28-29cm... Kaksi eri mittaajaakin kävi vielä oman terkan lisäksi ja kaikki saivat suunnilleen saman tuloksen. Alakäyrän alapuolelle tuli :( pää kiinnittynyt hyvin, saattaa kuulemma vaikuttaa sf-mittaan vähän.. Todella pieneksi kaikki kolme arvioivat vauvan, ja kiirreellisen lähetteen laittoivat äitipolille (viim. rv38 käytävä) ja samalla synnytystapa-arviointi. Pelottaa kauheasti kun kaikki kuulosti niin huolestuneilta neuvolassa tuosta koosta :(

Viiviva, vauvan asento tosiaan saattaa vaikuttaa siihen mittaan. Mullahan siis viimeksi oli sf-mitta tehnyt reilun hyppäyksen ylöspäin ja ilmeisesti kahden viimeisimmän mitan välissä vauva oli kääntynyt pää alaspäin. Kuitenkin vauvaa nyt tutkitaan. Oli tosi hyvä, että laittoivat kiireellisen lähetteen. Voihan se olla, että vauva on vaan ollut jotenkin erilaisessa asennossa ja siksi mitta ollut niin pieni.

Täälläkin sf-mitta teki loikan ylöspäin, mutta tarkistusultrassa kaikki oli hyvin ja vauva oli edelleen ihan normaalin kokoinen. Lääkäri sanoi, että sf-mittaan voi vaikuttaa moni asia, esimerkiksi mittaaja, vauvan asento jne.

Täällä siis kokoajan oltu ala- ja keskikäyrän välissä, mutta viime käynnillä alakäyrällä ja nyt jo sen alapuolella..

Oletko viiviva itse minkäkokoinen? Ystäväni, joka on tosi pieni ja siro, joutui myös sairaalaan muutaman kerran erityistutkimuksiin, koska sf-mitta oli niin pieni ja epäilivät jo ties mitä. No, vatsa oli vain pieni, mutta lapsi synnyttyään ihan terve ja ns normaalikokoinen, lapsivettäkin riittävästi. Hyvä kuitenkin, että tutkitaan, niin ei tarvitse toisaalta turhaan murehtia, ja jos jotain ongelmaa on, niin saavat selville. Voin hyvin kuvitella, että stressaa, vielä näin loppumetreillä.

Oletko viiviva itse minkäkokoinen? Ystäväni, joka on tosi pieni ja siro, joutui myös sairaalaan muutaman kerran erityistutkimuksiin, koska sf-mitta oli niin pieni ja epäilivät jo ties mitä. No, vatsa oli vain pieni, mutta lapsi synnyttyään ihan terve ja ns normaalikokoinen, lapsivettäkin riittävästi. Hyvä kuitenkin, että tutkitaan, niin ei tarvitse toisaalta turhaan murehtia, ja jos jotain ongelmaa on, niin saavat selville. Voin hyvin kuvitella, että stressaa, vielä näin loppumetreillä.
165cm muistaakseni pitkä, ja vähän alle 70kg tais olla paino ennen raskautta :o tänään aamulla alko vielä kaikenlisäksi supistelemaan.. onneksi ei ainakaan kovin kipeesti.

Ok, aika lailla samoissa mitoissa mitä itse olen ollut. Mulla sf-mitta myös pieni, kahdella viimeisellä kerralla 29cm, mutta viikkoja reilu viikko vähemmän, että en tiedä tarkkaan tänhetkistä tilannetta. No, mutta hyvä, että pääset tutkimuksiin, niin siellä selviää enemmän!

Viime yö menikin osastolla. Olin jo ehtinyt unohtaa miten kovat sängyt siellä on:/

A vauva ei liikkunut kunnolla niin käskivät näytille. Ei sitten liikkunut illalla ultrassakaan niin piti jäädä yöksi ja otettiin monta käyrää ja aamulla ultrattiin uudestaan. Oli vaan niin sikeässä unessa toinen ettei siksi liikkunut eikä herännyt vaik mitä koitettiin:)

Käynnistystä siirrettiin ke aamuun, alkuperäinen suunnitelma oli pe. 3cm auki mut kanavaa reilusti taisi olla lääkärin arvio. Ke sitten aamusta oksitosiinia tipasta ja kalvot puhki. Toive oli lääkärillä että lähtis tässä vielä itekseen käyntiin tai edistyisi tuo alakerta mutta saa nähdä. Ei ole supistellut kun harvakseltaan.

Mutta keskiviikkona sitten viimeistään tositoimiin:) vauvat jo yli 3kg ja hengitysharjoituksia tekijät. Ikävä tässä hommassa on se että mulla on taas streptokokki ja joudun tippaan. Se tippa nyt ei tosin mua hirveästi haittaa mut saa nähdä muistuuko esikoisen synnytys mieleen missä meni moni asia ihan pieleen ja antibiooteista huolimatta joutui teholle kun sai tartunnan:(

Tänään olisi ollut lääkärikäynti, mutta peruttiin suosiolla, kun kävin silloin su yönä ihan synnärillä näytillä.
Lisäksi se streptokokki näytteen ottaminen teki niin kipeää, että mielelläni jätin ylimääräiset ronkkimiset väliin.

Pissassa proteiinia +/- ja sokeria ++. Hb laskenut 118->114 (rv 15+3 oli 138). Alan siis napsia kahta tablettia per vrk lisärautaa nyt.
Verenpaine 125/78, syke vauvalla 150.
Painoa oli tullut kolmessa viikossa 1,6kg, mutta sitten taas nyt olin vasta ennen neuvolaan menoa syönyt ja onhan turvotuskin lisääntynyt.
Aloitukseen nyt 2,7kg. Aamuisin näyttää kilon vähemmän.

Seuraava neuvola viikon päästä keskiviikkona. Sitten siitä reilu viikko, niin on kokoarvio ja mahdollinen käynnistys.

Mitenkä se siellä päin se streptokokki näyte otetaan jos se kerta sattuu? Mulla pyyhkästiin vanupuikolla emättimen suulta ja välilihalta ja thats it.

Mulla oli tänään (35+4) nlalääkäri. Otti näytteen ja teki sisätutkimuksen. Paikat on alkanut pehmiään, lyhentymään ja avautumaan. Lääkäri sanoi, että vauva voi tulla kohta ja vauhdilla tai sitten mennään näillä sinne 40+ viikoille. Totesin siihen vaan, että alkaa remppa oleen sillä mallilla, että voisi vaikka vauva kohta tullakin. :grin Mulla siis ei oo ollut mitään kipeitä suppareita tai muita oireita, joista olisin edes ajatellut paikkojen lähteneen kypsymään. Olin vähän yllättynyt.
Niin ja vauva oli kääntynyt raivotarjontaan. Pää tuntui kun lääkäri teki sisätutkimuksen. Olin kyllä oikein tyytyväinen, että on nyt oikein siellä masussa. EI se kokokaan niin huoleta enää. :) Tosin lääkäri sai tänään sf-mitaksi 32cm kun viime torstaina kaksi eri th:ta mittasi 36cm... o_O No lähete kokoarvioon lähti jo viime torstaina niin voisi olla, että sinne aika tuleekin. :)

Pumpulipuikolla pyöräyttäen ensin emättimestä (n.2cm syvyydessä) ja sitten pyöräytys peräaukon suulla.
Minulla on niin kauhean kuivat limakalvot, että se kuiva pumpulipuikko sattui ja onnistui näemmä nirhauman tekemään, sillä virtsaaminen sattuu ja niukkoja määriä tulee verta.
Eipä tuo esikoisen kohdalla sattunut yhtään, mutta nyt nuo limakalvot on vain oikeasti ihan älyttömän kuivat...

Okei. No täällä ei kyllä käytetty ees siellä emättimes vaan ihan siitä suulta pyyhkästiin vaan. Mutta toki jos on kuivat limakalvot niin varmasti tuntuu !

Täälläkin ollut rv 36 lähtien paikat auki 1cm eikä supistuksista mitään tietoa.Katsoin edellisistä äitiyskorteista niin niissä ei ollut missään vaiheessa paikat auenneet ennen synnytystä.Ei olisi pahitteeksi vaikka pikku hiljaa rupeaisikin synnytys käynnistymään.Tänään rv tasan 38.

Tänään oli viimeinen neuvola ennen synnytystä.Sydänäänet oli aluksi luokkaa 160 mutta varmaan johtui siitä kun hetkeä aiemmin poljin neuvolaan pyörällä.Hemoglobiini oli 131 joten ei tarvitse syödä enää rautalääkkeitä.sf-mitta oli 33cm.

Kiitos vastauksista iinama ja Misu91! :) eli vissii ihan normaalia tälläinen käytöntö. Tuntuu vaan hurjalta ensisynnyttäjänä että luotetaan vaan et homma toimii. Vähän niinkuin ennen vanhaan :D kerro sit iinama et oliko erilaiset käytönnöt uudessa neuvolassa? :)
Uudessa neuvolassa lääkärillä tänään käyty ja yllätyksenä mulle siellä oli ultra käytössä ja nyt tosiaan sain sen ekan kokoarvion koko raskauden aikana. Tällä hetkellä rv35+6 ja 2600g.

Tänään neuvolakäynti takana (37+2rv).
Päästiin takaisin keskikäyrälle sf mitan kanssa, se teki hassun hypähdyksen yli käyrien.
Pissassa oli 1+ proteiini mut muuten arvot hyvät. Lähete labraan eli huomenna pitäisi käydä näyte antamassa. Tuloksiin asti sit mennään sillä, että jos alkaa särkeä päätä, tulee näköhäiriöitä tai ylävatsakipua niin heti soitto synnytysosastolle ja mieluiten ihan lähtee näytille. Ilmeisesti raskausmyrkytyksen vaara, mut epäili enemmän valkuaista tai tulehdusta syyksi.
Multa ei ole tutkittu laisinkaan lantionpohjan tilannetta, et onko kuinka auki tai pehmennyt. Toki tiedän itse kivuista et töitä tapahtuu ja valmustautuu jo kovasti kroppa synnytykseen. Toisaalta olis kiva et tutkitais, toisaalta ei haittaa kun tietää et mokoma sattuu jonkin verran..

Mulla oli yhden kerran pissassa proteiinit siinä rajalla, että olisi ollut plussalla. Multa silloin th kysyi, että onko ollut valkovuotoa. No oli ollut ja th arveli sen vaikuttaneen. Mutta hyvähän se on iitu90, että tarkastavat tilanteen.

Takaisin