Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin otettiin (pääkaupunkiseudulla) Rv 36 vkolla toi streptokokki näyte ja oli positiivinen, ja sit vaan sanottiin että laitetaan se antibiotti ennen kun vauva syntyy. Mut ei kyllä kukaan oo sanonut et uusiks pitäs viellä synnärillä ottaa tai ettei olis sama tulos voimassa sillon.
Mulla oli kyllä esikoisen aikaan tuo myöskin, ja kun siitä sanoin ennen kun toi nyt pari vkoa sit otettiin, niin sanottiin et vaik ois kerran positiivinen niin ei välttämättä seuraavaks ole. Et mene sit ja tiedä näistä, en mäkään huvikseen mitään antibioottia haluais, mut ei kukaan oo sanonut että onko kumpi isompi riski vauvalle, ns.turhaa antibiotti (jos lievä streptokokki) vai suuri tartunta riski.
On kyllä kumma miten eri käytäntöjä kaikissa jutuissa ympäri Suomea.
 
Mullakin otettiin (pääkaupunkiseudulla) Rv 36 vkolla toi streptokokki näyte ja oli positiivinen, ja sit vaan sanottiin että laitetaan se antibiotti ennen kun vauva syntyy. Mut ei kyllä kukaan oo sanonut et uusiks pitäs viellä synnärillä ottaa tai ettei olis sama tulos voimassa sillon.
Mulla oli kyllä esikoisen aikaan tuo myöskin, ja kun siitä sanoin ennen kun toi nyt pari vkoa sit otettiin, niin sanottiin et vaik ois kerran positiivinen niin ei välttämättä seuraavaks ole. Et mene sit ja tiedä näistä, en mäkään huvikseen mitään antibioottia haluais, mut ei kukaan oo sanonut että onko kumpi isompi riski vauvalle, ns.turhaa antibiotti (jos lievä streptokokki) vai suuri tartunta riski.
On kyllä kumma miten eri käytäntöjä kaikissa jutuissa ympäri Suomea.
Missä sulla otettiin se, labrassa vai jossain vastaanotolla? Ja oliko osa jotain muita tutkimuksia vai erikseen toi?

Ja Suomessa siis hoitolinja se, että antibiootti laitetaan, jos on positiivinen tulos. Olen jutellut tästä muutaman ulkomailla asuvan ystävän kanssa ja tutkaillut vähän tutkimustuloksia ja kaikissa maissa hoitolinja ei ole sama. Mutta Suomessa siis käsittääkseni aina antibiootti.
 
Otettiin siis samalla kertaa kun oli Rv 36 lääkärineuvola ja katsottiin ultralla onko jo kääntynyt (oli) ja sit myös tuo steptokokki näyte. Parin päivän päästä tuli tulokset ja oli positiivinen ja sit viime kerral ku oli neuvola niin sanoi että antibiotti tulee sit laittaa. Mut onks se nyt niin että pitäis mennä "suht aikasin" sinne sairaalaan, eikä liikaa vetkutella himas kun alkaa kunnolla tapahtuun et ne kerkiää sen sit laittaa? Vai onkohan sil väliä? Ku mielummin kärvistelen sit kotona niin kauan kun vaan pystyn/uskallan, ennen kun menisin sairaalaan.
 
rv 35+6 ja neuvolääkärikäynti on just takana. Paikat pehmenneet ja auenneet, ja kohdunkaula lyhentynyt 2cm:een.Uimaan ei kuulemma enää saisi mennä. Sf-mitta 32cm, ja ultrasi, kun oli epäselvyyttä asennosta.. mutta pää alaspäin se siellä sit oli. Ja tänhetkinen paino 2400g. Oli kiva saada tietää taas painoarvioa noin ohimennen :)
Kohtu kuulemma kovin takana.. muistan että esikoisen kanssa puhuttiin samaa..
Meillä olisi sukulaisen ristiäiset toukokuusssa, pitkän ajomatkan päässä (7h), tuolloin mulla viikkoja olis 38+2.. mitä tuumaatte lähtemisestä? o_O Saattaa kyllä olla etten uskalla lähteä noin kauas enää tuolloin..
Ensi viikolla olisi mullakin tuo streptokokkinäyte..
 
Otettiin siis samalla kertaa kun oli Rv 36 lääkärineuvola ja katsottiin ultralla onko jo kääntynyt (oli) ja sit myös tuo steptokokki näyte. Parin päivän päästä tuli tulokset ja oli positiivinen ja sit viime kerral ku oli neuvola niin sanoi että antibiotti tulee sit laittaa. Mut onks se nyt niin että pitäis mennä "suht aikasin" sinne sairaalaan, eikä liikaa vetkutella himas kun alkaa kunnolla tapahtuun et ne kerkiää sen sit laittaa? Vai onkohan sil väliä? Ku mielummin kärvistelen sit kotona niin kauan kun vaan pystyn/uskallan, ennen kun menisin sairaalaan.
Ok, no meillä ei tosiaan lääkärikäynnillä ultrata ja muutenkaan ei oikein käynnistä hyötynyt eli ei puhuttu tuostakaan mitään...

Tuosta sairaalaan menosta en tiedä, neuvolassa osaavat varmaan sanoa.
 
Mikä teillä on muuten ollut kohdunsuun tilanne viimeisissä lääkärineuvoloissa? Verrattuna ekaan/muihin käynteihin? Olisi kiva vertailla ja arvuutella syntymisen ajankohtaa.. Itselläni ekalla käynnillä rv 15+1 oli cx 3cm, suljettu, ja rv 30+3 sama tilanne, nyt tällä vikalla käynnillä rv 35+6 oli cx 2cm, pehmennyt ja auennut. Ja onko uudelleensynnyttäjillä millaiset tilanteet verrattuna aiempiin raskauksiin? :happy:
 
Katskutti, mietin samaa et uskaltaisko vielä 38+ lähtee reissuun. Päästäis sillon käymään vielä miehen vanhemmilla (400km), mut mitä jis synnytys käynnistyykin siellä.. Eei kiva. :D

Mulla ollu kohdunsuun tilanne rv19 3cm, kiinni, ei pehmennyt, rv27 6cm, kiinni, ei pehmennyt ja eilen rv36 3cm, kiinni, pehmennyt. Toi rv27 katottiin ultralla, muut käsikopelolla. :)
 
BaBy2, itse sain ohjeeksi esikoisen kohdalla mennä sairaalalle heti, että ehtii varmasti antibiootti tippua (jos syystä tai toisesta sattuisikin etenemään synnytys vauhdilla)

Minulla ei ole vielä katsottu kertaakaan kohdunsuun tilannetta. Ensi viikon tiistaina sitten vasta ensimmäistä kertaa..
 
Pitää mennä ajoissa sairaalaan jos on streptokokki koska oliko se kuitenki mieluiten 3h et ehtis antbiootti vaikuttaa ennen ku syntyy.. näin muistelen että esikoisesta sanottiin.
 
Ote lähtisin reissuun jos suuntautuu paikka niin että sairaala olis lähettyvillä. Samahan se missä sairaalassa synnyttää, avun sieltä saa. Itsellä nuo maholliset reissut vaan veisivät sairaaloista poispäin ja pohjoisessa myös ambulanssien toiminta alueet on niin laajoja että huonolla tuurilla niistäkään ei apua hädäntullen oo..
 
Mulla oli tänään neuvolaläkäri rv 35+3 ja oli kyllä niin pikanen käynti et tuntu et ei tutkinu ollenkaan. Vauvan sydämen sykkeen mittas ehkä pari sekuntia, tulos 144. Lapsiveden määrä ei mun mielestä kokeillut ollenkaan mut kirjoitti korttiin et normaali. Sf mittaa ei ottanut. Totes vaan et vauva on pää alaspäin mut ei kokeillut onko kiinnittynyt. Gynekologisen tutkimuksen teki niin nopeesti et epäilin kävikö se siä ollenkaan, korttiin kuitenkin merkkas et kohdun suu kiinteä ja kohdunkaulan pituus 3cm. Tuntu et heitti se ihan hatusta. Ed kerralla rv30+2 lääkäri sano et multa on vaikee tunnustella kohdunkaulan pituutta kun on niin takana. Silloin kohdun suu oli pehmeä. Kirvelyn takia sain nyt kuitenkin lähetteet virtsatestiin, sieniviljelyyn ja bakteeriviljelyyn. Streptokokista ei oo täällä puhuttu mitään missään vaiheessa (helsinki). Harkkasupistuksia ja kivuliaita supistuksia mulla on ollut nyt kuusi viikkoa mutta niihin se ei kommentoinut muuta kun et jos on säännöllisiä niin sit pitää ottaa yhteyttä. Jäi kyllä huono maku tosta käynnistä.

Ja siihen ei kommentoinut mitään kun sanoin että jotain nestettä tuli housuista läpi sunnuntaina. Vetistä valkovuotoa/ lapsivettä?
 
Täällä makoillaan käyrällä ja kohta lääkärin käsittelyyn. Oon siis äitiyspolilla kasvukontrollin vuoks. Jännä nähdä mitä nämä vähän toistavuorokautta olleet supistelut on tehneet paikoille vai onko mitään.
 
Täällä neuvolan lääkäri oli kans tänään. 36+1. Painoarvoa tällä hetkellä 3500g. Tytön pituuskasvu reisiluusta mitattuna oli myös 2 vkoa ja päivän edellä. Syntymäpaino siis tulee varmaa olemaan siis jotain neljän kilon luokkaa.. Paikat visusti kiinni, pää ei oo vielä kiinnittynyt, musta rt:ssä ollaan. Vauvan koko ja pituus ei mikään yllätys. Molemmat vanhemmat kun on yli 180 cm pitkiä
 
Kätilö tavattu ensin , oltiin hetki käyrillä ja otettiin pissa näyte ja verenpaine, kaikki kunnossa. Mukava lääkäri ja sillä mukana miesopiskelija. Kummatkin teki sisätutkimuksen ja paikat pehmenny ja kahdelle sormelle auki :) On siis kivuliaat supistukset saanut jotain aikaan :) vauva ihan alhaalla jo lantiossa ja pää tuntui kun tutkimusta teki. Vatsanympärys edelleen hitusen iso , mutta ei mitenkään huolestuttavasti. Painoarvio 3.7 kg ja sano et jos menee laskettuun aikaan asti niin hitusen yli 4 kg mutta mulla kuulemma tilava lantio ja hyvin mahtuu tulemaan. Päivää ennen laskettua aikaa katotaan vielä tilanne jos sinne asti menee, epäili ettei ehkä sinne asti päästä. Tää likka varaa nyt sit ajan vyöhyketerapiaan ja koitetaan käynnistellä sillä synnytys Mutta vauvalla oikein hyvä vointi ja kaikki muutenkin hyvin streptokokki näyte otettiin myös ja sen tulokset saa sit tietää ku menee synnyttämään. Tänään siis rv 38+0
 
Mulla oli tänään neuvolaläkäri rv 35+3 ja oli kyllä niin pikanen käynti et tuntu et ei tutkinu ollenkaan. Vauvan sydämen sykkeen mittas ehkä pari sekuntia, tulos 144. Lapsiveden määrä ei mun mielestä kokeillut ollenkaan mut kirjoitti korttiin et normaali. Sf mittaa ei ottanut. Totes vaan et vauva on pää alaspäin mut ei kokeillut onko kiinnittynyt. Gynekologisen tutkimuksen teki niin nopeesti et epäilin kävikö se siä ollenkaan, korttiin kuitenkin merkkas et kohdun suu kiinteä ja kohdunkaulan pituus 3cm. Tuntu et heitti se ihan hatusta. Ed kerralla rv30+2 lääkäri sano et multa on vaikee tunnustella kohdunkaulan pituutta kun on niin takana. Silloin kohdun suu oli pehmeä. Kirvelyn takia sain nyt kuitenkin lähetteet virtsatestiin, sieniviljelyyn ja bakteeriviljelyyn. Streptokokista ei oo täällä puhuttu mitään missään vaiheessa (helsinki). Harkkasupistuksia ja kivuliaita supistuksia mulla on ollut nyt kuusi viikkoa mutta niihin se ei kommentoinut muuta kun et jos on säännöllisiä niin sit pitää ottaa yhteyttä. Jäi kyllä huono maku tosta käynnistä.

Ja siihen ei kommentoinut mitään kun sanoin että jotain nestettä tuli housuista läpi sunnuntaina. Vetistä valkovuotoa/ lapsivettä?

Just jonotin 1h 10 min (vaikka aattelin et tähän aikaan ei olis niin suurta jonoo) et pääsin antaan labranäytteitä. En mitenkään syytä henkilökuntaa mut onhan tää julkinen terveydenhuolto hieman ontuvaa...!
 
Käväisin tänään ultrassa. Kaikki ok, arvioivat syntymäpainoksi 3500g, jos syntyy laskettuna aikana. Streptokokki otetaan kuulemma kaikilta silloin kun he tulevat synnyttämään.
 
Täällä äitipolilla käyty. Vauvalla kaikki hyvin, sykkeet ja käyrät kunnossa. Painoarvio 3,5kg. Eli voi olla että ei menekkään syntynäpaino yli 4kg sittenkään. Tosin arvio on aina arvio, eli vasta syntymän jälkeen tietää!!
Radi hyvin hallinnassa, mulla ei oo tullu ylityksiä sokeriarvoissa pitkään aikaan...
Sain ajan käynnistykseen 2.5. (La 1.5) koska on insuliinihoitoinen radi. Nyt onkin sit vaan 1,5viikkoo ja sitten alotellaan häätöoperaatio :) käynnistyksessähän voi mennä päiviä että siihenkin on täällä varauduttu!!
Kohdunsuu 2cm auki edestä, takaa vielä kiinni, pehmeä ja kohdunkaulaa 1,5-2cm jäljellä.
Neuvolaan en enää mene, eli mulla jäi rv31 käynti viimeiseksi siellä. Sen jälkeen on seurattu äitipolilla! Vauvan syntymän jälkeen vaan otan neuvolaan yhteyttä!
Toivon että synnytys lähtisi itsestään käyntiin ennen käynnistystä. Vähän alkaa jo jännittää kun tietää varmasti että viim. 2.5 aletaan käynnistämään! :)

Tänään siis rv38+3 :)
 
Uskomatonta miten teillä kaikille on annettu painoarviot vauvasta ja tehty kaikkia tutkimuksia. Ensisynnyttäjänä on hivenen jännä fiilis, kun yhen kerran ollut lääkäri, rv27 joka ei ees tehny sisätutkimusta, koska ei ollut virtsatietulehdukseen viittaavia oloja ollenkaan raskauden aikana. Sitten ei mitään hajua milloin joku arvioisi lapsen syntymäpainoa. Ainoastaan rakenneultrassa kerrottu vauvan senhetkinen paino. Huomenna neuvola ja samalla alkaa rv38. Varmaan taas jutellaan ja perusmeiningit :D
Oonko ainoa, joka on vähän ihmeissään/jännityksissään että mahtuuko se vauva ees ulos, kun ei mitään ole ees tutkittu? :D
 
Mullaki nää lisäkäynnit ja paino arviot tuli vaan sen takia et normi neuvolassa vauvan sykkeet nousi niin korkeaksi ja sieltä laitettiin sairaalaan käyrille ja sit huomattiin et vauva vähä isompi. Ilman sitä ei ois mitään hajua vauvan koosta vaikka on radi , tosin ei ollut yhtään ylityksiä koko aikana. Ja ensisynnyttäjä myös.
 
Takaisin
Top