Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle ohjeistettiin niin että paastoa ei sais nimenomaan olla 10h enempää. Siis tässä kotimittauksessa. Rasituskokeessa mulla siis rajan ylitti paastoarvo (5.5), muut oli alle rajojen.
Se on niin yksilöllistä että miten kelläki rasituskoe menee. Joillekki se on "pala kakkua", mutta esim mulle ei niinkään ollu. Yllättävän hyvin siedin nälkää ja janoa.. Puoli lasia vettä sain juoda aamulla että sain allergialääkkeen otettua. Jos suuta kuivaa niin kannattaa purskutella veellä, se auttaa jonku verran. Sen makean litkun huitasin nopsasti janoon, olihan se imelää mutta ei pyrkiny ulos. Ehkä vartti siitä etiäpäin olo huononi kerta laakista, oli tosi tosi lähellä että oksennan.. Mahaa väänsi ja oli niin ällöttävä etova olo, kaikki hajut oksetti..ei voinu keskittyä lukemaan eikä mihinkään. Kun pääsin tunnin päästä taas näytteenottoon, pyysin päästä petille pötkölleen. Ja voi ku olisin älynny heti pyytää! Kylellään kun pötkötteli niin olo helpottu heti! Eli kannattaa pyytää petiä jos vähänkään olo heikkenee! Tsemppiä kokeeseen!
 
Tää on just niin ärsyttävää ku ohjeistukset tässä raskaus diabetes asiassa vaihtelee niin paljon.. ei mitään yhtenäisiä linjoja...
 
Se labrassa mitattava sokerirasitus menee kyllä pilalle, jos ei oikeasti ole syömättä ja juomatta (muuta kuin vettä) sitä 10-14h ennen kokeita. :/ Ei mittailua ja näitä kokeita huvikseen tehdä, ts. menisin itse kyllä ihan ohjeiden mukaan, enkä lähtisi manipuloimaan tuloksia millään omilla kikkailuilla, että tulokset ovat vertailukelpoiset myös tilastollisesti. Esim. raskausmyrkytys- tai muissa mahdollisissa ongelmatapauksissa on tärkeää, että arvot ovat ns oikein. Jos ei elimistö toimi "oikein" ilman välitankkausta, niin se on oikeastaan juuri se asia, mitä noissa yritetään mitata. Että miten haima tuottaa insuliinia ja miten verensokerinsäätely toimii. Jos taas ei pidä paastoa tarpeeksi pitkään, tulee väärät tulokset ja näyttää, että elimistö toimii oikein, vaikkei toimikaan. :/

Vettä voi siis juoda ainakin lasillisen aamulla, se ei vaikuta paastoon, ja HUSLabissa voi juoda myös heti sen sokerilitkun jälkeenkin, että saa äklön maun pois suusta. Mutta mitään muuta ei saisi juoda eikä syödä.

http://huslab.fi/ohjekirjan_liittee...oosikoe_ja_erikoistutkimukset/glukoosikoe.pdf Tuossa kootusti HUSLabin ohjeet paastolle.

Mikään pakkohan noissa mittailuissa ei ole käydä, vaikka kuuluvat raskausajan seurantaan. Itse otan siltä kannalta, että kyseessä on paitsi oma, myös lapsen terveys ja jos sieltä tulee ikävät arvot, niin sitten tulee, vaikka en mitenkään tykkäisi ja vaatisi ruokavaliota tai insuliinihoitoa. Sitten mennään sen mukaan. :) Olen itse siis ollut jo yksissä ylimääräisissä kokeissa (eka kerta todennäköisesti virhe/turha), joten mulle tulee sokerirasitusta tuplasti. En silti omalla kohdalla koe turhaksi, vaan odotan kiinnostuksella, miten nämä kakkoskierroksen tulokset poikkeavat ykkösestä. Olen usein aamulla nälkäinen, eikä tuollainen makeapljäys heti aamusta tyhjään vatsaan ole suosikkiannos eli syömättömyys ei erityisesti innosta, mutta eipä se kauaa kestä ja otan eväät mukaan. :)
 
Juu toki rasitukseen menin paaston ohjeiden mukaan mutta tarkoitin nyt koti seurantaa ☺ ja tottakai siihen osallistuin koska haluan vain lapsen parasta. Mutta kun kotona arvot pysyneet täysin kunnossa ja nyt sit öisin oon heräillyt ja tehnyt mieli jotain niin mun mielestä se ei maata kaada eikä aiheuta haittaa jos juon sen pienen lasillisen piimää. Arvot on olleet alle rajojen ilman sitäkin.
 
^Onko siinä annettu paastoajaksi myös se 10h? Jos, niin se pitäis samalla tavalla pitää, jos haluaa ns oikeat tulokset (eli olen neuvolantädin kanssa samoilla linjoilla :) ). Jos taas 8h riittää ohjeiden mukaan, niin on eri asia. Yleensä paastossa on min. 10h, kun paastosokereita mitataan, mutta kotimittausaikoihin en ole perehtynyt. Perheenjäsenellä diabetes eli nämä mittailut ja sokerihommelit sinänsä tuttuja, mutta omalta osaltani tiedän vain labraohjeet.
 
Mulle sanottiin rasitus kokeessa että 12 h paasto, neuvolassa kotiseurannassa että 10 h paasto ja tuttu diabetes hoitaja suositteli 8-10 h paastoa. Mutta kuten sanoin, arvot pysyneet alle rajojen ilman piimääkin, joten jos ja kun yöllä sitä tekee mieli niin sen lasillisen voin itselleni sallia. Voin vaikka niinä päivinä olla mittaamatta arvoa mutta ei se hirveesti heitä noista muista arvoista ku piimää juoneena aamun arvo on 4.9 ja jos en oo juonut sitä niin 5.0-5.2.
 
Mulle ei ole kotimittausten aikana syömisestä sanottu koskaan muuta kuin "koita syödä säännöllisesti!". :rolleyes: En oikeastaan koskaan ajatellut, että saisiko yön aikana juoda mitään tms. Mutta kyllä mä oon ainakin juonut lasillisen maitoa jos on närästänyt. Koska no... Vaikka paasto menikin tavallaan pieleen, niin se on silti mun aamuarvo. Parempihan se on, että mittaa niitä kuitenkin. :) Tai niin mä olen ajatellut.
 
Minäkin puhuin siis mehulasin juomisesta kotimittauksen kohdalla :)

Minulla paastot olisivat iltapalan ja aamiaisen välillä muutoin noin 13-15h (klo 20-21 iltapala ja aamiainen noin klo 11)
Kahdesti olen nyt mehua juonut puolikkaan lasin noin klo 4 ja se on alentanut 0,6 arvoa molemmilla kerroilla. Pitänee kysyä neuvolasta haittaako tuo mittausta, kun paastoa kertyy silloin vain 7h.

Periaatteessa voisin kysyä asiaa myös labrasta tiistaina aamusta kun käyn kilpirauhaskokeissa.
 
Täälläkin istutaan sokerirasituksessa! Paastoarvo oli 4,6. Mahassa kuplii jo siihen malliin että saas nähdä pysyykö sisällä..
 
MaiKhi, mulla kans otettiin sormenpäästä eka, sen takia että näki ettei mitään vaaraa vauvalle ole sokerilitkusta. Sen jälkeen kyynärtaipeesta "se oikea" paastoarvo. Mulla oli se sormenpää jotain 4.8, mutta kyynärtaipeesta 5.3 ...
 
Huhh.. Täällä ollaan oltu hirveessä paniikissa ja jännityksessä koko viikonlopun sokerirasituksen arvojen takia. Äsken pitiki soittaa just sillä minuutilla neuvolaan ku soittoaika alko ja arvot oli lähes samat kuin viimeks! :) eli ei tullu radi diagnoosia vaikka pelkäsin kovasti. paasto 4,5 1h arvo 6,4 ja 2h arvo 4,6

Ihmetyttää vain että miksi nyt oli tuo 1h arvo noin korkee, kun viimeksi oli 3,3 :o tuntuu iha järkyttävältä toi 6,4. Ja vähä jäi harmittamaankin. :/ 2h arvo oli taasen matalampi, kuin viimeks.
 
rosmarinaa: tuo sinun 1h arvo 6,4 kuulostaa minusta lähes täydelliseltä arvolta mitä saada. :) varsinkin kun 1h arvon tuleekin kai nousta paastoarvosta kun juodaan se sokerilitku ja tulisi olla kuitenkin alle 10,0. Voisiko tuo 3,3 olla jopa mittausvirhe kun kuulostaakin niin matalalta ja sinulla ollut 2h arvo korkeampi? :eek:

Itse sain radi-diagnoosin jo syksyllä raskausviikolla 15, en tiedä miksi neuvolan terveydenhoitaja-opiskelija näki aiheelliseksi laittaa minut jo viikolla 12-16 sokerirasitukseen(?) Varsinkin kun itse odotan esikoista (ei ole siis aikaisempaa radia), suvussa ei ole diabetesta tai en ollut edes juurikaan ylipainonen raskauden alkaessa (bmi 26). Kerroin toki ensimmäisellä neuvolakäynnillä että minulla on joskus ennenkin ollut paastoarvot koholla, niin ehkä sen takia sitten.

No paastoarvostahan se nytkin jäi kiinni: 5.3 oli paaston raja-arvo ja tietysti sitten itse sain juuri tuon 5,3 :dead: (ilmeisesti muilla täällä jäänyt samasta paastoarvosta kiinni) Muut arvot 1h 7,5 ja 2h 6,5 olivat kuulemma hyviä arvoja. Itsellä jostain syystä aamun paastoarvo nousee jos pidän tarpeeksi pitkää paastoa. Kotimittailuakin varten sain terveydenhoitajalta neuvon että söisin myöhemmän iltapalan, jotta paasto ei venyisi liian pitkäksi ja sen takia arvot nousisi. Tällä tavalla saanut sitten pidettyä myös paastoarvot kotimittailussa kurissa. :)

Täälläpäin muuten myös otetaan ensin paastoarvo sormen päästä, hoitajan mukaan tällä katsotaan että kyynärtaipeesta otettu arvo on sitten luotettavao_O Tämän jälkeen sitten se "oikea virallinen" paastoarvo kyynärtaipeesta. Itsellä tuo sormenpään paastoarvo oli jotakin 4,7 ja kerkesin jo huokaista helpotuksesta että en tule saamaan radia, no tämän jälkeen kyynärtaipeesta otettu arvo oli kuitenkin 5,3 ja radi-diagnoosin sitten sain.

Miten muuten muilla raskausdiabeetikoilla, tiedättekö että onko teille tulossa radin takia ylimääräisiä äitiyspolikäyntejä tai ultria? Minulle tuli se yksi käynti neuvolassa missä sain ruokavaliohjeet+kotimittailuun tarvikkeet ja neuvolassa th puhui että saan varmasti kutsun ä-polille ennen viikkoa 28 ja kerkesin jo huokaista helpotuksesta että vauvan kokoa ainakin seurataan. No nyt selvisi että ei minulle sitten kuulemma tulekaan mitään ylimääräisiä käyntejä tai ultria, ilmeisesti sen vuoksi koska minulla meni "vain" paastoarvo yli (muuta kuin tietysti synnytystapa-arvio vk 36 joka olisi tullut joka tapauksessa pelkopolikäynnin takia)
 
Ei mulle ainakaan oo kukaan puhunu ylimääräisistä ultrista mitään , koti mittauksessa ei oo tullu ylityksiä ja ruokavaliohoitoisesti on vaan menty. Mä nyt rakenne ultrassa sain kuulla vauvan paino arvion kun sitä kysyin ja sen mukaan kasvaa ihan niin ku pitääkin.
 
Misu91: Okei :) täällä mennään oikeastaan samalla tavalla. Minäkin saanut painoarvion viimeksi r-ultrassa, Ruokavaliohoitoinen radi minullakin ja kotimittailussakin muutama hassu paastoarvon ylitys jo useampi kuukausi takaperin, ja ei enää ylityksiä sen jälkeen kun neuvottiin että lyhennän paaston pituutta.

Mietin vain että voiko tässä olla jotain paikkakuntakohtaisia eroja.. Jotenkin oli itsestä vain kurjaa kun ensin puhutaan ja luvataan että tulee ylimääräinen tarkistus viimeistään rv28 ä-polilla ja sitten selviää ettei mitään sellaista käyntiä tulekaan. :sad001 Itselläni oli kyllä jo ennen radia huoli siitä että vauvaa kasvaa liian isoksi..
 
Kannattaa Nanneliini jutella neuvolassa huolestasi. Minulla ei esikoista odottaessani ollut radia enkä osannut arvata, että vauva kasvaa niin isoksi kuin kasvoi. Neuvolan th oli enemmän huolissaan ja laittoi lähetteen kokoarvioon. Tämän kakkosen kohdalla on jo valmiiksi puhuttu kokoarviosta koska esikoinen oli melkein 5kg. Enkä siis ole vielä käynyt sokerirasituksessa (nyt rv 24+3 ja rasitus parin vkon päästä rv 26+4).
 
Mulla on ainakin tosi usein ollut ja luvassa noita äitipoli käyntejä... No, mulle aloitettiin iltainsuliini paastojen takia niin liittyy kai enemmän siihen. :rolleyes: Katsotaan sitten vauvan kasvua tietysti ja sen sellaista. Mutta lähinnä koitetaan saada mun lääkitys kohdilleen. En kyllä tiedä ehtiikö sitä saada kuinka kohdilleen ja insuliini on tähän asti vain nostanut mun paastoarvoja... :shifty: Jos menee edes yli neljän kilon vauvan paino niin ei kyllä ole mun syytä! Aiemmissa raskauksissa ei lääkitty mitenkään ja syntymäpainot olivat 3800 ja 3600g, Esikoisen paino taisi olla suurempi lähinnä koska huomattavan paljon pitempi kuin seuraava. :rolleyes: Ja mä olen jopa syönyt paljon terveellisemmin ja säännöllisemmin tässä raskaudessa ja pystynyt liikkumaan. :sorry: Ärsyttää jos lääkityksen takia vauva kasvaa "liikaa". Mutta ei kai auta kun luottaa siihen, että diabeteshoitaja ja lääkäri osaavat hommansa...
 
Takaisin
Top