Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä ei RU mennyt ihan suunnitelmien mukaan.. ultra tehtiin Terveystalolla (koska olen Ylöjärveltä) ja koko ultran ajan kätilö kehui rakenteita eikä sanonut mitään, joka olisi saanut hälytyskellot soimaan. No mutta ultran päätteeksi kätilö kuitenkin ilmoitti, että hän laittaa lähetettä Taysiin, koska napanuorasta puuttuu luultavimmin toinen valtimo ja aivoissa voi olla jotain häikkää :eek:
Tänään oli sitten erikoislääkärin tekemä ultra ja napanuorasta tosiaan puuttuu toinen valtimo, mutta aivoissa ei ole mitään poikkeavaa. Säikähdyksellä selvittiin! Vähän kyllä ehdin jo panikoimaan, kun Taysista soitellut kätilö otti puheeksi myös mahdollisen lapsivesipunktion :nailbiting: Tiedän, että siitä täytyy mainita tällaisissa tilanteissa, mutta olisi se silti ihan kauheaa ja alkuviikko menikin kotona itkiessä.. onneksi kaikki on hyvin, nyt vain seuraillaan pikkuisen kasvua tiheämmin. :Heartred Tänään 22+1
 
Voi Mea, mikä koettelemus! Hirveää pelätä ja odottaa sitä kontrollia. Muutenkin kaikki vastoinkäyminen on aivan liikaa, miksei vois vaan olla kaikki hyvin...Ymmärrän sinua täysin, koska viime raskaudessa olin itse samassa tilanteessa juuri aivojen kehityksen takia. Myös istukan toimintaa on seurattu tarkemmin kystan takia. Väärä hälyytys oli aivojen suhteen onneksi täälläkin ja istukkakin pelasi, jopa keskivertoa paremmin... On tuo vaan niin hirveä kokemus, että osaa taas arvostaa omaa ja varsinkin oman lapsen terveyttä!

Ihanaa, että kaikki on pienellä hyvin!! Ja toi tarkempi istukan ja vauvan seurailu ei olisi "normi" raskaudessakaan pahitteeksi.

Kaikki menee varmasti loppuraskaudenkin hyvin, ainakin nyt, kun tiedetään, mitä tarkkaillaan! Olet mun silmissä jo nyt survivor! <3
 
Hui sentään Mea! Onneksi selvisitte kuitenkin säikähdyksellä, vaikkakin isolla sellaisella!

Hammasasioista: mä olen käynyt kolme kertaa tän raskauden takia hammaslääkärissä ja röntgenkuvat on jouduttu ottamaan kahteen kertaan. :shifty: Vasta kolmannella kerralla löytyi syy kipuun ja silloin multa revittiin pois puoliksi puhjennut viisuri.
Itseä on harmittanut noi röntgenkuvat, mutta nykyään ne otetaan kuulemma herkemmin raskaudesta huolimatta.
 
Uskaltaisinkohan mää pyytää et se röntgen otetaan? Mulla ois huomenna vielä suuhyg. Ja hänen kanssaan aion keskustella asiasta..

Vai onkohan se röntgen kauheen paha? Tuntuu et tässä on nyt kaks pahaa vastakkain..

Mea, iha hirvee kokemus ollut varmasti! Onneks kuitenki kaikki näyttää olevan hyvin. Kauhistuin sun kertomista niin paljon, et oli pakko näyttää miehellekkin. Täällä peukut pystyssä et kaikki menee loppuunsaakka hyvin! <3
 
Mä varailin tänään ajan sokerirasitukseen ja sain ajan tonne 12.2. Eli aika pian sekin sitten jo. Ihmetteli ajanvarauksessa et miks mulla vaan paasto ja 1h kokeet ja yritti suostutella siihen kolmanteen kokeeseen, mut ei saanu mun päätä kännettyä. :hilarious: Ylläri..

Tänään oli hammaslääkärikin ja mulle tuli ihan täysin yllätyksenä, kun otti puheeksi että mulla on yhdestä hajonneesta hampaasta jätetty juuri ikeneen. Oon yästä ollu tietonen kyllä, mut se mikä yllätti, hän sanoi että juureen voi tulla tulehdus kun on altis bakteereille ja tulehdus taas voi aiheuttaa keskenmenon/ennenaikasen synnytyksen. :nailbiting::nailbiting::eek::arghh:

Emmä oo tienny mitää ja ku oon tällanen pahvipää :bag: ni emmä oo ees ajatellu koko asiaa! Toi hammas/juuri on ollut tollasenaan viimeset 7 vuotta, kun lensin maneesinseinään hevosen selästä ja hammas hajos siihen paikkaan. Mut miks hitossa ne nyppi vaan ne hampaanjämät pois eikä ottanu sitä juurta??:arghh:

Nyt ne ei sit voi tehdä sille mitään, kun eivät ota röntgeniä raskauden takia ja juuren annetaan olla ja toivotaan vain että tulehdusta ei ole. Mut oiskohan siinä kipuilua jos ois tulehdus..?:sour: Vai ei? Koska jos se on muutenki kuollut juuri, ni eihä se ees välttämättä kipuile! Ihan jäätävää, taas yks stressinaihe lisää. :confused:


Mulla viimeinen viisaudenhammas juilii aina välillä. Satuin mainitsemaan siitä kun oli hammaslääkärin tarkistus. Määräsi kuviin. Kävin röntgenissä, suositukset ovat juuri muuttuneet. Hammaslääkäri sanoi että saa mennä, säteily mitä siitä tulee on pienempi kuin esim että lentäisin Hki-Oulu lentokoneella. Lennolla olisi moninkertaisesti säteilyä vrt hammasröntgen.

Röntgenhoitaja ei tästä uudesta suosituksesta tiennyt mutta otti kuvat, toki mulla oli se lyijyessu päällä. Hyvillä mielin menin.

Nyt helmikuun alussa on hampaanpoisto leikkaus. Lääkärin mukaan on paljon vaarallisempaa jättää kuvat ottamatta ja leikkaamatta jos joku tulehdus vaikka sielä piilevänä jyllää kun että käy sen röntgenkuvan ottamassa.

Käy kattoos Säteilyturvakeskuksen sivuilta, siellä on siitä uudesta ohjeesta:) ja kannattaa varmaan soittaa uudestaan hammaslääkärille että olisiko syytä käydä kuitenkin kuvissa:)
 
Mulla on maaliskuussa suuhygienistille aika, kun hammaslääkärissä eilen totesivat, että raskaus on pistänyt ientulehduksen kunnolla päälle (niinku jo arvasin ikenien vuodosta), tullut ientaskujakin jo - eli elinikäinen hoitotarve edessä. Kiva kuitenkin, että kehui mun hampaiden kuntoa ja puhtautta ja sanoi viisaudenhampaitakin siroiksi. :'D

Mulle muuten sanoi tarkastuksessa, että eivät ota röntgeniä ellei oo aihetta, mutta että se säteilyannos on ihan minimaalinen ja vatsan päälle laitetaan vielä lyijypeite suojaksi. Mulla ei kuitenkaan todettu tarvetta röntgeniin, otetaan sitten joskus ensi syksynä seuraavan tarkastuksen yhteydessä.

Mea, varmasti säikähdytti! Onneksi kuitenkin pienellä kaikki hyvin. <3
 
Mullakin oli semmonen käsitys että hampaat pitäis saada kuntoon jos on raskaana koska ne voi vaikuttaa kaikkeen. Mulle ainakin sanottiin heti ekassa neuvolassa että varaa aika tarkastukseen vaikkei tuntuiskaan et olis mitään häikkää, mut jos jotain löytyy niin saa heti hoidettua.

Olin eilen siis sokerirasituksessa ja onneksi kaikki oli hyvin eikä oo ainakaan mitään pelkoa et tulis raskausajan diabetes, enkä joudu mitään paasto tarkkailujakaan tekemään.:)
Ainut mikä oli nyt, niin hemoglobini oli laskenut just alle rajan joten pitäis alkaa napsia rautatabletteja.
 
Kiitos tsempeistä ja tuesta jokaiselle :Heartred oli kyllä inhottava tapaus tämä, toki nyt tuntuu ihan hyvältä, että erikoislääkäri on tarkastanut pikkuisen ja kaikki on hyvin. Päästään myös jatkossa vielä näkemään pikkuinen useamman kerran, kun täytyy tosiaan ultrata tuon napanuoran takia. Ylimääräinen seuranta ei haittaa :)
 
Mulla oli tänään se suuhygienisti ja vaikka yritin melkein inttää et haluan sen röntgenen niin ei suostunut. :grumpy: Sano et hän ei jaksa uskoa että siellä olisi tulehdusta, vaikka kuinka vakuutin että ennenkin ollut tulehdukset ilman särkyjä. Mut eeeei, hän sano et ei kannata. :shifty: Vieläkö mä inttäisin sille seuraavalla kerralla parin viikon päästä, vai uskoisinko jo et ei ne ota sitä? o_O
 
Usko vaan. Ei ne sitä ota, jos ei oo ihan tosi pakko. Mahdollinen hyöty on luultavasti mahdollista haittaa pienempi...
 
Joo en mäkään lähtis otattamaan röntgenkuvia ilman syytä. Ja kyllä se suuhygienisti varmasti näkis jos olis tulehduksen tai reikien merkkejä. :)
(En muuten tiedä onko suuhygienistin edes mahdollista otattaa kuvia, lääkärinhän täytyy lopulta arvioida sen tarpeellisuus ja määrätä tutkimus).
 
Onko hansunen (miten se kirjoitettiinkaa :D) sulle tullu rakenneultrakäynnistä lasku? Eiks se ookaa ilmanen? :O
 
Mitä mieltä perhe- ja synnytysvalmennuksista? Tekis mieli skipata osa niistä.. Yksi osio ollaan jo skipattu, aiheena parisuhde :P Ainut osio mikä kiinnostaa on synnytys. Ehkä jonkin verran myös imetykseen liittyvä. Muuten tuntuu että jaa-a, joo-ops.
 
Meillä on ensimmäinen perhevalmennus vasta maaliskuussa, joten en tiedä millanen se on. Aattelin kuitenkin mennä. Toinen kerta on sitten huhtikuussa.
 
Me ei käyty esikoisesta ollenkaan. Synnärille tutustumassa kylläkin ja kai se oli noinniinky virallisesti yks osa sitä valmennusta?! Mutta ku ei ois voinu vähempää kiinnostaa
 
Mä en ole saanut neuvolasta vielä edes mitään tietoja/ohjeita valmennuksista. Joko ovat unohtaneet kertoa siitäkin tai sitten ne on joskus ihan loppuraskaudesta. Kuulemma ovat aika turhia kavereidem mukaan. Itseä kyllä kiinnostais synnytysvalmennus siltä osin että siellä vois tivata mitä kaikkea on käytettävissä Koksin synnytysosastolla että osais tehdä etukäteen synnytystoivelistan.
 
Ei oo mullakaan vielä hajuakaan valmennuksesta tai tutustumiskäynnistä. Kysyin viimeksi ja terkka sano niitten tulevan myöhemmin. Itse ainakin olen utelias noitten valmennusten suhteen...saa nähä mimmosia sitten ovatkaan.
 
Mekään ei menty esikoisesta mihinkään valmennuksiin eikä mennä kyllä nytkään. Tosin käytiin kyllä tutustumassa synnytysosastolle että ties sitten mihin piti mennä :grin Imetyskurssi mua kiinnosti ja sinne meiän piti mennäkin, mutta siinä kävi niin että kun esikoinen syntyi 10pvää etuajassa, niin ei ehditty:p Seuraavana päivänä synnytyksestä ois ollut meillä tuo Imetyskurssi, niin eipä päästy paikalle, ja siinä vaiheessa olinkin jo imettänyt neitiä jo ties kuinka monta kertaa :grin
 
Takaisin
Top