Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oli eka kaksoskontrolli. Kaikki paikat kiinni ja A perätilassa mutta luultavasti vielä vaihtaa asentoa. Vauvojen painoarvio noin 700g ja lääkäri mainitsi moneen kertaan että molemmilla on erityisen pitkät reisiluut. No eipä tässä kumpikaan vanhemmista mikään lyhyt ole. Painoa plussauksesta tullut yht. 4kg. Että kaikki toistaiseksi mallillaan:)
 
Tässä kaikille, jotka murehtivat painon nousua. Ei se kaikki ole vain sitä vararavintoa, joka kertyy ympärille ja meinaa jäädä siihen. :)

https://www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkeli/?articleId=271167

Mistä lisäkilot tulevat?
On aivan tavallista, että paino nousee raskauden aikana 10–15 kiloa.
Osa lisäkiloista koostuu nesteestä ja verestä.
Raskauden loppuvaiheessa lapsi painaa noin 3,5 kiloa, loput lisäpainosta jakautuu seuraavasti:
• Kohtu – noin 1 kg
• Istukka – noin 0,5 kg
• Rinnat – noin 1 kg
• Lapsivesi – noin 1 kg
• Kudoksiin varastoitunut nestemäärä – noin 1,5 kg
• Lisääntynyt verimäärä – noin 1,5 kg
• Imetykseen tarvittavat rasvavarastot – noin 0,5–1 kg

Muoks. Ja muistakaa, että se vauva voi painaa enemmän kuin tuon arvion. Minulla esikoinen painoi sen melkein 5kg ja istukkakin oli muistaakseni yli 700g...
 
Muokattu viimeksi:
Täytyy myöntää, että viime raskaudessa keräsin syömällä noita imetykseen tarvittavia rasvavarastoja. :laughing001 Mut minkäs teet, kun oli jatkuvasti nälkä. Viime raskaudessa painoa kertyi noin 15 kg, mutta kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen kaikki oli pois! Joten älkää murehtiko, kyllä ne synnytyksen jälkeen tippuu, vaikka ei mitään tekisikään. Tässä raskaudessa olen pitänyt tiukan linjan herkkujen suhteen ja se onneksi näkyy painossa...
 
Olen myös yrittänyt koittaa pitää painon kurissa, mutta kun suklaa.... :joyful: Tosin eipä minulle nyt ole tullut kuin noin kilo lisää painoa, mutta minulta myös lähti esikoisen tuomat lisäkilot helposti imettämällä. En jaksa stressata painosta. On monta muutakin asiaa mielessä. :)
 
:D en minäkään painonnousu asiaa varsinaisesti stressaa, koska mitään peliliikkeitä liikunnan tai ruuan suhteen en ole tehnyt. Kunhan siis vaan näköjään valitan. :D

Ehkä en siksikään jaksa mitään arjessa muuttaa, koska elintavat ovat täysin samat kuin ennen raskautta, ehkä nyt jopa terveellisemmät. Erona toki, että raskaana paino nousee, ei raskaana se pysyy samana tai laskee...

Toi Jelppiksen laittama lista on tosi hyvä muistutus ja tärkeä pitää mielessä, kun paino alkaa ahdistaa. :)

Muoks. Eniten ehkä kapinoin sitä neuvolan punnitusta vastaan kuin varsinaisesti oman painon nousua.
 
Ymmärrän kyllä kapinasi sitä punnitusta vastaan MaLinn. En minäkään siitä nauti, mutta pakko mikä pakko. Onneksi meillä on aina ollut ihania neuvolantätejä eivätkä ole minua ylipainosta syyllistäneet tai mitään sellaista. Kovasti olen nyt vaan saanut kehuja kun ei ole vielä paino noussut. No huomenna on taas punnitus ja nyt on vähän jo tullut lisää painoa, että katsotaan tuleeko nyt sanomista... (Täytyykin tänään, kun pääsen kotiin, katsoa paljonko esikoisesta oli tähän mennessä tullut lisää. Luulen, että aika paljon enemmän. :grin)
 
Onko muuten niillä, kenelle on ultran mukaan tulossa tyttö, koko ajan nälkä ja varsinkin herkkunälkä? Mulla on! Ensimmäinen oli poika ja söin sen raskauden ihan normaalisti, eikä herkut maistunu. Nyt vetelen koko ajan mm. suklaata, enkä normisti ees tykkää suklaasta! :/
 
Mulla ainaki ! Pitää syödä monta kertaa päivässä(mikä ei mulle normaalia) ja suklaata tekee koko ajan mieli ja yleensä en kans suklaasta oo piitannut. Pitää vaan himojen kans kärvistellä ku raskausdiabeteksen takia ei voi niin kovasti herkutella..
 
Ilmoittaudun herkuttelijoihin!:D radi täälläkin mut en oo siitäkään ressannu. Normi ruualla kuitenkin arvot pysyneet hyvin niin välillä sallin pieniä huolettomia hetkiä.
 
Mulle on alkanut herkut maistumaan todenteolla. Alkuraskaudesta ei todellakaan karkit, suklaa tai jäätelö maistunut, mutta nyt n. kolmen viikon ajan mieli tekee jotain hyvää jatkuvasti... Ja tyttöä siis on povattu tulevaksi.
 
Juu kyllä mäki väliin herkuttelen, mutta jos söis aina ku tekis mieli suklaata menis monta levyä päivässä :D
 
Jonanna83: täällä herkkuperse ilmottautuu kera +16kg kanssa, ja tyttö tulossa. nyt uusin intohimo on kylmät appelsiinit ja pähkinät
 
Hyvä että meitä on myös muita. :) mä yritän kans noita hedelmiä välillä mut oon niin allerginen että se valikoima on vähän rajattua, samoin ku pähkinät on allergian kanssa poissa laskuista...
 
Mulla poikaa lupailtu ja ihan kaikki muut herkut uppoaa paitsi suklaa! Eli täysin päinvastoin kun ennen, söin aiemmin herkkuna lähinnä suklaata ja poppareita. Kävin tänään kolmatta kertaa tälle raskaudelle ostamassa karkkia (syksyllä söin pari turkinpippuria, vaikkei oikeen sais & joulun aikaan söin kyllä suklaata), ostin irttareita ja ei hitsi ku oli hyvää. Ennen raskautta en ostanut irttareita koskaan, muutenkaan en juuri karkista siis välittänyt. Mun ylipaino on tullut perus kotiruokaa syömällä & leivonnasta, liian isoja annoksia siis. Mut nyt ei haluta leipoa, haluttaa vaan karkkia tai sipsiä... Hormonit? :D
 
En tiedä kumpi lie tulossa, ei paljastanut salaisuuttansa rakenneultrassa, mutta herkut maistuu...uutena paheena jäätelö. Normisti en syö paljoa, mutta nyt menee....ja kun on ollut pakkasia niin on saanut kuljetettua kyseistä paheellista mättöä kotiinki asti. :woot:
 
Meillä oli tänään neuvola ja tällä kertaa painosta huomautettiin, et on noussu liikaa lyhyessä ajassa... ja ei oo hyvä jos loppuajan nousee samalla tahdilla... No eipä siinä otettu huomioon, et edellisellä kerralla oli punnittu aamulla ja ilman pitkähihaista ja nyt iltapäivällä pitkähihaisen kanssa... No, en mä siitä nyt niin stressiä ota, mut kyl sitä on tullu syötyä vähä liikaa herkkuja viime viikkoina, et vois niitä vähän rajottaa.. Ja vois yrittää vähän enemmän liikkuakin, ku nyt menee kotona olo vaan sohvalla löhöömiseks.. Sit käytiin kelasta haettavat jutut läpi ja kysyttiin lupa aineenvaihdunta seulontaan (sit synnytyksen jälkeen tehdään vauvalle)... Sit sain lähetteen sokerirasitukseen (mulle siis nyt eka, tällä hetkellä rv 23) ja siihen veriseulontaan, ku mun veriryhmä on negatiivinen, ni tutkitaan kumpi vauvalla on... Ainiin ja sf-mittakin otettiin nyt ekan kerran, oli noin 22cm, ja sydänäänet kuunneltiin, syke oli 144..
 
Jeppuli: oliko paljonkin tullu? Mullekin on tullu melkein kokoajan 1kg/vko. Oon vaa ite sanonu neuvolassa, et liikaa on, ja täti ei oo kommentoinut mitään..
 
Oi olenko ainut jolla ei ole jatkuvasti nälkä (vaikka kylläkin herkuteltu tuleekin) ja tyttöä povattu? :D Esikoisen (poika) kohdalla oli KOKOAJAN nälkä ja varsinkin herkkuja ;) Silloin niitä kilojakin kyllä alkoi tässä kohtaa olemaan plussan puolella reippaasti :D
Varsinkin grilliruoka oli paheeni.

Nyt ei oikein mikään ruoka tahdo maistua ja ainut miksi haluaisin tilata ruokaa on se, että ei tarvitsisi tehdä joka päivä uutta ruokaa, kun edellisen päivän ruuat alkaa etomaan..
 
Mulla on painonnousu ollu 200-300 g /viikko. 2.2 seuraava ja pelottaa että nyt on tullu iha sikana. Vatsa kasvanut ihan mielettömästi yhtäkkiä :D
 
Takaisin
Top