Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläki neuvola takana. :) Kaikki oli hyvin, mahan kans mennään alakäyrillä ja painoakin tullut vain se +5 kg... Että tyytyväinen olen! Vauvallakin oli kaikki hyvin, tasainen ja vahva syke. Siitä tulikin mieleen, että te jotka tiedätte sukupuolen, niin paljonko on ollut syke ja kumpi sukupuoli? :) Me ei siis tiedetä sukupuolta. Syke oli 120-130. Kaivoin esikoisen neuvolakortin esiin ja hänellä on ollut näillä viikoilla (28+1) jotain 140-150. Vauva on hassussa asennossa, poikittain. Työntää pyllyä mahasta läpi ja kädet ja jalat on mun selkään päin. Vähän ku kolmion mallissa siis ja siltä toi mahaki näyttää. :D
 
Eetla, meidän pikkuisella olleet sykkeet keskimäärin 150 (neuvolakorttiin aina merkattu 150, mutta syke aina 145-165 jokaisen kuuntelun aikana).
Tyttöä lupaili 98% varmuudella :)

Esikoisen kohdalla sykkeet oli keskimäärin 130-140 ja poika oli :)
 
Eetla, meidän pikkuisella olleet sykkeet keskimäärin 150 (neuvolakorttiin aina merkattu 150, mutta syke aina 145-165 jokaisen kuuntelun aikana).
Tyttöä lupaili 98% varmuudella :)

Esikoisen kohdalla sykkeet oli keskimäärin 130-140 ja poika oli :)
 
Eetla, meidän pikkuisella olleet sykkeet keskimäärin 150 (neuvolakorttiin aina merkattu 150, mutta syke aina 145-165 jokaisen kuuntelun aikana).
Tyttöä lupaili 98% varmuudella :)

Esikoisen kohdalla sykkeet oli keskimäärin 130-140 ja poika oli :)
 
Moi
ootan parhaillaan esikoistani nyt on menossa 9+0 viikko ja tostaina alkais eka Neuvola reissu ni kysyisin vähän ennalta
et ottaaks ne multa esim jotain kokeita ? millon saa muuten raskaustodistuksen ? minkäläinen on äitiyspakkaus tarkoitan mitä se sisältää ? olis niiku kiva tietää jotain ettei tarttis olla ihan vintti pimee tai hölmistyny töttöröö pööh heh :)
 
NewMama90, ekassa neuvolassa saa paljon infoo raskaudesta, ruokajutuista, liikunnasta yms.
Neuvolassa mitataan verenpaine, paino, sit hemoglobiini (sormenpäästä verikoe) ja lisäks varmaankin virtsanäyte (virtsasta tutkitaan bakteerit, proteiini ja sokeri ainakin) eli virtsanäytettä varten olis hyvä olla pari tuntia pissaamatta ennen neuvolaa. Neuvolan täti sit selittää kaikki kokeet et miks ne otetaan yms.
Raskaustodistuksen saa neuvolasta kun raskaus on kestänyt 154 päivää ja sen jälkeen voi kelalta hakea äitiyspäivärahaa ja just tota äitiyspakkausta. Näistäkin asioista on oma neuvolakerta missä ne selitetään!!
Kannattaa käydä kelan sivuilla kattomassa pakkauksen sisältö, tämän vuoden pakkaus esitellään nyt perjantaina.
Muuten mee neuvolaan sellasena kun oot, ei tarvi tietää mitään etukäteen! Neuvola on just sitä varten että siellä ohjataan ja neuvotaan raskauteen liittyvissä asioissa! Tsemppiä ja toivottavasti raskaus sujuu hyvin! :)
 
Eetla mulla 3 tyttöä aikaisemmin, joilla oli raskausaikana aina syke n. 150. Nyt poika ja vkolta 25 eteenpäin ollut sykkeet 120-130. Siskollani 3 poikaa ja kaikilla sykkeet olleet 140-150 :P et aika varma tuo syke-ero mutta ei joka äidin kohdalla päde.
 
Voi vitsit, en mä siis pääse tämän sykkeen perusteellakaan sukupuolen jäljille... :D
 
Meille olisi tyttö tulossa ja sykkeet olleet aina aikaisemmilla kerroilla 130-140. Nyt viimeksi (rv 27) syke oli 120-130. :)
 
Palaan vielä tuohon ä.pkl käyntiini missä kävin rv 30+0. Sain epikriisin postissa ja siinä luki tuon raajojen jäljessä olevan kasvun lisäksi vielä että pään kasvu olisi 3 vkoa edempänä rv:stä. Eli raajojen ja pään kasvun välissä olisi 6vkoa eroa :wideyed:
olen aika sinut tämän asian kanssa mutta tunne nyt että tervettä lasta ei saada, vaikka mitään ei ole käytännössä todettu. Mutta sen verta vielä toivoisin ettei kovin vaikeasti sairas olisi jotta jaksetaan rakas hoitaa.

Pakkohan se on vielä sanoa että kyllä sitä toivoo että terve lapsi on, tottakai! onneksi on aikaa kasvaa ajatukseen vaikka tulee silti yllätyksenä, ihan mitä vaan selviää vauvan synnyttyä. ja varmasti joutuu käymään läpi pettymyksen tunteet yms jos jotain on.. toisaalta en voi ymmärtää miten oon aikalailla alusta asti ajatellut ja suunnitellut niin esim isompien lasten kesän hoitoa että JOS vauva ei olekaan terve.. Vai käykö näitä asioita jokainen äiti raskausaikana läpi? en muista edellisistä raskauksista.
 
Neuvolakäynti takana. Ei oikeestaan mitään raportoitavaa :) sijainen oli ottamassa vastaan ja hyvä tyyppi hänkin oli.

Rv 31+1 siis menossa sf 28 ja käyrällään kulki. Paino ok sen +5-6kg, sykkeet ja liikkeet vauvalla kunnossa.. vauva vielä majailee ylhäällä.
 
Täällä kans käytiin just neuvolassa, nyt rv 28+2. Pissassa oli paljon valkosoluja, joten huomenna vien näytteen labraan tutkittavaks, et onks siinä jotain tulehdusta tai jotain. Valitin hoitajalle että on supistellu tosi paljon, varsinkin töissä, ja välillä ihan levossakin, mut ei tee kipeetä eli vaan kohtu menee kovaks. Hän oli sitä mieltä, et olis nyt hyvä olla pois töistä ja levätä, ja sit seurata et helpottaako supistukset. Varattiin lääkäriaika ens torstaiks, et tarkistetaan kohdunkaulan tilanne. Vähän hoitaja epäili, et jos tossa virtsassa on tulehdus, niin se vois osittain selittää supistelutkin, mut katotaan. Ite oon vähä sitä mieltä, et saatoin pestä vähän huonosti ennen näytteen ottoa, ku just oli tullu valkovuotoa. Mut hyvä et tarkistetaan :)

Kaikki muut mittaukset oli hyvät, sf mitta oli nyt 27cm, hyvin oli kasvanu mut ei liikaa. Sain myös sen rh+ vasta-ainepistoksen, teki kipeetä ja vieläki kankussa tuntuu et ois neula sisällä :confused: Mies sano et hän ei voinu kattoo ku mua pistettiin, ku oli niin iso neula :woot: Viimeks mullehan vähän valitettiin ku painoa oli tullu liikaa per viikko (640g), no nyt ei ollu tullu ku 70g/vk! Ei hoitaja oikeen osannu siihen sit mitään muuta sanoa ku "ihan hyvä" :laughing014 Tai kysy kyllä, et oonhan mä syöny, ja varmisti vielä mieheltäki et oonhan varmasti syöny. Molemmat vastattiin et ihan samalla tavalla ku ennenkin.

Nyt sain myös tuon ipana-lomakkeen täyttö tehtävän ja ohjeet siihen. Ja sit varattiin aika perhevalmennuksiin, aiheina synnytys ja toisella kertaa vissiin oli lapsen hoito ja imetys, tai ei se hoitaja tienny tarkkaan et mitä kummallakin kerralla käydään läpi. Mut toivottavasti ekalla kerralla olis molemmat synnytys ja imetys kun ne on oikeestaan ainoot, mitkä itteeni kiinnostaa noista valmennuksista. Niissä parissa aikasemmassa ei olla ees käyty, ku ei nekään meidän vuorotyörytmiin oikeen sopinu, mut nyt täytyy mun ainaki tsempata niin et tolla ekalla kerralla ainaki pääsisin mukaan.

Eli jos pissasta ei löydy tulehdusta niin oon varmaan ens viikon saikulla, jos sielt jotain selvii ni sit en tiiä. Hoitaja suositteli jo tänään, etten menis töihin (iltavuoro), mut kyl mä tänään aion mennä ku on viikon viimenen päivä kuitenkin. Me saatais olla työnjohtajan luvalla 3 päivää saikulla, mut en jaksa yhden päivän takia, otan rauhallisemmin tänään sit töissä. Ja muutenkin aattelin sit varottaa työnjohtajaa et oon todennäkösesti koko ens viikon saikulla (seuraava viikko siitä onkin talviloma). Meil on sen verran mukava ja asiallinen työnjohtaja et sille voin tämmösiä varotuksia antaa, jos ois joku täys kuspää, ni en kyl varmaan varottelis etukäteen :excited001 Kokonaisuudessaan mukava neuvolakäynti, varsinkin kun hoitaja otti kiinni noihin supistuksiin eikä vaan todennu et ne kuuluu asiaan :)
 
Äitiyspolilla käyty lääkärintarkistuksessa ja ultrassa, rv 28+2. Pääsin ylimääräiselle käynnille kun on tuota ikää kertynyt muka liikaa :rolleyes:.
Painoarvio tällä hetkellä 1145g ja kaikki mitat keskikäyrällä eli sillä perusteella ihan terve mukelo. :grin
Omalta osalta paikat kiinni ja kehotus kuunnella kroppaa sekä hidastaa sen mukaisesti vauhtia...
 
Ylimääräinen ultra takana ja mukula vastas kooltaan päivälleen viikkoja (28+0). Kohdunkaulaa oli 7,5 cm ja paikat muutenki kiini ja ok. Painoarvio 1,2 kg. Mutta istukka tuo vähän huolta...on vieläkin osittain alhaalla....jos ei siitä enää nouse niin sektioon mennään....:nailbiting:
 
Takaisin
Top