Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli 3 vuotta sitten kotikäynti kun odotin esikoista, sekä jyös syntymän jälkeen ensimmäinen neuolakäynti oli kotona. Ei se kyllä minua mitenkään haitannu ja se perhetyöntekijä oli kiva. Ei se sen kummemmin syynänny paikkoja, keskusteltiin vaan tulevasta ja mitä ajatuksia vauvan tulo herättää ja yleisesti vähän kyseli mitä meille kuuluu ja jne. :)


Eihän ollut nimeltään Anne Saikko? :) ettekös tekin ole lpr? :D
 
Mukava kuulla ettei ole mikään kranttunen arvosteleva kukkahattutäti. :D johan edes vähän helpotti! Vaikka puhelimessakin kuulosti kyllä mukavalta. :)
 
Tänään oli neuvolakäynti rv 27+4 ja nyt vihdoin mitattiin ekaa kerta sf mitta joka oli 24cm ja hemoglobiini joka oli 114, eli selkeesti laskenu, kun raskauden alussa oli 132. Ei kuitenkaan tarvi aloittaa rautakuuria kun toi alaraja on 110, paitsi jos itse tuntuu siltä et haluu. Muistan lukeneeni täältä joskus et jollekin oltais määrätty rautalisää ihan vaan koska se ois laskenu (ei siis välttämättä alle ton 110)? Oon ollut tosi väsyny kun öisin närästää ja heräilen paljon, mut nyt mietin et vois johtua tosta alhasesta hemoglobiinistakin tää väsymys..ehkä rautalisästä vois olla apua.
 
Mullaki tänään neuvola, kaikki hyvin. Mä aloitin 3 vkoa sitte rautalisän ku olin niin väsynyt, hemoglobiini oli laskenut alle 100. Nyt oli 115. Sf mitta oli 29 cm ja nyt rv 30+1. On lähtenyt tasoittumaan ku tähä asti ollut yläkäyrillä. Sydänäänet hyvät , painoa tullut nyt alusta 7.1 kg ja sano et hyvin oon pitänyt sen kurissa. Vaikka lähtöbmi 35 nii ei oo siis valittanut painon noususta. Sokereita mittaaminen jatkuu samaan tapaan eli 3 kertaa viikossa ja ylimääräistä ultraa ei tuu kun pysyneet niin hyvin kurissa. Rv 33 seuraava neuvola , rv 36 lääkärin tekemä synnytystapa-arviointi ja ultraus ja rv 37 lastenneuvolan th tulee koti käynnille.
 
Mulla ainakin auttoi rautalisän aloittaminen väsymykseen. Ja jo synnytystä ajatellenkin kannattaa saada Hb ylöspäin. Ja kokeneemman kaverin sanoin rautaa kannattaa syödä n. 1kk synnytyksen jälkeenkin kun silloin Hb taas laskee reippaasti.
 
tuohon hb:n nousuun sen verta et ihan alkuraskaudessa nousi 2 vkossa yli 15 yksikköä mt nyt syönyt lähes 2 vkoa eikä vielä tunnu missään tuo nousu. alkuraskaudessa tuntu fyysisesti tuo nousu! tämän hetken arvoa en oo vielä päässy mittaa.

sit tämän päivän ä-poli-käyntiin:
vauvan pidempien luiden eli reisu ja olkavarsiluiden kasvua seurattu rakenneultrasta (1. lääkärin ultra vko 25+ ja nyt vko 30+ 2. mittaus). 1. mittauksessa raajat 2vkoa jäljellä muusta kasvusta, tänään 2. mittauksessa raajat 3vkoa jäljessä muusta kasvusta. Muu kasvu tarkoittaa tässä tapauksessa pään ja vartalonympäryksen kasvua. Rakenteet edelleen näyttää olevan kunnossa, millä lekuri selitti sen ettei mitään luustosairautta pojalla ole. Ja oli myös tyytyväinen vauvan voimakkaisiin liikkeisiin jotka näkyivät hyvin ulkopuolellekin. Kuitenkin joku sitä painoi, sanoi että selviää vauvan synnyttyä, onko jotain sairautta tms mikä hidastaa raajojen kasvua. Uusi kontrollikäynti 5vkon päähän vielä.

Kyllä mulla itku tuli kun autoon pääsin. Kovasti yritin olla ajattelematta pahinta siinä tutkimuspöydällä maatessani. Mulla ollut jo ennen rakenneultraa olo, ettei vauvalla välttämättä ole kaikki kunnossa, en vain ole uskaltanut edes miehelle sitä sanoa ettei se vaan toteutuisi. Toivotaan että tämä äidinvaisto on "turha". Haluan kuitenkin varautua siihen, ettei vauva ole täysin terve. On se varmasti sen verta iso järkytys.

Juuri katoin ylen inhimillistä tekijää down-lapsien äideistä. Siinä oli 2 äidille syntynyt down-lapsi vaikka raskaus-aikana ei sitä oltu osattu nähdä. Yhtä rakas lapsi on vaikka ei olisikaan terve mutta en millään haluaisi sitä tunnetta kokea etten tunne rakkautta vauvaa kohtaan kuin vasta viiveellä.. toki voihan se rakkaustunne tulla muutenkin viiveellä esim masennuksen vuoksi..näitä vain nyt miettii.
 
Hhmmm...kotikäyntejä, ennen ja jälkeen syntymän...taitaa olla tää mun kotikunta sen verran köyhä, ettei noita ole kumpaakaan. En ole ainakaan kuullu, että noita tehtäis...vois olla ihan ok juttu jos tehtäis.
 
Mulla on kummipoika, joka oli yllätysdown ja aikamoinen järkytys aluksi vanhemmille. Nyt voi sanoa, että lapsi on hyvin rakas ja suurimmasta alkujärkytyksestä selvisivät suht nopeasti. Vertaistuesta on ollut suuri apu ja me kummit pääsimme myös sairaalaan tapaamaan lääkäriä erilliselle infokäynnille. Toki hänestä on enemmän huolta kuin tavislapsesta, ei puhu ja muutenkin tietyissä asioissa jäljessä kehityksestä, mutta toisaalta on monin tavoin hauska lapsi, joka on ihan velmu ja skarppi. :)

Toivotaan kuitenkin, että teidän tapauksessa huoli on turha. Voin vain kuvitella, miten tuskaista on pohtia tilannetta. :(
 
tuohon hb:n nousuun sen verta et ihan alkuraskaudessa nousi 2 vkossa yli 15 yksikköä mt nyt syönyt lähes 2 vkoa eikä vielä tunnu missään tuo nousu. alkuraskaudessa tuntu fyysisesti tuo nousu! tämän hetken arvoa en oo vielä päässy mittaa.

sit tämän päivän ä-poli-käyntiin:
vauvan pidempien luiden eli reisu ja olkavarsiluiden kasvua seurattu rakenneultrasta (1. lääkärin ultra vko 25+ ja nyt vko 30+ 2. mittaus). 1. mittauksessa raajat 2vkoa jäljellä muusta kasvusta, tänään 2. mittauksessa raajat 3vkoa jäljessä muusta kasvusta. Muu kasvu tarkoittaa tässä tapauksessa pään ja vartalonympäryksen kasvua. Rakenteet edelleen näyttää olevan kunnossa, millä lekuri selitti sen ettei mitään luustosairautta pojalla ole. Ja oli myös tyytyväinen vauvan voimakkaisiin liikkeisiin jotka näkyivät hyvin ulkopuolellekin. Kuitenkin joku sitä painoi, sanoi että selviää vauvan synnyttyä, onko jotain sairautta tms mikä hidastaa raajojen kasvua. Uusi kontrollikäynti 5vkon päähän vielä.

Kyllä mulla itku tuli kun autoon pääsin. Kovasti yritin olla ajattelematta pahinta siinä tutkimuspöydällä maatessani. Mulla ollut jo ennen rakenneultraa olo, ettei vauvalla välttämättä ole kaikki kunnossa, en vain ole uskaltanut edes miehelle sitä sanoa ettei se vaan toteutuisi. Toivotaan että tämä äidinvaisto on "turha". Haluan kuitenkin varautua siihen, ettei vauva ole täysin terve. On se varmasti sen verta iso järkytys.

Juuri katoin ylen inhimillistä tekijää down-lapsien äideistä. Siinä oli 2 äidille syntynyt down-lapsi vaikka raskaus-aikana ei sitä oltu osattu nähdä. Yhtä rakas lapsi on vaikka ei olisikaan terve mutta en millään haluaisi sitä tunnetta kokea etten tunne rakkautta vauvaa kohtaan kuin vasta viiveellä.. toki voihan se rakkaustunne tulla muutenkin viiveellä esim masennuksen vuoksi..näitä vain nyt miettii.

Varmasti sitä miettii kaikenlaista, kun sitä vaan toivoisi, että kaikki etenisi "ohjesäännön" mukaisesti. Tsemppiä tosi kovasti, epätietoisuus on pahinta! Muistakaa puhua miehen kanssa avoimesti ja ottakaa asia puheeksi myös neuvolassa, ettei tarvitse oman pään sisällä pähkäillä. Ja kannattaa pitää mielessä, että kaikesta huolimatta on hyvin paljon mahdollista, että teille syntyy täysin terve lapsi! :Heartbigred
 
mutta hassua stiffie että olen alkanut ajattelee vauvaa jo esim vammaisena. Mutta sen tosiaan näkee ei kannattais kyllä ehkä rakentaa mieleensä taas lapsesta jotenkin erilaista koska saattaa taas tulla synnytyksen jälkeen vastaan ettei pidä tervettä vauvaa terveenä tms :P mt nää on näitä. kaikki suunnat täytyy kyllä käydä päässä läpi. Eikä siltikään ole valmis välttämättä siihen mitä on edessä :P ja iso kiitos tuesta <3
 
Mä just lueskelin pitkäst aikaa tuolla huhtikuisissa (kun sinne oikeesti just ja just kuuluisin LA 28.4 mukaan) niin joku oli vissii jo synnyttänyt (+32 viikolla, pienen pienen pojan, vajaa 2kg) niin tuli ihan hassu olo että kohta me kaikki oikeesti voidaan alkaa jo synnyttään, on jo tosi lähellä vaikka ei ennen aikaisesti tulisikaan :angelic:
Toivotaan että kaikilla vaan pysyis ihan kunnon viikoille asti :Heartred
 
Ite oon just miettiny ku on rv30+ "jo" menossa että suurin hätä alkaa jokseenki olla jo ohi jos nyt sattuis että synnytys jostain syystä käynnistyis. Omaa mieltä rauhottaa se kokemus että tuttava on synnyttänyt kaksi lastaan näillä 30-32 viikoilla 1.5kg kokoisina keskosina ja kaikki mennyt heidän kohdallaan hyvin. 2kk sairaalassa kasvu toki pikkuisilla oli molemmilla ennen kuin pääsivät kotiin...
 
Niinhän ne sanoo että jos 30 viikoille pääsee niin yleensä on ihan hyvät mahdollisuudet että vauva selviää :shy: Ja ennen 37 viikkoa syntyneethän katsotaan "ennenaikaisiksi".
Mullakin kun tulee kohta 32vkoa täyteen niin ihan tuntuu hullulta että syntyis jo :woot: Vaikka vauvoista ei kyllä ikinä tiedä millon ne haluaa ulos, saati jos tulee joku hätätapaus ja kiirus..
 
Neuvolassa käyty.Hemoglobiini tippunut 108 joten aloitan rautakuurin,sf-mitta ei ole kasvanut yhtään 3vk:n aikana mutta siitä ei tarvitse olla huolissaan.Verenpaine muuten hyvä mutta alapaine hieman koholla.Painoa tullut 300g/vk jota neuvolan täti piti hyvänä.
 
Neuvolassa tänään, rv31+2:
Pissa puhdas, painoo tullu nyt yhteensä 14kg :(
Vauvan liikkeet ok, syke n.140, mulla verenpaine ok. Sf-mitta 30cm eli nätisti menee yläkäyrällä :)
Sain streptokokki-labrakokeeseen ohjeistuksen, näyte pitää mennä antaan rv36. Lisäksi ohjasi liikeseurannan mitä pitää tehdä jos tuntuu että vauva ei liiku päivän aikana normaalisti.
Myöskin isyys tuli nyt tunnustetuksi ja yhteishuoltajuudesta sovittiin (ollaan siis avoliitossa)
Terkka laittoi lähetteen äitiyspolille radin takia kotiseurannan sokeriarvojen takia, mulla tullut joitakin ylityksiä ja nyt parin päivän aikana useempi (oon myös ollut flunssassa joka voi nostaa verensokeria) Mutta lähete kuitenkin, sieltä ottavat yhteyttä jos katsovat että mun on siellä käytävä, jos äitiyspolilta ei kuulu mitään ni sit jatketaan neuvolaseurannalla.
Sain varmuuden siihen että pääsen äitiyspolille vauvan kokoarvioon myöhäsemmillä viikoilla, sitä olin itse toivonutkin, koska esikoinen oli 4220g syntyessään.
Mukava neuvola käynti oli, terkka oli jotenkin paljon rennompi mitä aikasemmin on ollu. :D Seuraava neuvola 3vko päästä.
 
Täällä olis rv 31 tasan ja huomenna neuvola ittelle ja tytön 1v3kk käynti samalla. Olo ihan ok eikä mitään kummempaa huolta omasta puolesta oo. Vauva liikkuu kokoajan, ei kummemmin turvota, normi väsymys mikä nyt huonosti nukkuessa on välttämätön seuraus... liitoskivut on ehkä jopa vähentyneet ja painoki on pysyny siinä +5kg kotipunnituksella.. eli tässä "kestää" tulla vielä toiset saman verran loppuaikana että mentäs esikoisen kans samoissa.. hemoglobiini verenpaine ja pissantikutus jos ei tuo ylläreitä niin mikäs tässä on tpukokuuta ootellessa. Vhän vaan meinaa olemaan tukalaa tämän mahan ja tosi kovan pikkuliikkujan kanssa. Sanottasko että ihanankamalaa tuo liikehdintä ♡
 
Takaisin
Top