Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se lasku oli joitakin euroja yli neljäkymppiä... Et ei viitsis ihan huvikseen maksaa. ;)
 
Joo ultrat kuuluu kaikille ja kunnan kuuluu ne tarjota (eli ne ei saa olla maksullisia). Noi synnytystapa- ja kokoarviot on sitten eri juttu. Niistä tulee poliklinikkamaksut maksettavaksi ja sen suuruuteen ainakin Taysissa vaikuttaa onko käynti kätilöllä vai lääkärillä.
Käsittääkseni myös seurantakäynnit on maksullisia. Eli jos seulassa on löytynyt jotain ja sitä seurataan.
 
Mä aattelin myös että toi perhevalmennus olis kiva juur sen takia että näkee ihmisiä jotka on samalta alueelta ja lapsi tulossa. Muutenhan siellä ei varmaan mitään tuikitärkeetä oo, mitä ilman ei pärjäis. Ja ensi kertalaisena lisätieto synnytyksestä ei olis kyllä pahitteeks :grin.

Synnärille meillä ei pääse tutustumaan...Mut kerran kävin jo äippäpolin päivystyksessä, joten pääsin jo lähelle:joyful:.
Joo, sen unohdin mainita, et täällä ei myöskään pääse sairaalaan tutustumaan. Netissä on joku vide, mutta se ei kyllä vastaa mitään oikeaa vierailua. Mutta ei auta, kun ei pääse, ei pääse. :)
 
TAYSiin pääsisi tutustumaan, mutta ei menty kun esikoista odotin. Olisi ollut niin hankalaa kun olisi minun äitiyloman alettua täytynyt mennä ja olisin joutunut itse ajamaan sinne ja matkaa kuitenkin on aika pitkälti. Ajateltiin, että kyllä me pärjätään. Oli siis miehellekin eka kerta taysissa kun hänen isommat ovat syntyneet Porissa.
 
Kyllä laskut tulee jos lääkäri ultrat tekee. Normi poliklinikka maksu. Näin ainakin keski suomessa on kun lääkäri meillä mun perussairauden takia tekee kaikki ultrat.
 
Tänään olisi parin tunnin päästä ns kelaneuvola. Aika hyvään saumaan kun yön aikana näyttää ilmaantuneen virtsatietulehdus :( karmee tunne!
 
Tänään oli kelaneuvola. Sokerimittari on johonkin hävinnyt ja neuvolan tätikään ei muistanut että se olisi hänen luokseen jäänyt, niin sain uuden matkaan.
Tällä kertaa paikalla oli opiskelija, entinen luokkalaiseni!!! Hänellä on noin viikon vanhempi lapsi kuin itselläni ja aikanaan vietettiin heidän kanssa aikaa.. Varmaan reilu 1v kun viimeksi nähty.

Kauhea stressi oli, että paino on noussut ja selitin heille asiaa kovasti. Minua siis hävetti tuo painon nouseminen.
Nyt katsahdin neuvola korttiin ja painoa siis tullut kuukaudessa 500g eli edelleen miinuksella ~4kg mennään.

Paineet oli koholla ja sykkeissä jatkettiin samaa rataa kuin aina eli 150 liikeet ++. Sf-mitta JO 24,5cm :eek:
Minulla oli taas esikoinen mukana ja tosiaan sykkeiden kuuntelussa poika oli taas hädissään mitä minulle tehdään. Rauhottui vasta kun neuvolatäti nosti hänet vierelleni ja sain käden ympärille. Seuraavalla kerralla on lääkärineuvola ja varasinkin ajan niin, että mies on katsomassa pojan perään (tai tulevat vaikka mukaankin!).

Niin ja hei!! Nyt pääsen kelalta hakemaan uutta pakkausta!!!
 
Meillä on kotona dopleri ja esikoinen 2 vee on innokas kuuntelemaan sillä veljeä. :Heartred Neuvolassa kun on kerran ollut mukana niin ei oikein jaksanut edes jäädä ihmettelemään mitä tapahtuu vaan karkasi lelujen perään. :joyful: Onneksi mies oli mukana...
 
Kelaneuvola oli aamupäivällä. Virtsatietulehdusta ei löytynyt vaan todennäköisesti vauveli oli aamuyön ja aamun niin hassussa asennossa tuolla että painoi rakkoa koko ajan... nice. Toivottavasti ei tavaksi ota :D
Muutoin kaikki systeemit ok, nyt otettiin se sf-mitta tosiaan ekaa kertaa joka oli 21. Painoa oli tullut nyt 4 kiloa lisää, mutta alkuraskaudessahan ei kiloja lainkaan tullutkaan. Pian tilaamaan äitiyspakkausta!
 
Täällä on moni tuskaillut painonnousua ja neuvolan kommentteja. Onko kenellekään sanottu liian pienestä painonnoususta? Mietin vain, kun itselleni kiloja on nyt tullut noin kaksi ja neuvola olisi keskiviikkona. Nyt menossa siis rv 23+0. Lähtötilanteessa olin normaalipainoinen...
 
Ite oon kans normaalipainonen ja kelaneuvolaan mennessä oli tullu painoa lisää vajaa kaksi kiloa. Ei oo terkkari sanonu mitään painosta että nousis liian vähän kun on kuitenkin noususuuntainen :) ei siis huolta vaikkei kauheesti oliskaan paino noussu, ja vielähän se tässä ehtii nousta!
 
Mulla taas on se +9kg ja viikko sitten neuvolassa totesi että "kymmenen kiloo raskauden aikana on ihan tarpeeksi" siihen tyyliin että ei olisi asiaa lihoa enempää. :S no, saa nyt nähdä. Perjantaina menen taas itse vaa'alle niin saa nähdä mitä vaaka sanoo. Toivottovasti ei ainakaan plussaa.
 
Minulla kun on ihan liikaa painoa ollut jo ennen raskautta niin ovat neuvolassa olleet kovin tyytyväisiä, että ei ole ainakaan noussut. Luultavasti nyt on kun keskiviikkona on taas neuvola. Täytyy varmaan syödä kevyt aamupala kun aika on heti aamusta. Voi sitten sen jälkeen syödä lisää. :grin Minulle on sanottu esikoista odottaessani (toki olin jo silloin ylipainoinen), että 5-10kg painonnousu on riittävä. Minulla ainakin tulee lopussa sitten sitä painoa, että ei tarvitse minun edes ajatella, että tuolla +5kg selviäisin. Hyvä jos +10 riittää... :sad001
 
Minulta löytyy reippaasti ylipainoa ja tosiaan miinuksella mennään vielä. Edellisessä neuvolassa oli täti huolissaan kun paino vain tippuu ja tippuu ja tippuu. Nyt eivät siis olleet huolissaan, että 4vko aikana oli tullut 500g, vaan enemmän minä olin huolissani :wideyed:

Esikoisesta tuli tosiaan joku 23-25kg (en nyt muista kun olen ruokaa tekemässä ja neuvolakortti kaapissa) ja tästä toivoisin, että päästäisiin mahdollisimman lähellä +/-0kg menemään. Tarkoittaa vaan sitä, että alettava kuntoilemaan nyt kunnolla (vaikka meille kyllä taisi jo liitoskivut (?) rantautua, kun käveleminenkin koskee tuonne alas alas)
 
On se painon kyttääminen kyllä kummaa! Ymmärrän tietysti mihin kaikkeen se voi vaikuttaa ja mistä se voi olla oire. Mutta silti! Tuli sitä enemmän tai vähemmän, niin aina on väärin! :( Onneksi on niitä kivojakin neuvolan tätejä, jotka suhtautuvat asioihin leppoisammin. Ja lisänä vielä oma vartalonkuva ja painokriittisyys.
Eikö tämän pitäisi olla onnellista aikaa ilman ylimääräistä stressaamista? Voi meitä naisia! :D
 
Hyvin sanottu Onneli! Minulle ei ole neuvolassa ikinä sanottu negatiivisesti painostani, vaikka sitä aina kertyy +16kg, tein niin tai näin. Kilot on karisseet imettäessä omalla painollaan. Enkä kyllä omista edes puntaria. ....Silti toi punnitus ja painon kyttäys on ahdistavaa! Minä, kun niin tykkäisin käydä neuvolassa vaikka joka päivä ilman tuota punnitusta. Nyt tuntuu ikävälle se kerran kuussa. :(

Turhamaista!?
 
Mullakaa ei neuvolassa oo kommentoitu painoa (vielä) vaikka alkutilanne se et bmi 35 (just ennen raskautta laihdutin 15 kg) ja nyt tähä mennessä tullu 4.4 kg lisää (Rv 25+5). Mutta silti joka kerta stressaa neuvolaan meno just punnituksen takia.
 
Mullakaan ei oo neuvolassa sanottu painonnoususta, alkuBMI oli yli 30 (lihoin kesän aikana melkeen 10 kg - muutenkin oon stressin vaikutuksesta lihova). Nyt painoa tullut jotain ehkä 5 kg lisää, rv 25+3 siis menossa. Alkuun paino ei juuri noussut, joulun aikana tulikin sitten pari kiloa. Mutta nyt on kasvanut toi maha ihan valtavasti, että kai edes osa lisääntyneestä painosta on sieltä peräisin. En siis itse stressaa painosta (sehän auttais tosi paljon, kun lihoisin vaan lisää :D), mutta kyllä silti vähän jännittää nousta vaa'alle siellä neuvolassa.
 
Takaisin
Top