Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olipa reissu neuvolaan noiden sairaalakäyntien jälkeen. Puoli tuntia kuunnella, kun neuvolatäti voivottelee ja harmittelee mun tilannetta...
 
Heh, ei niin mitään :D Sydänääniäkin on tässä kuultu ja eilen viimeksi oli kokoarvio ultralla, niin sf-mittakin aika turha...
 
Nuo neuvola käynnit kyllä niiiin turhauttaa kun seurantaa on äitiyspolilla.. muistan ote esikoisen loppuajan ku molemmissa ramppasin ja neuvolat oli aina yhtä tyhjän kanssa..
 
Hoksasin tuossa juuri että mulla on ollu oikeasti 4 eri terkkaria tämän raskauden aikana ku oma ollu parilla pidemmällä saikulla... eka käynti oli vielä niin että se oman terkan sijainen ei ehtiny ottaa niin käynti oli toisen terkan sijaiselle. Sitte seuraava omalle sijaiselle ja kolmannella oliki jo oma.. nyt taas oon kahesti käyny sijaisella... jos oikeasti olis jotain poikkeavaa raskausajassa niin vois olla melko huono luotto että asioihin sais oikeanlaisen hoidon/seurannan... onneks ei tartte kuiten toistaseks olla huolissaan ku olo ja tuntemukset kaikki melko ok tai ainaki kulkee omassapäässä siinä kategoriassa NORMAALI VAIVA..
 
Olen niin pettynyt..
Luulin, että olisi ultraa tms nyt, mutta ei. Ainoastaan höpistiin ruokailuista ja raskausdiabeteksestä. Hohhoijaa..
 
Radi-kontrolli takana. Ihan tavallinen käynti, vaikka jotenkin jäi tympeä fiilis siitä.

Mulla on ainoana ongelmana tosiaan paastoarvo, joka on "aina" ollut koholla ihan ilman raskauksiakin. Nyt otan tablettilääkettä ja iltaisin pitkävaikutteisen insuliinipistoksen, jonka annostusta on pikkuhiljaa nosteltu. Paastot ovat olleet sellaista 5,5-6,3, joka on siis huomattavasti parempi mitä se olisi ilman lääkkeitä tai mitä se ylipäätään on koskaan lähivuosina ollut. Syön säännöllisesti ja paino ei ole noussut koko raskaudessa kuin 4 kiloa.

No, lääkäri siinä sitten katsoi suunnilleen kuin halpaa makkaraa ja valitteli miten kaikki paastot ovat niin surkeita ja miten en ole merkannut arvoja "täydellisesti". (? Jaa-a. Joo, en ole jaksanut merkitä päivämääriä vihkoon ja sanoin että muutama on jäänyt ottamatta. Mulla on muutakin elämää kuten lähes joka arkipäivälle menoja ja taaperon hoitoa. Oon mielestäni saanut yllättävän paljon ylipäätään otettua niitä arvoja ja lääkkeetkin muistanut!) Ja mun pitäisi kuulemma yrittää vähän enemmän kun siitä on haittaa vauvalle jos en syö säännöllisesti yms. (Niin mitäs mä tässä olen tehnyt muuta kuin parhaani? Mun paastot eivät ole ikinä olleet noin hyviä ja en oo koskaan syönyt terveellisemmin ja säännöllisemmin kuin nyt tässä raskaudessa.)

Todella ärsyttävää. Onneksi ei ollut se lääkäri joka meillä yleensä on ollut. (Vakkarille tuli jotain yllättävää, niin mentiin sille joka pystyi ottamaan.) No, jatkan silti entiseen tapaan. En mä kuitenkaan hirveästi enempää voi noille paastoarvoille tehdä. :shifty:

Mutta muuten siis ihan normaalihkoa, vauva kasvanee keskikäyrällä nätisti ja kohdunkaulaa 3cm, auki ilmeisesti sormelle.

Tämäkin kirjoitus olisi voinut varmaan olla "radi"- tai "tänään harmitti"-ketjussa, mutta menkööt nyt tähän kun aloin tähän kirjoittaakin. :grin
 
Neuvolakäynti oli semmonen perusjuttu. Pissanäytteet puhtaat, verenpaine hyvä niin kuin tähänki asti, sydänäänet kuulu hyvin ja liikuskelikin masussa. Edelleen raivotarjonnassa, tosin mulla ei oo sitä 1 tai 2 merkitty siihen äippäkorttiin, pelkkä RT. Paino oli ittellä sama ku kaks viikkoa sitten ja sf-mitta oli 2cm pidempi ku viimeksi...tosin eri mittaaja, voi vaikuttaa sekin mittaustulokseen...Lääkäriultraa ei tehty niinkus normisti olis näillä viikoilla, ku oon taas menossa vähän ajan päästä keskussairaalaan istukkaultraan. Kahden viikon päähän laitto uuden neuvola-ajan.
 
Onko kaikilla jo tenava kääntyny pää alaspäin? Tai perätilaan? Meillä köllitään edelleen viistotarjonnassa..onneksi kuitenkin pää alempana, mutta silti. Voi olla että joudutaan yrittään kääntämistä, jos ei ala tässä viikon-kahden sisään kääntymään itse. Huomenna poksuu 35+0 ja kääntöä yritetään siis yleensä vko36-37 alkaen.. Ajatuksena tuo kääntöhomma ahistaa... :nailbiting:
Äpolilla käynti viimestään vkolla 37 jossa vielä katotaan tarjonta ja arvioidaan koko ja mietitään synnytstapaa tarvittaessa.
Kävin vasta neuvolalääkärillä (ylimääräinen tsekkaus) jossa ultralla tarkistettiin tarjonta ja tehtiin jatkosuunnitelmat. Teki samalla sisätutkimuksen ja vielä oli paikat kiinni ja kaulaa jälellä, mutta oli jo alkanu pehmenemään. Samalla otti streptokokkknäytteenkin.
Kauhian sekavaa tekstiä tuli nyt..! :oops: Oi mulla mielessä vielä joku juttu, mutta nyt unohdin sen :hungover:
 
No siis mulla oli edellisessä neuvolassa perätilassa, mutta koska on niin vähän viikkoja niin tilanne katsotaan uudelleen seuraavassa neuvolassa. Nla oli siis rv 30+5 (nyt 31+3) ja seuraava nla käynti on rv 34+5. Eilen illalla tosiaan maha heilui ihan hulluna kun makoilin esikoisen kanssa sängyllä. Mies ei sitä nähnyt, mutta totesi vaan mahan olevan ihan leveenä. :D Pikkutyyppi siis kääntyi poikittain. En tosin tiedä miten päin poika nyt on, mutta mahtuu ainakin vielä kääntymään. :)
 
Täällä tyttö on selkeästi raivotarjonnassa. Tuntee pyllyn navan yläpuolella. On kyllä pitkä vauva kyseessä, sillä kohdunsuulla kuitenkin tuntuu myös painetta.
Alkaa jo mietityttämään synnytys ja mitä toivoo siitä. :)
 
Vavavoom mulla on yritetty esikoista kääntää vkolla 38-39, en muista tarkoin. Ei kuitenkaan enää mahtunutkaan kääntymään vaikka oli hyvin lapsivettä. Saattaa jouhevammin sujua kun ei ole ihan perätilassa vaan poikittain ja jos aikasemmilla viikoilla yritetään mitä mulla oli.. Tiedä häntä sitten.
Toimenpiteenä aika jännittävä oli kun mulla yritettiin sitä yliopistollisessa ja oli useampi ihminen salissa kun kandit mukana. Mutta ei ainakaan minulla mitään jäänyt siitä mielen päälle peloksi vaikka suht elävästi vielä tilanne mielessä lähes 6v jälkeen.
 
Meillä tänään neuvola, et siellä näkee ehkä arviota miten päin on, mutta poikittain/pää ylöspäin tuntuu olevan koko ajan. 32+0.
 
mulla 1.4. kasvukontrolli.. aion pyytää käynnistystä jos pään kasvu ei ole siirtynyt pienemmälle käyrälle. mulla siis menneet viikon yli joka raskaus (paitsi vika joka käynnistettiin mun väsyn vuoksi ku olin jo 4cm auki) ja kätilö synnytyspäivystyksessä sanoi että tuskin tämäkään ennen aikojaan syntyy ellei jotain yhtäkkiä tapahdu.. ja hirvittää etten saa vauvaa synnytettyä alakautta jos pää on kovin suuri. edellisen kontrollin mukaan 3vkoa vartalosta edellä ns. (isäänsä tulee ruumiin rakenteen puolesta :P )
 
Mulla oli äsken 32+1 neuvola. Vauva edelleen perätilassa. Mulla on ollu kipeitä supisteluita nyt useana päivänä monta kertaa päivässä. Eipä vaan tullut sairaslomaa, eikä edes mitään kontrollikäyntiä mihinkään! En tajua.
 
Mulla kontrolloidaan perätilassa olevaa vauvaa seuraavassa neuvolassa ja silliin th laittaa sitten vielä lääkärille ultrattavaksi, että varmistetaan miten se vauva oikeasti on. Vielähän ei siis ole hätää kun vauva mahtuu kääntyilemään. Esikoisen neuvolakortista katsoin niin hänen asentoaan on merkattukin ekan kerran vasta siellä 34+ viikolla.
 
Seuraava käynti on lääkärikäynti viikolla 36. Siellä katsotaan vauvan asento.
 
Niitä nyt voi näillä viikoilla tulla, oli vastaus. Mut mun mielestä ei ehkä ole normaalia, jos kävely aiheuttaa heti supisteluja ja niitä saattaa tulla vaikka maatessakin. Mulle tuli siellä sellanen olo, et sillä oli kiire johonki ja halus mut äkkiä pois jaloistaan... Oli hyvin kiireinen käynti.
 
Takaisin
Top