Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oho, aika paljon siirtoa. :grin Mä en ees tiennyt, että sitä tolleen voidaan siirrellä vielä myöhemminkin. Mulla sentään vaan arvottiin parin päivän välillä, siis peräkkäisten päivien. Ihan kuin se olisi niin päivän tarkkaa kumman laittaa lasketuksi ajaksi... :smiley-angelic003
 
Mulla ei kummassakaan ultrassa alettu laskettua siirtämään :D ekassa ultrassa vastasi kooltaan viikon isompaa, toisessa ultrassa viikkoa pienempää. :D eli siihen väliin jäi laskettu. Hyvä niin, mieheni äiti oli niin innoissaan että palkkapäivänä laskettu aika ;) 15.5 siis :) itse yritän tähdätä siihen 19. päivään, mieheni synttäripäivä ;)
 
Kannattaa joo olla vähän palkkapäivän jälkeen se synttäri niin kerkiää saamaan palkan aina ennen synttäreitä niin voi ostaa ison lahjan. :joyful:
Meillä esikoinen on alkukuusta syntynyt ja tälle toiselle on syntymäpäivä tulossa joko ihan loppu kuuhun tai alkukuuhun (kuinka viihtyy masussa, la 27.5.) eli meillä ei ole ajoitus ihan osunut kohdalleen. :grin
 
Millä hakusanoilla löydätte synnytysvideoita esim youtubesta? Missä muualla niitä on nähtävillä?
 
Pitänee itsekin alkaa kohta katsella synnytysvideoita, vaikei esikoisen syntymästä niin pitkää olekaan <3

Meillä kävi lääkärineuvolassa hassu juttu pari viikkoa sitten (silloin piti itseasiassa olla samaiset rv 28+0 mitkä tänään nyt on :D). Terkkari oli ollut huolissaan kun painoa ei ollut kertynyt viikkoihin nähden tarpeeksi ja samoin sf-mittaakaan, joten lähetti lääkärille. Lääkäri sitten pidensi tätä odotusta kahdella viikolla siirtämällä la:ta vapusta 16.5. asti! Onko kellään muulla käynyt näin myöhäisillä viikoilla samoin?

Tämä raskaus alkoi yllärinä edellisen imetyksen päälle, joten aivan varma alkuajankohdasta en toki voi olla. Nyt yritetään sitten malttaa pari viikkoa lisää... :)

Aika outoa mun mielestä että tässä vaiheessa siirretään LA:ta. Mulle sanottiin nimenomaan että alkuraskudessa tehty ultra antaa kaikista tarkimman arvion, eikä sitä sen jälkeen lähdetä muuttamaan. Ja vielä oudompaa on jos siirto on tehty sen perusteella et sulla ei oo tullu painoo tai sf mitan takia. Eli et sua ei nyt ultrattu? Ultran perusteella varmaan tässä vaiheessa saadaan tarkin kokoarvio vauvasta ja sekin voi heittää.
 
Lääkärissä käyty. Tutkittiin oikein perusteellisesti, kun oli kaksi opiskelijaakin ihmettelemässä. :grin Vauvalla on kaikki hyvin ja paino oli arviolta n 1300g, joka on kuulemma hyvä. Muutenkin keskikäyrällä oli kasvu mittojen perusteella. Nyt tosiaan rv 28 ja rapiat. Mun insuliinihoidon kanssa taas säädetään, mutta kunhan ei vauva näytä kasvavan liikaa otan ihan rauhallisesti vaikka annostuksen hakemisen takia arvot vähän heitteleekin. :rolleyes:

Ultrattiin alapää ja tutkittiin käsin, supistukset eivät olleet tehneet mitään merkittävää muutosta kohdunkaulaan, joka on hyvä asia. Ei tarvitse ainakaan pelätä liikkumista ja muuta raskasta. Viime petipuuha kerran jälkeen tuli pyyhkiessä veristä limaa, kysyin siitäkin siis kun ei ole ennen tullut. Ei kuulemma huolestuttavaa jos tulee vain pyyhkiessä eikä se jatku pitkään.

Vauva ei vilauttanut taaskaan jalkoväliään (onpas hän siveä...), eikä vanhoja sektioarpia oikein vieläkään näkynyt(, joka on hyvä asia myös). Ihan hyvä fiilis jäi käynnistä. Parin viikon päästä taas uudestaan lääkäriin ja ensi viikolla soittaa taas diabeteshoitaja. Ja loppukuussa oli neuvolaankin aika... Huhhuh, kylläpä nyt seurataan huolella. :dead:
 
jossain ryhmässä juteltiin kohdunsuun tilanteesta. Itse kävin eilen neuvolalääkärillä sairasloman jatkoa hakemassa. Paikat jo alaosastolla pehmenneet mutta 3cm kuitenkin vielä pituutta. Sormenpäälle auki mutta lääkärin mukaan monisynnyttäjällä ei välttis edes mene enää kokonaan kiinni (ed synnytys pian 3v sitten, tämä tuleva on 4. synnytys). Suonikohjuja myös ulkkosynnyttimissä mistä johtu tosi kovat kivut myös sisätutkimusta tehdessä. Vauvan kokoarvio ultralla oli 1300g tällä hetkellä, en vain oikein luota tuohon mittaukseen ku katoin päänympäryksen mittausta niin ei se lääkäri edes pienentänyt sitä pään muotoa vastaavaksi ja arvio oli rv 31+jotain :P rv siis nyt 18+5. ens viikolla äippäpolilla kontrolli vauvan kasvun vuoksi, silloin varmasti saan tarkemmat tiedot kasvusta.

Oli kyllä taas tympeä käydä sairaslomaa hakemassa, vaikka työnantajalle jo lääkärin luvalla sanonut aikaa sitten etten enää töihin pysty. Tuntuu välillä tyhmältä ku tietää et töiden jälkeen ois aina ihan kuoleman väsynyt ja "lomalla" ollessa jaksaa ehkä hetken valvoakin illasta kun lapset nukkuu. tai sanotaanko näin et jaksaa tehä tiskit yms ja pitää lapsillekin seuraa.. Kyllä ne lapset sen tarpeessa onkin ku oon niin kipeä ollu välillä. MUTTA itse asiaan, sitten kun lääkäri tutkii tms niin kyllä sitä tajuaa ettei ihan suotta kotona ole nyt..ja kun istuminen sohvallakin tekee välillä niiiin kipeää alas :(

olipas taas sekavaa mutta näin :)
 
Aika outoa mun mielestä että tässä vaiheessa siirretään LA:ta. Mulle sanottiin nimenomaan että alkuraskudessa tehty ultra antaa kaikista tarkimman arvion, eikä sitä sen jälkeen lähdetä muuttamaan. Ja vielä oudompaa on jos siirto on tehty sen perusteella et sulla ei oo tullu painoo tai sf mitan takia. Eli et sua ei nyt ultrattu? Ultran perusteella varmaan tässä vaiheessa saadaan tarkin kokoarvio vauvasta ja sekin voi heittää.

Siis nimenomaan alhaisen painon ja sf:n takia sitten ultrattiin, ja lääkäri antoi uuden la:n :)
 
Matkalla sokerirasitukseen (2. kierros). Heräsin yöllä vatsakipuun, enkä meinannut saada enää unta. Et oon nukkunut ehkä yhteensä 2-3h, toiv en kuukahda labraan... ja että verensokerinsäätely ei ihan sekaisin.
 
Minerva, paljonko sulle oli painoa tullut ja mikä sf-mitta oli? Mulla menossa nyt rv28, painoa tullut 6kg ekasta neuvolasta, mikä on kai ihan normaalia? Ainakaan siitä neuvolatäti ei mitään sanonut. Sf-mitta 21, alakäyrän alle siis ja lähete äitipolille. Pelottaa kauheasti onko vauvalla kaikki hyvin. La siirrettiin viikolla eteenpäin jo ekassa ultrassa, rakenneultrassa oli kooltaan päivän pienempi.
 
Rasitus tehty. Nyt kahvilla ja suolapalalla, et jaksan suunnata töihin. Aluksi huono olo, onneksi tasaantui. Tulosten pitäis tulla glukoosin ja PVKn osalta tänään, erityisesti toivon, että Hb olis lähtenyt nousuun/jo hyvä.
 
Mua kanssa vähän ihmetyttää toi la:n siirtäminen. Kuitenkin tässä vaiheessa on jo saanut raskaustodistuksen ja tehnyt hakemukset Kelaan. Pitääkö sun Minerva nyt sitten kuitenkin Kelaan ilmoittaa uusi la ja laittaa äitiyslomat yms alkamaan sen mukaan?
 
Mulla siirreltiin niitä laskettuja aikoja ihan lopussakin, eikä niillä loppujen lopuksi ollut mitään tekemistä Kelan kanssa. Vauva kuitenkin syntyy, kun syntyy. Tärkeintä on seurata istukan toimintaa ja vauvan vointia.

Toi la:n siirtäminen on muutenkin oleellista vaan äidille ja hoitohenkilökunnalle.

Itse kyselin vielä pitkään vauvan syntymän jälkeenkin mistä voi johtua 3vkon heitto (JUURIKIN SIIHEN TARKIMPAAN ALKURASKAUDEN ULTRAAN), mutta eipä siihen paraskaan erikoislääkäri tiennyt suoraa vastausta. Vauvan raajat loppujen lopuksi kasvaa ja kehittyy kaikki omaa rataansa. Vaikka pääsääntöisesti samaa kaavaa noudattaakin.

Se on kuulemma yhtä hämy juttu kuin hedelmöittymisen tapahtuminen monen viikon jälkeen itse yhdynnästä.
 
Sillä siis vain ajattelin tuota Kela-näkökulmaa kun, jos minulla siirrettäisiin nyt syystä tai toisesta laskettua aikaa parilla viikolla myöhäisemmäksi niin kyllä minä haluaisin olla töissä sitten pidempään. Jos siis oma olo sen sallii. Silloinhan Kelaan pitää ilmoittaa ja varmaankin haluavat todistuksen uudesta la:sta yms. Siksi siis sitä vaan mietin. :)
 
Takaisin
Top