Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sillä siis vain ajattelin tuota Kela-näkökulmaa kun, jos minulla siirrettäisiin nyt syystä tai toisesta laskettua aikaa parilla viikolla myöhäisemmäksi niin kyllä minä haluaisin olla töissä sitten pidempään. Jos siis oma olo sen sallii. Silloinhan Kelaan pitää ilmoittaa ja varmaankin haluavat todistuksen uudesta la:sta yms. Siksi siis sitä vaan mietin. :)
En minä Jelppis tuota kommenttia huonolla laittanutkaan! :) Enemmänkin rohkaisuna Minervalle. :) Oon itse ainakin yhdenlainen ahdistuja, jos raskaus ei etene täysin niinkuin oppikirjoissa!

Ja toi Kela homma on kyllä hyvä muistaa, koska itse samassa tilanteessa aloitin äitiysloman normaalisti, joka oli siis jo 2kk. ennen kuin vauva syntyi. Ihan liian pitkä aika ja tietty tyhmästi lyhensi sit toisesta päästä... Jäin kyllä hoito vapaalle, että sinänsä ihan sama...
 
Rasituksen tulokset onneksi taas tosi hyvät, th laittoi tulokset jo heti alkuiltapäivästä sähköiseen asiointijärjestelmään. Paastoarvo 4.7, 1H arvo 5.8 ja 2h arvo 3.9. Hb oli noussut 106 --> 115, mutta rautalisää siis jatketaan, koska pitäis saada yli 120.

Erytrosyytit olivat hieman alakantissa, mutta ei merkittävästi, ja johtuu tuosta Hb:sta. Leukosyytit myös just viitearvojen ulkopuolella, mutta niiden nousu kans normaalia raskaudessa, että mitatulta osin ihan ok tulokset (onneksi). En oo nyt viime päivinä rautalisääkään muistanut/ehtinyt ottaa ja muuttokuviot ovat sekoittaneet uni- ja ruokarytmiä ja on tullut syötyä tosi paljon epäterveellisemmin kuin normaalisti, että vähän jännitti mitä tuloksista tulee. :oops:
 
No, olen anyway äitiysloman alkuun asti hoitovapaalla esikoisen kanssa, joten ei työntekoon sinänsä vaikuta :) Jos olisin töissä, niinkuin esikoisen kanssa olin, haluaisin ehdottomasti olla duunissa ihan niin pitkään kuin mahdollista!
 
Sokerirasituksessa istuskelemassa. Vielä ei ainakaan ole huono olo. Tankkasin kyllä eilen illalla sen verran ruokaa et vieläkin on vähän täysi olo :) paastoarvo sormen päästä 4.5 joten toivotaan et loputkin arvot olis hyvät. Ekassa rasituksessa oli paasto 5.2 joten toivoa on...
 
Sormenpäästä otetuilla vissiin eri viiteasteikko kuin suonista? Meillä kaikki otetaan suonista.
 
Mua ärsyttää odottaminen! Neuvolan aulassa istutaan odottamassa omaa vuoroa. Miks nää on aina myöhässä?! :D

jännittääkin! Nyt on ihan uusi terveydenhoitaja, kun piti siirtää neuvola aikaa maanantailta torstaille. Oma th on vain ma, ti ja pe töissä. Mitähän tää uus tapaus sanoo painosta..
 
Mua hirvittää ku alusta ollut ihana neuvolantäti joka on sijaistanut varsinaista th:ta tämän ollessa sairaslomalla. Nyt vielä yks kerta tämän nykyisen luona ja sit se toinen tulee takaisin. Apua, jos onkin ihan hirvee eikä tulla yhtään juttuun.
 
Synnytysvideoista sen verran, että itse en ole oikein tuntenut halua kattoa niitä. Ehkä ei tule katottua ollenkaan....ainakaan leikkausvideoita.

Mulla on LA pysyny samana ainakin tähän asti.
 
Meillä neuvolatäti on ottanu aina heti sisään ku on huomannu et istu siellä, yleensä 15-10min etukäteen :D ei taida kiire olla hällä.. mut ihana ollut. Mullakin enskerralla uus terkkari ja koko neuvola vaihtuu. Iiks!
 
Voi kuinka ihana neuvolatäti!! Haluun niin kovasti pitää tän kenen luona tänään pääsin käymään! Seuraavan ajan sain myös hänen luokseen, kun pyysin, mutta sitten seuraavat tulee taas tälle kenen kanssa ei vaa juttu luista. Hän tulee huhtikuun alusta kokopäiväiseksi meidän neuvolaan. :( no, ainakin yksi ihana käynti vielä tiedossa!

Painosta puhuttiin ja oli eritttäin rento, sano että toisilla nousee, toisilla ei. Ei mitään moitteita tai soimaamista, sanoi että se tulee mitä on tullakseen ja tällä määrällä liikuntaa ja mun ruokavaliolla ei haittaa vaikka tulis minkä verran vielä painoo. :) ihana! <3 haluun pitää tän, juoksen varmaa hänen perässään sitten, kun lopettaa meidän neuvolassa. :D

Mitattiin hb, 130. Viimeksi oli 129 ja viikko sitten perjantaina verikokeella otettuna 125. Paino edellisestä neuvolasta laskenut 600g. Paineet 125/76 ja sanoi (ei pahalla) että aika korkeet minulle. :D mutta ei tarvii huolestua. ;) mulla ku muute on nii matalat, neuvolassa mitattuna ollu kokoajan tota luoklaa. Sf mitta 29cm! :o ei sen enempää kommentoinut tota mittaa, mut mitäs teillä muilla on ollu rv27 aikoihin? Viimeks mulla oli (rv22) 24,5cm. Ja vauva tällä hetkellä viistotarjonnassa, sanoi kuitenkin ettei mitään syytä huoleen, vasta rv 36 aikoihin pitäisi alkaa asettumaan oikein. :)
 
Mulla oli rv 26+6 se mitta 28 cm eli yläkäyrillä mutta vauva kasvaa iha normaalisti isosta sf mitasta huolimatta. Niin kun täällä monesti todettu , sf mittaan vaikuttaa niin moni asia. Onko itsellä ennestään mahaa , vauvan asento , mittaaja yms yms.
 
Sormenpäästä otetuilla vissiin eri viiteasteikko kuin suonista? Meillä kaikki otetaan suonista.

Ei ole mun mielestä eri asteikko ainakaan täällä. Meillä otetaan eka arvo sekä sormenpäästä että suonesta. Viimeksi ne oli mulla samat eli 5.2. En tiedä miksi ne otetaan alussa kahdella tavalla mutta saapahan sitten jo heti itse tietää suuntaa antavasti missä mennään.
 
Mulle sanottiin siitä sormenpään mittauksesta että sillä katotaan suunta sille paastoarvolle. Että jos on riittävän korkea niin koko testiä ei tehdä kun voi jo suoraltakädeltä todeta että häikkää arvoissa on.
 
suonesta otettuna sokeriarvo luotettavampi, sormen iholta voi mennä jotain sokerista mikä vaikuttaa tulokseen heti. Eli ts tarkempi suonesta otettuna, muuten samat viitearvot yms.
 
Tänään th + lääkäri.
Paino oli noussut 1,6kg kuukaudessa (muserrus), mutta edelleen -2kg ensimmäiseen neuvolaan. Oli eri th kuin normaalisti, mutta suostui ottamaan kuitenkin tuolla samalla vaa'alla millä normisti mitattu. Tuo hänen vaakansa kun näytti 1,2kg enemmän!
Hb oli laskenut 138-> 123 ja aloitettiin rautakuuri.
Virtsasta löytyi +/- proteiinia, jonka takia menen labraan viemään pissanäytteen. Kertoi että harvoin nämä arvot viittaa raskausmyrkytykseen, mutta parempi tarkistaa. Voi kuulemma olla myös virtsiksestä kyse.
Lääkärin luona tytsy vain ultrattiin. Kaikki kunnossa, pienenä kasvaa ja painoarvio nyt 934g (vastaa 26+2)
Sokerit hyvät ja tällä viikolla mentävä myös kilpirauhaskokeisiin.

Sekä th, että lääkäri ylistivät, kuinka olen saanut pidettyä painon kurissa todella hienosti. Huomaahan sen peilikuvasta, kun maha kasvaa, mutta muutoin hoikistuu :)

Sellainen reissu tänään. Seuraava neuvola pahan väsymyksen takia jo kolmen viikon päästä, lääkärin luokse rv 36.
 
Täälläkin tänään rv 30+1 neuvola. Kauheasti oli paino taas noussut. Keskimäärin 800g viikossa, edelliskerrallakin oli tullut 920 g/vk.. Painoa tullut lisää ensimmäisestä neuvolakäynnistä jo 11,5 kg, bmi oli 26 jo ennen raskauttakin. :/ Aika hurjalta tuntuu, mutta turvotus kyllä selittää osan. Th:kin sanoi että näkee kyllä selkeästi kasvoistakin miten minulla on turvotusta :/ No, jos taas ensi kerralla painonnousuvauhti olisi hitaampi.

Muuten kaikki oli kyllä hyvin. Sokeritkin pysyneet kotimittailulla kurissa ja sf-mittakin kasvaa ihan samoilla keski- ja yläkäyrän välissä kuin aikaisemminkin (tänään 28 cm, viimeksi rv26 oli 24 cm). Vauvakin ilmeisesti vaihtanut viime neuvolan jälkeen perätilasta raivotarjontaan, enkä ole kyllä huomannut yhtään että missä välissä, liikkeetkin kun tuntuu milloin missäkin.. :)

Harmittaa kun en itse ole saanut mitään painoarvioita rakenneultran jälkeen, näyttää että monilla täällä on näillä viikoilla tehty kokoarvioita. Meidän neuvolassa ei kyllä ole valitettavasti ultrausvälineitäkään.. Rakenneultrastakin melkein 10 viikkoa ja silloin rv20+5 vauvan koko vastasi 21+6 eli yli viikko edellä, niin olisi kiva tietää missä mennään nykyään. :) No, ainakin rv36 lääkärillä luulisi sitten viimeistään saavan jonkinlaisen arvion.
 
Täällä oli tänään neuvolakäynti sairausloman jatkamiseksi. Ihan vaan th-käynti, jonka perusteella lääkäri sitten jatkoi saikkua..

Kaikki arvot oli muuten ok, mutta pulssi takoi lukemaksi 126 :wideyed:. Olin tietysti tapani mukaan huonovointinen ja aloinkin oksentamaan tosi rajusti parkkipaikalle päästyäni. Sain ohjeeksi seurailla pulssia kotona ja nyt onkin levossa "enää" 105. Aikamoista kyllä.

Ilouutinen oli että painoa ei ollut tullut grammakaan! Ja viimeksikin vaan 300g. Josko se viimein siitä alkaisi tasottumaan, sillä painoa on tullut jo se 21kg jos lasketaan ennen plussausta olleesta tilanteesta :facepalm:. Jos taas lasketaan ekasta neuvolasta niin siitä painoa on tullut 16,5kg.
Ja rv 30+3 tänään.
 
Mulla tänään rv 26+2 ja perusneuvolakäynti. Hemoglobiini oli laskenut 113-> 103 eli rautakuuria pitää aloitella. Olen kyllä pudotuksen selvästi huomannutkin, päivistä ei ilman päikkäreitä selviä :D
Paino oli noussut kk reilun kilon, tämänkin osasin arvata koska olen nostanut annoskokoa kun tuntuu että olisi jatkuvasti nälkä. Nyt on plussauksesta +6kg, ihan tyytyväinen olen tähän, eikä painosta ole missään vaiheessa mitään todettu.
Ylimmällä sf-käyrällä mennään, kysyin että miten vaikuttaa niin todennäköisesti viikon 30 jälkeen ultrataan vauvelin kokoa tarkemmin. Parin päivän päästä olisi sokerirasituskoe taas.
 
Täällä äitipolikäynti takana, rv28+4. Kaikki kunnossa, A oli kääntynyt rt, jes:) Painoarviot 1300 ja 1400.

Neljän viikon päästä uudelleen, sillon otetaankin jo mahan päältä käyrää. Siitä eteenpäin seuranta 2vk välein.
 
Takaisin
Top