Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakaan ei muuten tuntunut miltään toi neuvolalääkärin (*2) tunnustelu. Ovatkohan edes koskeneet kohdunsuuhun? :rolleyes:
 
Eilen erehdyin meneen puntarille vanhempien luona ku olin käymässä, ja sen mukaan viime viikon maanantaista olisi tullut painoa 3kg!! :o
 
Nyt paikat auki 2,5cm, eli edistystä viikossa vaan toi puol senttiä. Vauvan paino arvio 3600g nyt kun on rv39+0 ja jos ei viikon päästä eli LA menessä syntynyt niin sit varmaan käynnistellään. Syke oli hyvä ja kaikki muutenkin mallikkaasti, nyt kun vaan neiti tahtois tulla ulos :p
 
Siis että käynnistetään jos menee yli ettei liian isoksi kasva. Mä kun en millään haluais leikkaukseenkaan vaan ihan alateitse, mut jos menee liikaa yli 4kg ni tuskin mahtuu, kun oon vaan 155cm..
 
Mulla ei tehdä mitään varmaa, vaikka ois 6kg.. Tällä viikkoo 36+1 painoarvio 3500g, eikä mitään..katotaa sit mahdollisessa yliaikaiskontrollissa, jos tarve vaatii :S
 
Hmmm aika jännä..
Tosin mullekkin sanottiin et voi olla et annetaan mennä viikolla yli ja sit käynnistetään tai sit jo ennen sitä. Riippuu mikä on tilanne ens vkon torstaina kun on seuraava tarkastus..
Ens to on siis LA mulla.
 
Baby2, tarkkaillaaks sulla siis vauvan kasvua ton sun pituuden takia? Mä oon nimittäin 151cm pitkä, eikä mulla oo mitenkää tarkkailtu vauvan kasvua. :( oisin kyl ite halunnu tarkempaan kasvukontrolliin just siks ku oon niin lyhyt ite.. Tiistaina lääkäri kyl sano, että hyvin on tilaa tulla, kun teki sisätutkimuksen.
 
Mulla on kaveri, joka on noin 155 pitkä ja ihan ilman mitään sen kummempia kontrolleja on kolme lasta synnyttänyt ja nyt odottaa neljättä. Niin eikä hänenkään vauvat sieltä pienimmästäpäästä ole ollut. :D
 
No siis se vaikuttaa, mutta myös se että oikeesti pelkään sitä epiä aika hulluna, enkä millään sitä haluais, niin parempi kun syntyis 4kg paikkeilla kuin sen yli että mahtuu enkä joudu tyylii hätäsektioon.
Mut siis parashan se ois kun ihan itekseen nyt kunnolla käynnistyis ja syntyis. Mun mies on vaan ollut reilu 4kg ja iso päinen(esikoisellakin oli iso pää vaik ei muuten ollut kun just yli 3kg) niin sen takia mietitään käynnistystä. Mut eihän se nyt niin harvinaista nykypäivänä oo että käynnistellään. Ja alan muutenkin oleen aika täynnä näit jomotuksia alaselässä ja ympäri lantioo ja supistuksia (vaik ei ne mitään huippu voimakkaita ookkaan) mut kun jatkuu vaan toista viikkoo eikä kunnolla nukutuksikaan saa. Mut nää on näitä. Kyl mä silti ootan ihan toiveikkaana koko synnytystä, nyt kun vaan neiti tahtois tulla :rolleyes:
 
Mäkin olen vaan 151cm pitkä ja hyvin mahtu edellisen kerran tulemaan 4300g tyttö vaikka epäiltiin että tulossa on vaan 3500g.Ekan kohdalla tehtiin vaan synnytystapa-arvio eikä sen jälkeen ole epäilty mun pituuden suhteen että minkä kokoinen ei mahtuisi syntymään.
 
No en tiedä, mut näin mulle sanottiin ja jos lääkärit katsovat et on parempi käynnistää niin en mä kyllä vastaankaan pistä. En mä haluu ottaa riskiäkään et jos ei mahdukaan ja sit sen takia joudutaan hätäsektioon. Tuskin ne turhanpäiten alkais käynnistää jos ei mitään oikeeta syytä ole.
 
Tottakai kannattaa kuunnella lääkäreitä! Jos he ovat sun kohdalla todenneet, että ongelmia voi tulla niin ei kannata väittää vastaan. Me ollaan kaikki niin erilaisia ja ehkä kuitenkin rakenne ratkaisee tässä asiassa sitten kuitenkin enemmän kuin pituus. :)
 
Mulla on seurattu vauvan kokoo rv31 lähtien ton insuliinihoitoisen radin takia. Jos radi olis pysyny ruokavaliolla kurissa niin olis ollu vaan yksi kokoarvio ehkäpä rv38..

Neuvolaan mä en enää mee, kun seuraava käynti onkin käynnistykseen meno 2.5. Enkä mä koe että ens viikolla olis tarvetta tavata enää neuvolan terkkaa, vointi on niin "hyvä" kun näin loppuraskaudesta yleensä on ;)
Tosin oon käynyt neuvolassa viimeksi rv33 ja sen jälkeen raskauden seuranta onkin ollu vaan äitiyspolilla. Ne vähän ihmetteli äitiyspolilla miks en oo perus neuvolassa käynyt nyt loppuraskaudessa ollenkaan kun ilmeisesti sekin olis ollu tärkeetä radin takia.. :/
 
Halimami, oliko joku muistanut sulle sanoa, että olisi tärkeää käydä myös peruskäynnit neuvolassa? Joskus se on hoitohenkilökunnalle selvä asia ja ise ei pidä sitä mitenkään tärkeänä. Sitten ei itse osaa ajatella, että tarttis käydä ja toinen puoli ei tajua sanoa ajoissa kun ovat pitäneet itsestään selvänä, että käyt.
En siis itse ole hoitohenkilökuntaa tai liity siihen maailmaan muuten kuin "potilaana", mutta toimii sama ajatus kaikkialla. (Meillä jopa saman firman sisällä vaikka pitäisi olla suhteellisen samat käytännöt kaikilla...) :)
 
Mä siis olin puhelimella yhteydessä joka äpoli käynnin jälkeen neuvolaan ja neuvolan terkka ei pitänyt tärkeenä että tuun pakosti käymään. Eikä mulla sit oo ollu mitään vaivoja ni en mä itekkään oo sit kaivannu sinne. Kai sekin vaikuttaa et oon uudelleen synnyttäjä ja ei mulla oo sillai mitään ihmeempää huolta esim. synnytyksestä tai imetyksestä...
Mut siis tavallaan sit kuitenkin oon ollu yhteydessä koko loppuraskaudenkin neuvolaan, puhelimitse...
Mutta äpolilla siis tätä ihmettelivät etten oo käyny neuvolassa... mutta äpolilla on ollu 2-3viikon välein siis kätilön ja lääkärin käynnit, et tiheesti on seurattu mua ja vauvaa (polilla otetaan pissanäyte, verenpaine, vauvan sykekäyrää ja ultrataan + sisätutkimus ja muutenkin keskustellaan voinnista ja radi verensokeriseurantaa kattellaan) ainut mitä oon miettinyt on hb :)
 
No tässähän nyt on taas sitten kyseessä ne erilaiset käytännöt eri yksiköiden välillä. :) Mutta varmasti kaikki on hyvin, jos sulla on hyvä olo ja kaikki mennyt muutenkin mallikkaasti. Ja siis tiheesti on kyllä vauvaa seurattu. Se lienee tärkeintä.
Minä siis myös uudelleen synnyttäjänä olen käynyt ne seulontauä:t ja muutaman kerran neuvolassa. Nyt on 35+1 ja ensi viikolla on toinen (ja viimeinen) lääkärineuvola. Peruskäynnit sentään on lopussa nyt sitten parin viikon välein. :) Niin ja kokoarvioon sain torstaina lähetteen kun sf-mitta oli pompsahtanut reilusti käyrien yli...
 
Joo eri käytäntöjä on niin paljon.. täällä sen huomaa!!
Ihan oon luottanut terkan arvioon käyntien tarpeellisuudesta, aina hän on muistuttanu et jos tulee jotain ni saan mennä käymään.. :)
 
Mulla jäi toinen lääkärineuvola pois, koska olin joka tapauksessa menossa synnytystapa-arvioon (ja siitä olikin kyllä enemmän iloa kuin meidän neuvolalääkäreistä, joilla ei ole ultraa käytössä). Mulla ei ole ollut paljon neuvolakäyntejä loppuraskaudessakaan, viimeiset kaksi oli kahden viikon välein (sitä edellinen taisi olla jotain 7 viikkoa aiemmin) ja tosiaan seuraava on sovittu kuukauden päähän, siihen kun vauva on melkein kaksiviikkoinen. Meillä on mahdollisuus käydä torstai-aamuisin avoimessa neuvolassa, ja aina voi toki soittaa myös omalle th:lle.
 
Takaisin
Top