Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jouduin eilen käymään sairaalassa käyrällä kun epäilivät, että tihkuu lapsivettä. Perjantaina on vielä uusi tarkastus, mutta vauvalla on kuulemma kaikki erinomaisesti. Reipas kaveri, joka on jo pää alaspäin, mutta ei vielä kiinnittynyt.

Pitäisi varmaan kirjoittaa oireketjuun, mutta jostakin syystä olen tänään taas oksentanut kaiken mitä syön. Onneksi huomenna on ravintoterapeutti, niin saa nähdä keksiikö hän jotakin järkevää tähän pitkittyneeseen raskauspahoinvointiin.

Rosmarinaalle kovasti tsemppiä! Neuvolatädeissä vaikuttaa olevan tosi paljon eroa siinä miten he suhtautuvat painonnousuun. Sinun tapauksessasi olisi hyvä, jos saisit todistuksen neuvolaan vietäväksi, että painontarkkailu stressaa sinua liikaa tässä vaiheessa ja ettei sitä sen takia suositella lainkaan. Näin sinun ei tarvitsisi selittää asiaa ja kuunnella turhia toruja.
 
Loppuviikosta olis nyt sitten se istukka-kontrolli....sitten pitäis lopultakin saada tietoa meneekö sektioon vai onko alatiesynnytys sittenkin mahdollinen....jännittää tosi paljon!:nailbiting:
 
Jouduin eilen käymään sairaalassa käyrällä kun epäilivät, että tihkuu lapsivettä. Perjantaina on vielä uusi tarkastus, mutta vauvalla on kuulemma kaikki erinomaisesti. Reipas kaveri, joka on jo pää alaspäin, mutta ei vielä kiinnittynyt.

Pitäisi varmaan kirjoittaa oireketjuun, mutta jostakin syystä olen tänään taas oksentanut kaiken mitä syön. Onneksi huomenna on ravintoterapeutti, niin saa nähdä keksiikö hän jotakin järkevää tähän pitkittyneeseen raskauspahoinvointiin.

Rosmarinaalle kovasti tsemppiä! Neuvolatädeissä vaikuttaa olevan tosi paljon eroa siinä miten he suhtautuvat painonnousuun. Sinun tapauksessasi olisi hyvä, jos saisit todistuksen neuvolaan vietäväksi, että painontarkkailu stressaa sinua liikaa tässä vaiheessa ja ettei sitä sen takia suositella lainkaan. Näin sinun ei tarvitsisi selittää asiaa ja kuunnella turhia toruja.

Onko kilpirauhasarvot tarkistettu tuon oksentelun takia? Raskauden aikana kilpirauhasen toiminta muuttuu ja joskus varsinkin alitoiminta voi aiheuttaa pahoinvointia koko loppuraskausajalle
 
Onko kilpirauhasarvot tarkistettu tuon oksentelun takia? Raskauden aikana kilpirauhasen toiminta muuttuu ja joskus varsinkin alitoiminta voi aiheuttaa pahoinvointia koko loppuraskausajalle

Hmm, ei ole kukaan maininnut asiasta. Taidan ottaa perjantaina lääkärissä asian puheeksi. Kiitos vinkistä. Tähän mennessä on epäilty sokeriarvojen heittelyä, työstressiä, liian pitkiä työpäiviä jne. Lopulta todettiin, että kuulun ilmeisesti vain siihen 2 %:iin, joiden raskauspahoinvointi jatkuu koko raskauden ja yritettiin lohdutella, että raskauspahoinvointi on tilastollisesti hyvä asia vauvan terveyden kannalta ja istukka toimii tehokkaasti tms. Olisi kuitenkin mukava tietää, jos tämän aiheuttaa jokin piilevä terveysongelma.
 
Muokattu viimeksi:
Pitää varmaan pyytää lääkäriä kirjottaa jotain lappua. Alkaa nyt jo stressaa, kun ensi viikon keskiviikkona nlalääkäri ja th käynti.. Tietää jo että tulee taas noottia sieltäkin.

Tsemppiä sullekkin Mrs. Peek-a-boo! Ei varmasti sullakaan ole helppoa tuon pahoinvoinnin kanssa.. :(
 
Tänään neuvola lääkärissä kaikki muuten hyvin mutta vauva hermostui kovasti kopeloinnista ja sykkeet meni pitkän aikaa niin lujaa ettei dobleri saanut lukuja ollenkaan kiinni, lääkäri sanoi sanoi th.lle että yli 200 oli sykkeet silloin kun näkyi. Hetken päästä kun kokeiltiin uudestaan sykkeitä niin oli onneksi laskenut 160. Kellään muulla ollut noin korkeita sykkeitä loppuraskaudessa vauvalla? Vähän jäi asia mietityttämään näi jälkikäteen. :/
 
Mun vauvalla on perustasoo korkeempi syke. Oon siis ollu äitiyspolilla radin takia ja siellä on otettu sydänkäyrää aina se 20min. Kun vauva liikkuu ni sykkeet nousee helposti tosi korkeelle ja palautuu sit matalemmalle. Vauvan sykkeessä pitää olla isoa ja pientä vaihtelua, eli just liikkuessa syke kohoo ja rauhottuessa sit palautuu!
Tässä vielä kuva viimekerran sydänkäyrästä..

bd62f5c6539e43c1e09d4701e2c5ada3
 
Marion mulla otettiin magneettikuvat lantiosta ja sisätutkimuksella tutki lantion tilavuuden ja lääkäri totesi että mahtuu syntymään alateitse. Sektioon jouduttiin sen vuoksi (synnytyksen käynnistyttyä rv40+5 luontasesti) kun tarjolla oli ensimmäisenä jalkaterät. Tällöin vaarana, ettei kohdunsuu avaudu tarpeeksi pään syntymistä varten. Peppu edellä tuleva vauva avaa tarpeeksi kohdunsuuta, jolloin pääkin mahtuu syntymään hyvin.

Ja siis ulkoista kääntöä avatakseni tarkemmin, lääkäri ottaa vatsanpäältä toisella kädellä pepusta kiinni ja toisella päästä kiinni ja pyöräyttää vauvan ns kuperkeikalla, etuperin ympäri, mikäli vauva mahtuu kääntymään. Voi todeta kesken kääntämisen, ettei mahdu. Ja äidin vointia seurataan koko ajan, mulla silmämääräsesti. 'juuri ennen tätä kääntämistä ultrallla varmistettiin vielä vauvan asento, veden määrä ja vauvan kokoa myös.

rosmarinaa tulipa paha mieli sun kokemuksesta neuvolassa!
 
Ainiin olihan mullakin tänään neuvola! Aika pitkälti meni jutteluun vauvan mahdollisesta lyhytkasvuisuudesta ja siihen liittyen synnytyksestä, avun tarjonnasta kunnan puolelta, jos vauva enemmänki sairas yms. Otettiin streptokokki-näyte ja sykkeet n.130. Sf-mittaa en muista :P oli niin kauhea puheripuli itellä että hyvä kun th:lle jäi se mieleen ku höpötin koko ajan :D paineet hyvät, samalla tasalla ollu koko raskauden. Painoa oli tullu n.1100g/vko!! th totesi että on sulla varmasti tullu turvotusta ku painoa noin paljo tullu, mutta sanoinki että nyt on niin paljo sokeri maistunut että voi olla ihan sitäkin. enkä oo yhtää kyllä nautinnostani liisiny :P mulla siis normaalisti tullu 300-600g/vko.
 
Mulla oli ekasta lapsesta painonnousun kanssa kans hirveän paska olo, kun neuvolassa siitä kans mainittiin. Jo ennen raskauttakin silloin oli vaikea suhtautua omaan painoon, oli se mikä hyvänsä.
Mutta nyt tän tokan kanssa päätin jo etukäteen etten stressa, sillä on kyse kuitenkin niin lyhyestä jaksosta elämässä. Ekan raskauden jälkeen sitä mietin että olipa turhaa sitä miettiä. Nyt tässä raskaudessa en oo kotona itseäni punninnut kertaakaan. Jos tulee neuvolassa sanomista, niin aion sanoa takas :grin
Sanoisin sullekin Rosmarina että jätä omaan arvoonsa kaikki noi painokommentit! Nyt ollaan jo niin loppumetreillä :)
 
Ainiin, ja ne ne kenellä vauva ei meinaa olla oikeinpäin, ootteko kokeilleet istustella jumppapallon päällä? Se kuulemma auttaa vauvaa kääntymään oikeaan asentoon. Pallon päällä istuessa voi pyöritellä vähän lantiota, mutta pelkkä istuminenkin päivittäin pitäis riittää.. Ekan kanssa istuskelin paljon. Nyt tän tokan kanssa tuntuu että tää pyörii ja liikkuu kovasti, niin oon nyt alkanut istuskelemaan taas pallon päällä. Ainiin, ja taaksepäin löhöävää asentoa (esim. sohvalla) pitäis kuulemma yrittää välttää.

Tässä sivulla on juttua asiasta: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=186
 
Mä sain tänään steptokokki tulokset ja oli positiivinen, joten antibioottia joutuu ottaa sitten synnytyksessä :shifty: Ärsyttää kyl pikkasen, vaik minkäs teet..
Tääki on kuulema aika yleistä, mut silti.
 
Ainiin, ja ne ne kenellä vauva ei meinaa olla oikeinpäin, ootteko kokeilleet istustella jumppapallon päällä? Se kuulemma auttaa vauvaa kääntymään oikeaan asentoon. Pallon päällä istuessa voi pyöritellä vähän lantiota, mutta pelkkä istuminenkin päivittäin pitäis riittää.. Ekan kanssa istuskelin paljon. Nyt tän tokan kanssa tuntuu että tää pyörii ja liikkuu kovasti, niin oon nyt alkanut istuskelemaan taas pallon päällä. Ainiin, ja taaksepäin löhöävää asentoa (esim. sohvalla) pitäis kuulemma yrittää välttää.

Tässä sivulla on juttua asiasta: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=186
Jeah, pallo oli mulla kans esikoisen kanssa käytössä ja oli pitkässä synnytyksessä oiva apu asennon vaihtoon.
 
Tänään neuvola lääkärissä kaikki muuten hyvin mutta vauva hermostui kovasti kopeloinnista ja sykkeet meni pitkän aikaa niin lujaa ettei dobleri saanut lukuja ollenkaan kiinni, lääkäri sanoi sanoi th.lle että yli 200 oli sykkeet silloin kun näkyi. Hetken päästä kun kokeiltiin uudestaan sykkeitä niin oli onneksi laskenut 160. Kellään muulla ollut noin korkeita sykkeitä loppuraskaudessa vauvalla? Vähän jäi asia mietityttämään näi jälkikäteen. :/



Mulla oli 33+1 neuvolassa vauvan sykkeet parhaimmillaan 199 ja siitä sit jouduin sairaalaan käyrille ku oli niin hurjat lukemat. Aina välillä tasoittu 140 mut sit taas nousi korkeaksi. Käyrillä olin 40 min ja kaikki oli siinä hyvin ja tehtiin vielä ultrakin. Lääkäri meinasi että vauva hermostui juurikin siitä kopeloinnista ja siksi sykkeet oli kovat. Liikkui myös hurjaa vauhtia ja ite olin nukkunut huonosti joten kaikki nää vaikutti vauvan sykkeisiin. Viimeksi sit pysy sykkeet ihan normitasolla.
 
Mulle ainakin annettiin neuvolasta ohje esikoista odottaessa, että synnyttämään mennessä kaikki korut on jätettävä kotiin. Myös sormukset.
 
Kävin ravintoterapeutilla, joka neuvoi olemaan laskematta kaloreita tai jos haluan niitä välttämättä laskea niin syömään ainakin 2000 kcal/pvä. Hän sanoi, että painonnoususta ei ole haittaa, koska olin normaalipainoinen raskauden alussa ja ruoan laatu on kohdillaan (+17kg, rv 35). Ristiriitaisia ohjeita tulee kun neuvolassa taas sanottiin, että paino ei saisi enää loppuraskaudessa nousta ja kaloreita saisi syödä 1600-1800 kcal/pvä. Ravintoterapeutti myös sanoi, että kuitua olisi hyvä lisätä ja pahoina pahoinvointipäivinä voisin syödä maitojäätelöä kermajäätelön sijasta. Olin hämmästynyt, että jäätelökin oli ihan ok. Jotenkin odotin tiukkoja rajoituksia tms, mutta hän antoikin yllättävän rennot ohjeet ja sanoi, että vauva kerää tässä vaiheessa nopeasti painoa :)
 
Nuo raskauden ajan kalorisuositukset on ihan kummallisia. Esim. raskausdiabeetikoille suositellaan jossain 1600kcal päivässä. Jos en olisi raskaana ja haluaisin laihtua sen puolisen kiloa viikossa, tuo olisi tavoitteeni ilman liikunnan lisää. (bmi 27) Miten sitten kun pitäisi vauvaa kasvattaa mahassa?! Kuinka se muka on järkevää tai terveellistä tuollaisella kitudieetillä?! En ymmärrä.
Onneksi omat terkkarini ovat olleet rennompia, eikä ainakaan vielä painonnousuun ole sen enempää puututtu. Lähinnä on yhdessä todettu, ettei paljon ylimääräistä kannata tieten tahtoen kerätä. Tähän mennessä tullut +13kg. Tietysti, jos sokeriarvoissa olisi ylityksiä, täytyisi syömisiä miettiä enemmän.
 
Juu siis tuon tiesinkin et tarvii olla sykkeissä vaihtelua, mutta tuo yli 200 kuulosti niin hurjalta ja se kesti kuitenkin jonkun aikaa ennen kuin rauhottui. Jäi vähän kalvamaan mieltä kun ei sen tarkemmin lääkäri puhunut asiasta, ei kontrollia eikä tarkempaa tutkimusta esim polilla..jos kaikki ei olekkaan kunnossa.. Mietin myös että jos synnytyksessä vauvalla nousee syke noin korkealle toistuvasti joudunko sektioon, mikä taas pelottaa paljon enemmän kuin normaali alatiesynnytys.
 
Voi elämä! Mulla olis tänään neuvola, ja oon kokonaan unohtanut että viime kerralla tuli täytettäväksi noi jotkut ihme lappuset parisuhteesta/taloudellisesta tilanteesta/omasta lapsuudesta jne.. Molemmille siis omat! :eek: Äh, mua ei edes oo kiinnostanu täyttää noita.. ne on musta ihan turhia :wtf:. Muistan että ekan raskauden aikana oli myös samat lappuset ja niistä sitten keskusteltiin neuvolakäynnillä... Nyt aion sanoa että oon unohtanut täyttää tai että jäi kotiin...:grin Ootteko muut saaneet noita lappusia täytettäväksi?
 
Katskutti. Ainakaan muistini mukaan en ole täytelly kyseisiä lappusia, joissa olis kyselty taloudesta yms....jotain muita lomakkeita on ollu, joissa on kyselty lähisuvun sairauksista, omista yms.
 
Takaisin
Top