Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulta on joka kerralla painoa mitattaessa neuvolassa muotoiltu jotenkin, että jos haluat painon tarkistaa tai mitataan paino jos sopii. Minusta ihan kivasti tehty vaikkakin mielestäni painon mittaaminen kuuluu ihan oletuksena seurattaviin asioihin. Ehkä seuraisi jatkokysymyksiä jos yhtäkkiä sanoisin että ei sovi... Paino kuitenkin kertoo aika paljon ja fakta on ettei niitä kiloja mielettömiä määri saisi tulla. Nyt viime käynnillä oli tullut +4kg ja siihen neuvolassa todettiin vain että alkuraskaudessa ei kiloja olekaan kertynyt ja että tämä on kuitenkin vauvan vilkkainta kasvuaikaa. Mielestäni jl86 hieno asenne! Reippaasti itse otat painoasian neuvolassa esiin ja tiedät itsekin tilanteen :)
 
Joo ei tässä oikee muu auta. Syömisiä pitäis alkaa tarkkailemaan. Lihon tosi herkästi muutenkin , ja raskausaika on ollu hankalaa, kun sitä sallii ittellensä ehkä herkemmin sillä verukkeella asioita,ja lisäksi se, et 2h vs arvot ruoasta alkaa numerolla 3, niin onhan saanu aika usein ollaa syömässä. Nälkä ja heikko ole tulee helposti. Nyt pitäis oikeesti skarpata
 
No nyt oli tullu joku 640g/vko, edellisellä neuvola kerralla oli vaan joku 120g/vko... Et aika paljon vaihtelee.. Ja kyl mäki heti vaa'alla seisoessani kauhistelin, et onpa paljon... Nooh, kyl tää tästä, mies lupas auttaa mua kattomaan etten liikaa herkkuja syö ja keksimään jonku liikuntamuodon mitä vois harrastaa... :)
 
Olipa terkaltasi hölmö kommentti Jeppuli! Ihan turhaa!! Ei muissa maissa edes punnita äidin painoa raskauden aikana. Siksi noi negatiiviset kommentit painosta vois jättää pois kokonaan!
 
Mulla ei tee herkkuja mieli normaalia enempää (ja tyttö siis tulossa), mutta suolaisia ruokia kylläkin. Ja normaalisti en taas niin välittäis suolaisesta... Tuntuu, että mieltymykset on menny päinvastaisiksi kuin ennen raskautta. Ennen en tullut toimeen ilman kahvia ja nyt en voi sietää sitä. Maistuu ihan kuravedelle :hilarious:
 
Mun teki alkuraskaudessa mieli kaikkia kirpeitä karkkeja, nyt ei enään vaan pelkkä suklaa maistuis paremmin kun hyvin :grin
Esikoisen kanssa ei tehnyt mieli oikeen mitään herkkuja, muuta kun banaaneja söin yötä päivää :joyful: Molemmat siis tyttö raskauksia. Mut tämä raskaus on kyl ollut niin kaikin puolin iiiihan erilainen kuin edellinen, että en voi kun ihmetellä miten voi olla samalla ihmisellä niin erilaiset raskaudet :wacky:
 
Meillä oli tällä viikolla Kela-neuvola. Sf-mitta mitattiin ekaa kertaa, oli 20cm eli ihan keskikäyrälle osui. Paino noussut n 440g/vko sitten viime punnituksen ja oli kuulemma ok. Verenpaine oli myös ok, mutta ärsytti, kun oli taas vähän korkeampi kuin kotimittauksissa eli sovittiin th:n kanssa, että koska olen tehnyt kotona aamu- ja iltaseurantaa, voin jatkossa mitata kotona, niin saadaan oikeampia lukemia.

Hb mitattiin ekaa kertaa ja oli nyt 106 eli rautakuurille jouduin. Aloitin Kräuterblutsaftin ja seuraavan kerran saa arvot, kun menen sokerirasitukseen ja samalla otetaan pvk ja mitataan Rh--vasta-aineet ts. ei tiedetä onko vauva + vai -, koska isän "merkistä" ei tietoa. Käytiin läpi vähän aiemmin unohtunutta voimavaralomaketta, mutta eipä siitä noussut esille mitään ihmeempiä. Harmillista on se, että terkka lopettaa työt jo huhtikuussa, että meillä vaihtuisi th. Toisaalta muutto tulee eteen tässä sitä ennen eli sovittiin, että käydään nyt tuolla niin kauan kuin voidaan ja sitten vaihdetaan sinne uuteen neuvolaan, joka on lähempänä uutta kotia. Nykyinen th lupasi suositella sieltä jotain kivaa. :cool: Harmittaa kyllä, koska tämä th ollut niin kiva ja asiallinen, mutta ei voi mitään.

Kela-paperit saatiin ja vein jo toisen töihin. Sokerirasitukseen sain myös uudet laput ja yllätys oli melkoinen, kun ensimmäiset vapaat ajat oli vasta helmikuun puolivälissä. :D Onneks varasin nyt, ettei mennyt kokonaan ohi. Aattelin siis, et varaan lähempänä joskus helmikuussa, mut päätin sittenkin tsekata jo nyt, että löytyiskö muutamalle aamulle aikoja ja olin ihan :eek:, että häh, ei kummassakaan labrassa, jotka sopis mun reitteihin. Myös fysioterapiaryhmästä sain nyt infoa, mutta saa nähdä mahdunko mihinkään ryhmään mukaan. On tarkoitettu vko 15-25 ja toi loppurajahan tässä jo häämöttää... Seuraavat käynnit on maaliskuussa, alussa ja lopussa. Lääkäristä en tiedä, koska se on.

Sydänäänet kuunneltiin ja olivat taas jotain 146-155 tmv, eli ihan samoissa mennään kuin aiemminkin. Kohtu oli kuulemma "kauniisti pyöristynyt" ja napakka. Kyselin myös niistä harkkasupistuksista ja alavatsan tuntemuksista ja sanottiin vaan, että voi seurailla, että normaalia on. Että voi tulla kipujakin, mutta pitää vaan hiljentää tahtia.
 
Tänään käyty sokerirasituskokeessa..hyi yök! Sai kyllä tehdä töitä, että tää makoisa "aamupala" pysy sisällä. Huomenna onki sit neuvola..ressaa kokeen tulokset ja painonnousu. Paljoa ei oo siis viime neuvolan jälkeen tullut, kun kotona oon vaa'alla käynyt, mutta ressaa, jos neuvolatäti rupee märisee taas painosta. Normaalipainonen siis olin ennen raskautta ja nyt (rv 26+4)on tullu se reilu 10kiloa lisää painoa..sanoinki miehelle, että en kehtaa ottaa sitä mukaan neuvolaan, jos onki radi ja painosta valitetaan.
 
Toi on kyllä kauheen jännä juttu kun minulla oli eilen neuvola ja vaikka olen ihan reilusti ylipainoinen niin th oli vaan tyytyväinen kun oli tullut painoa lisää parikiloa. Tosin mulla ei ole tätä ennen noussut paino ollenkaan. Hän vaan sanoi, että hyvä, että on vähän noussut kun se kertoo siitä, että vauva kasvaa. Vaikka siis mullakin radi riski on aika korkea (ylipaino, iso esikoinen ja suvussa 2. tyyppiä). Tosin esikoisen aikaan arvot oli ihan kohdallaan vaikka edellisenä päivänä söin pullaa ja silleen...
 
Odette: Saitko montakin paperia neuvolasta, kun kirjoitit, että veit toisen töihin? Mä sain vaan yhden ja vein sen töihin kun neuvolasta sanottiin että töistä ne toimittaa sen sitten kelaan. Kelalle mulle ei siis nyt oo mitään lappusta...:wideyed: en oo hakenut viä äippärahoja/pakkausta...
 
Odette: Saitko montakin paperia neuvolasta, kun kirjoitit, että veit toisen töihin? Mä sain vaan yhden ja vein sen töihin kun neuvolasta sanottiin että töistä ne toimittaa sen sitten kelaan. Kelalle mulle ei siis nyt oo mitään lappusta...:wideyed: en oo hakenut viä äippärahoja/pakkausta...
Joo, kaksi identtistä: toisen vein töihin ja toisen laitan Kelaan. Siitä olin yllättynyt, että th oli käynyt Kelan laskureilla laskemassa valmiiksi jo kaikki päivätkin, että milloin alkaa mikäkin kausi. Olin ihan yllättynyt tästä kansalaispalvelusta! :D
 
Odette: Aika erikoista etten sitten saanut kahta...Toivottavasti saan nyt haettua tukia vaikka mulla ei oo enää sitä todistusta. Meillä ei saanut kyllä neuvolasta minkäänlaista apua noihin hakemuksiin muutenkaan enkä oo vielä jaksanut niihin perehtyä...
 
Mulle annettiin ainakin yks todistus vaan ja sit kopio piti antaa pomolle ja virallinen kelaan.. niin ainaki mun neuvolatäti opasti..
 
Mäkin sain yhden raskaustidustuksen. Skannasin kelalle, hyvin meni niin läpi ja äitiysavustus matkalla. Esimiehelle laitoin kans säpon liitteenä, ei ole vielä vastannut riittääkö se vai haluaako nähdä alkuperäisen, joka siis mulla itsellä.

Salmiakkilakritsi, voisitko pyytää varuilta todistuksen tai kopion takaisin työnantajalta, saisit laitettua itse kelalle ja haettua avustuksen ja tuet varmasti ajallaan? :)
 
Muokattu viimeksi:
Hui, nyt ku oon lukenu et teil joillai ollu sokerirasituksessa se kolmas koe yli sen sallitun, niin mitä arvoja teillä on ollu paasto ja 1h arvo?

Mulla siis hirvee piikkipelko ja sen takia mun tarvii mennä otattaa vaan paasto ja 1h arvo. Mut mitäs jos sen 2h arvo onki yli sallitun? Nyt emmin et pitäskö kuitenki otattaa se 2h arvo.

Viimeks mulla oli paasto 4,3 1h 3,3 ja 2h 5,1. Eli vissii ihan hyvät. Ja tammikuun alun lukema 30min syömisen jälkeen (tais siinä mennä pitkin päivää suklaataki..) oli arvo 6,8, mistä neuvolantäti sano et oikein hyvä arvo. :) ei siis pitäisi olla radin pelkoa.. Ja epäilyksettä suostui kyllä heti tosiaan seuraavassa rasituksessa vain paastoon ja 1h arvoon. Mut silti arveluttaaaaa...
 
Mä sain kanssa yhden raskaustodistuksen, josta otin kopion pomolle ja hakemukset Kelalle tein netissä ja lähetin kuvan raskaustodistuksesta liitteenä. Eli alkuperäinen on mulla itselläni edelleen.
 
Tietokoneellahan se todistus on edelleen omissa paperissa, joten varmasti neuvolan täti voi tarvittaessa tulostaa toisen kappaleen.
 
Mä en muista noita arvoja muuten, mut paasto oli 4 ja jotain & mulla se 2h arvo oli korkeampi kuin 1h arvo, itse asiassa ois ollu 2h arvoksikin aika hyvä toi ekan tunnin tulos. Epäiltiin th:n kanssa, että saattoi olla insuliinituotanto sekaisin pahoinvoinnin ja sen aiheuttaman ruokavalion takia (pakastemansikoita, klementiinejä, välillä leipää). Mutta siis ei hajuakaan, onko kuinka yleistä tuo kolmannen arvon pomppaaminen. Kotiseurannassa 1h arvo oli korkeimmillaan 6,8 herkuttelun jälkeen ja tyypillisesti n. 5. Nyt voi olla eri tilanne, kun loppuraskaudessa radi yleensä selkeämpi & ruokavalio ei oo kovin ideaali epäterveellisten herkkujen takia. :/
 
Odette: Aika erikoista etten sitten saanut kahta...Toivottavasti saan nyt haettua tukia vaikka mulla ei oo enää sitä todistusta. Meillä ei saanut kyllä neuvolasta minkäänlaista apua noihin hakemuksiin muutenkaan enkä oo vielä jaksanut niihin perehtyä...

Mä sain tosiaan paperilomakkeenkin varmuuden vuoksi, jos en haluaisi täyttää hakemusta verkossa, sitten sain Kelan esitevihon ja se käytiin th-harjoittelijan kanssa läpi, sitten olivat laskeneet laskureilla noi päivät valmiiksi ym, ja ohjeistivat, että mistä löytyy verkosta tietoa. Mä kyllä tiesinkin jo, mutta kaikki eivät välttämättä tiedä. Että olin kyllä todella yllättynyt, miten perusteellista työtä tekivät!

Ja tostahan jää tuo toinen "ylimääräiseksi", jos laitan liitteet skannattuna, mutta siltä varalta, että haluaisin lähettää postissa, sain tosiaan tuon toisen. Työnantaja lähettää sitten omien papereidensa mukana sen toisen, mutta tää toinen annettiin mulle, et voin hakea äitiysavustusta.
 
Takaisin
Top