Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa tänään eipä tullut taas mitään uutta. Joka kerta ollut tosi hyvät verenpaineet sun muut. Sf mitta menee ihan keskikäyrillä. Vauvan syke 145 ja sekin joka kerta samaa luokkaa.
Ainut mistä sain taas sanomista oli tää painon nousu :nailbiting: Silleen ihan kun mä itekkään siitä nautin että kokoajan tulee lisää.. Oon jo tehnyt kaikkeni ruokien ja liikunnan suhteen ettei nousisi (liikuntaa tietty ei kai ikinä voi olla liikaa), mut kun kerta nousee niin nousee.. Mä en enää jaksa sitä edes miettiä. Jos menee yli 20kg ni sit menee. Ja kun kerran muuten näyttäis kaikki olevan kunnossa niin enpä jaksa murehtia mitä vaaka näyttää.
Seuraava neuvola on 2vkon päästä, sillon tehdään myös ultra ja toivon mukaan painoarvio, kun sitä ei oo viel kertaakaan tehty. Samoin tsekkaavat myös tuon alakerran et onko missä kunnossa paikat.
 
Huh mikä päivä oli eilen. Piti olla siis klo 8.00 ihan normaali neuvolakäynti. Tällä kertaa ”uusi” neuvolantäti, eli se jonka ois pitänyt olla alusta asti mut on ollut sairaslomalla tähän saakka. Jännitti jo se valmiiksi. Olikin aivan ihana täti joka oikeesti huomioi kaiken mitä sille sanoi. Muuten käynnillä kaikki oli ok(pissa puhdas,verenpaine ok,hb noussut 115->124), mutta vauva alko sellasen jumpan, että sykkeet humahti yhtäkkiä korkeimmillaan 199. Pariin otteeseen koitettiin ja aina hetkeksi rauhoittui mut sit taas nousi. No, lähete synnytysvastaanotolle ja käyrille sinne. Odotin n.15 min käyrälle pääsyä, ja sit tuli sellanen vanhempi hoitaja hakeen mua. Ihan ok, mutta nipotti siitä etten oo syönyt aamupalaa, vaikka kerroin , että kun aamuisin oon muutenkin huono syömään niin neuvolaamuina ei tosiaan maistu aamupala kun aina sen verran jännittää. Niinkun en ois ollu muutenkin tarpeeksi paniikissa vauvan voinnista niin sit tollaset kommentit vaan lisää ahdistusta. No, sit käyrillä oltiin n. 40 min, sykkeet vaihteli 130-140 välillä kun vauva ei liikkunut. Oli siis just rauhottunut sen aamujumpan jälkeen niin sit pitiki vetästä kaks makeaa tuoremehu lasillista et saatiin vauva taas liikkumaan. Korkeimmillaan oli liikeiden aikana 172 sykkeet jotka kuulemma normaalit. Siinä maatessa käytiin viel ottaas verikokeet , et varmistetaan ettei mitään infektioo oo, vaikka sanoinkin et siihen viittaavia oireita ei oo. No, ne arvot ihan kunnossa. Klo 10-13 odottelin sitten lääkärille pääsyä. Toinen lääkäri oli leikkaussalissa ja toinen kierroksella , joten eipä siinä autttanut sit muuta kun odotella. Onneksi hoitaja toi mehua ja leivän, olo pysyi sillä ihan hyvänä. Sit lopulta lääkärille, katto käyrän et ok. Teki sisätutkimuksen ja kaikki niin ku pitää. Siinä mukana harjoittelija joka teki saman ja se vähän sattu kun ei oikein osannut kunnolla. Pääsin myös sit kattoon pikkuista ultrassa ja varmistui, että neitihän sieltä on tulossa :) Harjoittelija myös halusi ultrata kun lääkäri lähti taas juokseen sektioon, ja ei meinannu millään lopettaa, alko jo oleen vähä huono olo siinä maatessa.
Nyt rv 33+1 ja painoarvioksi heitti n. 2,5 kg joka kuulemma ok. Vatsanympärys hitusen isompi kun kuuluu joten rv 38 äippäpolille ultraan kattoon miltä näyttää. Mut ei siitäkään enempää maininnu joten ei se vissiin mikään hirveen iso sit ollut. Ens kerran neuvola rv 35 ja siellä ultralla katotaan et vauva pysynyt rt:ssa ja sit rv 36 neuvolalääkäri jossa ultrataan ja sit taas rv 38 siellä äippäpolilla. Nyt niitä ultria sit satelee mitä oon toivonut, joten jotain hyvääkin seurasi siitä että vauva vähä säikäytti. Sijaisneuvolantäti ei oo puhunut sanallakaan ultrista vaikka oon kysynyt, et haluaisin nähdä miten vauva kasvaa, ja tää toinen sit otti heti asiakseen että samalla ku katotaan et onhan pysynyt oikein päin niin tsekataan vauvan koko. Veikkas syntymäpainoksi 3,8 kg käsikopelolla.
 
No onpas sulla, Misu, ollut aika jännittävä päivä! Onhan se kiva, että tarkastavat ja ovat perusteellisia. Kuitenkin kyse on sinun ja vauvan hyvinvoinnista. :)
Meillä ei neuvolassa ole ultralaitetta ja seulontaultrat on ulkoitettu koko kunnassa. Terveyskeskuksessa tekevät alkuraskauden ultria, mutta tosi harvoin niitäkin. (Minä silti pääsin sinne kaksikin kertaa... :grin) Mun täytyy ottaa puheeksi ensi viikolla neuvolassa, että laittaisi vaikka nyt jo läheteen kokoarviointiin. En minä sinne siis pääse vielä pitkään aikaan kun nyt on "vasta" 30+0, mutta olisi sitten valmiina eikä tulisi kiire sen kanssa. Se kuitenkin tehdään TAYSissa niin sinne pääsemisessä voi kestää... Eikä tässä kuitenkaan enää niin pitkää aikaa ole jäljellä. Esikoinenkin syntyi juuri laskettuna niin kymmenen viikkoa olisi nyt sitten sillä kaavalla jäljellä... Pikkuisen iskee paniikki... :eek::eek:
 
Minulle piti tulla soittoaika sairaalalta, niin pieni järkytys olikin, että sain tänään postissa ajan äitiyspoliklinikalle. Googlettamalla selvisi, että ilmeisesti jotain sokereihin liittyvää.
Saas nähdä ultrataanko vai vain katsellaan sokerijuttuja, kun nukahtelen ruokailujen päätteeksi.

Aika kuitenkin jo ensi viikon torstaina! :eek:
 
Mulla tuli lähete ultraan, kun sf-mitta oli edelleen liian iso (33,5 cm ja nyt rv 33+0). Täällä ei muuten ultrailla seulontojen jälkeen, niin tulee sit siinä samalla nähtyä miten päin vauva on, onko kaikki hyvin ja kokoarviokin. Tosin th sanoi, että voi mennä aika monta viikkoa ennen kuin kutsu tulee, kun ei niin kiireellinen juttu kummiskaan.
 
Mutta sait lähetteen kuitenkin jo. Se on jo hyvä. Mulla on varmaan kanssa aika iso sf-mitta, mutta esikoisenkin aikaan se huiteli siellä yläkäyrällä. Nyt on siis mitattu vasta kerran tammikuun lopulla. Ensi viikolla on vasta neuvola taas... Kovin on harvakseltaan käyntejä. Tosin kun kaikki on ollut hyvin niin enpä minä niitä käyntejä ole niin kaivannutkaan. Jos olisi ultria niin ne olisi kivoja, mutta turha kai siellä on käydä ihan vaan juttelemassa...
 
Mulla eilen rv 33+1 sf mitta oli 34.5 cm. Uusi Neuvolan täti näytti käyrää ja sano että kun mulla on sf mitta ollut iso jo niillä viikoilla kun kaikki sikiöt kasvaa samaa tahtia, Niin se kertoo siitä että mun kohdun rakenne on sellainen että työntyy eteenpäin ja siksi mitta on niin iso. Ei kerro siis vauvan koosta. Ja tosiaan sf mitan takia en oo mihinkään lisä tutkimuksiin joutunut.
 
Minulla oli viimeksi rv 30+0 sf-mitta 31cm. Yläkäyrän yläpuolella, mutta sitten taas vauva kasvaa normaalia pienempänä.
Ei th kommentoinut asiaa mitenkään minulle, niin kaipa kaikki ok.
 
Joo, tuossa tuntuu käytännöt vaihtelevan aika paljon. Mullaki menny yläkäyrää melko lailla koko ajan ja pari viimesintä sit ylittänyt sen. Mutta eipä mua toisaalta haittaa käydä vauvaa katsomassa ultrassa, hyvä vaan ku tutkitaan. Etenkin kun saa vähän ideaa siitä, että miten päin siellä ollaan ja varmaan toi sukupuolikin varmistuu siinä sitten (vaikka eipä sillä kyllä väliä oo, tykkään vaan kerätä tietoa).
 
Mulla oli neuvolassa kaikki ihan ok. Hemoglobiini ei ole noussut, mutta eipä ole laskenutkaan. Se oli 111 ja syön nyt tosiaan päivittäin multivitan raskausvitamiinia, jossa on siis myös rautaa, ja sitten rautalisää (retafer) 100mg. Voisin ottaa lisäksi vielä nestemäistä rautaa, että vähän nousisi. Jäi hirveä trauma siitä kun esikoisen sektiossa meni paljon verta ja sain myöhemmin osastolla lisäverta... Olen siis tosiaan veri ja piikkikammoinen niin ei ollut mikään kiva kokemus. :rolleyes: Jos nyt edes 120 olisi niin ei pelottaisi niin paljon mahdollinen verenvuoto.

Mun sf mitta taisi olla nyt 34... viikkoja 32 ja rapiat. Mutta terkkarikin sanoi että toi iso lukema johtuu ihan siitä että kaikki mun maha on tuossa edessä ja vauva on pylly "pystyssä". Käyn kuitenkin radin takia ultrissa kokoarvioissa ja siellä on ihan keskikokoiselta vauvalta näyttänyt. :rolleyes: Mua vähän harmittaa että sukupuoli taitaa (taas!) jäädä salaisuudeksi syntymään asti, kun vauva tykkää peittää paikkansa huolella, mutta eipä tuo suuremmin haittaa. Onpahan jännittävää sitten ainakin.
 
Mä oon syönyt obsidania 200 mg päivässä ja sillä on nyt kolmessa viikossa noussut 115 -124 joten ihan hyvin, nyt saan jättää toisen tabletin pois ja syödä vaan 100 mg päivässä , ns. ylläpitopannos.
 
mulla oli neuvola päivä tänään ja rv 33+3. peruskäynti, ei mitään ihmettä. nyt ja rv 31 on ollu proteiinit heikosti plussalla, mutta niistä ei aiheudu mitään toimenpiteitä, kun ei turvota, paineet samalla tasolla hyvät ku tähänki asti (tänään 123/79). sf oli 30, kaks viikoa sitte 28. painoa tullu nyt reippaasti eli 744g/vk mutta tiijänki että on menny herkuttelu ihan yli ja asiassa oon ryhtiliikkeen tehny. lähtöpainoon nähden plussaa nyt siis 7kg.
seuraava käynti on lääkärineuvola, johon meinas olla vaikea saada aikaa kun seuraava vapaa ois ollu minun rv39! no jostain sitte järjestettiin rv36+4 se aika eli 7.4. silloin tiedossa painoarvio ja ilmeisesti tunnustelee paikkoja millä mallilla on, otetaan myös se streptokokkitesti ja kai se muutakin tulehduksia näyttää... esikoiselta oli se b streptokokki joten uskon että liekkö on nytkin... no nähtäväksi jää... vauva oli melko liukas liikkeinen sykkeitä kuunnellessa mutta 140-145 sykkeiksi lopulta sai.
 
Koko raskaus mennyt 200 mg obsidania/päivä. Heti laskee, jos annosta pienentää.
 
Mulla oli viime neuvolassa hemoglobiini 114 ja th suositteli ottaan lisärautaa joka toinen päivä ja vain jos tuntuu siltä et on tosi väsyny. Eli ei välttämättä tartteis ees syyä. Oon nyt kuitenki syöny joka toinen päivä 100mg obsidania. Ens viikolla on seuraava neuvola niin näkee onko ollut mitään vaikutusta. Raskauden alussa mulla oli kuitenkin yli 130 et onhan toi laskenu.
 
Mullaki oli raskauden alussa 130-140 hB ja nyt oli 113. Kuukauden rautakuurilla oon nyt, joka päivä 100 mg Obsidania. En tiedä, onko se vaikuttanut muuten mitenkään (kärsin siis ihan lamauttavasta väsymyksestä), mutta vauva on aktiivistunut. :)
 
Mulle sanottiin, et synnytystä varten Hb pitäis saada ainakin 120, mielellään yli. Et vaikka mulla oli viimeksi reilusti yli, jatkan nyt kuitenkin rautaa ns ylläpitoannoksella. Et katsotaan seuraavaksi mikä tilanne, et lopetanko vai jatkanko pientä rautalisää loppuun saakka.
 
Takaisin
Top