Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kätilö oli TOSI kiva! Vaikka oli myöhässä ja vaikka meilläkin kesti, niin oli tosi rauhallinen ja kyseli, että olisko meillä vielä kysyttävää tai jotain muuta mielessä. Päätin sit kysellä kaiken mitä mieleen tuli, ja sit kun lähdettiin, niin toivotteli vain hyvää vointia ja että yrittäisin nyt vähän muistaa nauttiakin tästä. :D Puhuttiin siis siitä, miten ihmeellistä on jotenkin se, että kahdesta solusta voi tulla ihminen ja et miten se vauva on jo tässä vaiheessa niin valmiin näköinen. Sit kyselin siitäkin, että paljonko tän ikäiset nukkuu (siis että voisko se, ettei tunne liikkeitä, johtua paljosta nukkumisesta), niin sanoi, että ei sitä pysty sanomaan, että esim. kun ultratessa vauva välillä liikkuu ja pysähtyy, niin ei pysty yhtään sanomaan, että nukahtiko se vai kerääkö vain voimia, kun ei se uni oo mitenkään tietoista tossa vaiheessa vielä. Et jäi kyllä tosi hyvä mieli, kun oli jotenkin niin empaattinen ja vastaili rauhallisesti kaikkiin kysymyksiin. Sanoi, et sillä itsellä on kans kolme tytärtä.

Ja hauskaa, jos sulla on sellanen olo, että tää on tyttö. :joyful: En oikein tiedä miks mulla oli poikaolo, mutta nyt kun katson noita kuvia, niin musta pää näyttää ihan tytön päältä. :D Sit sekin oli hauska, et nyt kun vertasin näitä ultrakuvia niihin ekoihin, ne ekat näyttää ihan superrakeisilta ja epäselviltä, vaikka musta niistä silloin näki vaikka mitä. :rolleyes: Et nyt aloin miettiä, et pitäisköhän mennä 4D-ultraan vielä myöhemmin, et sais VIELÄ selvempiä kuvia, et sit näistä rakennekuvista ei varmaan näytä saavan selville yhtään mitään. :grin Mut joo, oli hauskaa, kun se lähti kiipeämään kohdun seinää pitkin ja heitti takaperinvoltin.

Ai niin, kysyin sitäkin, että voiko jotain päätellä siitä (muistan, et täällä jossain ketjussa oli puhetta asiasta), että jos on kohdussa vilkas, onko syntymän jälkeen rauhallinen ja päinvastoin. Sanoi, että ei sitä oo tutkittu, mutta itse asiassa monilla on ollut sellanen havainto. Et nähtäväksi jää. :wacky:
 
Itsekin aloin tässä nyt miettimään että ihan oikeesti, kohtahan tää jo syntyy!! Vajaa 16vkoa :rolleyes: ja jos syntyy aijemmin niinkuin siskonsa niin sit vois olla vaan 14vkoa odottamista!! :wideyed: Ihan hullua miten nää viikot meneekin nopeesti! Ja toisaalta, vaikka menis ylikin lasketun, niin silti, vähiin käy ennen kuin loppuu :p
 
Kätilö oli TOSI kiva! Vaikka oli myöhässä ja vaikka meilläkin kesti, niin oli tosi rauhallinen ja kyseli, että olisko meillä vielä kysyttävää tai jotain muuta mielessä. Päätin sit kysellä kaiken mitä mieleen tuli, ja sit kun lähdettiin, niin toivotteli vain hyvää vointia ja että yrittäisin nyt vähän muistaa nauttiakin tästä. :D Puhuttiin siis siitä, miten ihmeellistä on jotenkin se, että kahdesta solusta voi tulla ihminen ja et miten se vauva on jo tässä vaiheessa niin valmiin näköinen. Sit kyselin siitäkin, että paljonko tän ikäiset nukkuu (siis että voisko se, ettei tunne liikkeitä, johtua paljosta nukkumisesta), niin sanoi, että ei sitä pysty sanomaan, että esim. kun ultratessa vauva välillä liikkuu ja pysähtyy, niin ei pysty yhtään sanomaan, että nukahtiko se vai kerääkö vain voimia, kun ei se uni oo mitenkään tietoista tossa vaiheessa vielä. Et jäi kyllä tosi hyvä mieli, kun oli jotenkin niin empaattinen ja vastaili rauhallisesti kaikkiin kysymyksiin. Sanoi, et sillä itsellä on kans kolme tytärtä.

Ja hauskaa, jos sulla on sellanen olo, että tää on tyttö. :joyful: En oikein tiedä miks mulla oli poikaolo, mutta nyt kun katson noita kuvia, niin musta pää näyttää ihan tytön päältä. :D Sit sekin oli hauska, et nyt kun vertasin näitä ultrakuvia niihin ekoihin, ne ekat näyttää ihan superrakeisilta ja epäselviltä, vaikka musta niistä silloin näki vaikka mitä. :rolleyes: Et nyt aloin miettiä, et pitäisköhän mennä 4D-ultraan vielä myöhemmin, et sais VIELÄ selvempiä kuvia, et sit näistä rakennekuvista ei varmaan näytä saavan selville yhtään mitään. :grin Mut joo, oli hauskaa, kun se lähti kiipeämään kohdun seinää pitkin ja heitti takaperinvoltin.

Ai niin, kysyin sitäkin, että voiko jotain päätellä siitä (muistan, et täällä jossain ketjussa oli puhetta asiasta), että jos on kohdussa vilkas, onko syntymän jälkeen rauhallinen ja päinvastoin. Sanoi, että ei sitä oo tutkittu, mutta itse asiassa monilla on ollut sellanen havainto. Et nähtäväksi jää. :wacky:

Meillä esikoinen oli kohdussa tosi vilkas ja sama meno jatkunu syntymän jälkeen koko ajan.. :D et meille se uskomus ei ainakaan pitänyt paikkansa!
 
Kiva kuulla Odetten hyvistä RU- kokemuksista! Itse olen myös miettinyt, että liikkuuko vaavi ollenkaan mahassa, kun en oikein vielä voi kunnolla sanoa tuntevani liikkeitä (rv 19+6). Mutta hyvä tietää, että voi siellä liikkua vilkkaastikin, mutta ei vaan itse vielä tunne.
Meillä parin päivän päästä ru :dance011
 
Joo, kääntyili, nyrkkeili, meni ympäri kuperkeikkaa ym ja en tosiaan tuntenut, vaikka ultran anturikin painoi vatsaa. Ehkä kerran potku osui anturiin *tömps*, mutta en oikein siitäkään osaa sanoa tunsinko sen vai näinkö kuvassa. Jotenkin se vauva tuntui olevan siellä näyttöruudulla eikä mun sisällä. :D
 
Meilläkin oli rakenneultra tällä viikolla ja oli kyllä ihana käynti. Hämmästyttävän tarkasti noi rakenteet pystytään kattoon ja huojentavaa tietää että ainakin tähän mennessä kaikki niinkuin pitää :). Mä oon jo välillä kutsunut pikkusta pojaksi, mut nyt selvisi että tyttöhän sieltä tulee:grin. Käsitin, että tää on aika varma veikkaus kun ultraaja näki häpyhuulet.
 
RU täälläkin takana! Poika tulossa! Uudestaan ultraan vielä ensi viikolla, sillä kaikkea ei saatu sydämestä mitattua. Lisäksi raajojen pituudet vähän jäljessä, niin mitataan vielä uusiksi nekin. Esikoisen kanssa sama puhe raajojen luista odotusaikana, joten en nyt enää jaksa stressata niistä
 
Meillä ei kyllä sydämestä mitattu mun mielestä mitään. Katsottiin kyllä rakenne ja virtaukset, mutta en muista et olis mitannut..
 
Kiva kuulla muitten hyvistä kokemuksista ultrassa! Itsellähän jäi ultraajasta aika huono maku, kun oikeen mitään ei kertonut, että mitä milloinkin ultrasi ja kommentoi vaan sitä, kun on vauva niin syvällä ja huonossa asennossa ja karkailee koko ajan ja minä makaan väärässä kohdassa/asennossa ja muuta "mukavaa". Sitten tosiaan esim. zoomaili sydäntä vaikka kuinka kauan, muttei siitäkään kertonut, onko normaalia vai ei. Eikä edes ultrauksen jälkeen, sanoi vaan, että vauvan mitat (pituus? reisiluu? en tiedä?) menee alarajoilla, mutta just ja just normaalin puitteissa & paino oli n. 320 g, tämä rv 20+0 siis. Piti sitten neuvolakortista katsoa, että juu normaalit rakenteet on ja liike ja sydämen syke samoin. Mutta tärkeintähän oli kuitenkin, että vauvalla oli kaikki hyvin, eli ei kai pitäisi valittaa. :)
 
Meidän ultraaja kyllä selitti koko ajan mitä katselee ja mittailee, mut hän puhui niin hiljaa, et vaikka mä olin ihan vieressä niin en meinannu kaikesta saada selvää, mitä mumisi :grin Mut meilläkin oli kaikki hyvin.. Jännä et Sugarplum Sprite, teille sanottiin et just ja just normaalin puitteissa, kun ei meille mitenkään erikoisesti mainittu et olis jotenkin alarajoilla. Meillä siis kans ultra oli rv 20+0 ja paino oli n.304g.. no kyllä se mainitsi kun noita pituuksia mittaili, et kone antais muutaman päivän vähemmän viikoiks, mut ei sitä sen enempää kommentoinu. :)
 
^Meillä osa arvoista oli päivän yli ja osa pari päivää alle, kysyin tuosta ultraajalta. Sanoi, että viikon saa heittää ja lähinnä katsovat sitä, ovatko nuo päiväarviot suhteessa toisiinsa. Ts. ettei toinen ole vaikka 19+2 ja toinen 20+5, vaan ovat suhteessa keskenään samat, vaikka sitten poikkeaisivat virallisesta viikko- ja päivämäärästä.

Tosi kurjaa, että monille ei ole sanottu edes sitä, että kaikki on ok. :/ Olen itse varmaan niin suulas, että jos ei kätilö olisi oma-aloitteisesti mitään sanonut, olisin alkanut tentata. :rolleyes:
 
Katskutti: meilläkin(en muista olenko maininnut täällä missään) pojalla reisi ja olkaluu olivat jopa 2vkoa muuta kehitystä jäljessä, huomenna toinen ultra. Tampereen juttuihin kuulutaan mt kun kävin Oulussa tuon RU:n niin siellä sanoi että täällä oulussa me ei tähän kiinnitettäisiin huomiota mt tampereella haluavat tutkia paremmin. joten. mt ei onneks oo mitään pelkotilaa itellä et ois jotain vikana. Lapsen isä roteva ja lyhyt niin siihen luotetaan et on geeneistä kyse.
 
Meillä on kummallaki kerralla ollu superihana kätilö, niin nt-ultrassa ku rakenneultrassakin. Kummatkin selittänyt ihan koko ajan mitä nyt katotaan ja miltä näyttää( väliin sellata sanastoa et en ees oo ymmärtänyt) mutta niin, ettei tosiaan oo jäänyt epäselväksi että kaikki on just niin kun pitää :) Ja jos ei ois selittänyt, oisin kyllä kysynyt.
 
Ru2 käyty.. en kyllä mene Taysiin jos ei ole pakko :P Olin niiiin kipeä sen kävelyn jälkeen et huh! mutta: vauva jatkaa edelleen kasvua samoilla käyrillä; reisi ja olkaluu 2vkoa muita rakenteita jäljessä. Lääkärin mielestä ei syytä huoleen kun muuten seulat ja rakenteet erinomaiset. Kontrolli helmikuussa. Synnytyskanava pysynyt viikkoihin nähden hyvänä jatkuvista kivuista huolimatta, onneksi. mulla on koko ajan sellanen pelko takapuolessa ettei tämä ainakaan 40 viikolle asti pysy sisällä, aikaisemmat lapset menneet keskimäärin viikon yli LA:n. Mut tää varmaan joudutaan lopulta käynnistämään kun menee sit 2vkoa yli huolesta huolimatta :D :D
 
Mehän siis ultrassa yritettiin kysellä, että mitä tässä nyt tapahtuu ja mitä mittaillaan, mutta ultraaja tuntui kovasti häiriintyvän meidän puheista eikä kyselyistä huolimatta oikeastaan vastannut. Mun mies on todella sosiaalinen, mutta jopa hän jotenkin jäätyi siinä tilanteessa (ei olisi edes sukupuolta tajunnut kysyä). :D Googlettelin noita mittoja sitten, niin kaikki muut vastasi viikkoja, reisiluun mitta sitten oli vähän pienempi mutta selkeästi rajojen sisällä kuitenkin. Kun minä oon alle 155 cm ja mies alle 170 cm, niin onkohan tuo ihmekään, jos meidän lapsesta tulee lyhytjalkainen.
 
Takaisin
Top