Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nannelii, voi olla et mulla viimeks vaikutti siihen 1h arvoon oksentaminen. En vain uskonut että se olisi noinkin paljoo siihen vaikuttanut, kun 1h arvo otettiin n. 8min oksentamisen jälkeen. Mutta kai se sitten on vaikuttanut. Olisin kuvitellut et ennemmin vaikuttaa tohon 2h arvoon.

No mut pääasia et ovat sallituissa luvuissa. :)
 
Ei ollut omakantaan tullut tuloksia, vaikka sanoi niiden olevan puolilta päivin! Hitto kun täällä korvessa ei mikään toimi!!!! :mad:
 
rosmarinaa: tuo sinun 1h arvo 6,4 kuulostaa minusta lähes täydelliseltä arvolta mitä saada. :) varsinkin kun 1h arvon tuleekin kai nousta paastoarvosta kun juodaan se sokerilitku ja tulisi olla kuitenkin alle 10,0. Voisiko tuo 3,3 olla jopa mittausvirhe kun kuulostaakin niin matalalta ja sinulla ollut 2h arvo korkeampi? :eek:

Itse sain radi-diagnoosin jo syksyllä raskausviikolla 15, en tiedä miksi neuvolan terveydenhoitaja-opiskelija näki aiheelliseksi laittaa minut jo viikolla 12-16 sokerirasitukseen(?) Varsinkin kun itse odotan esikoista (ei ole siis aikaisempaa radia), suvussa ei ole diabetesta tai en ollut edes juurikaan ylipainonen raskauden alkaessa (bmi 26). Kerroin toki ensimmäisellä neuvolakäynnillä että minulla on joskus ennenkin ollut paastoarvot koholla, niin ehkä sen takia sitten.

No paastoarvostahan se nytkin jäi kiinni: 5.3 oli paaston raja-arvo ja tietysti sitten itse sain juuri tuon 5,3 :dead: (ilmeisesti muilla täällä jäänyt samasta paastoarvosta kiinni) Muut arvot 1h 7,5 ja 2h 6,5 olivat kuulemma hyviä arvoja. Itsellä jostain syystä aamun paastoarvo nousee jos pidän tarpeeksi pitkää paastoa. Kotimittailuakin varten sain terveydenhoitajalta neuvon että söisin myöhemmän iltapalan, jotta paasto ei venyisi liian pitkäksi ja sen takia arvot nousisi. Tällä tavalla saanut sitten pidettyä myös paastoarvot kotimittailussa kurissa. :)

Täälläpäin muuten myös otetaan ensin paastoarvo sormen päästä, hoitajan mukaan tällä katsotaan että kyynärtaipeesta otettu arvo on sitten luotettavao_O Tämän jälkeen sitten se "oikea virallinen" paastoarvo kyynärtaipeesta. Itsellä tuo sormenpään paastoarvo oli jotakin 4,7 ja kerkesin jo huokaista helpotuksesta että en tule saamaan radia, no tämän jälkeen kyynärtaipeesta otettu arvo oli kuitenkin 5,3 ja radi-diagnoosin sitten sain.

Miten muuten muilla raskausdiabeetikoilla, tiedättekö että onko teille tulossa radin takia ylimääräisiä äitiyspolikäyntejä tai ultria? Minulle tuli se yksi käynti neuvolassa missä sain ruokavaliohjeet+kotimittailuun tarvikkeet ja neuvolassa th puhui että saan varmasti kutsun ä-polille ennen viikkoa 28 ja kerkesin jo huokaista helpotuksesta että vauvan kokoa ainakin seurataan. No nyt selvisi että ei minulle sitten kuulemma tulekaan mitään ylimääräisiä käyntejä tai ultria, ilmeisesti sen vuoksi koska minulla meni "vain" paastoarvo yli (muuta kuin tietysti synnytystapa-arvio vk 36 joka olisi tullut joka tapauksessa pelkopolikäynnin takia)
Hgissä ainakin nykyään kuulemma BMI 26 riittää jo yksin tuohon aikaisempaan testiin. Et voi olla teillä sama (en muista mistä oot). Mulla siis just toi syy, siks selvittelin. :)
 
Huomenna rasitukseen. Vähän huolestuttaa, kun oon ollu flunssassa viikon ja en oo liikkunu oikeastaan yhtään. Liikunta kun tuntuu mulla pitävän arvot kurissa. Ruokavalio on ollut ihan ok, mitä nyt vasta oli siskonpojan ristiäiset ja oon syönyt myös laskiaispullaa... Eli ei taida kovin hyvin mennä. Mutta oon ihan valmistautunut jo siihen, koska ekassakin tuli ylitys. Ja kotiseuranta on musta ok tehdä, ja arvojen seuranta on ihan mielenkiintoistakin. Eli eipä tässä muuta huolta ku se, että jotenkin pitäis jaksaa olla ilman ruokaa. :D
 
Neuvolapäivä. Ensin oli th:n luona käynti ja hän mittasi verenpaineen( 114/76) ja painon joka oli noussut 4 viikossa 800g, eli ihan hyvin ☺Hb ei otettu kun ei oo väsymystä ja ollut koko ajan 126-130 välillä, ensi kerralla sitten se mitataan. Vauvan liikkeet ++, just sattui jumppatuokio mikä näkyi ihan mahan päältäkin :D
Hoitajan jälkeen oli lääkärikäynti, lähinnä sairasloman jatkon takia. Lääkäri teki kuitenkin sisätutkimuksen ja kaikki ok, kuunneltiin sydänäänet ja ne oli 145, samaa mitä ne on ollu tähänkin asti. Sairasloma jatkuu äitiysloman alkuun eli 7.4 asti. Siinäpä käynti ja torstaina ois sokerirasitus edessä ja kk:n päästä neuvola, sit ollaankin jo 31. viikolla :eek:
 
Noniin ja nyt sokerirasituksessa oikeena päivänä :D vadelmalitku ei ollut yhtään niin pahaa. Hyvin meni alas, mut ei sitä huvikseen jois :)
Mulla on kans ollu hemoglobiini 127-134 väliltä. Ilman mitään rautalisää, mut taitaa tuohon monivitamiinii olla sitä joku määrä lisätty.
 
Rasituksessa ollaan, vielä tunti kärvistelyä. Meillä laimeaa sitruunajuomaa, meni alas ihan ok, neulalla pistäminen ei tee mulle mitään ja henkilökunta on tosi mukavaa, mutta tää nälkä! Lasken minuutteja siihen, et pääsen käsiksi eväisiin. ;D
 
Mäkin oon rasituksessa. Enään 15min ei ollu yhtään hirveetä se litku, olihan se tosi makeeta mut ei mitenkään kauheeta. Tää oli paljon helpompaa mitä luulin.
 
Teilläpä on hyviä hemoglobiiniarvoja.Itsellä ollut koko raskauden siinä 116.Rautalisää ei tarvitse syödä ellen itse tunne itseäni väsyneeksi.
 
Mulla myös yleensä hyvä Hb, enkä ole ollut väsynyt, mutta viimeksi oli 106 tai 108 eli käskettiin synnytystä varten aloittaa rautalisä. En syö monivitamiinia, eli siitäkään ei olis tullut yhtään. Oon nyt ottanut nestemäistä 2 krt päivässä, ens viikolla näkee tilanteen, kun sokerirasituksen yhteydessä otetaan myös muita verikokeita.
 
Mulla on Hb tippunu 159 -> 109 ja oli aloitettava rautalisä. Syön kyllä paljon vitamiineja ym mutta en sellaista jossa olisi rautaa. Jotenkin en edes uskonut että voi laskea noin alas kun mulla ollut usein jo ylikorkea hb ja joskus uhkailtu lääkityksenkin aloittamisella...
 
RV 27+5 (eikö tää viikko koskaa vaihdu joka päivä muistan et ois jo 28+ :D) ja neuvola oli tänään.
Liitoskivut (istuinluut ja alapää kipeänä) jatkuneet taas 2vkon tukivyön käytön jälkeen. Paineet hyvät, paino noussu 2kg edellisestä kerrasta eli 400g/vko. Onneksi noussut, nimittäin pahoinvoinnin takia ei oo oikein ruoka maistunut niin vähän huoletti.

hB laskenut roimasti edellisestä mittauksesta, nyt 103 ja lisärauta käyttöön. On kyllä väsyttänytki! ois voinu 2 päikkärit nukkua joka päivä!

sf-mitta 27, sykkeet 128-132(alhaisimmat ikinä mt loppuraskaudessa oon kuullu et alkaa tuo sukupuoli näkymään sykkeissä joillakin) ja hyvältä kuulemma kuulosti. Ja juttelut päälle :) mulla on kyllä kiva th! eka kerralla mietin et vähän huithapeli mt on kyllä osaava nyt kun käynnit on osunu omalle th:lle pari kertaa! ja tosi inhimillinen ei tuu semmonen olo yhtään et ois jotenki parempi ihminen kuin ite olen :)
 
Huomenna sokerirasitus ja kohta täytyis vetää iltapala... Mitä ootte muut syöny näin edellisenä iltana?
 
Mä söin ihan normaalisti eli leipää ja maust. jugua ja hedelmää.. mulla ei paasto ollu koholla vaan sit 2h arvo. Eikä nälkäkään sit enää sen sokerilitkun jälkeen vaivannu..
 
Takaisin
Top