Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua kyllä vähän jännittää, että missä mulla menee hb ensi viikon neuvolassa. Normaalistikin siis hb on mulla 120-130 välillä. Esikoisen aikaan pysyi tasaisesti siellä 125 paikkeilla. Nyt on mitattu se muistaakseni vain kerran...
 
Mulla myös normaalisti tosi hyvä, luovutan vertakin säännöllisesti, mutta pari kk sitten piti aloittaa rautakuuri, kun oli lähtenyt laskuun. Mutta viimeksi tais olla taas 126-127 tai jotain noilla main. Kävi välillä muistaakseni jossain 108-111:ssa, eli ei ollut mikään supermatala, mutta tosiaan lisäraudalla nyt taas ok arvot viimeksi. Ja ei mullakaan Hb:ta oo vielä kauaa seurailtu, koska ei oo ollut väsymystä, eikä mitään oireita muuten. Joillain vissiin mitataan joka neuvolakerta, mutta mulla vasta nyt parilla viime kerralla.
 
Mulla taas mitattiin alussa kun on välillä ollut ongelmia. Nuorempana käytiin välillä ihan anemian rajoilla, mutta varmaankin vanhempana oon oppinut syömään "paremmin" niin on pysynyt hempat parempina.
 
Mulla viimeks oli hb111 , noussut hitusen edellisestä kerrasta. Mut just ennen raskautta kävin labrassa ja raudan varastoarvotkin oli alle viitearvojen. Neuvolassa sanoikin et jos ennen synnytystä ei saada nousee, täytyy alkaa tankkailee. Mulla muutenkin ei oo jalat pitäneet ku salista pitäny kävellä samalla osastolla olevaan potilashuoneeseen. .
 
Mulla oli viimeksi Hb 115 ja sanoi että jos nyt seuraavalla käynnillä ( 30.3) on vielä tuossa tai lähteny laskuun niin sit pitäisi ottaa rautakuuri että saadaan päälle 120
 
itse sain obsidanilla noin joka toinen päivä otettuna nousemaan takasin itselle normaaliin lähemmäs 140 kun oli laskenut johonkin 110. Ompas josella tosiaan matalalla hemppa, minut komennettiin keskenmenon yhteydessä hakemaan pussillinen verta kun oli tippunut 80 o_O
 
Mulla siis oli ekassa neuvolassa 116 ja siittä tippunu koko aika alaspäin. Viime viikolla kävin verikokeissa, ja neuvola täti soitti, että laittaa lähetteen lääkärin tekemään ultraan, jos oikein ymmärsin? Ja sitten mietitään, että annetaanko rautaa suoneen.
 
Mulla kk syöty 100mg obsidania niin tulos oli lasku 110 -> 105. Kävin hakemassa luontaistuotekaupasta toisen merkkistä lisäksi. Saa nähä mitä näyttää sit huhtikuun alussa seuraavalla käynnillä. Luin lisäksi useemman artikkelin raudan imeytymisestä, vaikuttavista aineista ja mitä ei saa syödä samaan aikaan. Eli rautatabut pitää ottaa C-vitamiinin kera mielellään esim tunti ennen ruokailua ja maitotuotteita=kalsiumia ei sais syödä useampaan tuntiin raudan ottamisesta. Menee jotenkin hankalaksi koko homma...
 
tuohonhan kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota mitä Eclipse kirjoitti et maitotuotteet ja esim kahvi estää raudan imeytymisen! mulla monesti jää sen takia ottamatta rauta kun on just juonu kahvin tai aikoo heti juoda ku muistaa tuon raudan. tai maitoa on just ottanut tms. mt neuvola sano et voi vaikka illasta ottaa raudan jos muuten ei tunnu päivän aikana olevan sellasta saumaa et ei noita maitotuotteita tai kahvia tulis nautittua. tietty jos se alkaa närästää niin ei oo kiva illasta ottaa. tuoremehut varmaan hyviä raudan ottamisen yhteydessä. Mulla sisko ottaa aina mandariinin kanssa mut ite en pystyis ku inhottaa niin se rautatapletin maku :P
 
Rautavalmisteissa on tosiaan eroja, kannattaa kokeilla useampaa. Suurin osa on sellaisia, jotka pitää ottaa ruokailusta erillään, imeytymistä haittaa tosiaan erityisesti kalsium, kahvi, tee, viljatuotteet. C-vitamiini taas edistää imeytymistä. Lihassa oleva rauta imeytyy lähtökohtaisesti paremmin kuin kasvikunnan tuotteiden ns ei-hemirauta.

Maltofer-valmiste (sisältää ns. III-arvoista rautaa) on erilainen, se imeytyy parhaiten ruoan kanssa. Valmiste on nestemäinen, saa apteekista.

Itselläni toimi hyvin kasvipohjainen Floravital/Floradix, jota otin 10ml aamuin illoin. Aamulla otin tyhjään mahaan heti herättyä, kävin suihkussa ym ja söin aamupalan n 30 min päästä, jolloin rauta ehti varmaan tarpeeksi imeytyä. Illalla yritin ottaa vitamiinit+kalsiumin hieman ennen nukkumaanmenoa ja tuon rautalitkun sitten ihan viimeisenä. Nyt otan ylläpitoannoksena 10ml aamuisin, neuvolassa parin vkon päästä näkee, mikä tilanne.

Imeytymisissä on kyllä eroa, eräs ystäväni on nyt ottanut Maltoferia todella hevoskuuria jo kuukauden ja Hb vain laskee. Sai myös lähetteen jatkotutkimuksiin, että mistä voi johtua, että ei vaan Hb lähde nousemaan. Yleensä Hb nousee ensin, vaikka rautavarastot olisivat tyhjinä, niiden täyttymiseen voi mennä useampi kuukausi ts. jos on todettu erillisillä testeillä (siihen tarvitaan muita labroja kuin pelkkä Hb), että varastot tyhjinä, rautaa pitää jatkaa useampi kuukausi, vaikka Hb lähtisi nousuun.

Toivottavasti Jose sullakin pian lähtisi ylöspäin!
 
Toivotaan :) 7 viikkoo laskettuun niin toivottavasti ennen sitä nousis edes vähän :)
Ehkä sullekin annetaan suoraan suonensisäisesti, jos ei muuten nouse. Tuo on jo anemiarajalla ts. varmaan olis hyvä, että saisi synnytystä ajatellen korkeammaksi. :)

EDIT. Ah, olikin sun viesti, jossa tuosta iv-vaihtoehdosta puhuttiin yllä. Muistin, että yks toinen.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top