Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oli vihdoinkin nla/lääkäri! Poikkeuksellisesti toisessa neuvolassa ja siellä th oli tooooosi ihana! Painosta sanoi, että aivan normaaleissa luvuissa, nyt ~13kg tullut lisää. Omassa neuvolassa saanut vain valitusta.. Kuulema 7-8kg pelkästään nesteitä. :)

Kaikki oli ok, hb ei ees katottu tällä kertaa. Ohjeet ja välineet anto b-streptokokin näytteen ottamista varten. Lääkärillä katsottiin paikat, kiinni mutta pehmenneet. Lantio kuulema tilava. Ja yllätyksekseni hänkin kannusti luomusynnytykseen! :) ei vaan meidän neuvolassa.. :D
 
Ei meillä vaan ole ollut edes puhetta streptokokista! O_o Olenko jäänyt taas muuton takia jostain paitsi vai eikö tosiaan hus/espoo testaa ollenkaan?
 
Meillä kanssa vihdoin ihan ultrallakin selvis että pää alaspäin sitä majaillaan ja kuulemma vähän jo kiinnittynytkin (tarkoittaahan tämä ettei vaavi pääse enää käännähtämään väärin päin??)! Lisäks pitäis lantion puolesta alateitse mahtua hyvin tulemaan :) näyttää siis siltä että tää tyyppi mahtuu pepun ollessa navan vieressä oikealla puskemaan jaloillaan ihan vasempaan kylkeen asti ja ahdistamaan tätä äippää pureutumalla kylkiluihin :D

Ainoa vaan mistä itse huolestuin on kun verenpaineet on kohonnu mulle normaalista n. 120/80 tai alle jopa 154/87!! Lääkäri ei sit sen enempää asiaan, kun seuraava neuvola on jo viikon päästä (lääkärihän ei täällä kato pissanäytteitä et se katotaan vasta ens viikolla sitten)..

Edit. Niin ja paikat oli täälläkin pehmenneet mut edelleen kohdunkaulaa 2,5cm jäljellä ja kiinni eli taitaapi yli mennä (ellei sit oo raskausmyrkytys ja joudutaan käynnistää).. Nythän on 35+6.
 
Ei mullekaan (HUS/Hki) ole puhuttu asiasta, se ilmeisesti testataan vasta joskus aika myöhään. Tosin nyt jo 35+0, joten luulis, että vähitellen joku jossain ottais puheeksi. :D

Toisaalta streptokokkitesti on vissiin hieman epävarma ja ulkomailla ei välttämättä aina edes anneta antibioottia, koska katsotaan, että se voi tehdä enemmän haittaa sikiölle kuin mahdollinen äidin streptokokki. Ens viikolla taas neuvola, joten saa nähdä puhutaanko tuosta siellä mitään.
 
yösade ei välttämättä kerro noilla viikoilla että menisi yli! mulla viel pe oli kohdunkaulaa 3cm ja pehmenny mutta sormelle vain auki(rv 37+1 tuolloin) nyt alkuviikon supistellu tosi paljo (voimakkaita mut ei kipeitä) ja limatulppakin irtosi sunnuntaina. Huomenna käynnistys mutta varmasti paikat muuttunu ku olokin niin väsyny.. et voi lyhyessäkin ajassa muuttua paljon! :) tietty mukavempi itsensä psyykata että menee yli mutta mutta :) tai niin mä oon ainaki itteäni aina yrittäny psyykata :D
 
Streptokokkitestien käytännöissä on kyllä eroja. Täällä ohje käydä labrassa raskausviikolla 36 tai 37. Kysyin silloin vielä että onko tulos voimassa neljän viikon päästäkin, niin vastaus oli kyllä.
 
Oysissa on otettu uusi käytäntö eli streptokokkitesti tehdään normaalisti rv36-38 ja synnärillä uudestaan pikatesti, ettei ainakaan turhaan joudu antibioottitippaan.
 
o_O Mulle se puhu, että on kaks viikkoa voimassa ja anto laput matkaan mitkä pitää allekirjottaa, jos suostuu siihen, että synnärillä otetaan pikatesti, jos edellinen ei oo enää voimassa.
 
ja lähinnä tuo streptokokki on niin päin että ennemmin se ilmaantuu jos ei jo ekassa testissä ollut kuin että katoaa jos on jo kerran todettu... se kun on herkkä uusimaan vaikka lääkittäis jo aikaisemmin raskausaikana. edellisessä raskaudessa mulla tuo todettiin jo muiden testien yhteydessä joskus ennen puoliväliä, mutta siihen ei lääkekuuria juuri siksi annettu kun oireilu pysyi kurissa ja todennäköisesti ei olis kuitenkaan pöpö pysynyt poissa loppuun saakka... siinä mielessä inhottava kun tuo on, että synnärille pitää lähteä notkumaan mahd nopeaa kun synnytys käynnistyy vaikka olojensa kanssa kotona pärjäisikin...
 
Toi pikatesti kyllä vähän mietityttää, et onks se sit 100% varma.. Ainakin A-streptokokki pikana on hivenen epäluotettava..
 
Olen yrittänyt etsiä tuosta tietoa, mutta ei oikein löydy. Olen itse hieman epävarma sen suhteen, että jos löytyisi, haluaisinko antibioottitippaa vain varmuuden vuoksi, koska tartuntariski on pieni, eritoten, jos infektio ei ole kovin voimakas. No, pitää pohtia asiaa, jos testeissä näkyy jotain (koska ne sitten otetaankaan).
 
Multa otettiin viikko sit maanantaina neuvolalääkärillä streptokokkinäyte, viikkoja oli sillon 35+1, ei puhuttu kyllä mitään et kauan ois voimassa..
 
Mulle terkka laittoi lähetteen streptokokkinäytteeseen ja käski käydä rv36. Mä kävin ja tulos oli negatiivinen. Mutta jännä että tässäkin asiassa on niin monta eri tapaa... :/
 
mulla oli strepto kolmella plussalla joten en kyllä edes mieti ettenkö antaisi lääkitä antibiootilla. antibioottikuureja syödään tarvittaessa myös raskausaikana ja koen että "vaarallisempiakin" lääkkeitä määrätään, joten kaiken mielenrauhan vauvan terveenä pysymiselle haluan ainakin itse. syyllistäisin itseäni paljon jos en antais lupaa lääkitykseen. vähän samoin kävi tuon minun huuliherpes estolääkkeen kanssa. toisaalta en ollu valmis sitä alottamaan koska en koe sitä kierrettä itselleni niin hankalana ettenkö pärjää ilman lääkkeitä mutta jos kierre lyö päälle synnytyksen jälkeen, niin tilanne ei ole vaaraton vauvan kohdalla... joten aloitin sitte lääkkeen jotta välttyy jossittelullta myöhemmin...
 
mulla oli strepto kolmella plussalla joten en kyllä edes mieti ettenkö antaisi lääkitä antibiootilla. antibioottikuureja syödään tarvittaessa myös raskausaikana ja koen että "vaarallisempiakin" lääkkeitä määrätään, joten kaiken mielenrauhan vauvan terveenä pysymiselle haluan ainakin itse. syyllistäisin itseäni paljon jos en antais lupaa lääkitykseen. vähän samoin kävi tuon minun huuliherpes estolääkkeen kanssa. toisaalta en ollu valmis sitä alottamaan koska en koe sitä kierrettä itselleni niin hankalana ettenkö pärjää ilman lääkkeitä mutta jos kierre lyö päälle synnytyksen jälkeen, niin tilanne ei ole vaaraton vauvan kohdalla... joten aloitin sitte lääkkeen jotta välttyy jossittelullta myöhemmin...
Jep, kuten sanottu: jos ei ole kovin vahvasti plussalla (jos siis ylipäänsä on), pohdin asiaa. Antibiootteja en lähtökohtaisesti turhaan itse syö, enkä haluaisi altistaa vauvaa heti alusta sille, jos riski on pieni, koska voi vaikuttaa pari vuotta ja pistää bakteeriflooran sekaisin. Mutta tästä toki keskustelisin lääkärin kanssa ensin.
 
Minulle annettii ohjeet ja tikku kotiin b-streptokokin näytteen ottamista varten. Pyysivät ottamaan samana aamulla näytteen, kun ip menen lääkäriin +neuvolaan (viikon päästä ti rv 36+0).

Esikoisen kohdalla sain sitä antibioottia suoneen positiivisen tuloksen takia ja en tiedä oliko se sitten syynä siihen, että meidän esikoinen oli vauva-aikana pienessä kuumeessa ehkä noin 2-3kk välein. Kerran oli sitten ihan 40 asteen kuume, johon ei sairaalasta syytä löydetty. Nyt 1-2v aikana on tainnut olla kerran vai kahdesti pienessä kuumeessa/nenä vähän tukossa/räkäinen.
 
Takaisin
Top