Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa kaikille!

Sain vihdoin aikaiseksi liittyäkin tänne, vaikka olen seurannut foorumin keskustelua jo raskauden alusta asti. Kysymyksiä alkaa kuitenkin kertyä raskauden edetessä ja ru:ssa eilen kaikki oli hyvin, joten täällä ollaan!

Odotamme ensimmäistä lastamme mieheni kanssa ja aloitin juuri ennen raskausuutista taas koulun. Tuossa aiemmin joku puhui, että aloittaa äitiysloman 50pvää ennen la, sillä se on opiskelijana taloudellisesti kannattavampaa. Hätäännyin aiemmin vähän tiedosta, että kun äippäloma alkaisi Kelan laskurien mukaan huhtikuun puolessa välissä (niin la on tosiaan 18.5. (: ) ja siltä kuulta ei sitten ilmeisesti voi nostaa opintotukea ellei halua äp-rahaa minimimääräisenä (olin töissä koko vuoden 2014). Ja kun äp-raha maksetaan vasta jälkikäteen niin pitäisi omista säästöistä kustantaa mm. kahden kuun vuokrat yms. ja elää puoli kuukautta käytännössä ilman mitään tuloja! Mutta siis voisinko aloittaa äippäloman jo huhtikuun 1.pvä (ja silti käydä normaalisti koulussa sen kuun) jolloin saisin edes hieman aiemmin jo äitiyspäivärahaa, eikä säästöjä tarvitsisi rokottaa kuin yhden kuun elämisen osalta? En siis tietenkään nostaisi opintotukea huhtikuulta.

Tulipas maratoni, mutta olisin kiitollinen jos joku osaisi opastaa (:
 
Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa, mutta työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä. Työskentely sunnuntaisin tai arkipyhinä ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä äitiysrahaa maksetaan vain arkipäiviltä.

Jos opiskelet päätoimisesti ja saat opintotukea, sinulle maksetaan opintotuen lisäksi äitiysrahaa vähimmäismääräisenä. Jos et nosta opintotukea etkä työskentele, äitiysraha maksetaan tavalliseen tapaan täysimääräisenä.

Jos menet töihin tai aloitat opiskelun, ilmoita siitä heti Kelaan. Näin sinulle maksetaan oikein äitiysrahaa ja vältyt turhalta takaisinperinnältä. Ilmoita työpäivät Kelaan asiointipalvelussa tai soittamalla lapsiperheen palvelunumeroon. Palkkatietoja, työskentelyä sunnuntaisin tai arkipyhinä ei tarvitse ilmoittaa Kelaan.

Jos saat varhennettua äitiysrahaa, et voi työskennellä lainkaan (paitsi sunnuntaisin ja arkipyhinä, koska siltä päivältä tukea ei makseta) etkä opiskella päätoimisesti.




Tuossa Kelan sivuilta kopsattua. Eli siis jos aloittaa äippäloman varhennettuna(eli 50 päivää ennen laskettua aikaa,) silloin ei voi opiskella päätoimisesti. Aika moni varmaan jäisi varhennetulle äitiyslomalle ja tekisi siinä ohessa vielä töitä/opiskelisi ja ottaisi sekä palkan että opintotuen ja sen päälle vielä äitiyspäivärahan. Tämä ei kuitenkaan onnistu. Jos siis aloitat äippäloman 30 päivää ennen laskettua aikaa, silloin voi samanaikaisesti tehdä töitä/opiskella ja silloin saa äitiyspäivärahan vähimmäismääräisenä, eli oliko se jotain 24€/pvä.

(Ite saan tuon vähimmäismäärän joka tapauksessa kun ollut niin olemattomat tulot 2014 eikä yhtään oo siitä parantuneet, oon siis perheessä lastenhoitajana ja palkka tulee Kelalta yksityisenhoidontukena,joka on tosi pieni)
 
Mun mielestä äitiysloman saa alottaa enintään 50pv ennen ja viim 30pv ennen laskettua aikaa. Mä jään sen takia 50pv ennen koska se on taloudellisesti kannattavampaa. Ja mä voin opiskella täyspäiväsesti vaikka saan äitiyspäivärahaa, en vaan tietenkään saa opintotukee sillon. Äitiyspäiväraha on paljon enemmän ku opintituki..


Kelan sivuilla lukee , että ei voi opiskella päätoimisesti, jos aloittaa äitiysloman varhennettuna. Sillä ei ole väliä, saako opintotukea vai ei. Linkitin tuohon tuon Kela-kertun vastauksen asiasta.
 
Ompas sit vaikeeta. Mä oon menossa vielä kelaan ihan kyseleen näitä asioita ku on tosiaan vähän epäselvyyksiä et miten teen.. syksylläkin mun pitää olla koulun kirjoilla jotta saan opintosuoritukset opinnäytetyö seminaareista, joten sillonkin tarvii miettiä miten tuet menee.. Huoh.. aikamoista selvittelyä...
 
Takaisin
Top