Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä mietin samaa kuin Katzz.. Hyötyykö varhennetulla äippärahalla jotenkin? Minäkin siis jo valmiiksi kotona kodinhoidontuella.
 
Hyötyyhän siitä nyt alkuun, mut sitte loppuu vanhempainrahan maksu siinä vaiheessa, kun vauva on 8 kk. :) Mä olen työelämässä, joten yritän jaksaa loppuun asti töissä ja jos en jaksa, niin otan sairaslomaa. Äitiysloman aloitan vasta viimeisenä " pakollisena" päivänä, että saa sitte ensi keväänä kuukauden pitempään parempaa rahaa. ;)
 
En ole oikeastaan koskaan edes miettinyt varhaistettua... Koska niin monet siitä on täällä maininnut, tuli vaan mieleen hyötyykö siinä lomapäivissä tai rahan määrässä jotenkin ihan siis normaaliin verrattuna. Ei varmaan... Kodinhoidontuelle olen kuitenkin jäämässä.
 
Oon ollu ihan hirveessä flunssassa pari viikkoa niin on jäänyt vähän kirjoittelut vähemmälle. Viime keskiviikkona oli meillä kelaneuvola ja kaikki oli hyvin. Sykkeet kuului hyvin ja vauveli liikkui taas kovasti ❤ flunsassta huolimatta omatkin arvot oli ok, verenpaine 100/65 ja hB 126, painoa oli tullu 4kg 8 viikon aikana, mut kuulemma ihan normaalisti 500g/vk. Oli se kyllä vähän kauhistus, kun joulun jälkeen oli vain kilo lisää, mut nyt tää flunssa on vieny ihan kaikki voimat ja lenkkeilyt ja jumpat pakostakin jääny kokonaan pois. Toiseen sokerirasitukseen pitäisi jo ruveta aikaa varailemaan ja sitten täytellä ne kelan hakemukset ☺
 
Mulla on tiistaina eka sokerirasitus (sillon viikkoja 25+5), mua kyllä ällöttää sen litkun juonti jo valmiiksi! Toivon vaan et kaikki ok, mul on kyl tätä painoa taas kertynyt kuukaudessa pari kiloo lisää :nailbiting: Tosin en mä nyt ole hirveesti mitään ylimäärästä liikkunut kaan, kun joka paikka särkee..
Ja jotenkin must tuntuu et oon kyl hirvee läskimangneetti aina raskausaikana, kun esikoisenkin kanssa niitä kiloja vaan kertyi vaikka kuinka ravasin lenkeillä ja uimassa jne melkeen loppuun asti (sillon ei ollutkaan mitään kipuja mulla ja teki mielikin kokoajan urheilla, mut silti jostain syystä sitä painoa vaan kertyi.:bored: Ja sillon kävin kyl myöskin sokerirasituksessa mut kaikki oli normaalia kaikessa. Niin toivottavasti on nytkin :rolleyes:
 
Sokerirasitus takana nyt ja oli just niin ällöä kuin ihmiset on kuvailleet :confused:.
Meinasin alkaa oksentamaan jo ennen ensimmäistäkään hörppyä siitä liemestä (olin niin nälissäni) ja hoitaja jo totesi pari kertaa, ettei tästä varmaan mitään tule... Kuin ihmeen kaupalla sain pidettyä yrjöt sisällä ja lopulta koe onnistui! Mutta toivon todella, ettei tarttis mennä toista kertaa! :bored:
 
Ylimääräinen neuvolakäynti takana, lääkäri siinä samassa kipujen takia(ja supistusten). Oon nyt sitten töistä pois tän kuun loppuun ja sitte sovittiin ton perheen kanssa missä oon lastenhoitajana, että työsuhdetta ei jatketa enää helmikuussa(määräikainen sopimus tammikuun loppuun), koska en työkuntoinen ole. Oon siis työttömänä äippäloman alkuun saakka.

Lääkäri teki sisätutkimuksen ja paikat pysyneet onneksi kiinni, sain mielenrauhan :) Vauva oli nyt kääntynyt pää alaspäin, joten siitä johtuu toi hirvittävä paineentunne alavatsalla. Ilmeisesti pyörii vielä siellä , ettei koko aikaa oo tuossa asennossa,kun ei paineen tunnekaan oo koko aikaa. Kaikki muutenkin oikein hyvin. Nyt siis vaan lepoa :) Meidän neiti myllää siihen malliin tuolla vatsassa, että näkee ulospäinkin jo osan liikkeistä :)
 
Misu, kiva kuulla että pääsit saikulle. :) työsi kuulostikin aika raskaalta.

Mekin oltiin tänään neuvolassa ja puhuttiin sokerirasituksesta. Lupasi ettei mun tarvi mennä ottaa kuin paasto ja 1h juomisen jälkeen, 2h koetta ei tarvi ku se on mulle jo liikaa. Nimittäin se kolmas piikki. :D sanoi myös et hyvät arvot oli tammikuun alussa, kun isotäti mittas multa syömisen jälkeen arvoks 6,8. :) eli ettei tarvi murehtia sen suuremmin et tulis radi. Mulla syömiset muutenkin kunnossa ja terveelliset eväät, herkkupäivä vaan kerran viikossa.

Mittasi kohdun korkeuden ja kulkee kuulema yläkäyrillä. Mut kuitenki iha normaalia täs vaihees?

Kela asiat käytiin läpi ja laitettiin kotiin tultua hakemukset heti vetämään.

Paino oli viime käynnistä noussut 3kg, eli ei kai paha.. Kun viime käynnistä aikaa 2,5kk.
 
Joo, nyt on kyl hyvä mieli kaikesta :)

Toivotaan ,että sokerirasitus menee sulla hyvin. Itellä koe oli ihan helppo juttu, mut sit tosiaan paasto meni yli, ja nyt oon siitä asti kotona mittaillu arvoja 3-4 kertaa/viikko, 4 arvoa päivässä Ei yhtään ylitystä :D

Mulla kans sf-mitta yläkäyrillä ollut, nyt siis kaks kertaa mitattu. Rv 18+6 se oli 20 cm ja rv 22+5 se oli 23cm. Sano kyllä, et ihan normaalia , et ekoilla mittauksilla on isot lukemat, mut mulla nyt ennestään tuota mahaa tuossa jo on ja nyt vatsa on tosi iso, vaikka vauva on kasvanut ihan normaalisti. Jännä nähdä mitä tuo lukema on sitten helmikuun alussa seuraavalla käynnillä.
 
Mulla kans 22+6 ja mitta oli 24cm, eli aika samoissa lukemissa mennään näköjään. Mullakin kyl omaa mahaa tietty jonku verran löytyy, kun se vähä niinku ilmesty sillo alkupahoinvointien aikaan. :D hyvin sieti huonoon oloon vetää pelkkiä herkkuja kaksi kuukautta! ;) ja sehä alko näkymään..
 
Misu91:Mulla myös joka ultrassa vauveli ollut pää alaspäin ja välillä onkin paineentunnetta. Etenkin kun oon pystyssä tai kävelen painaa alavatsaa eniten. Ja tällöin myös pissattaa kokoajan. Nyt ei kyllä onneks oo ollut supistuksia pariin viikkoon, mahakipuja kylläkin, mut haluisin olla töissä mahdollisimman pitkään (varsinkin kun viisi viikkoa tuli just oltua sairaslomalla).

Hyvä että sulla pysyny paikat kiinni :). Itseä vähän huolettaa kun ennen synntystä ei oo enää ultria eikä muutenkaan oo mitään seurantaa (lääkärikäyntejä). Mulla nyt rv 22+1.
 
Jännä kun mulle sanottu ettei tässä vaiheessa oteta vielä sf-mittaa vaikka viikkojakin oli kasassa 23 viime käynnillä.
 
Sain viime neuvolassa raskaustodistuksen ja laitoin hakemukset kelaan. Tänään postissa tuli neuvolasta raskaustodistus, ja lappu mukana jossa luki "anteeksi, viime raskaustodistuksesta puuttui laskettu aika" ... mites nyt, laitanko uuden todistuksen liitteenä sinne kelaan vielä vai?
 
Mulla sf-mitta 22 cm ja rv 23+6. Meilläkin neuvolassa sanottiin, että alussa voi olla vähän isompia lukemat. Mulla siis mahaa itsellä ennestäänkin. Painonnousu raskauden alusta nyt rv 24+3 on 4-5 kg. Siitä ei oo tullut neuvolassa mitään kommenttia, en tiedä, onko tuo hyvä vai huono sitten, kun alkuBMI kuitenkin ylitti 30. Nollanousuilla en oo onnistunut menemään, mutta mitenkään radikaalistikaan ei oo noussut.

Helmikuun alussa toinen sokerirasitus. Ekassa 2 h arvo ylittyi, kotiseurantaa piti tehdä viikko ja kun se oli ok, niin sai lopettaa. Oon mä välillä huvikseen kattonut (kun laitteet kerran jäi mulle), että mitä sokerit näyttää, tähän mennessä ollut ihan normit. Pitää vaan muistaa syödä säännöllisesti, sillä jos sokerit laskee liikaa, niin oon ihan väsynyt & ärtynyt ja sen jälkeen kun syö, niin tulee huono olo. Eli säännöllisyys toimii mulle. Siksi toi rasituksen 12 h paasto on kamalaa, mulla oli viimeksi ihan tajuton nälkä, meni kyllä se litku alas helposti, kun keho oli vaan helpottunut, että saa jotain ravintoa. :'D
 
Viiviva sinuna laittaisin sen uuden todistuksen kun siinä kerta kaikki tiedot! Kyllä ne Kelasta ilmoittaa jos jossain tiedoissa on häikkää!
 
Outoa, multa ei oo mittailtu vielä kertaakaan sf-mittaa ja nyt rv 21+3. Viikon päästä on ns kelaneuvola, otettaiskohan siellä.
 
Takaisin
Top