Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullehan selvisi kelaneuvolassa kun oli taas vakkarihoitaja, että jouduin ihan turhaan alkuraskauden sokerirasitukseen :( Ihan ekalla neuvolakäynnillä sijainen kyseli nämä suvun diabetekset. Kysyi myös puolison vanhempien tilanteen ja sen perusteella laittoi jo varhaisseurantaan. Ihmettelin asiaa, mutta enpä lähtenyt kyseenalaistamaan... Eihän puolison suvun diabetes tietenkään minuun vaikuta, joten ei mulla mitään rasitetta olisi ollutkaan. Aaaargh! No, nyt on ainakin perusteellisesti tutkittu :D
 
Mä en edes löytäny mitään tuolta kanta.fi sivustolta viime rasituksesta

Meillä mieskin pääsee osaksi kärsimystä, sillä hänelläkin on maanantaina sokerirasitus! Ahahahaa oon nii onnellinen ku seki joutuu osalliseks. :D vaikka tietty toivon että arvot ovat kohdillaan, hänellä oli tammikuussa verensokeri yli 10 joten nyt hänkin menee rasitukseen. Harmi ettei päästy molemmat samaan aikaa sinne istuksimaan. ;) vaikka terkka kyllä sanoi et raskaana oleville koe on paljon pahempi.. Et kiva. :D
 
iiik! Huomena se olis, se rasitus siis. Nyt yritän kovasti muistaa olla juomatta vettä ku kerran ei saa....miksi aina silloin tuntuu ku olis kieli kitalaessa kiini ja janottaa?? Mulle terkka varasi samaksi päiväksi iltapäivälle ajan niin saan tietää sunki tulokset heti sitten samana päivänä...
 
Meillä oli sitä sitruslitkua ja mun mielestä se oli ihan juotavaa! Sellasta hapotonta ylimakeaa sitruunalimpparia... Tuloksia terkka lupasi soittaa, jos radituomio tulee, muuten tulokset käydään läpi seuraavassa neuvolassa loppukuusta.
 
Mulle kans olis tullut soitto terkalta, jos tuloksissa jotain.sokerirasituksesta nyt jo yli 2 viikkoa. Voin kai huokaista helpotuksesta, kun soittoa ei ole kuulunut?
 
Tänään oli neuvola. Nyt rv 27+4. Verenpaine ja hb ok. Virtsa puhdas. Vauvan syke hyvä ja ylhäällä majailee, sen takia kohdunpohjan korkeus 27cm eli pomppas yläkäyrälle. Voi siis muuttua ku vauva vaihtaa asentoo. Magnesiumia saa alkaa syömään pohjekramppien helpottamiseen. Kipujen ja särkyjen kanssa olen vielä pärjäilly, käski soitella jos tarviin kouluun sairaslomatodistusta. Empä usko että tulee tarvetta.. on niin vähän luentoja ja kohta alkaa pitkä loma ku muut menee harjoitteluun.
Radin kohdalla jatketaan kotiseurantaa (4xpv, 6pv ajan) ja katotaan sit uudestaan tilannetta. Pari ylitystä oli nyt ekoissa kotimittailuissa ni siks uus seuranta. Muuten sokerit pysyny hyvänä.
Sain ajat perhevalmennukseen (vaikka en ookkaan ensisynnyttäjä.. mulla siis aikasemmasta suhteesta 8v tyttö. Miehelle tää masuasukki on ensimmäinen biologinen lapsi ) mietitään miehen kans et mennäänkö. Siellä olis sellanen isäilta mihin ajattelin et miehen vois olla kiva mennä..

Seuraava neuvola kk päästä ja sillon isyyden tunnustus!
 
Täällä mentiin hammaslääkäristä tiputukseen ensiapuun..

Piti olla hammaskiven poisto ja 2min ehti operoida kun meinas taju lähtee ja henkee en saanut. Asento oli niin huono että vauva painoi keuhkoista ilmat pihalle. Paineet laski 77/43 (tosin kaikista huonoimpana hetkenä ei ollut kukaan mittaamassa paineita) eikä lähteny nousee. 40min ympärillä pyöri hammaslääkäreitä, th ja lääkäreitä.. Laittovat tippaa, mittailivat paineita ja pitivät jalkoja ylhäällä. Paineet ei noussu ja lanssilla sairaalaan.

Välillä oli jo hirvee paniikki, kun paineet ilmeisesti romahti ja lääkäreillä tuli hirvee kiire saada tippa paikalleen ja soittaa ea:han.

ONNEKS mies lähti tylsyyttään mukaan ja ONNEKS mentiinkin autolla, vaikka piti kävellä. Miehellä oli hirvee paniikki, et mitä tapahtuu, kun yhtäkkiä alko lääkäreitä ja hlääkäreitä lappaa huoneeseen.

Nyt ollaan jo hyvässä hapessa, joskin vielä tipassa. :) paineet normaalit ja odotetaan pääsyä synnärille et tarkistetaan vauvan sydänäänet.
Kävelee pystyy ja olo jo normaali.
 
Hui kauheeta, rosmarinaa, mikä hammaslääkärikäynti! Toivottavasti pikkuisellakin on kaikki hyvin ja tällä kertaa selvisitten säikähdyksellä.
 
Kaikki hyvin! :) pikkusella sykkeet 140 kieppeillä ja kovasti liikkui, doppleriin kuului liikkeet. Kätilö lohdutti et vauva pärjää vaikka äiti oisi useamman minuutin tajuttomana.

Kotiin päästiin lähtemään jo. Lääkäri tuli vielä sanomaan, että todennäköisesti vauva on painanut ison selkävaltimon lyttyyn ja keuhkoja vasten painunut jonka seurauksena ei veri kulkenut aivoihin ja happi loppui.

Nyt siis meillä molemmilla kaikki hyvin eikä mitään vaaraa oo. Selällään makuuta suositteli välttämään. Ja mun pitää tarkkailla vielä tää päivä paineita, ettei pääse laskemaan enää. :) lähtiessä oli paineet 122/61 ja pulssi 70, eli hyvät nekin.
 
Hui mikä hammaslääkärireissu. Mulla olis maaliskuun lopussa aika suuhygienistille, mutta uskallankohan mennä...
 
No Hui!

Mä kävin tänään viisaudenhampaan poistossa, 15 min kesti koko homma puudutuksineen. Ei tehnyt onneksi yhtään pahaa se asento siinä tuolissa. Muutoinkin välillä herään siihen että oon nukkumassa selällään. Ihme homma kun aikaisemmissa voinut kuvitellakaan selällään makuuta
 
Joo, täällä jätetään muut käynnit synnytyksen jälkeiseks ajaks. En ainakaa ite uskalla enää riskeerata, oli toi vaan sen verran kauhee kokemus. :sour: En tosiaan tiiä kannattaako muittenkaa välttämättä isommilla viikoilla enää mennä, voihan se olla et ei muille tee nii pahaa. :) Liekkö se meidän suuhygienistin tuoli sit vähä erilainen, vai mikä oli. :wideyed: 2vk sitten samainen tuoli ei tehnyt pienintäkään oiretta.
 
Hui kamala mikä kokemus rosmarinaa!

Minulla olisi rv 32-36 välillä 1h hampaiden hoitoon varattu aika. Kyllä minusta vain tuntuu, että jätän väliin...
 
:eek: ! Onneksi ei käynyt pahasti.

Mä sain kanssa hammaslääkäriajan implanttieni takia. (kaksi tekohammasta kun omat puuttuivat.) Taitaapa jäädä väliin, kun eivät voi kuitenkaan tehdä mitään koska raskaus. Ja mulle tulee niin huono olo suun sörkkimisestä niin jätän ihan mielelläni noi hommat myöhemmälle...

Meillä oli tänään neuvola ja siellä mentiin ei-omalle-tädille koska se meidän täti oli sairaana. Oli ihan älyttömän mukava käynti! Kerrankin joku otti kantaa asioihin ja yritti neuvoa. Radi lääkityksestä puhuttiin paljon, ja siitä miten se vaikuttaa. Edes diabeteshoitaja ei ollut kertonut noin hyvin. :grin Ja kerrankin joku ymmärsi miksi en aio mennä suunniteltuun sektioon vaikka edelliset olivatkin sektioita ja kuunteli jopa kun kerroin kantani. (Lyhyesti; en halua leikkaukseen vain "varmuuden vuoksi", koska edelliset on leikattu. Jos jotain poikkevaa, riskialtista tai sellaista ilmaantuisi miettisin tietysti uudestaan. Ja olen lukenut riskeistä ja haluan itse valita kumman synnytystavan riskit otan lähtökohtaisesti.) Lisäksi tehtiin se isyyden tunnustus nyt samalla. :)

Hemoglobiini oli noussut kuukauden aikana 104:stä 114:sta. (Kai ne noin kirjoitetaan? :eek: ) Painoa kilo enemmän kuin viimeksi, mutta eri vaaka kuin yleensä ja myöhäisempi aika kuin usein (ehtinyt syödä enemmän) niin ei siitäkään oikein osaa sanoa. :smiley-angelic003 Mutta ihan hyvin ollut tulematta painoa.

Vauvan sykkeet ~140. Totesi pään olevan hyvin alhaalla käsikopeloidessaan jo karva-alueen puolella. Sanoi, että seuraavalla (radi aiheisella) lääkäri käynnillä pitäisi pyytää tutkimaan kohdunsuun tilanne, kun mulla on supistellutkin kipeästi. Olisi antanut ensi viikolle lääkäriajan, mutta tuo sovittu aika on jo 1,5 viikon päästä kuitenkin. Muistutti, että kätilön päivystykseen/synnärille saa soittaa jos yhtään tuntuu siltä.

Tulipas sepustus, mutta kun kerrankin jäi tosi hyvä fiilis raskaus-seurannassa käynnistä. :) (Tuo sana, koska siihen kuuluu myös lääkäri yms ajat jotka liittyvät raskauteen.)

Että ihan hyvin kai täällä menee. Koitan jatkaa rauhallisella linjalla. :rolleyes:
 
Nyt istutaan sokerirasituksessa. Glukoosijuoma juotu ja odotellaan mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Toivottovasti ei tuu ylös niinku viimeks. ;)

Sitruunahappo, kannattaa tosiaa varmaa siirtää jos vähänki arveluttaa. Kuulin just tänää et yhellä tutulla oli käyny samalla tavalla. :S
 
Hui mikä kokemus rosmarinaa! Mulla on aika suuhygienistille maaliskuun lopulla. Mukava vastaanottovirkailija laittoi ajan perheellisiin ja raskaana oleviin erikoistuneelle hygille. Mulla alkaa olla mahalla kokoa, niin vähän just jännittää, miten tuossa käy, kun vielä kuukauden saa maha kasvaa. Hammaslääkärissä puolestaan meni tosi hyvin, ei oo ennen noin rentouttavaa käyntiä ollu (oon aina pelänny...) ja asento oli niin hyvä, että meinasin jopa nukahtaa.

Onko kellää alkanu perhevalmennukset? Meillä eka kerta oli peruttu, ens viikolla sitten on muistaakseni kaksikin kertaa + mulla sokerirasitus + neuvola. :D
 
Takaisin
Top