Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on sovittu, että jompikumpi mummu ottaa esikoisen haltuunsa oli päivä ja kellonaika mikä tahansa. Minun äiti ainakin tulee hakemaan pojan vaikka laitokselta kesken työpäivän. Onneksi asuvat lähellä. :) Niin ja minun isosisko ei ainakaan vielä ole töissä. Tosin tilanne ehtii muuttua vielä tässä välissä. Meillä isommat ovat jo niin isoja, että pärjäävät keskenäänkin. Ja he kun ovat meillä jokatoisen viikon niin voi olla, että eivät edes ole meillä kun synnytys käynnistyy.
 
Ihania uutisia pikku mammutti ja Mrs. Peek-a-boo!! Nyt alkoi teillä loppuraskaus. Terve pieni tulossa, kaikki on hyvin! :)

Poikia näyttää kovasti tulevan. :) joku viisaampi, jolla on aikaa vois tehdä oman ketjun tyttö-/poikalupauksille. :)

Muoksmuoks... Kaiken näköiset ketjut on huippiksia!! Osaakohan joku tehdä sellaisen taulukon tai diagrammin tai jonkun sellaisen, mistä näkyis kuinka monta tyttöä ja poikaa meille toukokuisille on lupailtu? :) sitähän pitäisi vaan jaksaa välillä päivitellä. Ainakin vielä hetken, että me häntäpään tyypitkin (itsellä La 29.5) päästään rakenneultraan. :P
 
Muokattu viimeksi:
Onko muuten teille, jotka olette jo rakenneultrassa käyneet, sanottu mitään arvioo vauvan syntymäpainosta? Minulle esikoisesta siis sanottiin arvio eikä se sitten lopulta heittänyt kun reilun kilon. :joyful: Olisi hauska sitten myöhemmin vertailla arvioita ja toteutuneita painoja. :)
 
Eka neuvolalääkäri takana. Odotin kompaktia käyntiä, jossa ei paljoa lätistä, mutta vartin sijaan olin siellä varmaan 40 min. Lääkärillä ei mihinkään kiire, ja pääosin jutusteltiin kyllä ihan muusta kuin musta, vauvasta tai raskaudesta. :rolleyes: Välillä pohti, että "ai niin, mitäköhän mun piti muistaa kysyä". Ihmetteli, miksi mulle oli laitettu diabetes-riski tietoihin ja miksi oli lähetetty sokerirasitukseen jo näin aikaisin. Ei nähnyt mitään tarvetta, kun ei mulla siis ole mitään sukurasitetta. :grin Totes sitten vaan, että no, mun pitää käydä siellä sitten myöhemmin uusiksi.

Alatutkimuksen teki (kesti ehkä 3 sekuntia), kokeili kohdunsuun ja totes, että ihan normaali. Sydänäänet kuunneltiin, löytyivät heti ja taas siinä 150 kieppeillä.

Painoa oli tullut lokakuun alkupunnituksesta 800g, tosin eri vaatteetkin päällä. Verenpainelukemiksi sain itselleni epänormaalin korkeat (mittailin tk:n käytävällä, olin juonut kahvia ja muutenkin epäoptimaaliset olosuhteet), mutta käynnin jälkeen mittasin uudestaan ja sain nyt ihan normaalit/hyvät lukemat. Kävin tyhmänä ennen verenpaineen mittausta vaa'alla ja ottamassa virtsatestin (ne pitää meillä tehdä itse) ja en ollut varma oliko se proteiiniarvo enemmän +1 kuin 0, musta näytti vähän vihertävältä. Ehdin jo siitä ahdistua niin, että verenpaineen mittailut menivät ihan pieleen. :dead: Sanoin kyllä lääkärille asiasta ja totes vaan, että no, katsellaan miltä seuraavan kerran näyttää, kun meet terveydenhoitajalle, ei siis vaikuttanut mitenkään huolestuneelta. Ja tikusta sanoi, että tulkinta on vähän ongelmallista, mutta tarpeeksi keltaiselta näyttää (kävin ottamassa sen vielä uusiksi ennen vastaanottoaikaa :cool: ).

Mutta joo, ei mitään ihmeitä siis ja suurin osa ajasta meni ihan muuhun. Ei varsinaisesti kysellyt mitään, että yritin muistaa itse kommentoida asioita. Kysyi haluanko siitepölyaikaa varten reseptejä ja totesin, että en taida tarvita. Siinäpä se käynti. :grin
 
Onko muuten teille, jotka olette jo rakenneultrassa käyneet, sanottu mitään arvioo vauvan syntymäpainosta? Minulle esikoisesta siis sanottiin arvio eikä se sitten lopulta heittänyt kun reilun kilon. :joyful: Olisi hauska sitten myöhemmin vertailla arvioita ja toteutuneita painoja. :)

Ei saatu kyllä mitään arvoa syntymäpainosta. Ihanko todella jossain uskalletaan arvuutella noin aikasin? :wideyed:
 
No jokseenkin yllättynyt olin kyllä silloin itsekin ja luulen, että se ei ole mitenkään yleinen käytäntö, mutta ajattelin, että jos jossain muuallakin. Minä pidän niitä kyllä tässä vaiheessa vielä hyvinkin epämääräisinä arvioina ja kätilön omina näkemyksinä. :joyful:
 
Mulla ei oo kyllä neuvolakorttiin merkattu sitä vauvan painoa. Kätilö sen kyllä sanoi mutta enhän mä sitä niin mieleeni painannut siinä ultran jälkeen. :(
 
Mulla ei oo kyllä neuvolakorttiin merkattu sitä vauvan painoa. Kätilö sen kyllä sanoi mutta enhän mä sitä niin mieleeni painannut siinä ultran jälkeen. :(

Minä pyysin kirjaamaan sen painon, kun enhän minä sitä enää muistanu siinä ultran jälkeenkään vaikka 5 min aiemmin oli sen sanonut :D eli siis ei varmaan kirjata automaattisesti.

Ei saatu mitään painoarviota ja minun mielestä esikoisestakaan ei sen kummemmin annettu arvioo ennen kuin vasta kahtena edellisenä pöivänä ennen synhytyksen käynnistämistä. Aina vain th puhui sirosta ja pienestä lapsesta.
 
Hei totaha vois kysyy et onko heillä jotain arvioo. :) varmaan jonkun kaltaisen arvion pystyvät antamaan..?
 
Missäs vaiheessa teillä muilla on se "kela-neuvola"? Mulla on se 11.1. jolloin raskautta on kestäny 150 päivää. Lueskelin netistä että sen raskaustodistuksen saa kun raskautta on kestänyt vähintään 154 päivää. Kuinka tarkkoja näiden päivien kanssa ollaan, eli saanko sitä todistusta maanantaina kun vaaditut päivät täyttyy vasta torstaina? :confused:
 
Mulla on kela-neuvolan aikaan raskautta kulunut 152 päivää. Tarkkoja ne kelalla on! Neuvolassa ollaan viisaampia ja ne voi kirjata päivämääräksi sen päivän, kun 154 päivää on täynnä. :) niin mulle ainakin tehdään..
 
Minulla olisi 'kela-neuvola' 24.1.2016 ja silloin raskaus kestänyt 159 päivää. Eli minulla otettiin tarkoituksella vähän myöhemmäksi seuraava käynti.
Seuraavaksi olisi rakenneultra 12.1.2016 ja sitä odotellaan jännityksellä :)
 
En oo ees laskenut. Meillä aika tammikuun lopussa et luotin siihen, et kaipa th osaa laskea oikein. En ees aatellut asiaa, muistan vain pohtineeni et hirveän aikaisin sotketaan Kelakin tähän mukaan. B-) Kun siis LA vasta toukokuun lopulla, et tuntui aikaiselta. :D
 
No eipä sillä periaatteessa ole mitään väliä saako sen todistuksen juuri sinä päivänä. Tekisi kuitenkin mieli katsoa millainen on uusi äitiyspakkaus kun ne sen julkaisevat, eikä rynnätä heti suinpäin tilaamaan kun on mahdollista. :D Saattaapa se silti olla että saa vanhan pakkauksen vaikka kuinka venyttäis tilaamista myöhäsemmäksi..
 
Mä en ole edes ajatellut milloin se on. :grin Mutta kai tosiaan melko pian...

Kävin tänään diabeteshoitajalla ja sain niitä tablettilääkkeitä pitämään verensokerit tasaisempana. Lisäksi foolihappoa joka kuulemma kuuluu asiaan? Rutiinisti lähettivät labraan munuaisarvot otattamaan ja siellä näytteenottaja pisti sitten hermoon. :dead: Kivasti käsi nytkähti ja oli aika käyttökelvoton muutaman tunnin. Onneksi ei kuitenkaan käynyt mitään pahempaa. :eek:

Kiroilin myös väsyneenä ja nälkäisenä remontissa olevaa Tyksiä, jossa oli ärsyttävää liikkua. Mutta tälleen jälkikäteen, ihan hyvinhän se reissu meni. Päästiin käymään Ikeassakin samalla ja ostettiin kaikenlaista pientä. :rolleyes: Kummasti se mieli parani?
 
Ninnaliina, yritin itse esikoisen kohdalla venyttää ihan viimeisille mahdollisille päiville ja lomakkeen vastaanottaja vielä ystävällisenä kirjoitti lomakkeeseen 'Toivoo vuoden 2014 pakkausta' :D
Silti sain 2013 pakkauksen ja niin sai eräs kaverini, jolla la oli juhannusviikolla.

Tuon takia pohdin jos sen tilaisin ihan välittömästi, niin pääsisi ajoissa tonkimaan :oops::p
 
Meillä oli eilen kauan odotettu rakenneultra. Tyttö oli kaikin puolin terve ja vastasi viikkoja (20+3). Hän teki kuperkeikkoja, ja piti sinnikkäästi käsiään kasvojen edessä, imi myös peukaloaan hetken.
Pienellä on painoa noin 350 grammaa. Jalkapohjakin mitattiin, se on 3,5 cm pitkä! :love7
Meillä on kuitenkin ensi torstaina uusi aika, sillä mahalaukussa oli melko vähän nestettä. Se oli muuten kunnossa, ja nestettä oli siis jonkin verran. Neste myös lisääntyi odotellessa, mutta koska sitä olisi voinut olla enemmänkin, pääsemme viikon kuluttua uudelleen kurkkaamaan pienokaista. :shy: En halua asiaa vielä enempää vatvoa, kun todennäköisesti kaikki on hyvin, vauveli ei vain sillä hetkellä niellyt lapsivettä. Tottakai kaikenlaisia ajatuksia on käynyt mielessä, mutta turha tässä on viikkoa panikoida etukäteen. :)
 
Takaisin
Top