Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla esikoisesta lyhytki kävely supisteli jo ennen raskauden puoltaväliä ja loppuajasta kauppareissu hissukseenki oli ihan tyhjä yrittää ilman että vatta oli kaiken aikaa kivikova.. muistan ku ehkä noin 1kk ennen la piti kävellä noin 300m matka niin ihan oikeasti taspersin sitä suoranpätkää 10-15min ku se vaan oli niiiin vaivalloista ku supisteli. rv39+2 tyttö synty.
Liekkö jos ei muuta vaivaa oo esim pissa puhas paineet ok niin näiden viikkojen supistelut ei enää oo niin "ihmeellinen/vaarallinen" juttu jos vaan jaksaminen muuten riittää töihin ym..
 
Niitä nyt voi näillä viikoilla tulla, oli vastaus. Mut mun mielestä ei ehkä ole normaalia, jos kävely aiheuttaa heti supisteluja ja niitä saattaa tulla vaikka maatessakin. Mulle tuli siellä sellanen olo, et sillä oli kiire johonki ja halus mut äkkiä pois jaloistaan... Oli hyvin kiireinen käynti.

Mulla kipeistä supisteluista th anto sentään ajan neuvolalääkärille mutta eipä se lääkärikään sanonu muuta kun ettei olis kovin huolissaan, eli normaalia on. Mulla tulee niitä aina työpäivän jälkeen iltapäivällä/illalla vaikka lepäilen. En saanut lähetettä ultraan enkä sairaslomaa mut enpä olis halunnu pois töistä jäädäkään. Olishan se hyvä lääkärin tarkistaa sun kohdunkaulan tilanne. Terveysasemalle ehkä pääset? Mulla oli kohdunsuu pehmennyt ja pituutta lääkäri arveli olevan 3cm jäljellä mut multa on vissiin vaikeaa se käsin tuntea kun on niin takana. Nyt on lääkäri käynnistä kaks viikkoo ja täytyy vaan toivoo et ei ois hirveesti kypsyny lisää..
 
Meillä tänään neuvola. Vika kerta tämän terkan kanssa, ens kuussa siirrytään toiseen neuvolaan. Harmittaa, kun nykyinen th ollut tosi hyvä ja kiva, mutta sanoi, että uudenkin pitäis olla. :) Hb 122, joten jatkan puolikasta rauta-annosta edelleen, verenpaineet hyvät (mittaan jo kotona) eli jotain 106/72, virtsa puhdas ja painoa tullut jotain 500g/vko eli sopivasti. Sf-lukemat taas keskikäyrällä, eli se ok. Sykettä ei meinattu saada millään kuulumaan, kun vauva niin hankalassa asennossa. Istukan ääni ja kun syke kuului, muttei sitä vauvan "hevosenlaukkaa", ja lopulta vääntäydyin ihan erilaiseen asentoon kuin normaalisti, hyvä, etten pudonnut pöydältä, jotta th sai anturilla suurinpiirtein mun nivusista sykkeen kuulumaan. :D Joka kerta ultrassa sama homma, että vauva on niin hämärässä asennossa, että ei meinata saada kuvaa tai ääntä. Syke hyvä, vaihtelua ja napakka. Nyt pää oli alaspäin mutta vauva silti jotenkin vinossa ts. pää oikeassa nivusessa, takapuoli vasemmassa kyljessä jne. Eli katsellaan, miten vielä ehtii kääntää asentoa moneen kertaan...
 
Täälläkin oli tänään neuvola. Meidän th ilmoitti että jää tämän viikon jälkeen 6kk vuorotteluvapaalle, tuli vähä puskista, mut mitäpä siitä. Toivottavasti tuuraaja on yhtä kiva ku nykyinen on ollut. Muuten ei ollu kauheen ihmeellistä, normijutut katottiin... painosta tiesin saavani palautetta, oli tullu 1200g/vk!!! :smiley-angry017 No eipä siinä auttanu ku myötäillä th:ta, että huono homma ja ei sais tulla enää lisää, vaikka sano kyllä et eihän mulle oo kokonaisuudessaan painoa tullu ku 11kg, mikä on ihan ok... No myönnän kyllä et oon pari viime viikkoo herkutellu ihan älyttömästi, ku on ollu kaverin luona illanistujaisia ja tää pääsiäinen, et ollaan kyläilty kaikki mummot.
Th epäili et vaavi olis perätilassa, ei ollu varma joten laitto äitiyskorttiinki kysymysmerkin perään. Mut täytyy ny ens kerralla, on lääkärineuvola, kattoo jos on edelleen perätilassa, ni sit saan varmaan lähetteen Tyksiin jos yritetään kääntämistä... Sit sain lähetteen viimeseen Anti-D kontrolliin eli sinne pitäis muistaa mennä neljän viikon päästä. Mitäköhän muuta? Ainiin, sit käytiin nopeesti Ipana-lomake läpi ja kun ei meillä ollut enempää lisättävää ni th lähetti sen eteenpäin :happy:
 
^ Milläs viikoilla olitkaan? Mä sain kans labralähetteen tonne kontrolliin, muistaakseni siellä pitäis käydä n huhtikuun kuudennella viikolla, että ehtii Veripalvelusta tulla tulokset th-käynnille, joka vapun jälkeen. Lääkäri on huhtikuun puolivälissä. Meillä ei edelleenkään ole puhuttu tai jaettu mitään Ipana-lomakkeita tai muitakaan...
 
Eilen neuvola ja ei mitään ihmeellistä. Normijutut katottiinnja hb oli noussu 115->127 joten rautalisää ei tarvitse aloittaa. Vauva liikkui hyvin ja sykkeet kuului. Vauva raivotarjonnassa, muttei vielä kiinnittynyt kun th tunsi pään liikkuvan hyvin. Painoa oli tullut 304g/vk enkä yhtään ihmettele, koska mulla on jatkuvasti etovaa oloa ja maha tuntuu olevan löysällä, mutta painoa tullu kuitenkin lisää niin kaikki ok. Reilun kahden viikon päästä on Synnytystapa-arvio ja samalla siis hoituu lääkärikäynti. Samalla otetaan myös verikokeet ( ensimmäisen lapsen keltaisuudesta johtuen ottavat uudet verikokeet :confused: ) ja vien gbs-näytteen labraan, sain senntestipuikon ja ohjeet jo valmiiksi neuvolasta. Siitä sitten pari viikkoa niin olisi vielä neuvolakäynti ja sitten aletaankin olla jo lähellä loppurutista :)
 
Meillä oli eilen äippäpolille aika ko epäilevåt alkavaa raskausmyrkytystä.. minime on lääkärin mukaan liian pieni joten kasvukontrolliin parin viikon päästä sekä istukassa oli kalkkia :depressed:
Minime ei ollu kasvanu kahessa viikossa yhtään painoarvioiden mukaan:sad001 käynnistäävät vissii aiemmin jos paino ei tarpeeksi nouse ja istukan kalkkeutuma laajenee. :nailbiting:
 
Täällä eilen käyty viiminen lääkärineuvola. Kaikki muuten ennallaan, paitsi kohdunkaula oli lyhentynyt 3cm --> 2cm:n.

Jeppuli ja Odette: siis onko teillä jotenkin kontrollitu tota Rh- asiaa? :wideyed: Multa se on vaan otettu kerran ja kun sikiön todettiin olevan Rh+ niin sain sen Anti-D pistoksen, jonka jälkeen asiasta ei ole puhuttu.
 
Nyt joutuu valitettavasti toteamaan, että jäi kyllä todella huono maku neuvolalääkäristä. Tänään piti olla viimeinen loppuraskauden neuvolalääkäri aika (rv34+5).Aiemmilla neuvolalääkärin käynneillä aika on ollut myöhässä minimissään 30min ja kerran jopa tunnin, no onneks en koe elämää niin kiireiseksi, etten toisaalta vauvan vuoksi voisi odottaakin etenkin silloin, kun lääkäri tekee työnsä huolella niin mielellään odotan kauemmin. Tänään pääsin ajoissa sisälle, lääkäri ei tehnyt ollenkaan alatien tutkimusta, ei oikein vastannut kysymyksiinkään mitä esitin, jäi kokemus, että äkkiä pois alta seuraavan tieltä ja, että kysymyksiin ei ole aikaa/halua vastata. Ultra oli kuulemma epäkunnossa, joten ultrausta ei tehty. Doplerilla kuunteli sykkeet, mittasi sf:n ja totesi et todennäköisesti yhä perätilassa. Lupasi ensin laittaa lähetteen tarkempaan tutkimukseen synnytyssairaalaan ja lähetti minut pikaisesti pois seuraavan asiakkaan tieltä. 5minuuttia käynnin jälkeen kuitenkin soitti ettei aiokaan laittaa lähetettä. Ilmoitti, että pitää varata neuvolan ajanvarauksessa uusi neuvolalääkäriaika viikolle 36+ jolloin katsotaan, että toimiiko ultra sitten, että voi varmistaa sillä perätilan, mutta ei tiennyt kuitenkaan onko ultra silloinkaan kunnossa. No sain sitten ajan neuvolalääkärille viikolle 36+2 ja nyt sit odottelua, että kääntyiskö vauva täs viikon sisällä/toimiiko ultra sitten vai ei. Ja kuulemma jos sitten epäilee perätilaa eikä ultra toimi niin sit vasta laittaa sen lähetteen synnytyssairaalaan ultraan. Ihmetyttää vaan tällainen juoksuttaminen ja säätäminen.
Ymmärrän myös terveydenhuollon kiireet, mutta silti itselle jäi kurja fiilis koko käynnistä ja mietin eikö ois ollu helpompi et meen suoraan siihen yhteen ultraan/tutkimukseen synnytyssairaalaan kuin, että ravaan nyt joka viikko jossain ja mahdollisesti vielä turhan takia, jos ei tiedä saako sitä ultraa millon toimimaan tuolla neuvolalääkärin vastaanotolla? Sori, pakko purkaa :D voihan se olla et tos on joku pointti mitä en ite tajua ja hormoneissani vaan ottaa pannuun, kun koin ettei lääkäri kuunnellut ja ottanut huomioon riittävästi. Peace&love <3 :D
 
Odette: Oon nyt rv 32.

Stiffie: No ei siis tuon enempää oo mullekaan vielä tehty, eli ekan pistoksen oon saanu... mä olin kans vähä yllättynyt ku th sano et niin sit otetaan uudet kokeet vielä tuolla rv 36.. th vaan näytti äitiyskortista, et niin tässä on vielä yks tyhjä rivi.. millä viikoilla sä oot? Ehkä vasta seuraavalla kerralla mainitsevat tuosta?
 
Odette: Oon nyt rv 32.

Stiffie: No ei siis tuon enempää oo mullekaan vielä tehty, eli ekan pistoksen oon saanu... mä olin kans vähä yllättynyt ku th sano et niin sit otetaan uudet kokeet vielä tuolla rv 36.. th vaan näytti äitiyskortista, et niin tässä on vielä yks tyhjä rivi.. millä viikoilla sä oot? Ehkä vasta seuraavalla kerralla mainitsevat tuosta?

Mulla vaihtuu huomenna rv36... Ja seuraava neuvola on 15.4. Hmmm. Ehkäpä pitää soittaa ja kysästä...
 
Joo, siis otettiin yhdet kokeet, joissa selvis, että sikiö Rh+. Sit yhdellä kerralla sain vasta-aineen ja sit vielä yhdet kokeet (pieni verenkuva ja toi kontrolli), joissa katsotaan löytyykö mitään huolestuttavaa, että tietää synnytyksenkin kannalta. Mulla nyt rv 33 ja se labrakäynti on lääkärin ja terkan puolivälissä et osuiskohan viikolle 36 tmv. Lupasin käydä niin, että tulokset käytettävissä terkkakerralla.
 
Stiffie, mä kans sain sen piikin kun vauvalla rh+ ja viime neuvolassa viikko sitten (rv32+3) mut ohjattiin varaamaan verikokeeseen aika viikoille 35-36. Soittele siis varulta neuvolaan ja varmista että onko laittanu/laittaako ne sulle lähetettä vielä yhteen verikokeeseen...
 
Tänään viikot tasan 36 ja oli ultra. Neiti on pääalaspäin ja kiinnittymässä. Oli kyl ihana nähdä ipana viellä kerran ennen itse syntymää, siellä se just nukkui ja käsi nyrkissä suun edessä, ja arvelivat että peukku ois eksynyt suuhun kun ei siihen kuvaan näkynyt :shy:
Tsekkasi lapsiveden määrään ja kuulema vetelen siellä normimäärän ylärajoilla (esikoista odottaessa mulle sanottiin että olis ollut liikaa/normaalia paljon enemän vettä), mutta sanoi kuitenkin ettei tarvi nyt mitenkään huolestua.
Kaikki muut arvot hyviä, vauva ei näyttäis olevan mikään paksukainen (vaikka onkin mulla tullut nyt +20kg). Eli kaikki näyttäis hyvältä, mulla rinnat alkanut tihkuu maitoo mitä enemän ajattelen vauvaa :grin Eiköhän se kroppa ja itse vauva oo kyllä valmiita loppu huipennukseen ihan pian :dummy1:
 
mulla aina ultratessa on vauvan kokoarvio annettu. Tosin etuoikeutettuna meillä neuvolalääkäri kattoo aina ultralla ja kuljen vauvan kasvukontrolleissa niin sieltä saanut. tosin tänään ei painoarvioo antanut, saa nähdä onko potilaskertomuksessa mikä tulee postissa aina n.viikko ä-poli käynnistä.

Tänään siis oli vauvan kasvukontrolli, seurattu kasvua, koska raajat niin paljon hitaampaa kasvaneet ku muu ruumis, nyt pää huitelee omilla käyrillä lisäksi.
Eli lyhytkasvuista lasta meille lääkäri povasi, todellisen tiedon saa vauvan terveydestä vasta synnytyksen jälkeen. 5vkoa sitten raajat oli 3vkoa vartaloa jäljessä ja pää 3vkoa edellä. Nyt raajat 2-3vkoa jäljessä vartaloa ja pää apauttiarallaa 5vkoa edellä!! mutta täydelliset rakenteet aivoissa, sydämessä, luissa.. ei mitään vesipäisyyttä tms havaittavissa. Lääkäri rauhoitteli että vaikka olisi lyhytkasvuisuudesta kyse, todennäköisesti ei esim järjellistä viivästymistä olisi luvassa. Seuraava kontrolli 2vkon päästä eli 37+1 viikoilla, jolloin mietitään synnytystapaa. Vauvaa ei päästetä kai ihan rv40 saakka kasvamaan. Tuolloin enää sit sektio olisi mahdollista vain. Toisaalta mietin etten varmaan rv37:kään haluaisi alakautta synnyttää kun tuo pää jo nyt noin iso (vastaa n- rv40).
Yllättävän positiivinen olo itellä, tietty sitä kaikkee miettii: 2vkon päästä meillä voi olla jo vauva! mitä sille puen päälle jos pää noin iso? ollaanko liika positiivisia?
mies ehti jo pettymään edellisestä kontrollista toivuttuani "ettei meille tulekaan kääpiötä", luulen että se on hänen tapansa käsitellä asiaa. muutenkin paljo mustan huumorin kautta käy asioita läpi. nyt sitten on taas mielissään tai ainakin mulle niin ilmaisee. Kerroinkin että usein liitännäissairauksia esiintyy mt ne näkee sitten!
jännä miten sitä äitinä saa kaiken tuen, miehelläkin täytyy olla mun tukena vaikka lapsihan on ihan yhtälailla hänenkin! kai se on joku luonnon oma suojelumekanismi mikä lieventää äidin stressiä eikä näin ollen lisää vaivoja omalta osaltaan..

hauska taas oli tuolla vauvan luonnetta yrittää miettiä: olin käyrällä hetken ennen ultraa ja vauva yritti koko ajan puskea anturia pois paikaltaan! kätilökin sanoi että hän jännitti koska lakkaa käyrän luku kun niin potki :D ja ihana lääkäri oli ku se puhu vauvalle että "voi että ku tinä oot niin vikkelä etkä yhtää tykkää tästä", tuli jotenki niin luontasesti siltä, itelle tuli hyvä mieli :)

vielä tuosta lyhytkasvuisuudesta, en oo koskaa osannu kuvitella että se sattuis omalle kohalle(jos se nyt sitä on). jotenki sen on aina ajatellu periytyväksi. Lueskelin tuossa kotimatkalla lyhytkasvuisten sivuilta että vauvan omissa geeneissä on voinu tapahtua jokin mutaatio tai sit lyhyiden vanhempien geenit vaan niin passanneet yhteen että aiheuttaneet tällaset geenit (mies 170cm, roteva ja minä 160cm). on varmaan vielä muitakin tekijöitä mutta nää jäi mieleen. täytyis vielä löytää jotain esim keskusteluja lyhytkasvuisten sikiöajasta. Vähän vertaistukea tms. Vaikka pos olo niin kyllä niitä aina miettii ja vertaistuki paras tuki!
 
Mun miehen kaveri on lyhytkasvuinen. Pää on siis suhteessa vartaloon iso ja raajat lyhyet. Hän on kuitenkin fyysisesti todella hyvässä kunnossa. Metsästää ja fyysisesti raskas työ. Toisin sanoen ei eroa kaveriporukastaan mitenkään muuten kuin että on toisia huomattavasti lyhyempi. :)
 
Stiffie, mä kans sain sen piikin kun vauvalla rh+ ja viime neuvolassa viikko sitten (rv32+3) mut ohjattiin varaamaan verikokeeseen aika viikoille 35-36. Soittele siis varulta neuvolaan ja varmista että onko laittanu/laittaako ne sulle lähetettä vielä yhteen verikokeeseen...

Tänään soittelin neuvolaan ja niinhän se oli, että terkka oli unohtanut koko asian... :confused: Noh, kiitteli että olin itse skarppina ja ensi viikolla käyn verikokeessa samalla kun vien GBS -näytteen.
 
Takaisin
Top