rosmarinaa: tuo sinun 1h arvo 6,4 kuulostaa minusta lähes täydelliseltä arvolta mitä saada. :) varsinkin kun 1h arvon tuleekin kai nousta paastoarvosta kun juodaan se sokerilitku ja tulisi olla kuitenkin alle 10,0. Voisiko tuo 3,3 olla jopa mittausvirhe kun kuulostaakin niin matalalta ja sinulla ollut 2h arvo korkeampi?
Itse sain radi-diagnoosin jo syksyllä raskausviikolla 15, en tiedä miksi neuvolan terveydenhoitaja-opiskelija näki aiheelliseksi laittaa minut jo viikolla 12-16 sokerirasitukseen(?) Varsinkin kun itse odotan esikoista (ei ole siis aikaisempaa radia), suvussa ei ole diabetesta tai en ollut edes juurikaan ylipainonen raskauden alkaessa (bmi 26). Kerroin toki ensimmäisellä neuvolakäynnillä että minulla on joskus ennenkin ollut paastoarvot koholla, niin ehkä sen takia sitten.
No paastoarvostahan se nytkin jäi kiinni: 5.3 oli paaston raja-arvo ja tietysti sitten itse sain juuri tuon 5,3
(ilmeisesti muilla täällä jäänyt samasta paastoarvosta kiinni) Muut arvot 1h 7,5 ja 2h 6,5 olivat kuulemma hyviä arvoja. Itsellä jostain syystä aamun paastoarvo nousee jos pidän tarpeeksi pitkää paastoa. Kotimittailuakin varten sain terveydenhoitajalta neuvon että söisin myöhemmän iltapalan, jotta paasto ei venyisi liian pitkäksi ja sen takia arvot nousisi. Tällä tavalla saanut sitten pidettyä myös paastoarvot kotimittailussa kurissa. :)
Täälläpäin muuten myös otetaan ensin paastoarvo sormen päästä, hoitajan mukaan tällä katsotaan että kyynärtaipeesta otettu arvo on sitten luotettava
Tämän jälkeen sitten se "oikea virallinen" paastoarvo kyynärtaipeesta. Itsellä tuo sormenpään paastoarvo oli jotakin 4,7 ja kerkesin jo huokaista helpotuksesta että en tule saamaan radia, no tämän jälkeen kyynärtaipeesta otettu arvo oli kuitenkin 5,3 ja radi-diagnoosin sitten sain.
Miten muuten muilla raskausdiabeetikoilla, tiedättekö että onko teille tulossa radin takia ylimääräisiä äitiyspolikäyntejä tai ultria? Minulle tuli se yksi käynti neuvolassa missä sain ruokavaliohjeet+kotimittailuun tarvikkeet ja neuvolassa th puhui että saan varmasti kutsun ä-polille ennen viikkoa 28 ja kerkesin jo huokaista helpotuksesta että vauvan kokoa ainakin seurataan. No nyt selvisi että ei minulle sitten kuulemma tulekaan mitään ylimääräisiä käyntejä tai ultria, ilmeisesti sen vuoksi koska minulla meni "vain" paastoarvo yli (muuta kuin tietysti synnytystapa-arvio vk 36 joka olisi tullut joka tapauksessa pelkopolikäynnin takia)