Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tänään viimeinen neuvola ennen vauvan syntymää! Seuraavan kerran nähdään todennäköisesti noin kuukauden päästä kun terkka tulee meille kotiin. Se aika varattiinkin jo. Kaikki ihan ok, paitsi hemoglobiini näytti 98, joten pitänee käydä huomenna taas labrassa. Sektiossa mulla on aina mennyt paljon verta, joten selvitetään toi hemppa nyt siltä varalta, et jos tarvii aloittaa vielä rautakuuri ennen synnytystä. Sf-mitta 35,5cm, liekö muilla ollut yhtä suurta vielä? Oon kunnon plussapallo kun pituuskin on sen 157,5cm... :D
 
Graisu: mullakaan ei oo mitään arvioita annettu koosta tms tutkimuksia tehty. Ei edes rakenneultrassa muuta tietoa kun et "kasvanut ihan niin kun pitää". Saa nähä mitä ensviikolla lääkärissä rv36 tehdään. Neuvola vaihtunu tässä välissä :)
 
Kiitos vastauksista iinama ja Misu91! :) eli vissii ihan normaalia tälläinen käytöntö. Tuntuu vaan hurjalta ensisynnyttäjänä että luotetaan vaan et homma toimii. Vähän niinkuin ennen vanhaan :D kerro sit iinama et oliko erilaiset käytönnöt uudessa neuvolassa? :)
 
Ei mullekaan mitään arviota ole tehty, että jos ei olisi käyty yksityisellä omakustanteisesti, ei olisi mitään hajua minkäkokoinen vauva on tulossa. Ja siitäkin on jo aikaa 1,5kk, että ei kerro mistään mitään. Lääkärikäyntejä ei enää ole, että synnärillä sen näkee sitten.
 
Mulla oli tänään viimeinen neuvola ennen vauvan syntymää! Seuraavan kerran nähdään todennäköisesti noin kuukauden päästä kun terkka tulee meille kotiin. Se aika varattiinkin jo. Kaikki ihan ok, paitsi hemoglobiini näytti 98, joten pitänee käydä huomenna taas labrassa. Sektiossa mulla on aina mennyt paljon verta, joten selvitetään toi hemppa nyt siltä varalta, et jos tarvii aloittaa vielä rautakuuri ennen synnytystä. Sf-mitta 35,5cm, liekö muilla ollut yhtä suurta vielä? Oon kunnon plussapallo kun pituuskin on sen 157,5cm... :D

Täällä oli maanantain neuvolassa rv 38+1 sf-mitta 37.5cm. Eli reilusti yli käyrien. Käyrien yli mentiin jo kolmisen viikkoa sitten, mutta vielä ei olla huolissaan. Jos ensi viikon neuvolassa 39+4, on vielä samaa luokkaa, kysellään äippäpolilta kontrolliaikaa. (Mulla myös radi, yhtään ylityksiä arvoissa ei tosin ole ollut.) Mielestäni maha ei ole niin iso, lähinnä kaikki tuossa edessä pystyssä, eli poikamaha. Onko sillä sitten mitään merkitystä.
Sais kyllä tulla jo tämän viikon aikana, niin ei ensisynnyttäjän pelko pääse liian suureksi.
 
Uskomatonta miten teillä kaikille on annettu painoarviot vauvasta ja tehty kaikkia tutkimuksia. Ensisynnyttäjänä on hivenen jännä fiilis, kun yhen kerran ollut lääkäri, rv27 joka ei ees tehny sisätutkimusta, koska ei ollut virtsatietulehdukseen viittaavia oloja ollenkaan raskauden aikana. Sitten ei mitään hajua milloin joku arvioisi lapsen syntymäpainoa. Ainoastaan rakenneultrassa kerrottu vauvan senhetkinen paino. Huomenna neuvola ja samalla alkaa rv38. Varmaan taas jutellaan ja perusmeiningit :D
Oonko ainoa, joka on vähän ihmeissään/jännityksissään että mahtuuko se vauva ees ulos, kun ei mitään ole ees tutkittu? :D

Ei oo täälläkään tehty mitään kokoarvioita. Tänään oli tosiaan neuvolalääkäri rv35+3 eikä se arvioinut kokoa mitenkään. Seuraava neuvola th:lla kahen viikon päästä.
 
Rv 38+1 siis menossa. Kasvukontrollissa vauvan käyrät kunnossa, minun pissa puhas, vauva kasvaa kuitenkin keskikäyrällä ja painoarvio 2900g. Käynnistykseen ei aikaa annettu kun paikat jo 2cm auki ja pää tuntui. Epäili minun palaavan hyvinkin pian kun kerta jo kipeitä supistuksia on tullut toista vuorokautta. Ja selvästi nyt kyllä sisätutkimuksen teko tuntuu ja ihme jos tämä homma ei nyt etene..
 
Täällä kans tämän päiväisen sisätutkimuksen jälkeen paikat niin kipeänä ettei meinaa kävelemään päästä. Supistuksia tullut perjantaista asti tiuhaan muttei vielä säännöllisesti. Tarkoittaako se että on kahdelle sormelle auki samaa ku 2 cm :) Ja pää kans tuntui sisätutkimusta tehdessä. Nyt on aika varattu tiistaille vyöhyketerapiaan käynnistykseen jos ei ennen sitä ala tapahtua. Nyt sitä vielä nauttii näistä supistuksista, vaikka ovat kipeitä niin tietääpä et jotain tapahtuu.
 
Kaksi viikkoa sitten oli kohdunkaulaa jäljellä 5cm (rv 33+2) siitä 5vko aiemmin oli 5,7 cm (28+0)..eli hitaasti lyhentyny ja muutenkin napakasti kiinni paikat. Toisaalta olen iloinen asiasta niin olen saanu olla kotona odottelemassa näinki kauan ja ilman suurempia huolia. Huomena sitten siirryn odottelemaan keskussairaalan läheisyyteen ja kaipa net uutta tietoa antaa tilanteesta kun on käyntiä äippäpolillakin. Nyt viikot 35+0. Tiiä häntä antavatko vielä sektiopäivää....
 
Täällä oli kans tänään neuvolaläkäri ja ei muuta saanut aikaseks kun mielen huolestuneeksi ja ärsyyntyneeksi. :( Ensin terveydenhoitajan luona toteamassa että pissassa proteiinit yhdellä plussalla, paino tippunut 100g edelliseen mittaukseen (2 vkoa sitten edellinen neuvola) ja alapaine hieman koholla. No terveydenhoitaja on niin mukava ja sanoi ettei tästä kannata vielä huolestua, viikon päästä kun tulen neuvolaan niin pyysi tulla hetkeä aiemmin että ehtii istua hetken ennen kuin pyytää sisälle. No siitä sitten lähin odottelemaan pääsyä lääkärille. Lääkäri on perus terveyskeskuksen vanhempi mies lääkäri. Kyseli vointia ja sanoin että kaikki on sujunut raskaudessa hyvin alku pahoinvointia lukuunottamatta.
Kuunteli ensin sydänääniä vatsan päältä ja totesin hänelle että istukka on siinä edessä kun ei meinannut saada ääniä kuuluviin, lopulta löysi ja kuunteli niitä ehkä 20sekuntia ja totesi että hyvältä kuulostaa. Seuraavaksi mittasi sf-mittaa, mittanauhaa etsiskellessä jo totesi että "tää tulos on kiinni niin mittaajasta". Levitti mittanauhan vatsalle ja sen enempää mitään tunnustelematta totesi "että ehkä semmonen 30, 31 tai 32cm". Neuvolakorttiin sitten kirjoitti "32cm?". Eli sai tulokseksi saman luvun kun mikä oli 2 viikkoa sitten neuvolassa. Tuskin edes laittoi tietokoneelle ylös mittaa koska ei millään tavalla kommentoinut kun kasvu lähti käyrällä laskusuuntaan melkein alakäyrälle asti, kun tähän asti on ollut tasaista kasvua vähän keskikäyrän yläpuolella. Lopuksi teki sisätutkimuksen, pikkusen sormiin geeliä ja runttasi sisään ja totesi että " saattaa vähän sattua mutta pakko tämä on tehdä ja johan ne paikat saa ruveta aukeamaan, nyt tuntuisi siltä että kohdunkaulaa on jäljellä 2-3cm mutta pehmeetä on mutta vielä kiinni."

Jäi kyllä niin huono maku koko käynnistä. :( mistä näitä tämmösiä lääkäreitä oikein löytyy?! Nyt pitäis rauhallisin mielin odotella viikon verran että sais luotettavammat mitat..
Viikkoja nyt 35+6.
 
Me saatiin sillon joskus, oisko ollu viikolla 30+5 se kokoarvio että alakäyrillä kasvaa ja syntymäpaino tulisi olemaan n. 3000g. Ja tämä käynti oli siis äitipolilla mun oman voinnin takia. Jos omassa neuvolassa ei ole ultraa, niin silloin homma menee aika pitkälti näin, että np-ultran ja ru:n lisäksi ei ultrata. Mikä on mustakin aika pelottavaa ja tylsää. :sorry:

Ja sitten kohdunsuusta. Mulla tarkistettiin silloin joskus alkuraskaudesta ja sitten rv36+. Lääkäri totes sillon tossa jälkimmäisessä, että kohdunsuu on lyhentynyt 3cm -->2cm:n ja on visusti kiinni ja ylhäällä.
 
Tuli muuten mieleen sanoa vielä tuosta sisätutkimuksesta, että se sattui jonkin verran. Lääkäri sanoi itsekin että tuntuu varmaan ikävältä kun kohdunsuu on niin takana(?) Mutta, ton käynnin jälkeen on tuntunut siis jotenkin ikävältä alapäässä, kiristävältä ja kuivalta jotenkin.. Ja on illanmittaan supistellut.. : / Onko muilla aiheuttanut mitään erityistä/vastaavaa? : |
 
Mulla ei se tutkimus tuntunut miltään mut sen jälkeen on koko päivän ollu alapää ihan järkyn kipeä ettei pysty kunnolla istumaan eikä kävelemään ku sattuu niin.... toivottavasti huomenna ois parempi.
 
Mulla supistelut palas ja selkeästi voimistu sisätutkimuksen jälkeen. Minua tutki ensin harjottelija ja sitten lääkäri.
 
Mulla oli kans ensin harjoittelija ja sit lääkäri. Mut tää kipu on kyllä oikeesti jotain hirveetä, tosi kipeet supistukset mitä on ollu jää kyllä reilusti kakkoseksi tän rinnalla :/
 
Tuli muuten mieleen sanoa vielä tuosta sisätutkimuksesta, että se sattui jonkin verran. Lääkäri sanoi itsekin että tuntuu varmaan ikävältä kun kohdunsuu on niin takana(?) Mutta, ton käynnin jälkeen on tuntunut siis jotenkin ikävältä alapäässä, kiristävältä ja kuivalta jotenkin.. Ja on illanmittaan supistellut.. : / Onko muilla aiheuttanut mitään erityistä/vastaavaa? : |

Mulla on kans kohdunsuu takana ja vaikeasti tunnusteltavissa. Mies neuvolalääkäri ei millään meinannu saada tunnusteltua, kesti tosi kauan ja sattui. Mut ei kuitenkaan aiheuttanu mulla supisteluja. Gynekologisen tutkimuksen jälkeen aina mun mielestä tuntuu kuivalta ja ikävältä. Nais neuvolalääkäri tunnusteli kohdunsuun taas tosi nopeesti eikä sattunu yhtään. Luulen että ei niin tarkkaa yrittänytkään tunnustella kohdunkaulan pituutta vaan laittoi vaan saman mitan ku mitä viimeks kortissa oli.
 
Täällä oli kans tänään neuvolaläkäri ja ei muuta saanut aikaseks kun mielen huolestuneeksi ja ärsyyntyneeksi. :( Ensin terveydenhoitajan luona toteamassa että pissassa proteiinit yhdellä plussalla, paino tippunut 100g edelliseen mittaukseen (2 vkoa sitten edellinen neuvola) ja alapaine hieman koholla. No terveydenhoitaja on niin mukava ja sanoi ettei tästä kannata vielä huolestua, viikon päästä kun tulen neuvolaan niin pyysi tulla hetkeä aiemmin että ehtii istua hetken ennen kuin pyytää sisälle. No siitä sitten lähin odottelemaan pääsyä lääkärille. Lääkäri on perus terveyskeskuksen vanhempi mies lääkäri. Kyseli vointia ja sanoin että kaikki on sujunut raskaudessa hyvin alku pahoinvointia lukuunottamatta.
Kuunteli ensin sydänääniä vatsan päältä ja totesin hänelle että istukka on siinä edessä kun ei meinannut saada ääniä kuuluviin, lopulta löysi ja kuunteli niitä ehkä 20sekuntia ja totesi että hyvältä kuulostaa. Seuraavaksi mittasi sf-mittaa, mittanauhaa etsiskellessä jo totesi että "tää tulos on kiinni niin mittaajasta". Levitti mittanauhan vatsalle ja sen enempää mitään tunnustelematta totesi "että ehkä semmonen 30, 31 tai 32cm". Neuvolakorttiin sitten kirjoitti "32cm?". Eli sai tulokseksi saman luvun kun mikä oli 2 viikkoa sitten neuvolassa. Tuskin edes laittoi tietokoneelle ylös mittaa koska ei millään tavalla kommentoinut kun kasvu lähti käyrällä laskusuuntaan melkein alakäyrälle asti, kun tähän asti on ollut tasaista kasvua vähän keskikäyrän yläpuolella. Lopuksi teki sisätutkimuksen, pikkusen sormiin geeliä ja runttasi sisään ja totesi että " saattaa vähän sattua mutta pakko tämä on tehdä ja johan ne paikat saa ruveta aukeamaan, nyt tuntuisi siltä että kohdunkaulaa on jäljellä 2-3cm mutta pehmeetä on mutta vielä kiinni."

Jäi kyllä niin huono maku koko käynnistä. :( mistä näitä tämmösiä lääkäreitä oikein löytyy?! Nyt pitäis rauhallisin mielin odotella viikon verran että sais luotettavammat mitat..
Viikkoja nyt 35+6.

Mulla ei neuvolalääkäri mitannut sf mittaa ollenkaan (tällä viikolla). Viimeksi se on mitattu 4 viikkoa sitten th:n toimesta. Seuraava th neuvola on kahden viikon päästä. Ilmeisesti ei kovin tärkeä mitta kun ei sitä kauheesti ees seurailla? Paino on myös mulla heitelly ihan miten sattuu. Välillä miinusta ja välillä paljon plussaa edellisiin käynteihin verrattuna. Luulen että johtuu ihan vaa'asta, vaatteista ja kuinka paljon on syöny. Kotivaa'alla kannattaa seurata onko painonnousu tasaista.
 
Takaisin
Top