Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihana yllätys tänään neuvolassa, luulin painon nousseen jo reilusti yli 80kg, mutta kuukaudessa olikin tullut vain 200g painoa ja vielä pysytään tuolla 75-80kg :-) nyt kun olokin on parantunut ja jaksaa ulkoilla, niin otankin tavoitteeksi käydä edes pienen lenkin päivässä. Sf-mitta tais olla 29, keskikäyrällä menee, kun viime käynnillä meni yläkäyrällä. Tänään myös vihdoin sain miehen mukaan neuvolaan ekaa kertaa ja hänestä huomasi kyllä herkistymisen kun ekaa kertaa kuuli toukan sydänäänet :-) isyydentunnustus ja yhteishuoltajuuslaput allekirjoteltiin, ja kaikki oli muutenkin niinkuin pitääkin. Ja toukka edelleen raivotarjonnassa, niinku koko raskauden ajan ollutkin :D ihana neuvolakäynti oli tänään <3
 
Että sellainen neuvola tänään.. Turvotuksen "ansiosta" kolmessa viikossa tullut 3kg eli nyt aloitukseen +1kg...

Sykettä pikkuiselta katsottiin todella pitkään, sillä jumpsutti siellä 160-175. Lopulta terkkari merkkasi 160 sykkeeksi.
Hb oli taas laskenut, vaikka rautatabletteja olenkin syönyt. Eli 123 -> 118. Ei pahasti kolmessa viikossa, mutta kuitenkin.

Kilpirauhaskokeen tuloksia pyytelin, niin yksi arvo oli alle rajan. Tai niin tuo terkkari sanoi..
Sokerit olleet pari paastoa koholla (5,4) ja väsymys riivaa vieläkin. Sen takia sitten sain synnärille lähetteen ja he soittaa ja mahdollisesti menen käymäänkin siellä.

Turvotusta tutki ja tokaisi että sormet on tosiaan ihan pallot (kiitos!).

No ei ole ainut paikka joka on pallona.. minulla nousi sitten maito ja valuttaapa reippaasti kokoajan.. Koitetaan jaksaa vielä..
 
Tiedätkö mikä kilpirauhasarvo oli viitearvoista poikkeava? Raskausaikana on ihan normaalia, että tietyt kilpirauhasarvot voivat muuttua ja poiketa normiarvoista ilman, että on vars. vikaa. Mutta hyvä, että olet saanut lähetteen, kun on muutakin "listalla".
 
Tiedätkö mikä kilpirauhasarvo oli viitearvoista poikkeava? Raskausaikana on ihan normaalia, että tietyt kilpirauhasarvot voivat muuttua ja poiketa normiarvoista ilman, että on vars. vikaa. Mutta hyvä, että olet saanut lähetteen, kun on muutakin "listalla".

Yritin kysellä mikähän arvo olisi kyseessä, mutta tokaisi vain, että kilpirauhashormoni. Muistan, että arvo oli 10,2 ja täti puhui että vähimmäisraja olisi 11?
Äitini on saitaanhoitaja, jonka takia olisin halunnut tietää..
 
Hmmm, tsekkasin just Duodecimin Odottavan äidin käsikirjasta (lääkärien kirjoittama, melko uusi) ja täällä on mainittu tyreotropiini (S-TSH) ja tyroksiini (S-T4v), niiden viitealue aikuisilla naisilla 0,4-4 mU/l (TSH, raskauden aikana yleensä pienenee) ja 9-19 pmol/l (tyroksiini, raskauden aikana yleensä suurenee). Et mikäköhän toi sun arvo mahtaa olla ollut... trijodityroniinia (T3v): sta harvoin kai rutiinisti mitataan, mut ei senkään viitearvo oo tollanen. Et jos toi sun arvo on T4v, niin pitäis olla ihan viitearvoissa kyllä.
 
Noi t4v-viitearvot voi vaihdella labroittain, oon nähny/kuullu et jossain alarajana on 9 ja jossain 11. Eli luulen että terveydenhoitaja puhui t4v-arvosta joka on vähän alhaisenlainen siulla. Itelläni on kilpirauhasen vajaatoiminta niin siksi on tullu jonkun verran luettua asiasta :)
 
9 on ainakin HUSLABin alaraja, sitä käytetään myös Duodecimim Terveyskirjaston artikkeleissa.

Mun yhdellä kaverilla on nyt mennyt noi arvot raskausaikana ihan ristiin sen suhteen, miten "pitäis", ekassa raskaudessa kans mut palautuivat välillä ihan normaaleiksi.
 
Tännää käyty ylimääräine käynti lääkärineuvolassa ja saatu äippäpolille lähete tuon turvotuksen takia ja olihan nuo paineetkin normaalia korkeammat 137/76 ko tavallisesti ne mulla on 100-110/40-50. Vauvvan sydämmen sykkeet oli 120 vaikka nehi normisti ollu 150 sekä liikkeitä vissiin tunnen liian vähän:sad001 saa nähä millo ne sieltä äippäpolilta soittaavat ja saa nähä mitä ne sielä sannoo..
 
Tännää käyty ylimääräine käynti lääkärineuvolassa ja saatu äippäpolille lähete tuon turvotuksen takia ja olihan nuo paineetkin normaalia korkeammat 137/76 ko tavallisesti ne mulla on 100-110/40-50. Vauvvan sydämmen sykkeet oli 120 vaikka nehi normisti ollu 150 sekä liikkeitä vissiin tunnen liian vähän:sad001 saa nähä millo ne sieltä äippäpolilta soittaavat ja saa nähä mitä ne sielä sannoo..

No voi harmi :sad001 Millanen sun olo muuten on ollu?
 
Kävin eilen neuvolalääkärissä kun reilu viikon ollut kipeitä supistuksia iltaisin. Käsin tunnusteli et kohdun suu on pehmeä mut kiinni ja kohdunkaulaa n 3 cm. Ultralla viimeks mulla oli kohdunkaulaa 4,3 cm. Noihin käsiarvioihin ei hirveesti tietty voi luottaa. Mut ei ollut huolissaan, enkä saanut lähetettä ultraan enkä sairaslomaa. Ei sillä, en olis halunnutkaan pois töistä. Silti ihmetyttää ettei ultrata.. Vauveli majailee ihan alhaalla ja pää alaspäin. Lääkäri tunsin vaivan pään kun tunnusteli kohdunkaulaa mut pikkunen ei ollut kuitenkaan vielä kiinnittynyt. Vaikka pää alaspäin on ollut kyllä koko ajan :grin
 
No voi harmi :sad001 Millanen sun olo muuten on ollu?
Välillä on oikei hyvä olo ja normaali mutta välillä sitte on tosi huono olo jne. Ja ihme kipuja mahassa ja välillä on palijo supisteluja.
Onneksi myt tutkiivat että mistä tämä minun kamala turvotus johtuu koska ei kuulemma ihan vielä tässä vaiheessa pitäisi nåin voimakasta turvotusta olla.
 
Välillä on oikei hyvä olo ja normaali mutta välillä sitte on tosi huono olo jne. Ja ihme kipuja mahassa ja välillä on palijo supisteluja.
Onneksi myt tutkiivat että mistä tämä minun kamala turvotus johtuu koska ei kuulemma ihan vielä tässä vaiheessa pitäisi nåin voimakasta turvotusta olla.

Okei. No hyvä kun selvittelevät! Tsemppiä!
 
Henuu: mulla vähän samanlainen tilanne. Mun neuvolassa ei vaan olla reagoitu asiaan mitenkään. Supistelua ei oo normaalia enempiä, mutta päänsäryt, ylävatsakivut, ja paineet just samanlailla kun sullakin. Välillä kans iha ok olo. Soitan tänää kyllä neuvolaan. Kantsii ite soittaa sinne äitipolille. Ne sieltä osaa ajan sanoa. Joskus niitä lähetteitäki hukkuu matkan varrelle.
 
Henuu: mulla vähän samanlainen tilanne. Mun neuvolassa ei vaan olla reagoitu asiaan mitenkään. Supistelua ei oo normaalia enempiä, mutta päänsäryt, ylävatsakivut, ja paineet just samanlailla kun sullakin. Välillä kans iha ok olo. Soitan tänää kyllä neuvolaan. Kantsii ite soittaa sinne äitipolille. Ne sieltä osaa ajan sanoa. Joskus niitä lähetteitäki hukkuu matkan varrelle.

Kuulostaa tutulta eli raskausmyrkytykseltä tuo paine ja päänsärky. Mulla sanoivat, että ylävatsakivuista heti soittoa, mutta niitäbei ole ollut. Molemmat vaan soittoa äippäpolille, niin pääsette/joudutte tarkistuksiin.
 
Sitä vaa mietin, kun olo ei oo jatkuvasti sellainen. Mut soitan neuvolaan nyt heti aamulla. Kai se sieltä sitten laittaa äippäpolille toivottavasti
 
Ei mullakaan ole mitenkään tasaisen huono olla :D Että älä siihen luota, välillä on ihan virkeä ja hyvä olo, sitten pää tosi kipeä. Vaihtelee päivän mittaan ja päivien välillä. Samoin valkuaisen määrä vaihtelee: ollut korkeimmillaan 2 ja välillä taas 0, sitten palannut yhteen.
 
mulla ollut tuota ylävatsakipua välillä, lähinnä sohvapäikkäreiden jälkeen. Tuntuu et tulis kohdusta mt sellasessa tilanteessa aina et oon varmaan nukkunut jotenkin huonossa asennossa ja joku ollut puristuksissa tai venyttyneenä tms. kun ei muita oireita ole ja paineet olleet koko raskausajan samalla tasolla. kuitenkin aina miettinyt kivun aikana et onhan tää varmasti ihan harmitonta. mulla istukka tuossa ylhäällä myös mt mitään vuotoja tms ei oo niin ei oo paniikkia vielä tullut onneksi.. Tosin sormet ja lähinnä varpaat välillä aamullakin ihan palloilta tuntuu mutta kun ne ei palloilta näytä niin en oo huolestunut.. nämä mun oireet todennäkösesti/varmasti huolettomia raskausoireita..
 
Huih, soitin just äippäpolille kovasta paineentunteesta alapäässä ja supisteluista, käskivät lähteä näytille.. :/
 
Takaisin
Top