Joo, siis labraan menevässä perusvirtsatestissä alapesu aina (täällä ainakin annetaan keräysastian ja koeputkien mukana tarkat kuvalliset ohjeet), mutta noissa itse tehtävissä sokeri-, proteiini-, ja pH-testeissä ei meillä (=kaksi neuvolaa mun kokemuspiirissä tällä hetkellä) ole mitään alapesuohjeita. Eikä siis th:kaan siitä mitään maininnut, eikä edes siinä vaiheessa, kun sanoin, että tein alapesun. Oletan, että tuo lappu siitä "hieman vihertävä = 0" liittyy tuohon, että niitä aika paljon tulee, mutta olisi tietysti järkevämpää laittaa ohje pesusta. TOSIN en ole varma, että otetaanko noissa asiakasvessoissa kaikenlaisia näytteitä ts. onko ajateltu, että jos on ohjeet alapesusta ja sitten joku, jonka ei pitäisi tehdä, tekee alapesun ja näyte vääristyy. Itse olen ottanut nuo labraan menevät näytteet aina aamulla kotona, kun yleensä suositellaan aamuvirtsaa eli olen pudottanut kipon labraan työmatkalla.
Joka tapauksessa kiinnostavaa oppia, että joissain th tekee testit, joissain on jopa ihan testilaitteet. :D Meillä tosiaan sellasia tikkuja vessassa purkki mukien kera, ja niillä näkis samalla liuskalla sokerit, proteiinit ja pH:n, ja vain jos itse ei osaa tulkita, tikku viedään th:lle. Muuten vain raportoidaan, että testi tehty ja mikä oli tulos.