Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei ollut ainakaan mitään valinnanvapautta ts. sairaalasta annettiin yksi aika ja kysyttiin, käykö se. Että otettiin, kun kävi, mutta ei tuossa varmaan hirveästi olis ollut neuvotteluvaraa tai ei ollut vaihtoehtoja, joista olisi voinut toivoa. Että oletan, että synnytyksiin erikoistuneessa sairaalassa osataan laskea milloin on oikea aika RU:lle. :D
 
meillä pikkunen todettu terveeksi pojaksi viikko sitten (rv21+5) <3 pikkusen kasvu mietitytti kätilöä mt tosi terhakka ja vikkelä vauva. Ja saadaan poika 3 tytön jälkeen, en tiedä kuin moni täällä ymmärtää mt vaikka sukupuoli ei ole terveyttä tärkeämpi niin kyllä sitä on onnelinen ku pojan saa tyttöin jälkeen. Menetyksen pelko vain kasvanut tosi voimakkaaksi kun niin monta vuotta ajatellu et poikaa ei saa :P alkuviikosta kela neuvola..
 
Varmasti maikhi kaikki on hyvin ☺ mä istun just odottamassa neuvolan aulassa . Tänään se kelaneuvola. Pelottaa mitä sanoo painosta , vaiks sitä ei nyt paljon oo tullutkaan niin kun lähtöpaino on jo yli sadan niin hirvittää.
 
Meillä oli tänään aamusta kela-neuvola. Nyt rv 23+1
Sain raskaustodistuksen ja nyt pitäs suunnitella miten hakee äitiyspäivärahaa.. käytiin neuvolassa vain äidin tuet läpi..? Mutta pakko näitä asioita on vielä ittekkin tutkia ku mä aloitan äitiyspäivärahan 50pv ennen laskettua aikaa ku se on taloudellisesti kannattavampaa meille...
Muissa mittauksissa kaikki ok. Sf mitta 20cm, vauvan sykkeet 140..
Painoo on tullu joulun ja uuden vuoden aikana reippaasti :/
Mut nyt mä alotan uinnin/vesijuoksun ja meillä alko myös roskaruokalakko :)
Mulla on ollu kipua alavatsalla melkein koko raskauden ja jos ne alkaa muuttua pahemmiks tai selkeesti tuntuu supistuksia ni sit pitää varata neuvolalääkärille aika.
Sokerirasitukseen joudun toiseen kertaan kun rv 26 täynnä..

Mutta nyt siis kaikki hyvin! Seuraava neuvola helmikuun alussa n. rv 28..
 
Halimami, pitääkö siihen olla joku ns. syy, että sen voi alottaa sen 50päivää ennen vai onko se ihan oma päätös? Ko mieki jäin sillon miettimään ko kelan laskureita kattelin, niin just äityislomanki voi aikasintaan alottaa jo tuossa maaliskuun lopulla, mutta viimeistään sitten huhtikuussa. Ja eikös se mene just niin, että jos äitiysloman alottaa niin äitiyspäivärahaki alkaa pyöriin samaan aikaan?
 
Eiks se oo niin että ite voi päättää aloittaako 30 vai 50 päivää ennen laskettua aikaa mutta jos aloittaa varhennettuna niin sitten ei saa töitä tehdä siinä ohella.
 
  • Tykkään
Reaktiot: mh-
Huh! Tänään oli ru ja kaikki oli hyvin pikkutytöllä. Rv 22+2 ja pikkuisen paino 434g.

Meidän perhe saa siis toisen prinsessan :love017. Onko muilla tyttöuutisen saaneilla miehet kuinka reagoineet? Meillä kuulsi pieni pettymys miehestä kun ei tullut poikaa. Mitään hän ei myöntänyt mutta sen verran jo tuota körilästä vuosien varrella oppinu tunteen että tiiän kyllä milloin mieli maassa. No, onneksi tässä on hyvin vielä aikaa hällä soputuu akkavaltaan :laughing021.
 
Meillä oli esikoisen kanssa juuri toinen tilanne. Miehellä kun on edellisestä liitosta kaksi tyttöä niin oli varma, että taas tulee tyttö. Kun kätilö sanoi, että poika tulee niin mies oli selvästi järkyttynyt ja innoissaan. :joyful: Nyt kun toista aloin odottamaan niin heti oli mies sitä mieltä, että toinen poika täytyy tulla. No niinhän se tulee vaikka minä olisinkin se prinsessan ottanut mielelläni. :)
 
Meillä ollut miehelle todella vaikea paikka kun molemmat ollut tyttöjä. Etenkin toisen kohdalla jouduttiin käymään aika kiivaskin keskustelu aiheesta. Jotenkin hällä ajatuksissa että tytöt ei voi jatkaa koneyritystä/maatilaa. Nyt myöhemmin ei olla liiemmin aiheesta enää puhuttu. Ymmärsi itsekin että me ei voida valita kumpaa tulee eikä se etenkään ole lapsen vika jos tytöksi sattuu syntymään.

Nyt näyttää että toinen ainakin näistä on poika ja mies aika innoissaan. Hänellä on jo nimikin pojalle päätetty:)
 
Mun mielestä äitiysloman saa alottaa enintään 50pv ennen ja viim 30pv ennen laskettua aikaa. Mä jään sen takia 50pv ennen koska se on taloudellisesti kannattavampaa. Ja mä voin opiskella täyspäiväsesti vaikka saan äitiyspäivärahaa, en vaan tietenkään saa opintotukee sillon. Äitiyspäiväraha on paljon enemmän ku opintituki..
 
tyhmä kysymys mutta mistä tulee sana kelaneuvola?Itselle ihan uusi sana kun aina ollut pelkkä neuvola.Tuleeko se siitä kun silloin saa niitä Kelalle meneviä todistuksia yms?
 
Joo, näin mä ymmärsin, että se Kela-neuvola on se neuvolakäynneistä, jossa saa Kelalle tarkoitetun todistuksen raskaudesta. Muuten normaali käynti.
 
Ja sukupuolesta: vielä ei tiedetä, ja saa nähdä selviääkö perjantainakaan, mutta miehellä ei mitään preferenssiä: kaikki käy. Itsekään en osaa mitään erityistä toivoa eli nähtäväksi jää. Mulle itselleni olisi ehkä vaikein sellainen tapaus, jossa sukupuoli on epäselvä (on täysin mahdollista).
 
Kelaneuvola on juurikin se , missä pitäisi olla opastus äitiyspäivärahan/äitiyspakkauksen/lapsilisän hakuun ja sieltä saa sen raskaustodistuksen. Itse sanoin, että osaan hakemukset tehdä, joten toimitti vaan suoraan raskaustodistuksen kelalle.
 
Takaisin
Top