Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oli taas kontrollikäynti Taysissa ja pikkuinen painoi 1347g eli alakäyrällä mennään. Suurella todennäköisyydellä syntyy alle 3 kiloisena. Kohdunkaula oli parisen viikkoa sitten 3cm ja nyt 2,4cm, mutta sairaslomaa ei tullut, koska supparit tulevat ja menevät miten sattuu. Olen kyllä jäämässä jo ensi viikolla mammalomalle niin samapa tuo. :happy: Lääkäri myös tunnusteli alapäätä ja vauvan pää tulikin heti vastaan.. siellä hän painaa mukavasti mun rakkoa.. :grin
Mites muilla, kasvaako jollain vauva ihan alakäyrällä entä onko muilla kohdunkaula millä mallilla? Tuo 2,4cm tuntuu jotenkin jo todella lyhyeltä. :wideyed:

Tänään 30+6

Meillä on kasvettu toiseksi alimmalla käyrällä... Painoarvio oli hieman vajaa 1,5kg rv 30+5. (En muista tarkkaa painoa, koska lääkäri merkkasi korttiin pyöristetyn lukeman... Jotenkin mieleen jäi lukema 1470g). Jos jatkaa kasvua tällä käyrällä, niin syntyessään vauva painaisi sen 3kg.
Lääkäri totesi painosta vaan, että tasaisen siro tyttö on tulossa.
 
Rättiväsyneenä matkalla äitipolille, soittivat eilen iltapäivällä, että haluuvat sittenkin labrat. Sehän ei tuolla syrjäseuduilla puolen päivän jälkeen oo enää mahdollista. Käyn nyt sitten sairaalassa ja toivotaan että ehtivät. Vauva valvotti mua kolmen tunnin jumpalla enkä ehtinyt kunnolla nukahtaa ennen kuin piti jo herätä matkalle.
 
is ihana kuulla kaksosraskauden etenemisestä, itselle niin vieras aihe :) aina kuvittelee että ne menee jotenkin niin huonosti. siskolla kyllä kaksoset jotka syntyivät täysaikasena että siinä jo tietty vähä kontrastia myös :) Hassua että niin eri mittakaavassa kaikki kun odottaa kahta mutta niinhän se järkikin sanoo :D :D ei aina vaan osaa sitä käyttää:hilarious:

mulla oli viikon menkkamaisen jomotuksen jälkeen kohdunkaulaa 3cm ja pehmeä, sormelle auki. Mutta monisynnyttäjä (yllätyin että noinkin kypsymätön) mutta pikkuhiljaa ne alkaa pehmenee! jospa ei sitten synnytyssupistukset olis niin pitkiä ku vähän jo paikat valmiiks kypsät :)
 
Tänään oli taas neuvola ja kaikki hyvin.Parin viikon päästä on isyydentunnustus neuvolassa.Hemoglobiinikin noussut ihan kivasti rautalääkkeen ansiosta.sf-mittakin oli lähemmäksi 30cm.Verenpaine oli normaali ja pissa puhdas.
 
Tänään kolahti postista aika sf-mitan kontrolliultraan. Parin viikon päästä jo. Hassulta tuntuu et sillon on jo rv 35 ja itse asiassa samalla viikolla täyttyy 36.
 
Tänään neuvolassa rv31+2: verenpaine 112/62, hemoglobiini 107, sf mitta 29 (eli keskikäyrällä), sykkeet 150 (tosin vaihteli aika hurjasti kun liikkui niin paljon) ja RT2 tarjonta. Kaikki muuten kunnossa paitsi supisteluja iltaisin ja hemoglobiini nyt on alhainen...
 
Tänään neuvolassa rv31+2: verenpaine 112/62, hemoglobiini 107, sf mitta 29 (eli keskikäyrällä), sykkeet 150 (tosin vaihteli aika hurjasti kun liikkui niin paljon) ja RT2 tarjonta. Kaikki muuten kunnossa paitsi supisteluja iltaisin ja hemoglobiini nyt on alhainen...

Mitäs tuo RT2 -tarjonta mahtaa tarkoittaa?
 
Tänään oli neuvola heti aamusta. Nyt on menossa rv 30+5. Iloinen yllätys painosta: oli noussut edellisestä käynnistä, joka olitammikuun lopulla, vain 0,1kg. o_O Nyt on siis painoa tullut lisää kaikkiaan noin kolme kiloa. Minun painoluokassa se on oikein hyvä saavutus. Hb oli tippunut edellisetä mittauksesta aika paljon ja oli nyt vaan 114. Ei vielä tarvitse rautakuuria ottaa vaan koitetaan ensin ruokavaliolla nostaa sitä. Sf mitta oli 28 eli yläkäyrän tuntumassa mennään... No sainpahan ainakin sitten ruinattua sen lähetteen kokoarvioon. :grin Vauvan sydän löi lujaa ja tasaisesti. Th oli oikein tyytyväinen. Oli riittävää vaihteluakin siinä. Painon lisäksi nyt saadaan sitten jännätä, että päättääkö pikkuinen vielä kääntyä pää alaspäin vai ei. Nyt oli siis käsin tunnusteltuna vielä perätilassa, mutta mahtuu ja ehtii vielä kääntymään. Neljän viikon päästä on seuraava nauvola ja silloin th laittaa terveyskeskukseen lääkärille, että tarkastaa ultralla kuinka päin pikkuinen oikeasti on. Nyt siispä selvisi syy siihen, että liikkeet tuntuu alamahalla/nivusissa voimakkaammin. :rolleyes:
Mutta oli mukava th vaikka vähän sitä jännitinkin kun oli taas uusi. :)
 
No siis ihan vaan, että pinaattia ja muita vihreitä pitäisi syödä enemmän ja kokojyvää ja ruista. Ei mitään sen kummempaa. :) Kun en haluaisi rautavalmisteita syödä kun ne ei oikein ole koskaan sopinut mulla. Kai jotain nestemäistä (ja mahdollisesti kasvipohjaista) sitten koitan, jos on pakko.
 
Jelppis, mulla oli neuvola 30+2 ja sf-mitta oli jo 29. En siltikään saanut mitään kokoarviolähetettä. Terkkari sanoi että tunnustelujen mukaan kuitenkin vauva vaikuttaa normaalikokoiselta.
 
No siis ihan vaan, että pinaattia ja muita vihreitä pitäisi syödä enemmän ja kokojyvää ja ruista. Ei mitään sen kummempaa. :) Kun en haluaisi rautavalmisteita syödä kun ne ei oikein ole koskaan sopinut mulla. Kai jotain nestemäistä (ja mahdollisesti kasvipohjaista) sitten koitan, jos on pakko.
Ok! Kasvikunnan tuotteista rauta imeytyy todella paljon huonommin kuin lihasta, se varmaan sinulle todettiinkin. Lisäksi viljatuotteiden fytaatit estävät/vähentävät raudan imeytymistä. Jos olet kasvissyöjä (?), kannattaa siis selvitellä tarkkaan missä elintarvikkeissa olisi optimaalisin rautasisältö ja miettiä kokonaisuutta, koska tosiaan jo lähtökohtaisesti kasviperäinen rauta imeytyy paljon eläinperäistä hemirautaa heikommin. :/ Esim. pinaatissa ei ihan hirveästi rautaa ole, on tosi kevyttä, että sitä pitäisi syödä tooosi paljon, että saisi ok määriä. Siinä taas nitraatti voi tulla terveyden kannalta ongelmaksi, jos syö usein isoja määriä.

Kasvipohjaisia rautalisiä kannattaa kokeilla, jos ruokavalio ei riitä (monilla ei riitä lihaakaan sisältävä :( ) Toivottavasti Hb lähtee kuitenkin ilman lisiä ylöspäin, jos rautavalmisteet eivät sovi! :)
 
En ole kasvissyöjä. :) Lihaa syön ihan mielelläni (vaikka ei kai sitä saisi sanoa... :joyful:) Hyvä tietää, että kasviksissa on oikeasti niin paljon vähemmän/huonommin imeytyvää se rauta. Varmaan haen sitten nyt jo jotain rautalisää, että ei pääse liian alas arvot. Neuvolan th vaan oli jotenkin niin kasvisten kannalla... :joyful: Toki siis syön myös mammavitskuja, joissa on vähän rautaa, mutta se ei ilmeisesti riitä. Esikoisen aikaan arvot pysyivät (yllättävän) hyvinä koko raskausajan. Olinkin nyt todella yllättänyt kun oli noin matalalla.
 
Mulle suositeltiin nokkostabletteja luontaistuoteliikkeessä. Nokkosta suositeltiin myös esikoisen aikaan ihan tuoreena kerään pihalta ja käyttään keittoihin ja leivonnaisiin ku oli semmonen aika vuodesta että pysty hommaa toteuttaan. Kuulemma tosi tehokas kasvi hb:n nostoon.
 
En ole kasvissyöjä. :) Lihaa syön ihan mielelläni (vaikka ei kai sitä saisi sanoa... :joyful:) Hyvä tietää, että kasviksissa on oikeasti niin paljon vähemmän/huonommin imeytyvää se rauta. Varmaan haen sitten nyt jo jotain rautalisää, että ei pääse liian alas arvot. Neuvolan th vaan oli jotenkin niin kasvisten kannalla... :joyful: Toki siis syön myös mammavitskuja, joissa on vähän rautaa, mutta se ei ilmeisesti riitä. Esikoisen aikaan arvot pysyivät (yllättävän) hyvinä koko raskausajan. Olinkin nyt todella yllättänyt kun oli noin matalalla.
Okei, jos syöt lihaa, niin sitten parempi tilanne. :) Punaisen lihan käyttöä itsekin rajoitan terveyssyistä ja rehupuolta tulee syötyä 500g-1kg joka päivä. Eli olen myös pro-kasvis. :) Kasvikunnan puolelta esim kurpitsansiemenet ja linssit ovat hyviä, samoin monet pähkinät. Kasviksissa on usein C-vitamiinia, mikä edistää imeytymistä (myös hemiraudan) eli sikäli perusteltua puhua niistä raudan yhteydessä, mutta sisältävät itsessään heikommin imeytyvää rautaa ts ideaalitapauksessa yhdistää lihaa ja monipuolisesti kasviksia (ml. marjat, hedelmät ym) (värikkäissä paprikoissa esim paljon Ceetä ). Kalsium heikentää imeytymistä, samoin jo mainitut viljatuotteet sekä kahvi ja tee, tosin viljojen suhteen kypsennys ja käsittely vähän parantaa tilannetta. Mutta seuraile ja testaile, miten alkaa sujua! :)
 
Muokattu viimeksi:
Mitäs tuo RT2 -tarjonta mahtaa tarkoittaa?

Googlettelin, ja vissiin se numero raivotarjonnan perässä tarkoittaa sitä kummin päin vauva on siellä. RT2 on kai niin että vauvan peppu on oikealla ja potkut tuntuu näin ollen vasemmalla puolella. RT1 niin vauva on peppu vasemmalla puolella. Käsittääkseni RT1 on parempi synnytyksen kannalta.
 
Tänään oli neuvola heti aamusta. Nyt on menossa rv 30+5. Iloinen yllätys painosta: oli noussut edellisestä käynnistä, joka olitammikuun lopulla, vain 0,1kg. o_O Nyt on siis painoa tullut lisää kaikkiaan noin kolme kiloa. Minun painoluokassa se on oikein hyvä saavutus. Hb oli tippunut edellisetä mittauksesta aika paljon ja oli nyt vaan 114. Ei vielä tarvitse rautakuuria ottaa vaan koitetaan ensin ruokavaliolla nostaa sitä. Sf mitta oli 28 eli yläkäyrän tuntumassa mennään... No sainpahan ainakin sitten ruinattua sen lähetteen kokoarvioon. :grin Vauvan sydän löi lujaa ja tasaisesti. Th oli oikein tyytyväinen. Oli riittävää vaihteluakin siinä. Painon lisäksi nyt saadaan sitten jännätä, että päättääkö pikkuinen vielä kääntyä pää alaspäin vai ei. Nyt oli siis käsin tunnusteltuna vielä perätilassa, mutta mahtuu ja ehtii vielä kääntymään. Neljän viikon päästä on seuraava nauvola ja silloin th laittaa terveyskeskukseen lääkärille, että tarkastaa ultralla kuinka päin pikkuinen oikeasti on. Nyt siispä selvisi syy siihen, että liikkeet tuntuu alamahalla/nivusissa voimakkaammin. :rolleyes:
Mutta oli mukava th vaikka vähän sitä jännitinkin kun oli taas uusi. :)

Mulla oli rv30+2 sf mitta 28 ja mulle sanottiin et menee nätisti keskikäyrällä. Onkohan eri käyrät käytössä :joyful:
 
Takaisin
Top