Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin haluisin tietää painoarvion vauvalle, vaik ei se välttämättä pidäkään sit loppujen lopuks paikkansa. Tai ehkä tässä enemän olis hinku vain nähdä vauva ultralla :shy: Vaik eihän tässä muutenkaan enään ole niin hirveen montaa viikkoa jäljellä että syntyy :Heartred Ja toisaalta jos olis ennuste yli 4kg niin en kyllä välttämättä haluis ees tietää laughing6
 
Mäkin haluisin tietää painoarvion vauvalle, vaik ei se välttämättä pidäkään sit loppujen lopuks paikkansa. Tai ehkä tässä enemän olis hinku vain nähdä vauva ultralla :shy: Vaik eihän tässä muutenkaan enään ole niin hirveen montaa viikkoa jäljellä että syntyy :Heartred Ja toisaalta jos olis ennuste yli 4kg niin en kyllä välttämättä haluis ees tietää laughing6
No meille ei tosiaan olis mitään arviota (tai tietoa nykypainosta) tullut, jos ei olis menty tonne yksityiselle. Meidän tk:ssa ei ultrata esim. lääkärikäynneillä (samassa kaupungissa eroja, koska juttelin eilen yhden ystävän kanssa ja sanoi, että heillä myös lääkärikäynneillä katsotaan ultralla, asuu meidän lähellä, mutta kuuluu eri neuvolaan) eli ei olis ollut mitään käsitystä vauvan tilasta tammikuun ekan viikon ja synnytyksen välillä. Että oli tuo sinänsä ihan kiinnostava tieto, joskin lääkäri painotti, että ei siitä syntymäpainosta pysty antamaan mitään takeita, että sen näkee sitten. Että hän voi arvioida, että jollain todennäköisyydellä syntyäpaino on x tai y, mutta jos tulee joku kasvuspurtti tmv, niin sitten tulee, kun vauvat eivät kasva käyrillä. :)
 
Meidän kaikkien vauvojen syntymäpaino on arvioitu 3,5kg/50cm n. rv +-30, koska keskikäyrällä ovat aina siihen saakka kasvaneet. Kasvuspurtti on ollut vasta lopussa, sillä pojat olivat lopulta 4,5kg/55cm ja 4kg/54cm. Tyttö oli ainut asiallinen, joka syntyi 41+5 mitoin 3,6kg/50cm.
 
Meillä tosiaan lääkärineuvolassa ultrataan tuossa rv 24-26 aikoihin ja vielä lopussa noin rv36. Esikoisten kanssa tuo rv36 olis synnytyssairaalassa.. minusta kaikkiaaan hyvä tuo loppupään tarkastus kun näkee jos esim lapsivesi vähissä... asennonhan saapi ihan käsikopelollakin selville mutta tosiaan vesien määrää ei.. esikoisesta tosiaan siellä synnytyssairaalassa otettiin myös napanuoranvirtaukset tarkastukseen ja kaverini kohdalla niiden heikkous johti käynnistykseen..
 
Sitruunahappo. Lääkäri sano siitä kohdunkaulan mitasta (7,5 cm), että tosi hyvä juttu, että on niin pitkä, koska kun se lähtee viikkojen myötä lyhenemään niin se istukka voi ruveta vuotamaan kun on niin lähellä kohdunsuuta. Laitto vielä äippäkorttiin isolla huomautuksen ettei avopuolella (tk, neuvola) saa tehdä sisätutkimusta, vaan vain keskussairaalassa. Pieni mahdollisuus vielä on että se istukan toinenki laita nousee ylöspäin, mutta pieni, tuli kontrollikäynti kuukauden päähän, siinä sitten näkee miten mennään.

Ja varmaan kohdunkaulan mitat yms. on yksilöllisiä juttuja ja kaikilla omanlaisia.
 
Meillä tosiaan lääkärineuvolassa ultrataan tuossa rv 24-26 aikoihin ja vielä lopussa noin rv36. Esikoisten kanssa tuo rv36 olis synnytyssairaalassa.. minusta kaikkiaaan hyvä tuo loppupään tarkastus kun näkee jos esim lapsivesi vähissä... asennonhan saapi ihan käsikopelollakin selville mutta tosiaan vesien määrää ei.. esikoisesta tosiaan siellä synnytyssairaalassa otettiin myös napanuoranvirtaukset tarkastukseen ja kaverini kohdalla niiden heikkous johti käynnistykseen..
Joo, mustakin olis hyvä, jos ultrattais loppupäässä ees kerran, mutta mun käsityksen mukaan meidän tkssa neuvolalääkärit ovat ihan jotain perustk-lääkäreitä ts en usko, et ees mitään erityisempää asiasta ees tietäisivät/osaisivat ultrasta katsoa. :/
 
Ohan mielenkiinnosta googlasin tuon meän lääkärin koulutuksen niin naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri mutta ymmärtääkseni virka on ihan yleislääkärin virka. Meillä äitiysneuvolan asiakkailla siis hyvä tuuri kun uskoisin näin että laajempaa palvelua saadaan kun sattuu osaamista tk:sta valmiiksi löytymään..
 
Joo, varmasti vaihtelua on. Juttelin kaverin miehen kanssa (on yhdessä tk: ssa yleislääkärinä) ja sanoi, että heillä noita neuvolalääkärivuoroja jaetaan ihan osana normia työtä, eivät tosiaan ole mitään erikoislääkäreitä. Piti neuvolalääkärikäyntejä turhina ja resurssien tuhlaamisena, jos ei ole ongelmia tai mitään erityistä. Totesi, että th voisi tarvittaessa konsultoida lääkäriä, mutta turha varata rutiinilääkäriaika ihan vaan sen lääkärikäynnin vuoksi. Ymmärrän kyllä tuonkin näkökulman, koska esim oma eka lääkärinkäynti oli just aika turha ts mietin, että silläkin ajalla olisi hoitanut perusjonosta muutaman kauan odottaneen potilaan. Mutta tosiaan, varmaan vaihtelua on. :) ps. Mä en löytänyt mun lääkäriä Valviran rekistereistä ollenkaan eli en tiedä millä nimellä siellä on. :D
 
No kyllä mieki voisin tuohon mielipiteeseen yhtyä että resurssien tuhlausta yleislääkärikäyntinä ilman mitäänvaivoja mutta näin asiakkaana ihan mukavaa väliaikatietoa näin kun tutkimus on laajempi ja lääkäri aiheeseen erikoistunut.
 
Mulla käynnistä n 90% meni ihan muuhun jutusteluun kuin itse asiaan. Sinänsä kiinnostavaa, mutta kun samaan aikaan odotushuoneessa oli taatusti roppakaupalla kipeitä ihmisiä, tuli vähän huono omatunto. Vars. raskauteen liittyvää oli kohdunkaulan tunnustelu ja pikainen dopplerointi, muuta erityistä ei sit ollutkaan, eikä mulla ollut mitään kysyttävää, huolia tai reseptitarpeita.
 
Päivitystä omaan tilaan... Eli supistelut jatkuu levosta huolimatta.. tänään kävin ä.polilla tarkastuksessa ja siellä näytti kaikki levan hyvin, kohdunkaulaa oli reilu 3cm (normaali) ja muutenkin kiinteät ja kiinni paikat. Eli supistelut ei oo vaikuttanu niihin mitenkään. Ä.polin mielestä voin siis mennä töihin, mut en kyllä omasta mielestä, ainakaan vielä, joten neuvolath kirjotti nyt tän päivän lisäks 2 päivää saikkuu. Katotaan auttaako vähän pidempi lepoaika. No töissä täytyy jokatapauksessa puhua työnjohtajan kanssa jos ois mahollista mun tehdä jotain kevyempää työtä, ku mitä toi normi homma on. No ens viikko on onneks talviloma, niin ehkä mä jaksan kaks päivää töissä olla ja sit saa taas levätä.

Positiivista oli se, et sain nähdä vauvelin :) Kaikki mitat oli ihan ok ja vauva oli tällä hetkellä pää alaspäin. Tän hetken painoarvio oli joku reilu 1290g, rv 28+6. :)
 
Täällä juuri takana neuvolakäynti rv 29+5. Kerroin supisteluista ja paineentunteesta. Pitää seurailla, ja yrittää lepäillä. Lääkärille varataan aikaa jos pahenee.Viikon takainen muutto selvästi on rasittanut.. Myös virtsanäyte pitää käydä antamassa, jos vaikka olisi syynä paineentunteeseen, ja tulehdus voi kuulemma olla oireettomanakin. Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta???
 
Eilen oli neuvolakäynti rv 30+2. HB oli laskenu 115:sta, mut ei vielä tartte rautalisää kun ei väsytä ja olo ihan hyvä. Vauvan sydänäänet oli 140 luokkaa ja liikkui reippaasti, minkä,olen tässä kyllä itsekin huomannut :D Vauva viihtyy yhä edelleen pää alaspäin ja oikealla puolella, mitä nyt vähän vasemmalle aina oikoo jalkojaan. Painoa oli tullu lisää 2, 2kg sekin ihan normaalia ja verenpainekin oli hyvä ja pissa puhdas. Mitään ihmeelistä ei ollut, koska supistuksetkin on nyt helpottaneet ja olen päässyt liikkumaan ihan kunnolla. Suonenvetoihin ja lonkkasärkyihin ei ollut mitään vinkkiä mitä ei olisi jo kokeiltu joten ne nyt on riesana tän loppuraskauden. Seuraava käynti on 3viikon päästä ja siellä suunnitellaan loppuraskauden käynnit. Synnytystapa-arvio on sitten neuvolasta 3viikkoa eteenpäin ja hui, sitten ollaankin jo oikeesti loppusuoralla :)
 
Heh! Meilläpä oli vaihtunut neuvolan th. Tiesin, että tämän kuun lopulla olevalla ajalla on eri th, mutta en tiennyt koska vaihtuu. No mutta oli pakko soittaa neuvolaan kun kävin pari viikkoa sitten sokerirasituksessa eikä vieläkään ollut tullut mitään tietoa tuloksista. Ei edes kantaan! No hyvät oli arvot olleet, mutta olisin siis odottanut tuloksia noin kuukauden, jos en olisi soittanut itse neuvolaan... o_O Edellinen th siis lupasi soittaa, jos on arvoissa jotain tai muuten olisi pitänyt tulla tekstari.
 
Soitin äitipolille itte tuosta maanantain neuvolan raskausmyrkytys epäilystä ja iltapäiväksi tuli jo aika. Ei mitään hajua mitä tehdään tai tutkitaan. Olo on kauheen itkunen ja pelokas... Eniten pyörii mielessä, että onkohan vauvalle ehtinyt jo tapahtua jotain. Ollut niin hiljaistakin mahassa.
 
Varmaan kattovat pissan, verenpaineen ja ottavat verikokeita. Älä panikoi liikaa. Monella tulee lieviä myrkytyksiä ja siihen on hoitona lepo, ja sun vointia seurataan vaan tiheämmin :)
 
Tänne jäädään makaamaan. Onneks parani ennuste alusta sen verran ettei laitettu yliopistolliseen vielä kauemmas kotoa.
 
Takaisin
Top