Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli yhden kerran pissassa proteiinit siinä rajalla, että olisi ollut plussalla. Multa silloin th kysyi, että onko ollut valkovuotoa. No oli ollut ja th arveli sen vaikuttaneen. Mutta hyvähän se on iitu90, että tarkastavat tilanteen.
Mulla oli ihan samalla tavalla. Viime neuvolassa oli sit taas jo ihan puhdas näyte.
 
Joo, valkovuoto saattaa antaa väärän positiivisen, sitä ei vaan yleensä sanota missään... itse teen nykyään alapesun ennen näytteen ottamista, kun yhden kerran ehdin panikoida vähän vihertävää tulosta. Sitten sain selville, että ahaa... voikin johtua tuosta ja kysyin th:lta asiasta. Meillä on vessassa laput, että jos häilyy siinö keltaisen ja vihreän välillä, niin sekin on 0/puhdas.
 
Meillä siis th katsoo sen. En ole ikinä itse katsonut. Pitää vaan muistaa käydä jättämässä näyte luukulle ennen kun menee th:n juttusille. :)
 
Meillä on neuvolan vessan seinällä isot laput, et aina pitää tehdä alapesu! :)
 
Meillä on neuvolan vessassa kone johon laitetaan näytetikku ja kone tekee työn, sieltä tulee vaan lappu ulos missä lukee positiivinen tai negatiivinen. Ei tarvi mitään tulkita ite :) ja joo alapääpesu aina!
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
Oho, onpa erilaisia käytäntöjä tässäkin! :D Meillä ei lue mitään alapesusta, sen päättelin itse, mutta on isot laput, että jos proteiini on vähän vihertävä, on edelleen 0. Ja meillä siis pitää itse mitata verenpaine, paino ja sokeri&proteiini ennen kuin menee terveydenhoitajalle tai lääkärille...
 
Näköjään joo eri käytäntöjä.. Meilläkään ei mitään lappuja eikä kertaakaan oo sanottu, et pitäs tehä pesu. Mielenkiintoista.
 
Eipä meilläkään ole pesuista mitään mainittu. Ja tää on jo mun toinen samassa neuvolassa. :)
 
Meillä on kans ohjeet pesuista ja th myös aina muistuttaa. Mut vaikka kuinka hyvin pesee niin silti välillä vähän vihertää...eli tulos nollan ja 1+:n välissä.
 
Neuvolassa tehdään alapesu ja pissataan kuppiin, jonka jälkeen terkka stiksaa sen. Mut äitipolilla stiksataan ite. Näin mulla. Ja aina on käsketty tehdä alapesu eka, lisäks alkuvirtsa hukkaan ja näyte keskivirtsasta. Ja löytyy ihan ohjeet wc:n seinästä!
 
Tässäkin asiassa tuntuu olevan yhtä monta ohjetta/käytäntöä kuin on neuvoloita. :) On se vaan jännä kuinka paljon käytännöt vaihtelee.
 
No. Aina ennen virtsanäytteen ottoa tulisi tehdä alapesu. En sit tiä, et pitääkö ne asiaa niin itsestään selvyytenä, et unohtuvat mainita. Jos pissasta pitäis ottaa bakteeriviljely, jos siinä onkin jotain häikkää, niin siitä saa sit herkästi sekaflooraa tuloksen, eli näyte epäonnistunut. Ja alapesun väliin jättäminen voi stixissä antaa väärää positiivista tulosta just esim. Ton valkkarin tms. Epäpuhtauden vuoksi.
 
Esikoisen odotusaikana neuvolassa kehotettiin tekemään se alapesu, mutta kahdessa vikassa sanottiin että ei saa pestä. o_O En ihan ymmärrä miksei, lähinnä oli kiusallista kun oli valkuaista virtsassa ja täti kyselee valkovuodon määrästä ja mä vaan ajattelen; "me harrastettiin seksiä aamulla... :smiley-ashamed008 " :hilarious:
 
Se alapesu vaihtelee sen mukaan mitä testiä tehdään. Yleensä alapesu pitää tehdä labroihin(kin) mennessä, mutta esim joitakin sukupuolitauteja seulottaessa alapesua ei missään nimessä saa tehdä ja näyte otetaan alkuvirtsasta. Mulla kun otettiin kuukausi takaperin useempia pissatestejä kerralla, otettiin rutiinina joku sukupuolitautitesti myös. Silloin piti just eka näyte ottaa ilman pesuja, sit pestä välissä ja ottaa seuraavat testit keskivirtsasta. Sekaflooraa mulla on melkein aina, vaikka kuinka pesis, mut ei ole kertaakaan mennyt näyte pilalle siitä.
 
Joo sukupuolitaudit erikseen. Mut jos bakteeriviljely otetaa ja tulos on sekaflooraa, niin eihän se kerro mitään.
 
Joo, siis labraan menevässä perusvirtsatestissä alapesu aina (täällä ainakin annetaan keräysastian ja koeputkien mukana tarkat kuvalliset ohjeet), mutta noissa itse tehtävissä sokeri-, proteiini-, ja pH-testeissä ei meillä (=kaksi neuvolaa mun kokemuspiirissä tällä hetkellä) ole mitään alapesuohjeita. Eikä siis th:kaan siitä mitään maininnut, eikä edes siinä vaiheessa, kun sanoin, että tein alapesun. Oletan, että tuo lappu siitä "hieman vihertävä = 0" liittyy tuohon, että niitä aika paljon tulee, mutta olisi tietysti järkevämpää laittaa ohje pesusta. TOSIN en ole varma, että otetaanko noissa asiakasvessoissa kaikenlaisia näytteitä ts. onko ajateltu, että jos on ohjeet alapesusta ja sitten joku, jonka ei pitäisi tehdä, tekee alapesun ja näyte vääristyy. Itse olen ottanut nuo labraan menevät näytteet aina aamulla kotona, kun yleensä suositellaan aamuvirtsaa eli olen pudottanut kipon labraan työmatkalla.

Joka tapauksessa kiinnostavaa oppia, että joissain th tekee testit, joissain on jopa ihan testilaitteet. :D Meillä tosiaan sellasia tikkuja vessassa purkki mukien kera, ja niillä näkis samalla liuskalla sokerit, proteiinit ja pH:n, ja vain jos itse ei osaa tulkita, tikku viedään th:lle. Muuten vain raportoidaan, että testi tehty ja mikä oli tulos.
 
Meilläpäin proteiini ja sokeri testin tekee terkka, lisää kippoon ja ilman pesua, eilä ole tarvinut olla sitä 4h pissaamatta. Sit jos on ollu joku muu näyte niin tarvittaessa alapesu ja aamupissasta ja se sit labraan...sen on voinu ottaa kotonakin...Olis aika vaikeaa pietellä 50 km pissaa aamutuimaan vaikka ei olis etes raskaana :-)
 
Meillä myös neuvolassa + synnärillä pissataan vaan purkkiin ja hoitajat tekee testit.

Muutoin aina alatiepesu ja keskivirtsasta, mutta mm klamydiaa testatessa EI saa pestä. Näin siis kätilö kertoi sunnuntaina kun otettiin pissatestejä kahteen eri kippoon :grin

Neuvolassa meillä on ne liuskapurkit siellä vessassa, mutta tosiaan terkka itse testaa aina ja tulkitsee.

Esikoista odottaessa en tiennyt paljonko sitä virtsaa pitää siihen purkkiin kerätä, niin laitoin aina vähintään puolikkaan purkillisen, usein 3/4 mukillisen :laughing002
Nyt olen sentään toista odottaessa ottanut ihan lirun vain :wacky:
 
Meillä piti olla se kokoarvio ja mahdollinen synnytyksen käynnistys 13.5., mutta kätilö soitti aamusta ja kyseli jos sitä voisi aikaistaa yhdellä vuorokaudella. Niinpä seuraava, luultavasti viimeinen, neuvola on ensi viikon keskiviikkona 4.5. ja sitten kokoarvio/synnytystapa-arvio/sokeriseuranta/mahdollinen synnytyksen käynnistys olisi 12.5.

Outoa ajatella, että vauva saattaa syntyä jo kahden viikon päästä...
 
Takaisin
Top