Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mutta tosi hyvä, että et jäänyt MaiKhi odottelemaan vaan soitit itse. Nyt saat hoitoa ja sun ja vauvan tilannetta seurataan. Toivottavasti käyntisi jää lyhyeksi ja pääset kotiin pian ja vauva masussa.
 
Sitä itekin toivon ja kotona lepääminen omassa sängyssä varmasti auttaiskin enemmän... Huomisen jälkeen ollaan varmasti viisaampia kun otetaan taas uudet kokeet. Vitsi mikä tuska pitää 4 h pissaa, mutta yritän kaikkeni kärvistellä tässä, että saatais jo nyt se parempi näyte ja lisää tietoa.
 
Katskutti. Mulla oli oireeton virtsis aiemmin ja siihen tuli lääkekuuri, olikohan se 5 vrk ja nimeltään Nitrofur-C. Meni sillä pois. Sen jälkeen ollu seuranta n.1/kk virtsanäytteestä ettei ole hiipinyt uudelleen vieraaksi. Ja todellakin oireet sekoittui niin hyvin näihin raskauden mukanaan tuomiin, etten hoksinu sitä ihan helposti...

Sitruunahappo, mun on pakko korjata kirjoitusvirheeni, siis kohdunkaula 5,7 cm. Numerot toisinpäin pompannu mulla joka kirjoittelen tehokkaalla kakssormijärjestelmällä :woot:
 
Täällä oli tänään neuvola ja isyyden tunnustus tehtiin siinä samalla. Rutiini toimenpiteistä löyty pissasta proteiiniä ja sf-mitta käänty kohti alakäyrää. Ei kuulemma tarvitse vielä huolestua, mutta jos ei kahen viikon päästä aikaistetussa neuvolassa ole noussut niin sitten aletaan tutkia tarkemmin. Viikkoja nyt 29+6 ja sf-mitta oli 27cm, kuukaus takaperin oli kasvanu 6cm ja nyt taas kuukausi väliä neuvoloilla ja kasvua tuli vain 3cm. Terveydenhoitaja on sama, joten tuskin johtuu mittaajastakaan. Hoitaja sanoi että voi johtua toki siitä että jos vauva on ollut eriasennossa edellis kerralla. Nyt odotellaan sit pari viikkoa ja toivotaan että maha kasvaa.. :)
 
Pölleröinen, millaiset sulla tarkemmin oli oireettoman virtsatulehduksen tuntemukset? Eiks se oo vaarallista jos sitä ei tunnisteta ajoissa?? Missä vaiheessa sulla se sitten huomattiin?
 
Mulla tänään neuvolassa sf-mitta oli liian iso, kontrollikäyntiä sitten viikon päähän että johtuko nyt vauvan asennosta jos sillon on edelleen iso, niin sitten ultraan.

Muuten käynnillä ei mitään erikoista, Hb oli laskenu 113, ja se on niin siinä rajoilla, että voin valita itse syönkö rautalisää. Tosin mulla on ollut niin paljon väsymystä, että se lisä vois auttaa.
 
Mulla tänään neuvolassa sf-mitta oli liian iso, kontrollikäyntiä sitten viikon päähän että johtuko nyt vauvan asennosta jos sillon on edelleen iso, niin sitten ultraan.

Muuten käynnillä ei mitään erikoista, Hb oli laskenu 113, ja se on niin siinä rajoilla, että voin valita itse syönkö rautalisää. Tosin mulla on ollut niin paljon väsymystä, että se lisä vois auttaa.
Mulle sanottiin, et loppua kohden olis hyvä saada synnytystä varten Hb yli 120 rajan, et kannattaa ehkä syödä, jos veikkaat, et väsymys vois johtua ainakin osin tosta.
 
32+0 neuvola tänään. Ensinnäkin lähtiessä, kun olin oven lyönyt kiinni niin tajusin et AVAIMET ON SISÄLLÄ!! :hilarious: samoin autonavaimet.. Onneks oli bussikortti mukana niin pääsin sillä, meiltä kun menee n.10min bussilla+kävellen neuvolaan.
pissa puhdas, hb 111 (noussut 2vkon aikana 103:sta vaikka en oo ehkä kahteen viikkoon syönyt rautaa ummetuksen pelossa, tosin raskausvitamiinia syönyt). Mulla oli raudan varastoarvotkin juuri ennen raskautta huonot, joten terkkari sanoi et jos ei lähde nousuun niin ennen synnytystä varmaan lähetään nostaa sitä, käsitin et veritankkauksella. Painoa tullut +400g/vko, kuulemma hyvä vaikka itteä mietityttää onko liika vähän?! sykkeet hyvät ja sf 30, tasaisesti noussut.
Ja soittipa mieskin sitten neuvolan aikana ja pääsi hakemaan mut neuvolasta ja päästämään kotiin :) onneksi oli vielä lähiseudulla, eikä lähtenyt 100km päähän työkäynnille, jonne oli menossa päivän aikana :P jännitti vaan et onkohan hälläkään avaimia kun monesti unohtaa :wideyed:
 
Aika alkuvaiheessa löydettiin eli ei ollu menny munuaisiin yms. Ehkä semmonen paineen tunne oli ja se että vessassa tosiaan juoksutti, mutta ei kovin selkeätä oiretta esim kipua tai verta pissatessa. Se näyte otettiin rutiinijuttujana muiden juttujen ohessa ja ensin sain tekstarin, että kaikki ok, mutta 6 päivää myöhemmin tuli soitto ja tieto että oli tulehdusta, lääkärin mielestä oli parempi hoitaa kuntoon, vaikka oireita ei selkeästi ollu, vaan jonkinlaista bakteerikasvua siinä näytteessä.
 
Mulla tänään neuvolassa sf-mitta oli liian iso, kontrollikäyntiä sitten viikon päähän että johtuko nyt vauvan asennosta jos sillon on edelleen iso, niin sitten ultraan.

Muuten käynnillä ei mitään erikoista, Hb oli laskenu 113, ja se on niin siinä rajoilla, että voin valita itse syönkö rautalisää. Tosin mulla on ollut niin paljon väsymystä, että se lisä vois auttaa.



Oliko sf-mitta kuinka iso? Mulla mennyt koko ajan hieman yläkäyrän yläpuolella ja on lisäksi ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes (ei yhtään ylityksiä arvoissa kotimittaukses ) ja mulle ei oo puhuttu mitään mistään kontrolli käynneistä. Ultraa kyselin mutta kun kuulemma kaikki on niin ku pitää nii ei tarvi , et sit vasta rv 36 neuvolalääkäri ultraa ku on samalla synnytystapa-arviointi.
 
Muaki kiinnostaa mikä teillä oli sf mitta Sugarplum.

Meil oli aamulla neuvola kans. Sf mitta 33 ja hurjasti menee yli yläkäyrän.. :D rv30+3 tänään siis. Katsotaan kuitenkin vielä, ei hätiköidä. :)

Virtsa oli ok, hb 130, paineet mulle ok 115/72, paino noussu 1,2kg (348g/vk), vauvan syke 143 ja oli jo kääntynyt raivotarjontaan, mut ei ole kiinnittynyt. :) eli vielä todennäkösesti kääntyilee.
 
Mulla oli sf-mitta muistaakseni 31,5 ja eilen siis mitattiin, kun oli rv 31+6. Ei se paljoa mennyt käyrän yläpuolelle, mutta oli sen verran nousujohteinen käyrä kokonaisuutena (sitähän sitä enemmän katsotaan kai), että th sitten sanoi, että olisi hyvä mitata viikon päästä uudestaan. Ja jos sittekin on korkea, niin ultraus edessä. Tähän voi vaikuttaa se, että alkuraskaudessa diagnosoitiin radi, johon ei kuitenkaan oo nyt tarvinnut tehdä mitään, koska arvot pysyi seurannan ajan kurissa ja kakkosrasituksessa kaikki oli ok.

Ai niin ja edellisen kuun mittauksesta oli painoa tullut mulle lisää 50 grammaa, eli en oo lisäpainoa hankkinut, vaikka tuo sf-mitta oli hypännyt. Ehkä sekin vaikuttaa? Mutta meillä on sen verran rauhallinen th, jolla itsellä on kolme lasta, että ei herättele mitään turhia huolia. Joten pitää katsoa, miten se ensi viikko ja sitten mahdollinen ultra menee ja huolestua sitten vasta, jos jotain aihetta on.

Meilläkin th kokeili, joko tuntisi, miten vauva on, mutta ei vielä osannut sanoa. En kyllä osaa itsekään, paitsi silloin, kun vauvalla on hikka, koska se tuntuu tuolla alhaalla sen verran selkeästi.
 
Ompas outoa, kun ei tosta mun sf mitasta olla oltu huolissaan ja nyt se oli viime kerrasta lähteny jyrkkään nousuun... Mennyt siis kokoajan yläkäyrän yläpuolella. Hmm.. Pitäskö tässä ite huolestua. :D
 
Rosmarinaa, kai se vaihtelee vähän th:n ja neuvolan käytäntöjen mukaan. Täällä se yläkäyrän ylitys tarkoittaa aika automaattisesti seurantakäyntiä, ja vielä kun se mulla pompsahti nyt vasta yli käyrän. Tosin aiemminkin huidellut yläkäyrän tuntumassa. Eli eiköhän ne siellä sano, jos on jotain aihetta. :)

Mulla tosiaan saattaa myös vaikuttaa toi radi, ei oo siis tarvinnut alkuraskauden jälkeen enää seurata, mutta pari pistokoetta oon itelle aina välillä tehnyt, että onko jotain muutosta tullut. Ihan pikkuisen on ruokailun jälkeiset arvot nousseet seurannasta, mutta seurannassa ne olikin jotain 4,5 ja se raja oli paljon korkeampi. Ja nytkin siis 6 alle ovat olleet koko ajan, eli ei niiden suhteen mitään huolta. Paastokin satunnaisesti tarkastettuna ollut ok, joten oon sallinut itselle välillä jotain makeaa. En tosin paljoa, koska se alkaa helposti närästää. Tietenkin ekana mietin, että oonko syömisilläni kasvattanut sokerivauvaa, mutta toisaalta korkeaan sf-mittaan on niin paljon selittäviä tekijöitä, joista osassa ei mitään syytä huoleen ja osassa taas paljonkin enemmän, että eipä siitä voi mitään ennen sitä mahdollista ultraa. Jos siihen siis päädytään, vauvan asentokin nimittäin vaikuttaa siihen, mikä se sf-mitta on, samoin kuin oma pituus (ja selän pituus) & vatsanpeitteet (eli mun ylimääräiset kilot). Viikon päästä sitten viisaampana.
 
Mulla ylipainoa reippaasti (bmi 35 ennen raskautta ) ja raskausdiabetes todettu viikolla 16 joka siis ruokavaliolla pysynyt kurissa ja sf mitta ollut koko ajan reippaasti yläkäyrillä. Viimeksi oli vähä tasoittunut mutta tosiaan kuulemma kaikki niin ku pitää eli ei tarvi seurata vauvan kokoa. Painoa tullut koko aikana 7 kg.
 
En muista enää mihin ketjuun alunperin runsaista harkoitussupistuksista kirjoittelin, tais olla tuo liikuntaketju. Mut anyway multa kans otettiin testit ja tulokset oli nyt sitten negatiivisia. Eli ilmeisesti diagnoosina on vaan herkästi supisteleva kohtu :/ no täytyy vaan asennoitua siten, ettei tässä sit enää juuri ihmeitä urheilusuorituksia tehdä, kun pelkkä ruoanlaitto tai sohvalta nouseminen supistaa.

Jäin vielä miettimään, että pitäiskö soitella äitiyspolille ja kysyä tarkastaisko ne paikat varmuuden vuoksi, koska edellisen kerran ne on katottu n. kk sitten peruslääkärintarkastuksessa rv 26+ ja sen jälkeen supistuksia on tullut useammin ja jopa ihan levossa pari kertaa.. Kipeitä eivät ole kyllä olleet kertaakaan.
 
Tänään oli kontrolliultra. Kaikki hyvin, koko ok ja vastaa viikkoja. Supistukset ei oo tehneet onneksi mitään, paikat oli kiinni ja kohdunsuuta 3cm, eli ei syytä huoleen :) Tämänhetkinen paino nyt 30+4 oli 1573g, ja arvioi la-hetken painoksi n. 3400g. :) Lääkäri oli kyllä outo ja ei turhia ylimääräisiä puhellut :D
 
Takaisin
Top