Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla myös hikka tuntuu milloin missäkin ja pää alaspäin ollut jo pidemmän tovin nyt :)

Itse tunnistan miten päin on siellä, että tyrkyttää vähän väliä pyllyä mahasta läpi ja sen tuntee hyvin kun käsin kopeloi. Muutoin sitten jos ei tule ihan pintaan, niin turha kopeloida, kun katoaa ihan täysin :)
 
Enpä minäkään osaa sanoa miten päin pieni mahassa on. Kovasti on myllertänyt taas ja toivonkin, että olisi nyt vihdoin kääntynyt pää alaspäin. Viime neuvolassa nimittäin epäili vauvan olevan perätilassa. Th koittaa käsin tilanteen vielä seuraavassa neuvolassa ja sitten ultrattavaksi, jos edelleen on vahva epäily perätilasta. Minulla kun esikoinen oli iso ja sen aikaisen neuvolakortin mukaan sf-mitta oli alkanut kasvamaan yläkäyrän yli juuri näillä viikoilla niin vähän hirvittää. :confused: Sektioon en haluaisi, mutta toisaalta alatiesynnytys perätilassa ja viisikiloinen vauva ei myöskään kuulosta houkuttelevalta... :eek:
 
Marion mullakin oli esikoinen perätilassa. Samaa pähkäilin sillon itse. Päädyin kuitenkin ajatukseen että alakautta haluan synnyttää. no sektioon se meni käynnistyttyään KOSKA vauvalla oli varpaat tulossa ensin eli loppuvartalolle ei olisi välttämättä jäänyt tarpeeksi tilaa syntyä. Mutta hyvin tutkivat ennen kun olin avautunut kunnolla! ja sektio tehtiin kiireellisenä eli sain olla hereillä.
Kaveri on syöksysynnyttänyt toisen lapsensa perätilassa, hyvin oli mennyt :) ja perätilasynnytyksessä on tosiaan lääkärikin paikalla, että apua kyllä on saatavilla! :) tsemppiä!
 
Huomenna eka käynti pelkopolille.Neuvolasta suosittelivat siellä käyntiä kun synnytykset olleet pitkiä vaikka jo 3 synnytystä takana.
 
Mä kans edelleen ihmettelen miten päin mahassa oikein oleillaan.. Edellisessä neuvolassa terkan mielestä oli raivotarjonnassa, josta on nyt pari viikkoa. Itse tunnen kaks möykkyä hyvin usein (ja jo ennen tuota neuvolaakin) toinen navan vieressä oikealla ja toinen ihan vasemmassa kyljessä kylkiluun alla kun puskee itseään oikein pintaan. Ja tällöin mielestäni on selkäkin kaarella näiden möykkyjen välissä puskemassa pintaan. Toisaalta myös potkuja tuntuu sinne vasempaan kylkiluuhun ja hikka tuntuu usein alhaalla, että en tiedä vieläkö tuolla mahtuu noin pyörimään vai mikä on (nyt 34+5). Ja tosiaan se navan viereinen möykky tuntuis olevan aina peppu kun on iso, eli voiko tyyppi muka nostella päätään päivittäin alhaalta kylkiluun alle..? Tai sit en vaan osaa :D

Päätin kuitenkin eilen, kun tästä asiasta oon stressannukin aika paljon, etten enää stressais kun asialle en kuitenkaan mitään mahda (niiden tiettyjen liikkeiden/asentojen suosimista lukuun ottamatta) ja synnytystapa-arvioon ei ole kun enää reilu viikko. Jos nyt osaisin sitten ollakin kun oon tännekin ihmettelyni vuodattanut :D
 
Huh, eipä ollut painoa tullut kun 300g/vko.. mutta nyt ollaan jo ylitetty 80kg, jota en olis halunnut :-( 8,7kg yhteensä tullut nyt.. muuten kaikki ok, pää tarjoutuvana osana mut ei kiinnittynyt. Lääkäri tosin sanoi ilkeään sävyyn (mun korvaan ainakin) että maha on kuin vappupallo, kun ei kunnolla tunne päältä et missä mikäkin ruumiinosa on :-(
 
Huh, eipä ollut painoa tullut kun 300g/vko.. mutta nyt ollaan jo ylitetty 80kg, jota en olis halunnut :-( 8,7kg yhteensä tullut nyt.. muuten kaikki ok, pää tarjoutuvana osana mut ei kiinnittynyt. Lääkäri tosin sanoi ilkeään sävyyn (mun korvaan ainakin) että maha on kuin vappupallo, kun ei kunnolla tunne päältä et missä mikäkin ruumiinosa on :-(

8,5kg on varsin passeli määrä raskaudessa, eikä siitä tarvii ottaa stressiä tippaakaan! :happy:
Mulle lääkäri sano viimeks että ei rupea käsikopelolla arvioimaan vauvan kokoa, koska vatsanpeitteet on sen verta runsaat! :confused: Se kommentti nosti jo kyyneleet silmiin siinä hetkessä. :sorry:
 
8,5kg on varsin passeli määrä raskaudessa, eikä siitä tarvii ottaa stressiä tippaakaan! :happy:
Mulle lääkäri sano viimeks että ei rupea käsikopelolla arvioimaan vauvan kokoa, koska vatsanpeitteet on sen verta runsaat! :confused: Se kommentti nosti jo kyyneleet silmiin siinä hetkessä. :sorry:
Joo, silleen mullekki sano, ja sit sano viel ton vappupallo kommentin! Inhottava lääkäri :(
 
Lääkärit nyt vaan on tollasia... :( tekevät työtä jossa itse ovat tottuneet vaikka mihin mutta osalta puuttuu sitten se tilannetaju ja erilaisten ihmisten ymmärtäminen. Eivät vaan tajua että osalle varsinkin raskaana olevalle tollaset komnentit voi olla tosi pahoja kolauksia. Itse olen oppinut suhtautumaan painooni huumorilla mutta olenkin ollut lihava koko ikäni eli yli 40 vuotta. Turhaa vittuilua en kyllä edelleenkään asiasta siedä ja annan samalla mitalla siinä vaiheessa takaisin. Nyt raskausaikana paino ei ole noussut kuin 4kg joten itse olen tyytyväinen vaikkeivat muut olisikaan. ;) Pointtina siis että yrittäkää olla pahoittamatta mieltänne turhaan. Ajattelemattomia ihmisiä riittää aina. Vauvat ja mahat kasvaa, olkaa niistä ylpeitä. :) miekin oon vetässy ekan kerran elämässäni tiukan mekon päälle julkiselle paikalle niin että vauvamaha saa näkyä :) Kilot lähtee sitten jo synnärillä tai vähitellen sen jälkeen. Antakaa itsellenne aikaa toipumiseen :)
 
Mä kans edelleen ihmettelen miten päin mahassa oikein oleillaan.. Edellisessä neuvolassa terkan mielestä oli raivotarjonnassa, josta on nyt pari viikkoa. Itse tunnen kaks möykkyä hyvin usein (ja jo ennen tuota neuvolaakin) toinen navan vieressä oikealla ja toinen ihan vasemmassa kyljessä kylkiluun alla kun puskee itseään oikein pintaan. Ja tällöin mielestäni on selkäkin kaarella näiden möykkyjen välissä puskemassa pintaan. Toisaalta myös potkuja tuntuu sinne vasempaan kylkiluuhun ja hikka tuntuu usein alhaalla, että en tiedä vieläkö tuolla mahtuu noin pyörimään vai mikä on (nyt 34+5). Ja tosiaan se navan viereinen möykky tuntuis olevan aina peppu kun on iso, eli voiko tyyppi muka nostella päätään päivittäin alhaalta kylkiluun alle..? Tai sit en vaan osaa :D

Päätin kuitenkin eilen, kun tästä asiasta oon stressannukin aika paljon, etten enää stressais kun asialle en kuitenkaan mitään mahda (niiden tiettyjen liikkeiden/asentojen suosimista lukuun ottamatta) ja synnytystapa-arvioon ei ole kun enää reilu viikko. Jos nyt osaisin sitten ollakin kun oon tännekin ihmettelyni vuodattanut :D

Täällä ihmetyttää ihan sama ja itsekin olisin voinut tuon kuvauksen kirjoittaa. Varsinkin illalla, nukkumaan mennessä vatsan molemmilla sivuilla tuntuu kova möykky mistä toinen potkii. Ja usein on oikein iso ja kova navan yläpuolella melkein mahan toiselta reunalta toiselle. Välillä mietin voiko pieni olla poikittain vai mikä osa voi olla niin iso? Selkä vai takajalka vai mikä. Usein myös päivällisen jälkeen, niinkin nytkin, pieni tunkee niin ylös että ihan sattuu ja tuntuu että mahahaava repeää ihan just. Eli ei varmaan ainakaan kovin alas ole voinut laskeutua tai sitten sieltä on tulossa semmoinen metriheikki että huh. Millähän sitä osaisi olla hermoilematta lääkärineuvolaan asti, se kun on vasta 28.4. samoin kun jännittää minkä kokoinen kaveri siellä on, välillä olen ihan varma että ihan pikkuinen kun oma paino ei ole noussut kuin 4kg ja välillä olen ihan varma että iso sieltä kuitenkin tulee. Aargh.
 
Mä en stressannut ennen lääkärineuvolaa vauvan perätilaa, kun oli vielä aiemmalla neuvolalla rt. Ja vauvan perätila on vaan n.4%:lla. Nyt kun laskettuun aikaan on kolmisen viikkoa vauvan pään tuntee masun läpi navan yläpuolella ja jalkaterät vasemman kyljen puolella.
 
Voihan pee... toivoin ettei olisi tuota b streptokokkia tällä kertaa kun se kanyyli kämmenselässä häirittee tosissaan omaa olemista. Oon ihan toimintakyvytön sen käteni kanssa. Varsinki ku edellisessä synnytyksessä olin sen yli 20h kivuton niin "pienet huolet" painoi. Johan sitä ei kanyylia enää tajunnu ku kipeeks tuli mutta se oli sitte alle 3h..
 
Tänä aamuna oli äippäpolilla hyvinvoiti- ja kasvukontrolli. Liittyy siis kun on radi-diagnoosi (vaikkei kotimittauksissa ylityksiä olekaan ollut). Nyt on menossa 37+3 ja kaikki kunnossa! Virtaukset hyvät ja lapsivettä sopivasti. Painoarvioksi tällä hetkellä tuli 3 kg mikä tarkottais et laskettuna päivänä ois ehkä 3,5 kg paikkeilla. Lähes keskikäyrää menee siis. Olipa mukava kuulla ettei nyt ainakaan mitään jättiläistä pitäis tulla vaikka saattaahan nuo arviot jonkun verran heittääkin. Mukava käynti joka tapauksessa :) sitten eikun ootellaan että milloin vauveli päättää tulla maailmaan! Ei ollu vielä kiinnittyny mutta tosi alhaalla on majaillu jo jokusen viikon.
 
Pari päivää sitten oli terkkarineuvola, silloin rv 33+2. Ei sanomista taaskaan mistään, hemoglobiini oli noussut hurjasti lukemiin 131 saan lopettaa rautalisän. Vauvan todettiin olevan jo melko alhaalla kun päätä ei saatu tunnusteltua. Mitään sen kummempia supistuksia ei ole ollut, joten tuskin vielä ihan synnytystä enteilee. 3 viikkoa odottelua neuvolalääkäriä.
 
Vielä olis yksi neuvola ennen kun on meno keskussairaalaan istukkakontrolliin....toivottavasti hemoglobiini olis noussu. Olis kiva ku hemoglobiini olis hyvällä tasolla ennen sektiota.
 
Mä en tajua mistä ihmeen pullosta mun neuvolalääkäri on oikein löydetty. Mulla oli vika neuvolalääkärikäynti tällä viikolla, jolloin oli rv 36+2. Ei vastannut yhteenkään mun kysymykseen, ainut mitä sanoi oli "täällä se vilkuttelee, hienot on sykkeet". Kysyi multa, että mitä haluisin eniten tältä käynniltä, kun ultrasi. Sanoin, että jonkinlaista kokoarviota ois kiva tietää ja, että mahtuuko tulee hyvin (koska radi). Ohitti tyylikkäästi kysymyksen ja ei mitään vastausta antanut eikä edes mittaillut millään tavalla vauvaa, eikä tarkistanut mitään muuta kuin, että vauva on hengissä. Sit, kun muutama päivä sitten oli parin tunnin ajan säännöllisiä kipeitä (kuitenkin siedettävissä olevia) supistuksia 2-10min välein, jonka jälkeen rauhoittuivat, niin kysyin niistä, että että olisikohan jotain muutoksia tapahtunut kohdunsuulla ja, että pitäiskö tarkistaa, niin kommentti oli "hyvä hyvä, on varmasti jotain muutoksia" ei sanonut mitään muuta eikä ollut kiinnostunut tarkastamaan asiaa. Lisäksi mulla oli antibioottikuuri lopuillaan ja vielä jotain oireita silti ja virtsassa proteiinia 1 plussa, joten kysyin tästä, että mites toimitaan ja pitäiskö kattoo tulehdukset uusiksi niin totesi vaan, että juttele neuvolaterkan kanssa. Mä en tajua yhtään, että kuinka neuvolalääkäri voi olla tuollainen tampio! Päättelin siitä, että sitä ei A.kiinnosta pätkääkään tai B. Sillä ei ole riittävää ammattitaitoa hommaansa, jonka vuoksi tekee hommat juosten kusten. En muista mitä muuta kysyin vielä, mutta vastauksia ei saanut, lopulta tyydyin olemaan kysymättä yhtään mitään, kun huomasin, että ihan sama mitä kysyy tai sanoo niin menee kuuroille korville. Sit ku en enää Kysyny mitää, enkä juuri enää puhunutkaan muuta kuin tyyliin "ok" koska ei vastannut mitään ni alko kysellä mun Bmi:stä ennen raskautta ja sanoi vielä jotenkin typerästi, että "sullahan on varmaan ollu bmi ennen raskautta yli 25" totesin siihen vaan, että siinä neuvolakortissa on kyllä kaikki tiedot ja ei kyllä ole ollut ylipainoa ja bmi ei ole ollu yli 25. Mitähän ihmettä tolla meinasi? Ihan niinku ois halunnu tahallaan olla mulle ilkee. Onko muilla ollu nihkeitä neuvolalääkäreitä? Kuulostaako tuollainen teidän mielestä huonolta palvelulta/epäreilulta? Miksi neuvolalääkäri toimii noin? Pitäsköhän laittaa palautetta menemään tosta..
 
Kyllä minä ainakin antaisin palautetta. Ei meilläkään ole ihan paras mahdollinen neuvolalääkäri (on siis ihan yleislääkäri ja hoitaa kaikki vauva vanhukseen), mutta hän sentään kuuntelee ja tuntuu olevan kiinnostunut asioista. Ja jos ei tiedä jotain niin selvittää.
 
Mä en tajua mistä ihmeen pullosta mun neuvolalääkäri on oikein löydetty. Mulla oli vika neuvolalääkärikäynti tällä viikolla, jolloin oli rv 36+2. Ei vastannut yhteenkään mun kysymykseen, ainut mitä sanoi oli "täällä se vilkuttelee, hienot on sykkeet". Kysyi multa, että mitä haluisin eniten tältä käynniltä, kun ultrasi. Sanoin, että jonkinlaista kokoarviota ois kiva tietää ja, että mahtuuko tulee hyvin (koska radi). Ohitti tyylikkäästi kysymyksen ja ei mitään vastausta antanut eikä edes mittaillut millään tavalla vauvaa, eikä tarkistanut mitään muuta kuin, että vauva on hengissä. Sit, kun muutama päivä sitten oli parin tunnin ajan säännöllisiä kipeitä (kuitenkin siedettävissä olevia) supistuksia 2-10min välein, jonka jälkeen rauhoittuivat, niin kysyin niistä, että että olisikohan jotain muutoksia tapahtunut kohdunsuulla ja, että pitäiskö tarkistaa, niin kommentti oli "hyvä hyvä, on varmasti jotain muutoksia" ei sanonut mitään muuta eikä ollut kiinnostunut tarkastamaan asiaa. Lisäksi mulla oli antibioottikuuri lopuillaan ja vielä jotain oireita silti ja virtsassa proteiinia 1 plussa, joten kysyin tästä, että mites toimitaan ja pitäiskö kattoo tulehdukset uusiksi niin totesi vaan, että juttele neuvolaterkan kanssa. Mä en tajua yhtään, että kuinka neuvolalääkäri voi olla tuollainen tampio! Päättelin siitä, että sitä ei A.kiinnosta pätkääkään tai B. Sillä ei ole riittävää ammattitaitoa hommaansa, jonka vuoksi tekee hommat juosten kusten. En muista mitä muuta kysyin vielä, mutta vastauksia ei saanut, lopulta tyydyin olemaan kysymättä yhtään mitään, kun huomasin, että ihan sama mitä kysyy tai sanoo niin menee kuuroille korville. Sit ku en enää Kysyny mitää, enkä juuri enää puhunutkaan muuta kuin tyyliin "ok" koska ei vastannut mitään ni alko kysellä mun Bmi:stä ennen raskautta ja sanoi vielä jotenkin typerästi, että "sullahan on varmaan ollu bmi ennen raskautta yli 25" totesin siihen vaan, että siinä neuvolakortissa on kyllä kaikki tiedot ja ei kyllä ole ollut ylipainoa ja bmi ei ole ollu yli 25. Mitähän ihmettä tolla meinasi? Ihan niinku ois halunnu tahallaan olla mulle ilkee. Onko muilla ollu nihkeitä neuvolalääkäreitä? Kuulostaako tuollainen teidän mielestä huonolta palvelulta/epäreilulta? Miksi neuvolalääkäri toimii noin? Pitäsköhän laittaa palautetta menemään tosta..

No johan nyt oli merkillistä toimintaa häneltä! o_O
Laita ihmeessä palautetta.
 
Takaisin
Top