Neuvola, ultrat ym.

Ensimmäinen neuvola oli torstaina 6+4. Täyteltiin papereita, sain paljon luettavaa kotiin, varattiin seuraava neuvola ja nt-ultra. Samalla testattiin virtsan sokerit, verenpaine ja otettiin paino. Terveydenhoitaja oli tosi mukava, harmi vaan sijainen. No, ensi kerralla tapaan vakkaritädin. :)
Ehkä tämä raskaus alkaa hiljalleen tuntua todemmalta, kun ihan virallisetkin tahot siihen uskovat. :)
 
Laskurin mukaan on menossa kuudes viikko ja ensimmäinen neuvola-aika on vasta(?) 7.10...eli n.neljän viikon päästä.. En tiedä edes ottavatko ultraa samalla -tuskin? Miten ihmeessä jaksan oottaa kun vielä esikoinen kyseessä :P Neuvolastako on tapana varata ultra vai mikä on käytäntö?
 
Käytänteet vaihtelevat neuvoloittain. Tiedän neuvolan, jossa ultrataan joka kerta, mutta meillä ei kertaakaan. Jos seulontoihin haluaa osallistua niin se ultra koittaa n. rv13. Meillä kuitenkin kuunnellaan sydänäänet joka kerta ja sekin on ihanaa :)
 
Meillä tulossa varhaisultra yksityisellä ensi viikon torstaina! Millään ei malttaisi odottaa! Silloin siis viikkoja 7+1 :)

Ekaan neuvolakäyntiin vielä pari viikkoa...
 
Meillä eka neuvola on 28.9 ja vaehaisultraa nyt mietitään.. en oo aikaa varannu vielä, enkä tiä kuinka nopeeta yksityisille saa... toisaalta olisi ihana nähdä mwijän pieni pähkinä ja nähdä sydämensyke... toisaalta raha on aika tiukilla ja tampereella päästään vaan ovumian klinikalle ja siellä maksaa 132e...
 
Minkälaista kohtelua olette saaneet neuvolassa, etenkin te, joilla on jo lapsia?

Esikoista odottaessa toki huomaavaista. Ja esikon ja tokan välillä 6v niin myös tokan kohdalla hyvää, mutta kun kolmatta aloin odottaa pian tokan jälkeen, olikin kaikki neuvolakäynnit niin raskaana kuin vauvan kanssa tyyliin "no täähän on sulle ihan tuttua..."

Minun mielestä jokainen raskaus on omanlaisensa ja äiti, sekä isäkin voi ottaa sen eri tavalla. Onhan tilanne perheessä aina hieman erilainen jos on sisaruksia pienellä ikäerolla tai isolla tai ihan mitä vaan.
Pointti on että toivoisin neuvolan th:n ottavan raskauden ainutlaatuisena (hienosti sanottuna).

Itsellä onkin nyt kuopus 5v, täyttää 6v ennen vauvan syntymää.
Tuntuu kuin olisi (taas) ensi kertaa raskaana :)
Meillä toki uusperhekuvio heittää omat haasteet osittain.
Ajattelinkin näitä ajatuksiani neuvolassa heti alkuun kertoa... "Vaadin palvelua" :wink
 
Mullakin on edellisestä neuvola-ajasta jo 9v. Ja meilläkin uusperhe. Ja nyt siis minulle toinen lapsi ja miehelle ensimmäinen.
Mäkin siis toivon että en kuule lausetta "tää on sulle tuttua" tai "varmaan edellisessä raskaudessa oli sama" koska en mä kyllä muista edellisestä raskaudesta kauheesti.
Memili, samalla asenteella mäkin neuvolaan marssin
 
Mä tahtoisin käydä varhaisultrassa. Mulla olisi ens viikon ke:na 6+5, jolloin pääsisin, mutta taitaa olla liian aukaista tuolloin. Seuraava mahdollisuus käydä on vasta 7+6 ja siitä eteenpäin. Ei malttaisi odottaa, mutta pakko kai vaan jaksaa :P
 
Livelove Mulla sama että haluisin käydä varhaisultrassa. Pelottaa että onko kaikki hyvin.. Ja kun yksityiseen ei ole varaa. Parhaillaan vasta 6+1 meneillään. Tää epätietosuus on kamalaa. T. hysteerinen esikoisen odottaja.
 
ensimmäistä odotellaan ja eka neuvola 30.9 (eli 9+0). varhaisultraan oisin mennyt, mutta sinne minne oisin halunnu ois saanu ekan ajan vasta samalle viikolle ku on eka neuvola, joten koin ehkä hiukan turhaksi...
 
Mullakin neuvola 30.9. (rv 8+5), ultran varasi samalla soitolla rv 12+0 eli 23.10., silloin seulontakin, jos siihen haluaa osallistua (laittoi siis "optiolla" eli voin päättää itse sitten). Nyt alkoi jännittää, kun koko homma tuntuu vähän todellisemmalta.
 
Minäkin sain tänään soitettua neuvolaan. Aika nopea puhelu oli, muistutteli vitamiineista, tupakoinnista ja alkoholista, ilmeisesti sellainen peruslitannia :)
Ensimmäinen neuvola 2.10, jolloin 7+6 ja yllättäen ensimmäinen lääkärineuvola plus ultra 7.10 jolloin 8+4 :dance008
Tasan kolme viikkoa että pääsee kurkkaamaan onko siellä kukaan kyydissä :) Nyt en enää siis suunnittele yksityiselle ultraan menemistä, positiivinen yllätys ettei tarvitse odottaa ensimmäistä neuvolan ultraa viikolle 12 saakka :)

Illalla juteltiin miehen kanssa, että jos hän jättäisi ensimmäisen neuvolan väliin. Tulee sitten lääkärineuvolaan mukaan, varsinkin nyt kun se tuleekin niinkin nopeasti ensimmäisen neuvolan jälkeen.
Hieman minua huolettaa se, etten mielelläni haluaisi miehen kuulevan painoani (hieman arka asia minulle :shy:).. Onko kellään muulla tällaista "ongelmaa"?
 
Mäki sain eilen varattuu neukan. Kovin iloinen ja innokas neuvolatäti vastasi puhelimeen. Iloinen yllätys! :) pelotti vähän, et joku vanha hapannaama olisi vastassa. :D multa ei noista vitskuista kysellyt tai muutenkaan puhunut. Syön kyllä muuten mamma monivitaa. :) kyseli kyllä kanssa alkoholista ja tupakasta. Sekä puheeksi tuli myös mun ketipinor lääkitys, josta pyysi ottamaan yhteyttä mielenterveyspolille. Ajan ekaan neukkaan sain 13.10 ja mt-polille lääkärille lääkeasiassa (luultavasti menee lääkitys vaihtoon) 30.09.

Lapintiira, mulle paino on kans "pelottava" juttu. Sain kevään ja kesän aikana +10kg (hävettää..) ja elokuun lopussa aloin laihduttaa. Sain 3kg pois, ja edelleen on paino laskusuunnassa, mut tiedän mikä järkytys sieltä tulee, kun alkaa nousta. :sad001 mies tietää kyllä painon, mut en haluis sinne neukan vaa'alle astua näyttämään painoani...
 
Mulla olisi varhaisultra tänään (tunnin päästä), nyt rv 7+0. Ensimmäinen varsinainen neuvola on 28.9. eli rv 8+5. Sillon varmaan sydänääniä kuunnellaan ja ultra vasta silloin rv 12-13 (aikaa ei ole vielä varattu). Mies ihan täpinöissään jo tämänpäiväisestä, ihan niinkuin minäkin :)

Minäkin meinasin tehdä heti neuvolassa selväksi että en muista juurikaan mitään ekasta raskaudesta (tai hämärästi), sillä siitä jo 5 vuotta. Meilläkin siis uusioperhe. Minulle toinen lapsi ja miehelle ensimmäinen. Ja aivan yhtä innoissani olen kuin ensimmäisestä :D
 
Ootteko kuinka aikasin varaillu ekan neuvolan? Oon jotenki ottanu varmaa liian lungisti tän asian ku nyt vk 5+4 ja ajattelin vasta ens viikolla sinne soitella.. Toisaalta tää on suht pieni alue eli hirveitä jonoja en usko olevan :)

Ja tosta painoasiasta, en myöskään haluais että mies saa tietää mun painoa (ja siitähän se jaksaa mua kiusata) :D Ei se sitä varmasti järkyttäis kun osas jo verrata mua sylissä pitäessään että tunnun samalta ku 3x25kg hiekkasäkkiä kun niitä kantaa :P Mutta silti tuntuu jotenki nii aralta asialta nää painojutut.
 
Varhaisultra takana ja siellä se pikkuinen vauvanalku köllötteli ♡
Laskujeni mukaan rv7+0, mutta lääkärin mukaan rv 7+4 (varmistuu nt-ultrassa) eli laskettuaika voikin olla huhtikuun vikana päivänä :eek: Sanoi, että jos päivät heittää viidellä, muutetaan yleensä laskettua aikaa, mutta jos esim heittää max.4 ei välttämättä muuteta.

Molemmat niin onnessaan kuvia katsellut vaikkei vielä oikein mitään selkeää näykään. Jännittää kertoa tytölle kun hän tulee kotiin
 
Meillä mies tietää mun painon, rekrytoin hänet auttamaan mua painonpudotuksessa (ennen kuin sain tietää olevani raskaana). Mulla siis taustana se, että aiemmin normaalirajoissa ollut, mutten koskaan hoikka vaan pyöreähkö. Menetin parin vuoden sisään yhtä monta todella läheistä ihmistä, surutyö purkautui stressinä ja stressi painonnousuna. Luotan kuitenkin siihen, että tilanne on normalisoitunut ja ruokavalio on (ainakin omasta mielestä) ok. Kyl neuvolassa varmasti siitäki keskustellaan.

Ajan varannut hoitaja oli tosi mukava ja asiallinen, onnittelikin pariin kertaan. Toivottavasti oma hoitaja on sitten yhtä kiva. :)
 
Mua ahdistaa toi painon kyttäys myös. No, ylipainoa on kyllä reippaasti, että ihan syystäkin. :grin

Viime raskaudessa sanoin, että en tykkäisi että sitä painoa huudellaan suureen ääneen. Neuvolantäti sitten merkkasi sen vaan hiljaa ylös ja kommentoi korkeintaan tyylillä "viikossa on nyt tullut 300 grammaa. Ihan jees." Kannattaa siis varmaan sanoa asiasta. :) Kivempi mennä kun ei tarvitse stressata siitä.
 
Takaisin
Top