Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläpäin proteiini ja sokeri testin tekee terkka, lisää kippoon ja ilman pesua, eilä ole tarvinut olla sitä 4h pissaamatta. Sit jos on ollu joku muu näyte niin tarvittaessa alapesu ja aamupissasta ja se sit labraan...sen on voinu ottaa kotonakin...Olis aika vaikeaa pietellä 50 km pissaa aamutuimaan vaikka ei olis etes raskaana :-)
Meillä on sama käytäntö. Ja tosiaan ohje ja näytepurkki on annettu muita näytteitä varten kotiin. En kyllä millään pystyisi oleen pissimättä aamulla. Kun on itsensä opettanut siihen, että rakko tyhjennetään heti herättyä niin joskus se kymmenen minuuttiakin voi olla hankala odottaa. :D
 
Kävin vielä neuvolassa. ehkä viimeisen kerran. Vatsa-asukas on tunkenut jo päänsä syvälle lantioon, mahtuu erittäin todennäköisesti tulemaan sieltä ja on hyvässä asennossa. Neuvolatäti sanoi, että sykkeet ovat hyvät ja tasaiset. Hän myös totesi saavansa jalasta kiinni pientä ja että vatsan laskeutumisen jälkeen sf-mittakin on palannut takaisin käyrille. Jäi kaikinpuolin hyvä fiilis :)
 
Tänään oli neuvola rv37+1. Th:n lisäksi paikalla myös opiskelija. Heloglobiini oli nyt noussut viime mittauksesta 107-> 126, kun oon syöny rautaa 1 tabletib per päivä. Tehonnut aika hyvin :happy:. Käski kuitenkin syödä vielä loppuraskauden ettei laske uudestaan. Painoa on tullut nyt yhteensä n 10 kg, nyt painon nousua oli 700g/ viikko! Mut sanoi silti et maltillista painonnousua...? Verenpaine 108/66, ja vauvan sykkeet vaihteli taas kun innostui liikkumaan mut paikalla ollessa 140. Raivotarjonnassa ollaan ja hieman kiinnittyneenä kuten ollut jo 7 viikkoa. Sf mitta 32,5. Eli kaikki mallillaan. Nyt kun ollaan täysiaikaisia ei haittais yhtään vaikka pikkunen päättäis jo tulla. Supistuksia on aikalailla päivittäin ja välillä kipeitä, mutta niitä on ollu jo pari kuukautta eikä tässä oo mitään tapahtunu :bored:.
 
Uusi neuvola ja th. Paikalla myös harjoittelija, kumpikin oli ihan ok. Hb 116, mutta toisaalta just otettu labrat, joissa korkeampi ja sanoi, että labra oikeampi ts. sormesta otettuun näytteeseen tulee aina mukaan kudosnestettä ts. se labran tulos on se, jota kannattaa katsoa. Jatkan vielä rautalisää, mutta ei siis mitään ongelmia asian suhteen. Olin oikeassa, vauva ei ole raivotarjonnassa vaan viistossa, varmistettiin myös ultralla pään paikka nivusessa (yllättäen terveyskeskuksesta löytyi ultra, joskin ikivanha rotisko, mutta pää näkyi kyllä. Ja näytti onneksi aika pieneltä (noin synnytystä ajatellen :D ) On ilmeisesti viime neuvolakäynnistä mennyt kuitenkin parempaan asentoon eli lähestyisi oikeaa kohtaa, ja sairaalassa ei oteta tällaista kääntöyritykseen, kun ei ole perätila, joten tällä mennään ja toivotaan, että vauva itsekseen kääntyy oikeaan asentoon. Verenpaineet jotain 105/72 ja painoa tullut reilu 500g lisää viikossa, oli ihan ok, vaikka kokonaislukema kieltämättä hieman kauhistuttaa, en ole ikinä painanut näin paljoa. :rolleyes: Alkuraskaudessa ei painoa toki tullut kovin paljoa, lähti ensin laskuun, mutta toivotaan, että kovin paljoa ei enää tule. Turvotus toki selittää osan. Sf-mitta taisi olla 33cm eli about keskikäyrällä ollaan. Sovittiin seuraavat ajat parin viikon päähän ja LAn jälkeen ja toivotaan, että vauva nyt siirtyisi itsestään raivotarjontaan. Sain ohjeen, että jos lapsivedet menevät tässä ennen, pitää soittaa ambulanssi ja olla vaakatasossa.
 
Meillä kävi tänään neuvolantäti kotikäynnillä katsomassa vauvaa. :) Pieni on lähes saavuttanut syntymäpainonsa eikä missään ollut mitään "vikaa" muutenkaan. Saatiin aika mun jälkitarkastukseen/vauvan lääkärintarkastukseen/taaperon 1,5v lääkärineuvolaan ja ne ovat vasta kesäkuun lopussa. :eek: Hurjaa, en muistanut että jälkitarkastukseen on niin pitkä aika! Ensiviikolla kuitenkin ihan perusneuvolaan punnitsemaan taas vauvaa. Toivottavasti kasvaisi hyvin. Edellisen kanssa oli alku vähän vaikeaa, kun painoa ei meinannut tulla sitten millään. :sad001
 
Taas yksi neuvolakäynti takana. Edelleenkään ei ole vauvan pää kiinnittynyt (rv40+2). Laitettu lähete yliaikaiskontrolliin ja ilmeisesti aika on yleensä vasta viikoilla rv41+5. Ainoa selkeä muutos oli nousseet verenpaineet, nyt 142/91. Neuvolatädin mukaan paineet nousee yleensä just synnytyksen alla, joten nähtäväksi jää tuleeko vauva maailmaan tällä viikolla.
 
Täällä makoillaan vielä käyrillä. Vauva kasvaa vähän pieni kokoisena, viikkoja nyt 38+2 ja painoarvio 2700g. Kohdunsuu takana, mutta sormelle auki ja kanava hävinny kokonaan. Supistuksia piirtyy kans käyrälle välillä, mut en kyllä tunne muuta kun vihlontaa alapäässä :D ens viikon lopulle varattiin uusi aika kontrolliin, jos vauva ei sitä ennen päätä maailmaan tulla. :)
 
Voi kun kaikille on jo tullut tai ihan kohta tulossa tai odotetaan malttamattomana tulevaksi vauvaa! Itse vielä mielelläni pidän pienen hetken pikkuista sisälläni. Tämän kuitenkin on tarkoitus jäädä meillä viimeiseksi niin haluan nauttia tästä ihan loppuun asti. :)
 
Meilä kans kokoarviossa tänään 37+5 tulivat siihen lopputulokseen, että alakäyrillä mennään, mutta todennäkösesti johtuu ihan vain minun koosta. Painoarvio oli 2630grammaa, kohdunkaula lyhentyny viikossa sentillä, nyt oli jäljellä enää 1,5cm ja oli jo sormelle auki vaikka viikko sitten vielä kiinni.
 
Jännä että kuitenki ollu toi sf-mitta noinki iso, mutta alakäyrälle sitten arvioitu kuitenkin :o
 
Siis häh..Mulla on viimeksi tänään mitattu sf mitta, ja se oli juuri 35cm ja oon yläkäyrällä. Ja viikkoja siis tänään 38+0
 
Mulla viikko sitten (37+1) sf-mitta oli 29cm, ja tänään painoarvio tuon 2700g.

Oliko sulla mh- vauva kiinnittynyt jo lantioon sillon viikko sitten? Mulle sanottiin pienen sf-mitan yhdeksi syyksi silloin se, kun vauvan pää on niin alhaalla jo lantiossa ja valmiina tulemaan ulos :D vaikkakin pienempänä kuitenkin kasvaa, vastasi suunnilleen viikkoja 34-37 :o
 
minulla ainakin esikoisesta sf mitta meni kokoajan yläkäyrällä koko odotuksen ajan ja syntyi kuitenkin "vaan" 3kg muksu :) olen itse kuitenkin lyhyt niin epäilisin että minulla tuo sf-mitta menee siksi tuolla yläkäyrillä,myös tästä raskaudesta. Lähinnä nyt toivon että jos tämä kasvaakin isompana kun isosiskonsa niin tajuaisi alkaa suunnittelemaan tuota yksiöstään poistumista aikanaan että mahtuisi alakautta tulemaan:rolleyes:
 
Mullakin oli sf-mitta yläkäyrällä ja reippaasti sen yli koko raskaden. Voin laittaa myöhemmin tarkkoja mittojakin mutta muistaakseni rv 38 sf-mitta oli huimat 39 :eek:
Ja tietty onhan mulla tota omaa mahaakin joka vaikuttaa.. mutta ei mun vauva ollut mikään iso vaan ihan sopiva, syntyessään 3785g ja 51cm. Että vauvan asento ja kohdun asento varmasti vaikuttavat tohon mittaan eikä siitä voi niin tarkasti päätellä vauvan kokoo??!!
Ainiibja lapsivettäkin mulla oli ihan normaali määrä...
 
Mulla oli esikoisen aikaan yläkäyrällä sf-mitta koko raskauden ajan. Lopussa lähti sitten kiipeämään siitä yli. Silloinen th sanoi, että lähinnähän sillä mitalla seurataan tasaista kasvua. Tässä raskaudessa mentiin alkuun keski ja yläkäyrän välissä, mutta viimeksi neuvolassa oli hypännyt ihan reilusti käyrältä yli. Tosin muutaman päivän päästä lääkäri sai taas paljon maltillisempia lukemia. Tuossa ennen th:n ottamaa mittaa vauva oli kääntynyt pää alaspäin ja ennen lääkärin ottamaa mittaa maha oli alkanut jo laskeutumaan. Eli siis vauvan ja mahan asento sekä mittaaja vaikuttavat ilmeisen paljon. :)
 
Jännä juttu nuo painoarviot taas kerran. Täällähän tyttö kasvoi ihan alakäyrillä ja syntymäpainoksi arvioitiin enintään 3000g. Sf-mitta mulla meni keskikäyrällä.
Vaan niinpä tyttö painoi syntyessään sen 3555g... :rolleyes:
 
Nyt oli meilläkin sf mitta lähteny kasvuun. 35cm ja rv38+1. Nyt menee keski- ja yläkäyrän välissä, kun vielä 8vk sitten meni yläkäyrän yläpuolella.

Pää oli kiinnittynyt vihdoinkin! Ja tiedänkin milloin on kiinnittynyt, kun silloin tuntu niin julmettua painetta lantiossa ja alapäässä ja vauvan liikkeet vähentyneet sen jälkeen.

Painosta ei kukaan sanonut mitään vaikka oli noussut taas. Nyt neuvolan vaaka näyttää jo 89kg, +1200g/vk.. :( oma muutamaa kiloa vähemmän, n. 86kg. Hb laskenut 130>125, turvotusta niiiiin paljon joka puolella et th päiväili kanssa :D verenpaineet taas nousseet, nyt oli 133/84 ja sen takii seuranta kotona. Virtsa kuitenkin puhdas. :) sanoi kuitenkin et jos tulee jotain päänsärkyä, näköhäiriöitä tai että verenpaineet nousee 140/90 niin heti soitto synnärille.

Mulla ollut tää th viimeks tammikuussa ja nyt tuntu et oli ihan eri ihminen! Niin mukava ja ystävällinen, puhelias ja todella kiinnostunut muustakin kun siitä kuinka paljon painan.

Edit. Strepto oli nega. :) vein perjantaina näytteen ja helpotukseks tuli sit nega tulos.

Niin ja mulla oli kans harjottelija mukana! Varmaan tää toukokuu joku työssäoppimis kuukausi.
 
Takaisin
Top