Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olipa kivulias sisätutkimus! :( Rv 27+5 ja lääkärineuvola takana. Olisi voinut edes sanoa, että survoo koko kätensä sisääni! No ei ehkä koko kättä, mutta siltä se tuntui! Mitkään aiemmat kerrat ei ole sattunut. :(
 
Niin, ja kaveri on tainnut ottaa aikamoisen kasvuspurtin, kun sf-mitta oli 27 ja 2vko sitten 21. Mittaaja oli kyllä eri, joten ihan noin suuri ero ei välttämättä ole.
 
Varmasti osaa suuhyg neuvoa paremman asennon, niin ettei massu paina. Kun on kerran erikoistunut perheisiin ja raskauksiin. Jotain mäki muistelen eiliseltä et puhu jostain "tulevaisuudessa raskaana olevat kylkiasennossa hoidettava" jutusta, mut olin ihan tajunnan ja tajuttomuuden rajamailla, että ei niin kovin jäänyt mieleen.

Mää selvisin rasituksesta. 40min juomisen jälkee eilinen vielä muistutteli itsestään ja paineet romahti taas 88/56 ja jouduin sänkyyn makaa. 1h arvon otettua olo kuitenki lähti paranemaan ja paineet nousee, nyt on taas iha hyvä olo. :)
 
Rosmarinaa. Sulla on ollu melkonen hammaslääkärireissu. Onneksi kaikki meni hyvin.

Joo...rasitus takana ja eka arvo oli 5,4 ja raja on kuulumma 5,3. Toinen ja kolmas oli ok, niissä ei mitään häikkää...siltikin terkka totesi että sulla on nyt sitten radi :nailbiting:.(ja vaikka kaikki arvot tästä eteenpäin olis ok, eikä ykskään heittäis normista niin tuo kymmenesosa ratkaisee)...hmmm...ja kuulemma kortisooni voi vaikuttaa tulokseen, (vasta ollu 2vkon kuuri) , Ihmettelin, eikö rasitusta olis voinu hiukan siirtää, ettei se kortisooni häiritse, niin keskussairaalan lääkäri oli nimen omaan pyytäny tekemään rasituksen viikolla 24....ja tiesi että olen ollu vasta kuurilla.....jotenki häiritsee nyt tää juttu, tuntuu ettei päässy samalta viivalta tekee rasitusta...kuitenki arvot kaikille samat..enhän minä sitä kortisoonia koko raskauden ajan popsi. Pänni koko eilisen päivän. Joten kotiseurantaa häätyy nyt tehä. Toisesta rasituksesta en tiiä tehäänkö myöhemmin...jos pitää niin meneehän se, ei tuosta traumoja jääny, vaikka se glukoosilitku oli karseeta.:yuck:

Hb oli kuiten noussu :), nyt 125. Eli rautatabujen syönti on tuottanu tulosta, vaikka olen voinu ottaa niitä vain joka toinen päivä. Yritin alussa ottaa joka päivä, mutta pötsi riepu ei kestäny, vaan meni ravalle.
Muilla minkälaisia kokemuksia rautatableteista?
 
Pölleröinen, onpas tosiaan hassua, että vaati sen rasituksen viikolle 24 vaikka tiesi, että on just ollut kortisoonit käytössä. Meillä ainakin ohje on muutenkin, että viikolla 26 pitäisi mennä siihen. Minulla siis edessä se vasta reilun parin viikon päästä...
 
Rosmarinaa, saattaahan se olla, että paikat on herkemmät nyt raskaana, mutta ei se vanhempi lääkäritäti ollut mitenkään helläkätinen tai hienovarainen muutenkaan. Ehkä sillä on ajatuksena totuttaa synnytyksen epämukavuuteen jo nyt. :/

Pölleröinen, tervetuloa kerhoon! Mulla oli paastoarvo 5.3, ja sama radi tuomio. Löysin vielä parin vuoden takaisen (ei raskauden aikaisen) paastoarvon, silloinkin ollut sen 5.3. Ymmärtäisin jos olisi edes noussut, mutta ihan sama kuin ilman raskauttakin. Noh, näillä mennään ja mittaillaan kotona muutamana päivänä viikossa. Uutta rasituskoetta ei ainakaan mulle ole tulossa. Jos arvot ei pysy rajoissa, lähetetään ä-polille lääkityksen mietintään.
Onneksi mulla on suht mukava neuvolantäti. Ei syyllistänyt, pelotellut, arvostellut, uhkaillut nälkäkuurilla... vaan osasi olla todella asiallinen. Kertoi toki faktat mahdollisista seurauksista, mutta itselleni jäi ainakin aika levollinen olo. :)
 
Rautatableteista piti vielä kertoa oma kokemus.
Käytin joskus Obsidania, josta tuli maha todella kipeäksi (poltteli, närästi), alkuraskaudesta kokeilin Yliopiston apteekin omaa rautaa, seurauksena aivan kamala ummetus. Nyt jääkaapissa odottaa pullo Floravitalia. Ostin jo eilen, mutta edelleen avaamatta, kun tiedän jo valmiiksi, että se on pahaa! :( :D
 
Mulla on käytössä rautalisänä Retafer. Ekalla kerralla kun söin sitä, tuli tosi paha ummetus ja sitten se vähän jäikin. Nyt olen syönyt sitä taas 1,5 viikkoa ja vatsa on kestänyt aika hyvin sen.
 
En oo syönyt rautalisiä kuin kerran, mutta yhdellä tutulla on jatkuvasti pakko syödä sairauden vuoksi ja hänellä on nestemäistä valmistetta, kuulemma hellempää vatsalle. Välillä syö myös nokkosvalmisteita, mutta niitä ei taideta raskauden aikana suositella.

Näin flunssan ja kuumeen ansiosta ensimmäisen vauva-aiheisen unen. Jäänyt vissiin tunne, että on tässä raskauden aikana tutkittu ja sörkitty hyvin perusteellisesti, kun unessa koko vauva otettiin mun sisältä pois napanuoran ja istukan kanssa. Sitten siinä mittailtiin ja punnittiin ja mitä lie testailtiin, ja lopulta tyynesti laitettiin istukka, napanuora ja vauva takaisin mahaan kasvamaan. Oli vähän ällö olo, kun heräsin. :D

Niin se radituomio tulee, jos yksikin arvo asettuu rajalle tai sen yli. Mutta mullahan kävi niin, että 2h arvo oli yli ja sen viikon seurailun jälkeen sain sitten lopettaa mittailun. Mutta se radi-diagnoosi jää kuitenkin tietysti koko raskauden ajaksi, niin vähän ärsyttää se, että silti joudun rasitukseen uudestaan. Oisin mieluummin vaan jatkanut kotimittailuja, mutta eipä se auta. Se ite rasitus menee ihan kohtalaisesti, mutta paastoaminen on kauheaa. :'D
 
Noista rautalisistä... Olen joutunut nuorempana niitä syömään enemmänkin ja aina tulin kipeäksi niistä. Nyt on onneksi pysynyt hyvänä arvot. Mammavitskuissa on onneksi lisättyä rautaa ja ruisleipä kun on suurta herkkua niin sekin auttaa asiassa.
 
Obsidania oon syöny nyt n. kuukauden ja maha on ihan hyvin sen kestäny, tosin syön sitä vaan joka toinen päivä. Alkuun ehkä vauhditti suolen toimintaa mut se tasottu normaaliksi kyllä ihan viikossa :)
 
Onneli, mikä lääkäri sulla oli jos saa kysyä? Mietin siis et eikös neuvolaan kuulu vaan ne 2 käyntiä ja se toinen on vasta lähellä niitä viimesiä viikkoja? Tietty täällähän on jo selvinny et noi neuvolakäyntien rakenteet on vähän joka puolella erilaisia... :)
 
Jonanna, ilmeisesti lääkärin laaja terveystarkastus -nimellä menee täällä Turussa. En sitten tiedä mikä tuosta teki laajan... kokeili kohdunsuun, otti sf-mitan ja vilkaisi nopeasti voimavarakyselyn. Alussa ei ollu varsinaista lääkärikäyntiä, nt-ultran yhteydessä lääkäri kurkkasi pikaisesti paikat. Joskus rv 37-38 olis vielä joku lääkärikäynti. Vaihtelee kyllä valtavasti käytännöt kuntien välillä.
 
En tiiä miksi se lääkäri nimenomaan halus mut sinne rasitukseen tietyllä viikolla...se jäänee arvoitukseksi. Kotimittailuja olen tehy nyt sitten ja yksikään arvo ei ole lähelläkään viitearvoa....enkä ole sen kummemmasti evästäny ku aiemminkaan. Parin viikon päästä on neuvola ja sielä sit katotaan miten kotimittaukset on menny ja sen onko tarvetta toiseen rasitukseen.
 
3 tuntia paaston alkuun ennen huomista sokerirasitusta. Viime yön oli koko ajan jano ja aamulla sormet tosi turvoksissa, joten jännittää ihan sikana olla juomatta. Oon juonut koko päivän ihan sikana vettä, ettei tulis ihan hirvee turvotus huomiseksi. Tuomio pelottaa myös, varmaan sieltä se radi löytyy... :(
 
Ei se radi tuomiokaan maailmanloppu oo, täälläki menty vaan ruokavaliohoitoisesti(tai siis voiko sitä kutsua ruokavalioksi kun syö samalla lailla ku ennenkin, vähän ehkä herkkuja vähennetty) :) Tsemppiä kokeeseen, itellä se sokerijuoman juominen oli helppo homma ku oli nälkä ja jano ja sen sai kylmänä, vähä ehkä siinä odotellessa oli heikohko olo ja päässä vippas.
 
Täällähän paasto oli rasituksessa 5,4.
Menty kokoajan samalla ruokailulla ja jopa herkutteluilla vähän liiankin kanssa.
Paastot olleet yli 12h ajalta syömättä max 5,2.
Huomasin kuitenkin, että puolikas lasillinen laimeaa mehua yöllä alentaa arvoja ja ovat tällöin 4,6.

Muut arvot on suunnilleen samaa suuntaa kuin paastotkin.
Nyt on taas paino kilon laskenut eli mennään edelleen jokusia kiloja miinuksella :)
Kun pysyisikin loppuun asti samalla linjalla..
 
Mä kysyin neuvolantädiltä sitä, että jos juon lasin piimää yöllä, et onko ok kun se mullaki laskee arvoja. Ei kuulemma oo ok kun sit paasto menee pilalle. No, mä mieluummin juon sen yhden lasin piimää jos satun yöllä heräämään , kun annan arvojen nousta ja "pahimmassa" tapauksessa joudun alottaan insuliinit. Mun mielestä tässäki vois käyttää maalaisjärkeä.. JOs mun kroppa ei tykkää 10-12 h paastosta, kai voin pitää lyhyempänäki sen. Mulla tulee silti se 8 h paastoa vaikka yöllä juonki lasin piimää...
 
Takaisin
Top